Civilization V-tråden

Permalänk
Skrivet av Sötpotatis:

Skaffat spelet nu.

Har hört att det finns en mod som gör det möjligt att spela som/mot Nazi Tyskland?
Skulle någon kunna länka till den modden?

OBS att jag endast vill ha denna mod för skojs skull.

Antar att det är den här du syftar på:
http://www.fileplanet.com/217214/210000/fileinfo/Civilization...

Själv skulle jag vilja veta hur man importerar sin egen musik till spelet. Jag vet att man kunde göra det i CivIV på ett smidigt sätt in-game men det verkar inte vara så enkelt i femman.
Spelets musik är ju .ogg-format så betyder det att man måste konvertera ens musik för att det ska fungera? Fast man kan ju byta ut menymusiken utan problem. Bara att slänga in en MP3-fil och byta dess namn till den gamla menymusiken. Hos mig spelas det Baba Yetu

Permalänk
Medlem

Vad är det med denna skit, 120GB SSD, 4GB ram, Phenom II X4 920, ATi 6970 2GB.
Spelet låser upp datorn efter en 2 till 5 minutes spelande. Musiken i bakgrunden fortsätter spela. Går bara att boota om, mus och tgb låser sig med. Både i DX9 läge i lägsta grafik och DX10/11 med max grafik händer det. Bara i civ 5.

Är det denna skit man får när man betalar?
Någon som har stött på dessa problem med?

windows 7 x64 och asus xonar essence STX i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Det var någon som skrev att AI'n har fler workers nu efter patchen, vilket troligen inte ger kortare tider mellan rundorna.
Jag började ett par spel efter patchen... men orkade inte riktigt med längre än till typ 3-4 städer innan jag började om.
Kör med modden CIVILIZATION NiGHTS och då känns det mycket bättre.

Jag trivs inte med Civ 5's urval av ledare och framför allt inte med deras specialförmågor och specialenheter.
Varför ser man inte vilka fördelar en nation har innan man har valt nation?
Dessutom så känner jag en press att maximera nyttan av ens speciella förmågor och enheter.
Eller snarare en press på att inte kasta bort möjligheterna, vilket tyvärr händer alldeles för ofta.
Till exempel: Om min förmåga är att omvända barbarer så är det ju inte så roligt om de i den här omgången slutar att dyka upp efter runda 75. Speciellt om man i andra omgångar som andra nationer har blivit plundrad av barbarer långt in i medeltiden.

Eller om man som Tyskland börjar bygga Landsknechts (pikemen) för en tidig krigs-rush, bara för att upptäcka att man inte har några ai-motståndare alls inom räckhåll eftersom de är på andra sidan oceanen. När man väl kan korsa den så har motståndarna naturligtvis skaffat sig kraftigare enheter så eventuella krig får föras med de vanliga enheterna istället.

Visst kan man vinna även utan att ha nytta av sina specialförmågor eller specialenheter, men om man bara ska använda basutbudet av enheter och byggnader så hade det ju varit roligare att erövra världen som President Ewert Ljusberg för republiken Jämtland.
Jag föredrog systemet i Civ IV där man hade ett gäng generalla egenskaper och fördelar att välja på istället.

Håller med dig på många punkter här.
Kan rekommendera dig att kika i mod databasen där jag mins inte vad den hette , men den gör så att du kan spela som det vore ett "slow" game i tid och forskning.. och som vanligt i byggandet.
Det gjorde det otroligt kul för mig... då kan man t.ex utforska hela kartan på stenåldern osv... det känns ju inte så kul som du säger när det är 1800talet och man inte ens träffat några andra länder som är på samma planet.

Blir större krig och mer "enklare" enheter i längre tid.

Blev en knasig förklaring men du förstår nog.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Håller med dig på många punkter här.
Kan rekommendera dig att kika i mod databasen där jag mins inte vad den hette , men den gör så att du kan spela som det vore ett "slow" game i tid och forskning.. och som vanligt i byggandet.
Det gjorde det otroligt kul för mig... då kan man t.ex utforska hela kartan på stenåldern osv... det känns ju inte så kul som du säger när det är 1800talet och man inte ens träffat några andra länder som är på samma planet.

