Permalänk
Skrivet av borz:

hazed: Köplagen är väldigt luddigt skriven och ger väldigt mycket utrymme för tolkning. Men ingen domstol i världen skulle gå på säljarens sida i detta fallet - det måste du hålla med om... Jag kan peka på flera punkter där säljaren har brytit mot Köplagen om du vill!

Säljaren har dessutom tagit betalt 150 kr för att skicka varorna som paket men istället skickat som brev för 42 kr - ren bedrägeri enligt mig och borde polisanmälas!

Missförstå mig rätt Borz! Jag instämmer till fullo och som jag skrev innan anser jag att TS bör vända sig till ett ombud och gå vidare juridiskt. Det kommer att svida mycket mera än ett hembesök eller telefonsamtal med mamma

EDIT: Nu blir det lite för mycket juridik för min smak. Måste återgå till studierna men lycka till med ärendet!

EDIT 2: Ja Propan du har rätt. Den delen av köplagen kan man tillämpa i fallet.

Visa signatur

9800X3D | RTX 4090 Strix OC | 64 GB RAM | 10 TB M.2 SSD | 39GS95QE 39" OLED + en massa RGB för extra FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

lille vän
tror lagen står över tradera dock

3 § Lagens bestämmelser tillämpas inte i den mån annat följer av avtalet, av praxis som har utbildats mellan parterna eller av handelsbruk eller annan sedvänja som måste anses bindande för parterna.
Det betyder att KöpL är dispositiv.
För övrigt verkar de skrivet en praktiskt komprimerad version av KöpL.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Är han 15 så räcker det nog med att ringa hans mamma så är nog problemet löst sedan, att som någon föreslog spöa på en 15åring är ju bara idiotiskt och sånna alternativ tror jag bara kommer från en finnig pubertets fjortis som är skit tuff bakom skärmen.

Ett besök kan man alltid göra men det ska inte vara på något sätt hutfullt, ta en kopp kaffe/te med föräldern/föräldrarna och förklara allt så ska du se att det kommer lösa sig, sen att han är tillräkligt mongolid för att påstå/skryta om att han bor med 3polare gör ju inte saken bättre...
MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

man brukar inte komma någonstans med anmälning(men gör det ändå), har blivit lurad en gång och anmälde personen och polisen gjorde ingenting, så dålig polis ärligt talat, synd att han bor lång ifrån mej annars skulle har hämtat pengarna själv

Permalänk
Medlem

Hoppas det löser sig för dig! Lider verkligen med dig, Nu drog man åt sig öronen lite suttit och kollat på diverse delar själv på tradera men vettefan nu...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Skrivet av bjonss13:

lille vän
tror lagen står över tradera dock

Dock har han accepterar traderas avtal och således gäller det som står där, lille, lille vän.

För övrigt kan detta vara ett kryphål han använt. Processorn såldes ju faktiskt tyvärr inte inom tradera då du inte van den auktionen. Men moderkortet är inom tradera.
Men som många redan skrivit, ett samtal med hans föräldrar bör nog kunna lösa det hela.

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av FaniSkogen:

Tradera lag eller svensk lag?

Svensk lag går före alla andra påhittade lagar å regler!

Skrivet av InZ-Audio:

Är han 15 så räcker det nog med att ringa hans mamma så är nog problemet löst sedan, att som någon föreslog spöa på en 15åring är ju bara idiotiskt och sånna alternativ tror jag bara kommer från en finnig pubertets fjortis som är skit tuff bakom skärmen.

Ett besök kan man alltid göra men det ska inte vara på något sätt hutfullt, ta en kopp kaffe/te med föräldern/föräldrarna och förklara allt så ska du se att det kommer lösa sig, sen att han är tillräkligt mongolid för att påstå/skryta om att han bor med 3polare gör ju inte saken bättre...
MVH

Att han skrev "bor med 3 polare" är nog nått sätt å försöka skrämma vilket får bakslag när man påskiner något sådant till en med högre IQ än 2

Jag tror också som de flesta sagt, leta reda på tele till hans mor, förklara läget och att du vill göra artighetsvisit å verkligen förklara hur du känner så får man hoppas att mamman tar sunt förnuft å tillrätta visar sin pojke på lämpligt sätt (dator/kompis förbud minst 1mån(OBS! bara min åsikt som förälder vad jag satt som praxis ifall nån hade kommit med liknande argument)).

