HTPC Silverstone med WIN 7 som inte truehd funkar på??

Permalänk
Medlem

HTPC Silverstone med WIN 7 som inte truehd funkar på??

Hej

Jag har byggt en HTPC med följande delar:
Chassie: Silverstone GD2 (SST-GD02B)
Moderkort:ASUS M3A78 EMH HDMI
Ramminne: 4GB DDR2 800 (2GB Geil plus 2GB kingston)
Processor: AMD Athlon 64 X2 4850e 2,5GHz
CPUkylning: Scythe Kozuti (Något högljud när den går, ca 3000 varv och 39idle)
Hårdisk: OCZ Intern SSD 60GB Vertex Plus Series SATA II 2.5"
Chassiekylning: Noctua R8 x 2
OS: WIN 7 x64
Grafikkort: ASUS Radeon HD6570 1GB

Tanken med htpc var att jag skulle kunna surfa, titta på bluray (även playback från hårdisk),
spela några spel och titta på playkanaler..
Jag har då flera problem:

*Jag vet inte vilket mediacenter jag jag ska välja för att det ska vara mest andvändarvänligt (XMBC, MCE eller Mediaportal).

*Ett annan detalj vid bygget var att jag skulle kunna bistreama HD-ljud (truehd + DTS MA) men här går jag bet.
När jag spelar film med just dessa ljud så får jag alltingen en pcm signal eller Dolby PLII till min förstärkare.
Jag köpte en Asus 6570 JUST pga den klarar dessa ljudformat att släppa igenom om jag förstod det rätt.

När jag går in på kontrollpanelen ->maskinvara -> ljud.
Där har jag "AMD HDMI OUTPUT" och när jag går in på den så står det att den stöds bara 2 kanaler??
Jag har sett på nätet hos dem som det fungerar hos att där står det 8 kanaler PLUS att det står
under vilka format som stöds att samtliga HD format (Truehd, DTS MA mm)

Varför fungerar inte detta för mig?
Jag fick informationen från ett annat forum att det var bara köpa en Radeon kort som är 5*** och uppåt
så kommer detta att fungera men det gör det inte. Har laddat hem flera drivtrutiner och även ställt om
i biosen för att just hd-audio samt HDMI ska funka men det gör det bara delvis...

Jag har även något som heter "Realtak HD Ljudkonfiguration" när jag öppnar kontrollpanelen,
detta kom till vid en av drivrutinsinstallationerna men när jag klickar på den så händer det inget.
Det ser ut som att den muspekaren laddar en sec sen händer inget mer.
Jag kan INTE välja att öppna med adminbehörigheter heller för när jag höger klickar
så får jag bara 2 val, "Öppna" eller "Skapa genväg"...

Tacksam för all hjälp

Mvh
Acke

Permalänk
Medlem

Uppdatera ljuddrivrutinerna manuellt, jag hade samma problem och även fastän AMD Catalyst sa att de installerade ljuddrivrutinerna så ramlade de inte på plats ordentligt.

Du kan ju se vilken drivrutin som är aktiv, är det windows egna så prova att peka på där drivrutinerna för grafikkortet ligger när du uppdaterar.

Såhär ska det se ut: Bitstream guide

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk

Hej,
Får du fram DTS och DD som du skall?
vilken mediaspelare använder du nu,har du ställt in passthrough på deessa formaten i spelaren alt codec
men kontrollera även ovanstående meddelande

Antar att din reciver klarar truehd och dts ma

sen vilet mediacenter du skall använda är ju upp till dig. Själv kör jag Mediaportal och jag tycker det funkar riktigt bra och finns många plugin och bra forum fast kanske inte det mest användarvänliga. MCE har jag aldrig gillat för viideofiler m.m men tv funktionen funkar riktigt bra dock välldigt begränsad, XBMC är ju populärt har bara testat lite snabbt men för mig gick det bort då det inte gick att ha tv i det när jag valde

så jag kan igentligen bara rekomendera Mediaportal med valfritt skin, kan rekomendera StreamedMP
Mvh
Antoin

Permalänk
Medlem

fixat

Jag har löst det genom att ladda hem en ny version av XBMC som täcker samtliga *HD versionerna...

Mvh
Acke