Blir större krig och mer "enklare" enheter i längre tid.

Blev en knasig förklaring men du förstår nog.

Kan du försöka finna modden?q

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte54:

Håller med dig på många punkter här.
Kan rekommendera dig att kika i mod databasen där jag mins inte vad den hette , men den gör så att du kan spela som det vore ett "slow" game i tid och forskning.. och som vanligt i byggandet.
.

Kan du försöka finna modden?q

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

köpte nyss spelet på steam men har ett lite irriterande problem. när jag scrollar på mapen så uppstår tearing runt mitten på skärmen. jag har maxat alla inställningar och v-sync är på.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte spelet för någon månad sedan till mig och en vän. Han har en mac jag en windows-maskin.
Nu var det visserligen väldigt billigt (2*69kr på gamersgate), men det fungerar såklart inte att spela mellan våra plattformar.
Och det var väl i stort sett därför jag köpte spelen. Kass kass kass.
Vi har testat att ändra lite nån av macversionens infofiler så att spelet skulle tro att vi har samma version av spelet (innan fick vi errors om att vi hade olika versioner) och detta fungerade... någorlunda. Vi har kunnat kicka igång tre spel, men det crashar ju ut av bara fan. I två av tre spel vi startade så hade vi samma spawn point och lyckades bygga upp våra städer på samma ruta ;). Massa andra buggar också. Inte så konstigt egentligen då vi lyckas starta upp två olika versioner av spelet. Men det är ju själva fan att det inte skall gå att spela cross platform ett år efter release.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dåligt att de inte lyckas designa en universal multiplayer klient. Visste inte ens om att det inte fungerar, det är något jag hade tagit för självklart om de släpper spelet på Mac och PC. Kanske är lite bortskämd med Blizzards produkter där alltså.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Vad är det med denna skit, 120GB SSD, 4GB ram, Phenom II X4 920, ATi 6970 2GB.
Spelet låser upp datorn efter en 2 till 5 minutes spelande. Musiken i bakgrunden fortsätter spela. Går bara att boota om, mus och tgb låser sig med. Både i DX9 läge i lägsta grafik och DX10/11 med max grafik händer det. Bara i civ 5.

Är det denna skit man får när man betalar?
Någon som har stött på dessa problem med?

windows 7 x64 och asus xonar essence STX i övrigt.

Har du patchat till senaste versionen? Drivrutiner? DirectX?

Visa signatur

Bal-Sagoth | Ensiferum | Windir | Finntroll | Wintersun | Amon Amarth | Moonsorrow | Nazgûl

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalbast:

Har du patchat till senaste versionen? Drivrutiner? DirectX?

Har efter väldigt mycket felsökande uteslutit fel med datorn, (samtlig hårdvara, drivrutiner och mjukvara). Fel med internet (0% packet loss på tre veckor)
Det återstår bara två saker i stort sett.

Steam failar att validata en fil och laddar ned .exe filerna och installscript.vdf . Detta händer varje validering, på tre olika datorer. Antingen är det det.
Eller så är det Windows 7 Enterprise 64-bitars som saknar någon komponent eller dylikt. Det finns inga fel-loggar eller dylikt, datorn bara låser sig.

Har för övrigt en i7 2600, 6970 2GB, 16GB RAM etc numera.

Väntar på svar från steam om filerna som inte validerar. 2K games support är helt lost med.
Ska sluta rida på företaget och skaffa windows 7 professional om någon vecka eller två och se hur det går med det. Om inte ligger felet i en bugg i spelet / steam's content servrar som har korrupt data. Har testat svenska, UK, tyska servrarna med.

*edit*
Efter senaste patchen den 11te oktober så hittade jag triggern till att datorn låste sig, när en AI civ upptäckte mig och ledarscenen skulle laddas så låste sig datorn. Nu efter patchen genom att bara ställa in leader scene på minimum så händer det ej. Före patchen spelade inte grafikkinställningar någon roll.

Permalänk
Medlem

Så hur funkar spelet nu, många buggar fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[4:

;11281550']Så hur funkar spelet nu, många buggar fortfarande?