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem

Säljaren verkar vara minst 18 år. Han har iaf haft en annons ute på en Saab 900 (som hans mamma äger)

TS du har PM

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Bloopy:
Skrivet av faniskogen:

Tradera lag eller svensk lag?

Nu skulle jag bara vilja veta vart jag skrev detta?

Visa signatur

Dator: Corsair 800D med ek-pump/res, 2x360-radiatorer, Asus x570 crosshair hero wifi, Ryzen 2 2600 (3950x med EK-block soon), Radeon VII EK-block, 32GB corsair vengence.
Kamerautrustning: Sony A7RIII, Sony 16-35/2.8 GM, Zeiss 55/1.8 ,Zeiss 85/1.8, Sony 100-400 GM, Canon 5DMK3, 16-35/2.8, 50/1.8

Permalänk
Testpilot

Nu har jag rensat den här tråden ganska rejält.
Även om man är arg vilket är fullt förståeligt är det inte tillåtet att uppmana till brott så som att åka hem och misshandla någon. Jag har även rensat vissa inlägg som föreslår hembesök vilket kanske inte är olagligt men det är oftast inget bra sätt att lösa problemen och kan lätt urarta i otrevligheter. Försök att hålla tråden på en sansad nivå så vi inte behöver låsa den.

Det är heller inte tillåtet att posta personuppgifter.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dispositiv

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det kan väl inte vara så svårt att löda tillbaka pinnarna?

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av docky30:

Sorry för dåliga bilder.. här kommer en lite bättre (hoppas jag )

Japp de är helt borta(tre pins)

http://img861.imageshack.us/img861/6822/sam0364j.jpg

Håller er informerade! Det lovar jag !!!
Jag kan bara tacka alla för de tipps man fått!

Jag köper den från dig för 200kr !

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

1. Skicka tillbaka grejorna, gärna som rekommenderat brev.
2. Skicka faktura på beloppet som du satte in på hans konto, frakt samt "administrationsavgift"
3. Efter två veckor skicka påminnelse med belopp från 2 samt påminnelseavgift och dröjsmålsränta (glöm inte administrationsavgift)
4. Efter två veckor skicka påminnelse med belopp från 3 samt påminnelseavgift och dröjsmålsränta (administrationsavgift igen)
5. Efter ytterligare två veckor skickar du ärendet till Kronofogden, detta kommer att kosta dig ca 800 (tror jag) men du lägger detta på belopp från 4.
Under alla turer glöm inte att "salta" fakturorna med så mycket som möjligt - var kreativ! Mallar på fakturor hittar du på nätet.
6 Om KF går på din linje så blir det svettigt för snubben, går de på hans linje så är nästa steget att starta en civilrättslig process.

Fördelen med att gå igenom Kronofogden är att när det blir dags att tvista i Tinget så har belloppet förhoppningsvis vuxit så pass mycket att du faktiskt kan tjäna en liten slant på detta samt det skadar den andra parten
Och var inte rädd att tvista , du tvistar inte mot Apple eller Google! I värsta fall kan det räcka med någon "gratis" konsultation på FB (inte Facebook )

JAG hade gojrt likadant!
PS: Ursäkta stavning, skriver på en surfplatta!

Och på köpet blir man svensk mästare i kontradjävulskap! Hörni juristerna, är det här verkligen ett realiserbart förfarande?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

man brukar inte komma någonstans med anmälning(men gör det ändå), har blivit lurad en gång och anmälde personen och polisen gjorde ingenting, så dålig polis ärligt talat, synd att han bor lång ifrån mej annars skulle har hämtat pengarna själv

Polisen är dessvärre underbemmanad i Sverige, vilket medför att de måste nedprioritera liknande saker. Det behövs fler poliser och mer finansiella medel till dem!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gardart:

Det kan väl inte vara så svårt att löda tillbaka pinnarna?

Det märks att du inte har kunskap om elektronikbyggen, det är omöjligt att löda tillbaks pinnarna och få det att hålla i en zifsockel, möjligtvis går det att löda på platsen pinnen satt, men att reparera pinnarna går inte med normala verktyg, och att byta hela sockeln på cpun kostar mycket mer än att köpa 10 nya datorer.
Det kräver i stort sett samma maskiner som monterade chippet på sockel och lödde fast det på fabriken, ev kan man göra det för hand med manuella specialverktyg, Men tillverkar man inte kretsar så har man inte de verktyg som krävs, så glöm det, så här kan det se ut när man gör det.

