Tele2 router(wireless) - ingen internet åtkomst!

Permalänk
Medlem

Tele2 router(wireless) - ingen internet åtkomst!

Hej swec!

Jag kom över och hälsade på far min såhär på julafton, han har sparat en liten installation till mig som han fått via Tele2.
Han gick ifrån vanlig digitalbox till en HD box, och nu ska denna jädra box behöva vara kopplad till nätet.

Hur som haver, han har i nuläget en netgear 614 trådlös router, att koppla hd boxen dit gav inte ett dugg, det verkar inte som den får någon signal.
Han fick med som i ett paket kit, en router (trådlös) med själva tele2 grejjen. Kopplar jag denna direkt till jacket i väggen (ethernet tele2 uttaget som är monterat i lägenheten) så fungerar det utmärkt med tv:n.

Problemet är. Denna nya tele2 router (också netgear), den ger HD boxen access och man kommer åt själva routern via wireless.... men den VÄGRAR ge internet access. Detta trost att routern får extern IP och dns adress.

Jag förstår inte vad det är för problem, jag är helt förbryllad över detta.

Är det möjligtvis någon annan som har haft samma problem och löst det så vore det extremt tacksamt för svar på denna fråga.

Tackar på förhand och God Jul!

Mvh/ Stefan

Visa signatur

Stationär:[i7 9700K med Corsair H115i Pro] [Asus ROG STRIX Z390-F Gaming] [16gig Corsair Vengeance LPX] [ASUS GeForce RTX 2070 ROG STRIX OC] Laptop: [MSI GE73VR]