Personligen har jag aldrig haft problem med buggar, inte ens från release. Däremot så blev det långsamt i endgame när jag körde på stor karta. De har gjort massor av bra förbättringar rent spelmässigt i patcharna. Men gillade man inte spelet vid release (demot) så gör man det nog inte fortfarande. Är du halvintresserad så vänta på rea. Det såldes ju extremt billigt på Gamersgate under en dag och reor lär dyka upp igen.

Standardpristet på GG är 212:- (jämfört med Steam som tar cirka 450:-). Spelet är Steamworks, så spelar ingen roll var man köper det, det är Steamspel oavsett.
http://www.gamersgate.co.uk/DD-CIV5/sid-meiers-civilization-v

Permalänk
Medlem

94 kr hos Gamersgate!

Permalänk
Medlem

75% HOS STEAM! PASSA PÅ!!!!!!!!

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem

Hur långsam dator got det spela på? Hat en aspire One 522 med 4 fb ram. Går det köra med allt på low?

Permalänk

Knappast. Spelet är väldigt processorkrävande.

Permalänk
Medlem

går det att spela på en macbook pro ?( i5, 4gb, intel hd graphics)

Permalänk

Någon som vet ifall det går att köra hotset mode på 1 dator med 2 skärmar så att man kan göra sina drag samtidigt?
Vore skitbra!

Permalänk
Skrivet av hio-man:

går det att spela på en macbook pro ?( i5, 4gb, intel hd graphics)

Borde gå sitter på en i3 4 GB Intel HD

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp här.

Är inne på andra omgången, är framme runt 1900 och olja har börjat ploppa upp. Jag har olja ute till havs, inom mina gränser. Tyvärr är min närmaste stad inte placerad vid kusten, och har bara 2/3-hex avstånds "vision", alltså hex'ar som den kan plocka resurser ifrån. Oljan är på fjärde hex-rutan i rak linje från denna stad.

Jag är tveksam till om jag kan få till en stad som är närmare, utan att vara inom 4-hex-gränsen mellan städer. Behöver jag låta min stad växa ännu mer eller hur kan jag göra för att komma åt denna ruta med svart guld?

Finns det någon maxgräns på radien en stad kan utnyttja området runt den, oavsett storlek? Samt, hur räknas avståndet ut?

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk

Ni som fortfarande spelar hur är spelet nu? Finns det någon bra mod som gör spelet mer diplomatiskt och lite mindre fokus på att endast kriga? Kan man se +/- relationer nu med de andra spelarna?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv

Nightcrawl:
Du kan väl köpa slots utanför din gräns?

Permalänk
Medlem

Har en fråga om saker man bygger med workers. Om jag bygger, vi säger en farm. Får jag mat-bonusen även fast jag inte har den tilen som en använd tile i min stad? Är det likadant med allt man bygger på detta sätt?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flyawaynille:

Får jag mat-bonusen även fast jag inte har den tilen som en använd tile i min stad? Är det likadant med allt man bygger på detta sätt?

Nej, och ja, det är nog så det fungerar i de flesta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, och ja, det är nog så det fungerar i de flesta fall.

Så man tjänar inget på sina farms sålänge man inte har någon som "jobbar" där?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av flyawaynille:

Så man tjänar inget på sina farms sålänge man inte har någon som "jobbar" där?

Man ser väl också i stadsvyn vilka resurser man får in var.

Permalänk

Vad brukar ni spela för storlek på kartan och hur många motståndare?

Visa signatur
Permalänk

Crashar vid start. kan spela i directx 9 mode, men vill spela i directx 11. Varför i hela friden kraschar det såhär? Fyfan va jobbigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Crashar vid start. kan spela i directx 9 mode, men vill spela i directx 11. Varför i hela friden kraschar det såhär? Fyfan va jobbigt

Det krashar med Nvidia betadriver 304.48. Har du den så byt till 304.79. Annars är det något annat.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Det krashar med Nvidia betadriver 304.48. Har du den så byt till 304.79. Annars är det något annat.

Gjorde det nu, fett najs