Tråkigt att bli blåst på ett köp, men troligen är summan så liten att man inte kan göra så mycket, att driva det själv är komplicerat och kan bli dyrt, så det realistiska är väl att ta det som läropengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp aldrig något "utanför tradera"!!

Oseriösa säljare försöker sälja utanför auktionssajter, ebay varnar för detta så också Tradera.
Såhär skriver de om detta på sina sidor om säkerhet:

Citat:

Affärer utanför Traderas ramar
Slutför alltid dina affärer inom Traderas ramar. Traderas regler förbjuder att man, via vår tjänst, erbjuder köp eller försäljning i syfte att slutföra affären "utanför Tradera". Om du får förslag på att slutföra en affär utanför Tradera rekommenderar vi starkt att du anmäler avsändaren till Tradera.

Det förekommer att erbjudanden om affärer utanför Tradera skickas via våra kontaktformulär eftersom din e-postadress inte är offentlig på Tradera. Tänk på att dessa erbjudanden kan vara ett försök att få tag i dina personuppgifter (s.k. phishing) eller ha annat bedrägligt syfte. Känner du dig osäker, undvik att besvara e-postmeddelandet så förblir din adress dold.

De som deltar i affärer utanför Traderas ramar kan inte dra fördel av omdömessystemet och inte heller få support vid uppkomna problem.

Du kan anmäla säljaren till Tradera så kan de sparka ut honom om du har bevis. pengarna är dock borta.

Säljaren har också godkänt att inte pyssla med affärer utanför tradera och såhär skriver de också.

Citat:

Varför har Tradera den här policyn?
Detta är ett led i att skydda våra medlemmar från tråkiga upplevelser när de handlar och säljer. Annonser där köparen fritt kan välja bland ett urval av produkter lockar till försäljning utanför Traderas ramar, med de betydande risker detta innebär.

KÖP ALDRIG ALDRIG ALDRIG något "utanför auktionen", det är ett sätt för bedragare att komma undan och inget ärliga säljare pysslar med.

Permalänk
Medlem

Ge dig inte, polisanmäl!

Jag blev lurad på 2800kr för kanske 4år sen (Blocket, förskottsbetalning)

Men jag polisanmälde, och det blev rättegång där han förlorade..

Dock hade ju loosern såklart inga pengar så det ligger hos fogden då han även lurat fler människor..

Men skit samma bara han får nåt sorts straff..

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Det finns 2 enkla regler.

nr 1: Betala aldrig och på inga villkor i förskott till något som verkar så uppenbart skumt. Och definitivt inte till någon tjomme på en annons eller auktions site.
nr 2: Se regel nr 1.

Man vill lita på folk, det är inget konstigt i det. Dock måste man numera förutsätta att folk vill blåsa en.
Tyvärr ser samhället ut så idag.

Måste man köpa saker så håll er till vettiga, pålitliga siter.
Och i största mån handla ej av privat personer.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueEyes:

Det finns 2 enkla regler.

nr 1: Betala aldrig och på inga villkor i förskott till något som verkar så uppenbart skumt. Och definitivt inte till någon tjomme på en annons eller auktions site.
nr 2: Se regel nr 1.

Man vill lita på folk, det är inget konstigt i det. Dock måste man numera förutsätta att folk vill blåsa en.
Tyvärr ser samhället ut så idag.

Måste man köpa saker så håll er till vettiga, pålitliga siter.
Och i största mån handla ej av privat personer.

Och när du säljer? godtar du att du får pengarna i efterskott? När man då blir blåst när man säljer låter det "Skicka aldrig varan före du fått pengarna". Ja, någon måste ju skicka/betala först...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kobb3:

Och när du säljer? godtar du att du får pengarna i efterskott? När man då blir blåst när man säljer låter det "Skicka aldrig varan före du fått pengarna". Ja, någon måste ju skicka/betala först...

