Civilization V-tråden

Permalänk
Hedersmedlem

Civilization V-tråden

I höst är det dags - den här gången med hexagoner.

börja sömnkompensera redan nu...

http://civilization5.com/
http://www.gamasutra.com/view/news/27292/Firaxis_Announces_Fu...

Permalänk
Medlem

Äg

Visa signatur

Gigabyte P55-UD4 | XFX 5850 + VTX3D 5850 CF | Corsair 650 W | 4 GB corsair XMS3 @ 1520 Mhz | Intel i5 750 3.8 Ghz | Corsair H50 | Fractal Design R2 | Benq T2200HD

Permalänk
Medlem

...ujuj

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

....och jorden blir runt till slut
och jag slösar bort ännu mer tid åt detta spel

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Åh det vattnas redan i munnen

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot 5:an.

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Hoppas inte att de kommer lägga in en speltidräknare i det här spelet

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Oj vad man längtar! Civilization är lätt den spelserie man lagt ner mest tid på under åren.

Visa signatur

Lingonmannen

Permalänk
Medlem

Jag bävar för hur mycket tid jag kommer att lägga på det där spelet.
Har spelat allihop, känner mig som en riktig junkie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lambi
Har spelat allihop, känner mig som en riktig junkie

Du kanske borde gå in på Civilization Anonymous: http://civanon.org/
Otäcka skräckhistorier där

Edit: såklart en marknadsföringsploj för Civ IV, men helt underbar sida

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

Herregud som jag väntat..! Civ-aholic sen 10års ålder..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klans
Herregud som jag väntat..! Civ-aholic sen 10års ålder..

Samma här. Har nog lagt åtminstone några hundra timmar på varje spel förutom 4:an som jag aldrig blev särskilt förtjust i (läs: bara spelade alldeles för mycket i några månader)
Men det vore förödande om detta kom samtidigt som SC2 :S

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem

Både trean och fyran var besvikelser i mina ögon, så jag håller tummarna för att det här kan vara något.

Civ-fanatiker sedan 1994...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Både trean och fyran var besvikelser i mina ögon, så jag håller tummarna för att det här kan vara något.

Civ-fanatiker sedan 1994...

Sjäv minns jag '91 med första Civilization och Amiga 500, det var många timmar man lade på spelet.
Underbar tid. ^^

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Civ-serien alltså är i mina ögon precis hur en serie och spel ska vara. För varje ny del blir allting mer lättspelat, mekaniken ändras något och grafiken blir bättre. De försöker inte släppa samma sak igen samtidigt som de inte förstör namnet på något sätt. Det bästa: INGA JÄVLA MINI-SPEL! De var de som sa det: Mini-spel förstör, de tar fokus iväg från spelet. Ett spel ska vara ett spel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gide0n
Du kanske borde gå in på Civilization Anonymous: http://civanon.org/
Otäcka skräckhistorier där

Edit: såklart en marknadsföringsploj för Civ IV, men helt underbar sida

Haha, riktigt otäcka historier!

"There have even been rumors of a fringe element of Civ “Stockholmers” who routinely meet in “swinger”-type environments during which they play pseudo-erotic games such as, “Slip Me The Mau Tse Tung,” among many others."

Visa signatur

Don't get up gentlemen,
I'm only passing through.

Permalänk
Avstängd

Då har man nåt o se fram emot i höst då!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

AHHHHHHHHHHH! Fy fan vad jag längtar. Ett av mina absoluta favoritspel.

Permalänk
Medlem

Civilization är verkligen en av mina favorit spel, men en sak som stör mig otroligt mycket med allihopa: Den är för krigs inriktad eftersom den dumma AI klara inte av att förhandla och alla vill kriga mot mig så snart jag ligger lite bättre till.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2pac
Både trean och fyran var besvikelser i mina ögon, så jag håller tummarna för att det här kan vara något.

Civ-fanatiker sedan 1994...

har spelat 4an en massa timmar i multiplayer med en 3-6 kompisar.
Va ett par veckor sen nu men innan dess va det en massa timamr spelande i veckan.
Tycker personligen att serien blir bätre o bätre och att fyran klart är den bästa i serien. Det är mycke enklare att förstå vad det är som gör vad och diplomatin har ju förbätrats en massa och lika så Multiplayer.

Ser otrooigt mycke fram imot 5an

Permalänk
Medlem

Hatar när man hör något om civ... man blir så sugen på att spela!!! Får väl installera 4an för fyrtioelfte gången.

Visa signatur
Permalänk

Nu blev man ju sugen att dra igång ett Civ IV game. Hoppas att de fixar diplomatin i femman. Vore sjukt nice att kunna kriga diplomatiskt, förse sin fiendes fiende med pengar och trupper för att föra dolda krig etc. Och att A.In inte är en så totalt warmonger.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Grym 3-sidig preview om Civ V - http://pc.ign.com/articles/107/1075587p1.html

VERKAR GRYMT!

Största nyheterna;

- Units stackar inte, dvs en unit per hex.
- Ingen religion.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Grym 3-sidig preview om Civ V - http://pc.ign.com/articles/107/1075587p1.html

VERKAR GRYMT!

Största nyheterna;

- Units stackar inte, dvs en unit per hex.
- Ingen religion.

Varför ingen religion? Finns det någon bra förklarning till varför religiöst floskel inte kan påverka ens imperium?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Enda förklaringen som jag sett är för att det ska vara mer "accessible"... Men jag tror det är för att det är känsligt med religion, bättre att skita i det när man ändå inte kan implementera det som man vill kanske.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Enda förklaringen som jag sett är för att det ska vara mer "accessible"... Men jag tror det är för att det är känsligt med religion, bättre att skita i det när man ändå inte kan implementera det som man vill kanske.

Det låter som en bra förklaring.
Måste se om south parks "super best friends" i och med detta

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Så här säger Jon Shafer som är lead designer för Civ V om religion:

Citat:

We made some changes with religion. Because diplomacy is one of our focuses with Civ V, planning what an AI leader is thinking, how he's going to win the game, that wasn't something that was meshing very well with the religion system. In Civ IV, the religions were primary factors of who liked whom and who disliked whom. And that wasn't meshing very well with what we wanted to do, so we decided to move on without the religion system. But that's mainly because we wanted diplomacy to have more depth and not be so predictable. We wanted to make sure that the AI leaders were taking into account the same things as the player was taking into account. A player might not care what religion you're running, but they might care quite a bit if you attack one of their friends.

Får hoppas det blir bra. Jag är mycket exalterad över allt man fått veta hittils om Civ V iaf!

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Nu blev man ju sugen att dra igång ett Civ IV game. Hoppas att de fixar diplomatin i femman. Vore sjukt nice att kunna kriga diplomatiskt, förse sin fiendes fiende med pengar och trupper för att föra dolda krig etc. Och att A.In inte är en så totalt warmonger.

Agree, en sak jag hatade med Civilization 4 var att även om man försökte föra diplomati och vara bästa vän med alla så var det alltid någon som skulle få tok damp och få för sig att "nu ska jag döda dig muhähähä" och efter det hakade 3st länder till på :/

Oh well, Civilization 5 kommer bli mumsfilibabba vilket som

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Avstängd

inte långt kvar nu!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Ser verkligen fram emot detta. Har själv inte spelat sen ettan som jag körde på min 386sx cirka 1991 och några år framåt. Första spelet man inte kunde sluta spela utan var tvungen att sitta uppe på natten. Påverkade betygen negativt. Trängdes med bl.a. Prince of Persia på en 20 Mb hårddisk.

Även för mig var de mycket små möjligheterna med diplomati det värsta irritationsmomentet. Kul att de jobbat på det nu!

Förhandsbokat det har jag aldrig gjort förut.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey