Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

En kompis som inte kan ett skit om datorer hade ett gammalt as till dator som sög så hårt och han plockade isär några delar och sen när han satt ihop datorn igen ringde han mig och sa att datorn inte funkade jag frågade lite saker innan jag till sisst lite skämtsamt frågade om hårddisken var inkopplad... då sa han måste den vara inkopplad?

Permalänk
Skrivet av Gauz:

Värsta jag gjort var när jag skulle dra bort kylaren från min processor och fick med mig hela processorn, lärt mig att plocka ut processorn ur sockeln innan jag tar bort kylaren nästa gång

damn det där hände mig när jag skulle byta kylare på min 1 vecka gamla 1055T för ett år sen. jävlar vad skrajj jag blev! så nu för tiden försöker jag alltid vrida lite på kylaren så jag kan försäkra mig om att jag inte belastar processorn om det går innan, behövs iof inte på lga 1155 då den fäst anordningen ser ganska stabil ut=).

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem

Vad skoj att jag hittade denna tråden bara dagar efter att ha glömt att koppla in ström till pumpen efter att ha lagt ny kylpasta på CPUn. Startade upp datorn och såg på CoreTemp att " Vah?! 80 grader?!! ". Stängde genast av datorn och kollade i chassit - "Titta vad är det där för kabel? *facepalm*"

Visa signatur

RTX 3080/ 7700X

Permalänk

Mitt senaste misstag var igår när jag skulle sleeva min 6 pins PCI-E kabel ! Då en sladd lossna från pinkontakten. Inga reserver så de blir att beställa nytt !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2600k 4.3ghz - Asus P67 Sabertooth - HD Radeon 7950 3GB - 8 GB Corsair Minne - Corsair Graphite 600T - Corsair AX850w - Logitech G19 - Logitech G700 - Logitech G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smashedfish:

Mitt senaste misstag var igår när jag skulle sleeva min 6 pins PCI-E kabel ! Då en sladd lossna från pinkontakten. Inga reserver så de blir att beställa nytt !

Skickades från m.sweclockers.com

varför beställa ett nytt nätagg när du kan handla:
http://en.mdpc-x.com/mdpc-crimping/crimp-contacts-female-for-...

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

varför beställa ett nytt nätagg när du kan handla:
http://en.mdpc-x.com/mdpc-crimping/crimp-contacts-female-for-...

Vem har sag att jag ska köpa ett nytt agg?
Men ialla falls å behöver man åtminstonde ett verktyg och det har jag inte så de blir billigare att köpa ny kabel

Visa signatur

Intel i7 2600k 4.3ghz - Asus P67 Sabertooth - HD Radeon 7950 3GB - 8 GB Corsair Minne - Corsair Graphite 600T - Corsair AX850w - Logitech G19 - Logitech G700 - Logitech G35

Permalänk
Medlem

Var väl 5-10 år sen nu, jag och en kompis skulle skruva ihop hans nyköpta burk. Någon sa glöm _INTE_ distanserna under moderkortet. Självklart inte tänkte vi och vred i så många distanser vi hittade, det moderkortet fick vi skicka tillbaka.

Permalänk
Medlem

det största är nog när jag kopplade 3 fläktar i datorn och när jag startade så gick alla sönder samtidigt och dammfiltren luktade bränt i någon vecka. sen när jag skulle byta kylpasta på mitt 9800 så tog jag av kylaren men när den skulle på igen så bröts ett ben av så nu ligger det bara. men det mest irriterande är när jag råkade ta bort all data på min 160 gb hdd och fick installera om windows 7

Visa signatur

Processor: 2500K @ 4,3 GHz. Moderkort: Asus P8Z68 DELUXE: Ramminne: Corsair 8GB ram LP Blue. SSD: Corsair 120 GB. Nätagg: Corsair TX 650w 80+. Grafikkort: 6970 CF. HDD 1 TB. Chassi: Fractal Design ARC.

Permalänk
Medlem

Jag överklockade mitt älskade 9600PRO när jag var en femton år sådär.. Och kortet blev på tok för varmt när jag lirade så att det började ske skumma grejer.. Då la jag på ett glaspaket! Kylde JÄTTEeffektivt i femton minuter!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 021Martin:

damn det där hände mig när jag skulle byta kylare på min 1 vecka gamla 1055T för ett år sen. jävlar vad skrajj jag blev! så nu för tiden försöker jag alltid vrida lite på kylaren så jag kan försäkra mig om att jag inte belastar processorn om det går innan, behövs iof inte på lga 1155 då den fäst anordningen ser ganska stabil ut=).