Det finns ju ett alternativ att man träffas och gör upp affären också, jag håller mig i närområdet eller så ber jag någon vän att handla åt mig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skriver i alla mina annonser att vid frakt så är det förskottsbetalning som gäller om möte inte går att lösa.
Det har ALDRIG varit något problem. Tror nog att de flesta affärer faktiskt går bra.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort två inlägg som inte förde diskussionen framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Eller så använder man tredje-parts överföring, så som paypal eller liknande och skickar du rekommenderat brev skyddar du dig mer, det enda jag tycker är ledsamt är att posten eller någon har en tjänst där man kan ta betalt genom postförskott som företagen och helst då att postpersonalen ser dig öppna och inspektera paketet och godkänna det, sedan först pengarna över eller retur sker.
Jag skulle lätt betala en hundring eller så för en sådan tjänst när man köper grejer för några tusen.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

blir helt sjukt förbannad på er som på något sett påstår att det är mottagarens fel att puckot som packat in den är dum i huvudet.
inte fan skickar man porslin i ett paket fyllt med stenar? eller hur? Oavsett lag osv. tycker jag att människor borde ha något form av vett i huvudet!
Hoppas du får tillbaka dina pengar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Eller så använder man tredje-parts överföring, så som paypal eller liknande och skickar du rekommenderat brev skyddar du dig mer, det enda jag tycker är ledsamt är att posten eller någon har en tjänst där man kan ta betalt genom postförskott som företagen och helst då att postpersonalen ser dig öppna och inspektera paketet och godkänna det, sedan först pengarna över eller retur sker.
Jag skulle lätt betala en hundring eller så för en sådan tjänst när man köper grejer för några tusen.

Payson har ju Paysongaranti, så köparen betalar, men säljaren får inte pengar förrän denne inspekterat varan. Kostar 5% av priset dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jycklo:

Regel nr. 1 så när du handlar på Tradera gör det endast med folk med bra omdömen och gärna med en hel del försäljningar i bagaget!

Nr. 2) Om en säljare erbjuder sej att fixa tex. som i ditt fall cpu:n trots att du inte vann den så glöm affären helt det är ett tecken på blåsning
vilket du klockrent har blivit och det enda du kan göra är att skriva på Tradera för att varna folk och anmäl han!

Tyvärr är du rent ut sagt blåst på pengarna!

Jag ser det helt och hållet från andra sidan. En försäljare med tusen bra omdömen kan antingen ha samlat på sig dessa av företag och liknande under en kortare tid för att sedan kunna utföra bedrägerier genom att utnyttja hans pålitlighet som säljare. Alternativt kan en säljare med extremt många positiva omdömen få sitt konto kapat där bedragarna gör exakt samma saker. Därför ser jag människornas misstag som en merit, jag handlar hellre något ifrån en person med 500 positiva och 5 negativa omdömen än en med 1200 positiva och inget negativt. För har man stött på 1200 olika människor och inte fått en enda som genom rent jävelskap har lämnat negativt, är det något som inte stämmer.
Allt efter egen erfarenhet.

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

hazed: Köplagen är väldigt luddigt skriven och ger väldigt mycket utrymme för tolkning. Men ingen domstol i världen skulle gå på säljarens sida i detta fallet - det måste du hålla med om... Jag kan peka på flera punkter där säljaren har brytit mot Köplagen om du vill!

Säljaren har dessutom tagit betalt 150 kr för att skicka varorna som paket men istället skickat som brev för 42 kr - ren bedrägeri enligt mig och borde polisanmälas!

Du har inte sett företag som har lagt ut t.ex. flaggor (köpte själv en Audiflagga 80x150 cm) för 1 kr köp nu och tagit 198 kr i fraktkostnad?
Det är något jag personligen ser som ett bedrägeri mot Tradera - det är ju på bekostnad av deras provision säljarna bakar in priset i fraktkostnaden!

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på denna tråden när jag idag fick se ett traderakonto med överlag positiva omdömen vända.
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?f...

2 217 positiva omdömen och halva första sidan med negativa, och ett flertal polisanmälningar mot sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Kom och tänka på denna tråden när jag idag fick se ett traderakonto med överlag positiva omdömen vända.
http://www.tradera.com/MyTradera/Feedback/ViewFeedback.aspx?f...

2 217 positiva omdömen och halva första sidan med negativa, och ett flertal polisanmälningar mot sig.

Dock är det som någon skriver med största sannolikhet ett hackat konto.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF