Vilken skulle ni ta? Eller förslag?

Permalänk

Vilken skulle ni ta? Eller förslag?

Tjenare!

Fick en bärbar i jul och ska nu då köpa en ny hårddisk till den och har då fått fram

OCZ Agility Series 3 SATA III 2.5'' SSD - 120GB

eller

SEAGATE Momentus XT 7200.1 500GB HDD

Jag har inte så stor koll på vad som är bäst men hoppas ni kan hjälpa mig.

( Har en HP G7 1204 )

// Tobbe

Permalänk
Medlem

Väldigt skilda användningsområden.

Den första ifall datorn bara ska ha diverse program, och inte användas för någon direkt lagring. En typisk systemdisk. Den är snabbare, strömsnålare, immun mot fysisk shock, och helt ljudlös.

Den andra om du behöver kunna lagra större mängder film, bilder, och musik.

Permalänk
Skrivet av eXale:

Väldigt skilda användningsområden.

Den första ifall datorn bara ska ha diverse program, och inte användas för någon direkt lagring. En typisk systemdisk. Den är snabbare, strömsnålare, och helt ljudlös.

Den andra om du behöver kunna lagra större mängder film, bilder, och musik.

Så SSD ifall jag ska ha laptopen för slapp och den andra är bra för lite mer lagring ? Om jag fattar det hela rätt

Permalänk

Btw vilken är snabbast ? (Y)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbewezi:

Så SSD ifall jag ska ha laptopen för slapp och den andra är bra för lite mer lagring ?

På ett ungefär, ja. Ska du bara ha den runt huset är det bara att lagra alla storfiler i nätverket. SSDns största problem är att om du kanske ska resa bort och behöver 200-300gb med film och musik, så måste du fixa en extern HDD.

Skrivet av Tobbewezi:

Btw vilken är snabbast ? (Y)

Den första. Detta är en SSD, det vill säga flashminnes baserad lagring. Jag skulle dock personligen ha en preferens mot Intel's 320, även om den är långsammare, på grund av pålitligheten. Laptopen är för tok för långsamm för att kunna använda de 500mb/s som Agility 3'n klarar av.

Den andra är en HDD, en Hårddisk, men ett litet 'cache' som snabbar upp laddningen av enstaka filer. (Dessa fortfarande långsammare än SSDn)

Permalänk
Skrivet av eXale:

På ett ungefär, ja. Ska du bara ha den runt huset är det bara att lagra alla storfiler i nätverket. SSDns största problem är att om du kanske ska resa bort och behöver 200-300gb med film och musik, så måste du fixa en extern HDD.

Den första. Detta är en SSD, det vill säga flashminnes baserad lagring.

Den andra är en HDD, en Hårddisk, men ett litet 'cache' som snabbar upp laddningen av enstaka filer. (Dessa fortfarande långsammare än SSDn)

Okey tackar så mycket för hjälpen Och ha en god fortsatt jul