Ett annat tips är att köra något cpuintensivt innan du ska plocka bort kylaren Då sitter inte kylpastan som superlim!

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB

Permalänk
Medlem

Råkade formatera en HDD som det fanns backup av alla mina steamspel som jag ska skulle lägga in på datorn... -.-

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

krossade en icemat i förrgår :/

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

ända misstaget jag har gjort är att flasha ett 6950 utan bios switch och misslyckas med flashningen så jag skickade tillbaka det med kommentaren

"får ingen bild när jag hade kopplat in det i datorn och fläkten går på 100% och jag har rensat alla gamla drivrutiner och kopplat in det rätt för det är inte första grafikkortet jag monterar med 2x 6 pins ström, har testat med mitt gamla och datorn går igång med bild!"

fick pengarna tillbaka eftersom jag låtsades vara "arg" och "besviken" på kvaliteten av kortet, gick o köpte mig ett gtx 570 direkt när pengarna hade kommit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

ända misstaget jag har gjort är att flasha ett 6950 utan bios switch och misslyckas med flashningen så jag skickade tillbaka det med kommentaren

"får ingen bild när jag hade kopplat in det i datorn och fläkten går på 100% och jag har rensat alla gamla drivrutiner och kopplat in det rätt för det är inte första grafikkortet jag monterar med 2x 6 pins ström, har testat med mitt gamla och datorn går igång med bild!"

fick pengarna tillbaka eftersom jag låtsades vara "arg" och "besviken" på kvaliteten av kortet, gick o köpte mig ett gtx 570 direkt när pengarna hade kommit

Sen får något annat pucko det kortet

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Jag överklockade mitt älskade 9600PRO när jag var en femton år sådär.. Och kortet blev på tok för varmt när jag lirade så att det började ske skumma grejer.. Då la jag på ett glaspaket! Kylde JÄTTEeffektivt i femton minuter!

heh kanske en fin tillfällig lösning men det varade ju inte länge

har inte gjort något klantigt idag med burken men en sak som jag minns är att jag formaterade fel disk så det som jag skulle ha kvar försvann (500 gb disk delad i två partioner spel film o backup på windows från tidigare borta XD)

detta var när jag byggde ihop min burk som jag har nu ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Har gjort en redig tabbe för ungefär 5 år sedan, första burken jag skulle bygga ihop, var på helspänn när alla delar var beställda och dem till slut hamnade hemma hos mig. Monterat och klart tryckte jag på start knappen, men inget hände! kollade säkert 1000 gånger så att alla kablar mm var där dem skulle. höll på hur länge som helst o mecka men inget hände, till slut gav jag fan i det och eftersom detta var mitt första bygge vart jag väldigt besviken på mig själv och lade alla grejerna i en låda, och där fick dem ligga i ca 4 år. Som sakt 4 år senare så började jag kolla runt mycket här på sweclockers då jag kände mig redo för ett nytt försök att bygga en egen dator, då jag tänkte tillbaka och vart så arg på mitt förra försök tänkte jag att nu jävla ska jag testa att få igång de gamla delarna, monterade allt och jag fick syn på en Molex kontakt på Grafikkortet som jag var 100% säker på att jag inte sett tidigare kopplade i den och tryckte på start knappen! ALLT FUNKA!

Otroligt retligt xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av XrOo:

Sen får något annat pucko det kortet

köpte det typ 1 vecka försent.. hemsidan där jag köpte det ifrån visade ett kort av referensdesign men det jag fick hem var något helt annat men jag försökte flasha ändå och resultatet var inte lyckat dom har väl "spärrat" de sista shader coresen på de nyare versioner genom att bränna bort dom?

