Videodrivers borta och nu är allt skit!

Permalänk
Medlem

Videodrivers borta och nu är allt skit!

Hejsan! Jag gjorde bort mig TOTALT för en stund sedan och avinstallerade CCC. Min tanke var att gå tillbaka från CCC 12.1 till CCC 11.11c då BF3 verkar prestera bättre på den versionen. Dock så gick allt åt helvete. När jag avinstallerade CCC fick skärmen en primärt svart färg, men några färger lös igenom, om än felaktiga, men man kunde se på ett ungefär vart alla ikoner och sådant var.

Jag sitter just nu i felsäkert läge där färgerna inte är korrupta och försöker komma på hur fan jag ska laga detta. Jag har redan försökt systemåterställning utan framgång, och när jag ska installera drivrutinerna på nytt misslyckas den med "gick inte att läsa in identifieringsdrivrutinen".

Hur fan ska jag göra nu?

Graffe: AMD HD 6870
OS: W7 Home Premium 64 bit

Permalänk
Medlem

Har du inbyggt grafikkort på moderkortet kan du ju alltid köra pål det och ta ur kortet... Sen stoppa i det igen och låta win hitta det...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Har du inbyggt grafikkort på moderkortet kan du ju alltid köra pål det och ta ur kortet... Sen stoppa i det igen och låta win hitta det...

Skickades från m.sweclockers.com

Grejen är att jag har ett P67 MB, så jag kan inte använda den integrerade kretsen!

Permalänk

Jag hade exakt samma problem när jag skulle gå ifrån inofficiella läckta 12.1 till 11.11c, detta löstes igenom att göra följande:

1. Starta datorn normalt med korrupta färger och allt, försök navigera dig i i programet driversweeper och rensa ut alla ati/amd fragment ifrån datorn. Starta om datorn. Detta kommer lösa dina bildkorruptionsproblem till att börja med.
2. Gå nu in i kontrollpanelen och avinstallera nuvarande (backup/rollback) drivrutin som nu installerats automatiskt och starta om ännu en gång.
3. Installera nu ati catalyst ifrån din cd som du fick med när du köpte kortet (om du installerar 11.11c direkt så kommer du få samma korruption igen). Starta om datorn.
4. Installera nu 11.11c ovanpå den gamla du har (10.10 eller nått) och starta sedan om datorn igen.

Detta är ungefär den process jag gick igenom för att fixa detta problem, om du får felmeddelanden sedan vid installation av CCC som lyder "cli yada yada yada" eller "mom.exe" eller liknande så är troligen .net framework trasigt och måste då också installeras om.

EDIT: Nu kör jag på officiella 12.1 preview som fungerar galant.

EDIT: Proceduren kan tänkas fungera även i annan ordning. Fungerar inte min ordning så får du leta dig fram, dock så startar den alltid med driversweeper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag hade exakt samma problem när jag skulle gå ifrån inofficiella läckta 12.1 till 11.11c, detta löstes igenom att göra följande:

1. Starta datorn normalt med korrupta färger och allt, försök navigera dig i i programet driversweeper och rensa ut alla ati/amd fragment ifrån datorn. Starta om datorn. Detta kommer lösa dina bildkorruptionsproblem till att börja med.
2. Gå nu in i kontrollpanelen och avinstallera nuvarande (backup/rollback) drivrutin som nu installerats automatiskt och starta om ännu en gång.
3. Installera nu ati catalyst ifrån din cd som du fick med när du köpte kortet (om du installerar 11.11c direkt så kommer du få samma korruption igen). Starta om datorn.
4. Installera nu 11.11c ovanpå den gamla du har (10.10 eller nått) och starta sedan om datorn igen.

Detta är ungefär den process jag gick igenom för att fixa detta problem, om du får felmeddelanden sedan vid installation av CCC som lyder "cli yada yada yada" eller "mom.exe" eller liknande så är troligen .net framework trasigt och måste då också installeras om.

EDIT: Nu kör jag på officiella 12.1 preview som fungerar galant.

EDIT: Proceduren kan tänkas fungera även i annan ordning. Fungerar inte min ordning så får du leta dig fram, dock så startar den alltid med driversweeper.

Driversweeper skall köras i felsäkert läge då drivrutinerna inte används eller upptagna av något program eftersom windows låser filerna när de används.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Driversweeper skall köras i felsäkert läge då drivrutinerna inte används eller upptagna av något program eftersom windows låser filerna när de används.

Fungerar fint för mig även i normalt läge, inga problem att ta bort allt skräp. Kanske det är en gammal version av driversweeper du syftar på där detta krävs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag hade exakt samma problem när jag skulle gå ifrån inofficiella läckta 12.1 till 11.11c, detta löstes igenom att göra följande:

1. Starta datorn normalt med korrupta färger och allt, försök navigera dig i i programet driversweeper och rensa ut alla ati/amd fragment ifrån datorn. Starta om datorn. Detta kommer lösa dina bildkorruptionsproblem till att börja med.
2. Gå nu in i kontrollpanelen och avinstallera nuvarande (backup/rollback) drivrutin som nu installerats automatiskt och starta om ännu en gång.
3. Installera nu ati catalyst ifrån din cd som du fick med när du köpte kortet (om du installerar 11.11c direkt så kommer du få samma korruption igen). Starta om datorn.
4. Installera nu 11.11c ovanpå den gamla du har (10.10 eller nått) och starta sedan om datorn igen.

Detta är ungefär den process jag gick igenom för att fixa detta problem, om du får felmeddelanden sedan vid installation av CCC som lyder "cli yada yada yada" eller "mom.exe" eller liknande så är troligen .net framework trasigt och måste då också installeras om.

EDIT: Nu kör jag på officiella 12.1 preview som fungerar galant.

EDIT: Proceduren kan tänkas fungera även i annan ordning. Fungerar inte min ordning så får du leta dig fram, dock så startar den alltid med driversweeper.

Gjorde som du sa, men det fungerade inte. Har ett gammalt Nvidia kort i den nu för att se ifall det kanske hjälper. Jag har även testat 6870 i en annan dator, och där är det inga problem, så det är en mjukvarubugg på min dator!

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

Gjorde som du sa, men det fungerade inte. Har ett gammalt Nvidia kort i den nu för att se ifall det kanske hjälper. Jag har även testat 6870 i en annan dator, och där är det inga problem, så det är en mjukvarubugg på min dator!

Se också till att när du installerar nya drivrutinen så gör du det igenom enhetshanteraren och inte direkt ifrån exe-filen, detta kan göra en mycket stor skillnad.

Permalänk
Medlem

NÄSTAN SEGER!!! CCC 11.12 får duga

Permalänk
Skrivet av Chmat76:

NÄSTAN SEGER!!! CCC 11.12 får duga

Kutym när man löser ett problem på ett forum är att man skriver vad man gjorde för att lösa problemet. På så vis så kan andra finns denna lösning. Så, låt höra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Kutym när man löser ett problem på ett forum är att man skriver vad man gjorde för att lösa problemet. På så vis så kan andra finns denna lösning. Så, låt höra!

Jag tar tillbaka mitt påstående om seger. Jag gjorde som du sa, och nu har jag inte längre en korrupt skärm. Hur som helst, jag kan inte få upp CCC, och när jag körde BF3 i 1 min fick jag BSOD. Prövar om igen.

Edit: Jag följde dina råd, men gick tillbaka till CCC 12.1 preview. jag kan fortfarande inte få upp CCC, men inget krashar längre. Tusen tack för din hjälp!