Det kanske är jag som är lite trög, men jag förstår fortfarande inte varför din lösning skulle vara bättre. Är det inte då bättre att ha kvar hardware detection (som nästan alltid funkat jättebra för mig och för vänner som testat Linux), samt fixa någon utility som kollar online efter drivrutiner till hårdvara som ej detekterats korrekt? I de allra flesta fall verkar ju ändå hardware detection fungera bra?
Jag har inte samma erfarenhet - på mina datoter har trådlösa inte strulat.
Av de modernare datorerna jag kört in Linux på har stödet saknats på kanske 2 av 10.
Jag kör ett konstigt kombo Wifi och BT chip, rullar på! Därimot kan ljud vara ett helvete att få fungerande.
Jag har omoderna och dåliga datorer och där är det lotto, och det är extremt lustigt för då har man haft många år på sig att fixa så det fungerar.
Kör man Intel wifi så funkar det mesta, men inte alltid. Jag har en dator med äldre intel wifi och det är extremt få distar som klarar att få igång det wifit, det står t o m att dom använder samma driver men av någon lustig anledning så fungerar det inte.
Usbwifi som man måste ha till vissa gammelhäckar är det nästan löjeväckande lågt stöd för out of the box plug n play. Alla drivers finns och all firmware men inte fan hoppar skiten igång ändå. Jag tror det är mer än bara drivers och firmware (uppenbarligen). Det är liksom trist att leta hårdvara utifrån devisen "köpa den hårdvara som jag vet att andra fått igång till slut efter massa fippel"
Och det är ungefär likadant med grafiken. Har man nåt lite äldre inte så populärt så är det lotto om det fungerar, även fast rätt drivers använda, återigen så tror jag det är en kombination av saker.
Det enda jag vet är att allt funkar fan på windows, aldrig haft ett enda problem med varken grafik eller wifi på windows. Men då använder jag drivers som man får på skiva med hårdvaran.
Grafik och wifi är de enda problemen jag haft på linux förrutom att det kan krasha och lite småbuggar och sånt, men sånt får man räkna med när det är gratis.
Wifi och grafik verkarvara de största problemen folk har, och sen kommer väl att nyare hårdvara än 1 år brukar vara rent experimentiella drivers och sånt till, och sånt får man också räkna med tycker jag, men sånt är helt oacceptabelt på 3-5 år gammal hårvara tycker jag. det blir liksom 1 steg framåt men 2 steg tillbaka då.
3400 sidor med trådar om wifiproblem http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=336 det fungerar alltså inte
Alltså idén men hardware detection är bra och i kanske 60% av fallen så blir allt rätt men det är ofta det inte fungerar, (speciellt inte med usbwifi) jag vet inte inte exakt varför, men t e x min far skulle aldrig kunna fixa ett sånt problem, han kan dock stoppa i en windows installskiva, och sen en skiva med drivers och få in alla dom och allt bara fungerar. Han sitter inte på forum, han förstår inte nåt om kommandon och terminaler.
Så vad blir då bäst, enklast och mest problemfritt egentligen?
1 steg framåt och 2 tillbaka....
Dessutom brukar det vara betydligt sämre "upplevd" prestanda på dom nyare versionerna där hardware detectionen faktiskt börjat fungera nästan acceptabelt p g a bloat, nya mint och ubuntu är så segt så man undrar vafan dom håller på med. Jävla telefon-OS!
Om man drar tillbaka klockan 2 år i tiden så var linux bra tycker jag, nu blir det bara sämre, slöare och mer efterblivet för varje release. Way to go!!!
en sak jag tycker man skjuter sig i foten med är att man går vidare till nytt flashigt helt onödigt jävla mög innan man ens löst dom problemen man har nu. Fan skulle man göra så i riktiga livet skulle man få sparken på 5 minuter, tänk er själva om volvoarbetarna bara sätter ihop motorerna till hälften sen börjar dom på dörrarna och tycker det är bra så. WTF!
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.