Har också "stekt" ett moderkort's FSB / Minnena när jag klockade upp min E6750 enbart med FSB'n! inte smart kan jag säga grafikkortet klarade sig dock

Permalänk
Medlem

Har använt fel skruvar till moderkortet i 2 byggen XD

Permalänk
Skrivet av 021Martin:

damn det där hände mig när jag skulle byta kylare på min 1 vecka gamla 1055T för ett år sen. jävlar vad skrajj jag blev! så nu för tiden försöker jag alltid vrida lite på kylaren så jag kan försäkra mig om att jag inte belastar processorn om det går innan, behövs iof inte på lga 1155 då den fäst anordningen ser ganska stabil ut=).

Ett tips här är annars att se till att haft datorn igång kort innan du påbörjar avmonteringen, då är pastan uppvärmd och lossnar lättare. Försiktigt med hårtork fungerar också bra, körde med den härom dagen. Kylaren satt som berget och jag slet och drog så mycket jag vågade utan resultat. Körde någon halvminut med hårtorken och sedan var det bara att lyfta att kylaren utan någon kraft alls.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Ett tips här är annars att se till att haft datorn igång kort innan du påbörjar avmonteringen, då är pastan uppvärmd och lossnar lättare. Försiktigt med hårtork fungerar också bra, körde med den härom dagen. Kylaren satt som berget och jag slet och drog så mycket jag vågade utan resultat. Körde någon halvminut med hårtorken och sedan var det bara att lyfta att kylaren utan någon kraft alls.

Jag har rätt mycket service och reparationer så att starta datorn är inte alltid en möjlighet. Det har dock aldrig varit ett problem, jag vrider kylaren lite och sen följer den med snällt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har rätt mycket service och reparationer så att starta datorn är inte alltid en möjlighet. Det har dock aldrig varit ett problem, jag vrider kylaren lite och sen följer den med snällt.

B!

Okej, då kan jag annars rekommendera hårtorken Den värmer upp den lagom efter en 20-30 sek för att sedan bara kunna lyfta av kylaren.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Skrivet av FaniSkogen:

Ett tips här är annars att se till att haft datorn igång kort innan du påbörjar avmonteringen, då är pastan uppvärmd och lossnar lättare. Försiktigt med hårtork fungerar också bra, körde med den härom dagen. Kylaren satt som berget och jag slet och drog så mycket jag vågade utan resultat. Körde någon halvminut med hårtorken och sedan var det bara att lyfta att kylaren utan någon kraft alls.

Skrivet av WoXeR123:

Ett annat tips är att köra något cpuintensivt innan du ska plocka bort kylaren Då sitter inte kylpastan som superlim!

tack så mycket för tipsen ska pröva det nästa gång det är dags att byta ut stock kylaren till min processor=)

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem

Drog ur sata kabeln lite i vinkel så plastbiten lossna på satakabeln så nu sitter den löst men den funkar!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk

efter som alla har sån himla tur så kan jag berätta en sak som jag har inte haft tur med.

jag skulle bytta nätaggregat i min dartor. jag kopplade allt som det skulle vara men det som jag inte såg var att den ståg på som 120v och inte 220v, så skulle jag ståpa i el sladden. jag tro inte innan att jag har sett en sån blixt inomhus med moln som luktar knalpulver. det var bara sicka in den och be om en ny.

det lär jag aldrig göra om

Permalänk
Medlem

rm -rf * i en katalog som innehöll temporära filer. Trodde jag. Fast egentligen var det produktionsservern som var monterad där.. jag satt någon meter ifrån den och tyckte det var märkligt vad hårddisken började jobba mycket, tog några sekunder innan jag insåg vad som pågick :/

(Note to self: när du är inne på tredje flaskan fredagsöl är det dags att sluta jobba. Eller åtminstone låta bli rm-kommandot ^^)

Permalänk
Medlem

skulle installera nån mac tema på datorn, var tvungen att ändra massa dll filer i windows, startade om och datorn gick inte att starta (gick in i sånt där läge där windows upptäcker fel i datorn och försöker "reparera")... fick panik då (då jag inte visste mycket om datorer xD) började ta fram mina recovery skivor som jag då brännt, skakande som f*n då, men på nåt sätt så lyckades jag starta den utan att det gick in i något läge, kommer inte ihåg hur o.O det var utan skivorna iaf

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Haha man skrattar gott åt denna tråden älskar att se framför mig hur folk har fått 220 volt passerandes genom kroppen.

