Permalänk
Medlem

Videokonferensutrustning

Hej kära Sweclockersmedlemmar!

Tänkte bygga upp ett videokonferensrum på jobbet och behöver lite hjälp med att välja hårdvara för video och ljudupptagning.
Mjukvaran kommer att vara Skype.
Behöver en kamera som kan fånga upp ett mindre rum för 10-15 personer samt en mikrofon i "puck" format om detta finns någonstans. Har kikat runt lite men inte hittat det jag söker.

Själva bildskärmen och datorn består av personlig dator som är tänkt att kopplas till en 42'' TV via HDMI. Kameran är tänkt att sitta monterad på denna medans mikrofonen skall befinna sig på bordet.
I och med att mikrofonen skall vara på bordet så vore en trådlös lösning underbar om sådan finns.
Mycket tacksam för alla svar och förslag jag kan få för att lösa den här lilla utmaningen.

Mvh,
Wooshen aka Pelle

Permalänk
Medlem

Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

Lägg gärna upp ett par förslag i olika klasser. Taket ligger på 5000 som mest. Kvalite > pris naturligtvis

Permalänk
Medlem

Vet att Radvision har rätt skarpa prylar, vet dock inte om dom har någotstöd för skype.

Permalänk
Medlem

Om ni ska vara 10-15 personer rekommenderar jag att du skaffar två (bra) mickar och lägger på bordet så att ingen behöver hänga över bordet för att höras. HD-webbkameror kan man hitta för nästan inga pengar alls, det lönar sig mer att lägga pengarna på bra mickar - det blir tråkigt om man inte skaffar något bra.

En annan sak som är viktig är att inte placera mickarna för nära TV:n/högtalarna, för att undvika eko och rundgång. Har själv suttit i videokonferens där motparten hade micken för nära TV:n, så jag hörde mig själv i andra änden strax efter att jag hade sagt något

Permalänk
Medlem

Rsw, har du några förslag på bra mikrofoner som ser lite hyfsat snygga ut?
Dinin, Pratade med Radvision idag och deras system verkar vara grymt. Dock långt utanför vad min budget klarar av just nu

Går det att konfigurera skype för att köra med två mickar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wooshen:

Rsw, har du några förslag på bra mikrofoner som ser lite hyfsat snygga ut?
Dinin, Pratade med Radvision idag och deras system verkar vara grymt. Dock långt utanför vad min budget klarar av just nu

Går det att konfigurera skype för att köra med två mickar?

För att köra 2 mickar får du köra någon sorts mixer, finns billigt.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem

Check out these sites: Nefsis and headsetshoppen ( Remember to check prisjakt or pricerunner to find the cheapest.

I'd probably get these, but maybe you'll find something better:
ClearOne Chat 50 USB
Logitech HD Pro Webcam C910 - it has a Carl Zeiss lens so it has to be one of the best in this price range.

GL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wooshen:

Rsw, har du några förslag på bra mikrofoner som ser lite hyfsat snygga ut?
Dinin, Pratade med Radvision idag och deras system verkar vara grymt. Dock långt utanför vad min budget klarar av just nu

Går det att konfigurera skype för att köra med två mickar?

Har tyvärr inga bra förslag. Använder själv tandbergs utrustning, men vet inte vart man köper det löst eller om det funkar med PC :\

Annars har jag kört dessa tillsammans med en filmkamera: http://www.dustin.se/olympus-me-30w-bordsmikrofoner-2st/produ...
Det funkade bra, men det var inte en konferens utan bara en talare. Kanske var lite väl dyra också.

Permalänk

Hej Wooshen! Har du fått någon lösning på videoprojektet?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det har gått jättebra, kan lägga upp en lista på vad det blev till slut samt vad kalaset gick på. Är bilder på "anläggningen" intressant också?

Permalänk
Medlem

Intresserad!!

Skulle vara mycket nyfiken på hur ni löste det?

Vad blev det för utrustning?

Hur har det funkat?