Mitt bästa misstag var när jag hade varit ute sent en kväll och skulle koppla in datorn till tv:n via HDMI, var full och glad och hade en fin liten öl i ena handen. Jag var så dum att jag inte tände något (hade gjort det 200 gånge minst) och skulle bara koppla in den där HDMI kabeln i den vanliga ingången på baksidan. Nedanför HDMI:n fanns en USB kontakt som jag aldrig hade sett förut, men den hade jag inte lärt mig något av innan kvällens bravader.
HDMI kabeln var för stor och tjock och jag höll på i ca fem minuter, tryckte för kung och fosterland. Gick sedan och bytte kabel, tände i taket och vipps så hade jag en pajjad USB ingång på TV:n....

Ett annat misstag var när vi var nyinflyttade och jag skulle sätta upp taklampan. Hade skruvat i alla kablar i sockerbiten (trodde vi) men visst fan hade jag glömt en av strömkablarna. Jag såg i slow motion hur kabeln sakta men säkert slog emot lampan som var av metall och kände en behaglig stöt i lillfingret, ramlade ner från stolen och satte mig på syrrans laptop.

God Jul!

Visa signatur

Dödens dag då jag insåg att man inte kommer ifrån bluescreen. Det heter bara kernel panic. Helvete

Permalänk
Medlem

När jag var yngre (typ 13) var jag inne på en del hemsidor mina föräldrar inte riktigt ville att jag skulle vara på. En dag hör jag att mamma är påväg mot mitt rum och är 10 sekunder bort. (vanligtvis brukade jag höra inom 30 sec). Får megapanik då jag inte skulle hinna täcka spåren efter mig och slår av grendosans strömbrytare så datorn dog. Sitter sedan som ett fån när morsan kommer in i rummet och undrar vad jag håller på med.

Dan därpå vägrar datorn att starta. Den kommer halvvägs in i booten av Windows, men sen startar den om och kommer till samma punkt igen innan den startar om. Så håller det på. Farsan skruvar ur hårddisken och sätter in i en annan dator för att rädda viktiga filer. HELA JÄVLA DISKEN ÄR KORRUPT! Så det blev att formatera hårddisken och göra om allt från början. Kostade nog honom 1-2 dagars arbete. :3

Min andra fail var för några dagar sedan. Jag tyckte att CCC 12.1 var sämre än 11.11c, så jag beslöt mig för att avinstallera CCC för att sedan installera om det. Avinstallera CCC. *PLING* Hela jävla skärmen blir i princip svart, dock så kan man se konturer av fönster och text i röda prickar. Får panik och startar om datorn. Samma problem. Startar felsäkert läge. Phew, nu är skärmen iallafall inte fuckad. Drar en driverssweeper och installerar CCC 10.9. Nu fungerar allt i normalt läge. Installerar 11.11c och nu blev allt skit igen. Höll på fram och tillbaka i 7 timmar tills det bestämde sig att fungera helt plötsligt. Kanske för jag gav upp och installerade CCC 12.1 igen. Här är tråden jag gjorde om problemet: http://www.sweclockers.com/forum/126-radeon/1071588-videodriv...

Mitt tredje misstag: Låta farsan applicera kylpasta. I.o.m. att han jobbar som hårdvaruutvecklare trodde jag att han visste ett och annat, men nope. Han smetade på 2/3 av en tub på CPUn och kylflänsen. Det var PRECIIIIS så att det inte rann ned pasta brevid/i CPU sockeln. "Mer ger väl bättre värmeöverförningsförmåga?" sa han. Numera sköter jag allt i min dator själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Drog ur sata kabeln lite i vinkel så plastbiten lossna på satakabeln så nu sitter den löst men den funkar!

hittade en sån kabel hemma som var trasig på samma sätt (trasig på ena kontakten vid undersidan plastbit som lossnat diagonalt snett uppåt åt vänster på våran )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

Köpte 2st xbox spel på webbhallen, utan att kolla om min xbox 360 fungerade (extremt lite använd och inte så gammal, en elite). Testade ett utav spelen och fungerade inte så länge innan RROD, försökte på "filtmetoden" men funkade inte...

Kunde inte lämna tillbaka det oöppnade och orörda spelet DAGEN EFTER i butiken för att det var "skadat/uppackat"...vet inte om det är kassören eller butiken man ska vara arg på.