Vad att tänka på vid eget chassi-bygge?

Permalänk
Medlem

Vad att tänka på vid eget chassi-bygge?

Sitter i tankarna att bygga ett eget chassi i något kul material (kanske trä?).

Men innan jag funderar vidare tänkte jag höra vad man bör tänka på då man bygger ett eget chassi. Givetvis har jag koll på att det behövs tillräcklig kylning, fläktar osv. Men grubblar lite på hur man gör med jordning? I många chassin går ju en sladd från någon av kontakterna till chassit för att (gissar jag) sprida eventuell statisk elektricitet så att komponenterna inte skadas. Hur löser man detta i ett chassi av t.ex. trä? Och är det jätteviktigt?

Behöver alltså lite basic-tips på vad man ska tänka på. Tänkte att med alla grymma moddare här lär det ju finns en del kunskap

Gott nytt år btw!

Visa signatur

E8400 @ 3.00 GHz | Gigabyte GA-P31-DS3L | 2048 Corsair TWIN2X 6400 DDR2 | 500GB + 250GB Samsung Spinpoint | MSI GeForce 8800GTS 512MB OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tonari_N:

Sitter i tankarna att bygga ett eget chassi i något kul material (kanske trä?).

Men innan jag funderar vidare tänkte jag höra vad man bör tänka på då man bygger ett eget chassi. Givetvis har jag koll på att det behövs tillräcklig kylning, fläktar osv. Men grubblar lite på hur man gör med jordning? I många chassin går ju en sladd från någon av kontakterna till chassit för att (gissar jag) sprida eventuell statisk elektricitet så att komponenterna inte skadas. Hur löser man detta i ett chassi av t.ex. trä? Och är det jätteviktigt?

Behöver alltså lite basic-tips på vad man ska tänka på. Tänkte att med alla grymma moddare här lär det ju finns en del kunskap

Gott nytt år btw!

Helloj,

jag har gjort chassin i både träd och plåt.

Föredrar plåt om man ska bygga eget.

Tänk igen ritningen 1 gång, eller rättare sagt 3 gånger så kan man se om det finns en liten miss(hände mig ofta )

Ända som behövs till ramen är

10x10 mm tjocka ALU rör, om du har tagit upp ett mått att du tex. behöver 7meter , ta en extra meter uti fall att

Kostade runt 800kr för 11-12meter , dock behövdes det lite till annat

Köp en mATX eller ATX plåt beroende på vad du vill ha för storlek hos Inet tex. Så slipper man hålla på med måtten så här första gången (ett helvete ska jag säga annars )

Kolla på detta bygge
http://www.sweclockers.com/galleri/3181-aluchill-scratchbygge

Så kan du hämta insperation

Kolla annars på Krylls trächassi byggen

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen LarssoN!

Idéer och ritningar är nog det minsta problemet dock

Funderingarna låg snarare runt elsäkerheten, jordning och liknande. Och vad man ska tänka på där.

Visa signatur

E8400 @ 3.00 GHz | Gigabyte GA-P31-DS3L | 2048 Corsair TWIN2X 6400 DDR2 | 500GB + 250GB Samsung Spinpoint | MSI GeForce 8800GTS 512MB OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tonari_N:

Tack för tipsen LarssoN!

Idéer och ritningar är nog det minsta problemet dock

Funderingarna låg snarare runt elsäkerheten, jordning och liknande. Och vad man ska tänka på där.

Se bara till att ramen är stabil och mät rätt för att det ska kunna gå ihop i slutet

Lärde mig att 2mm för mycket/lite är mycket

Ett eget bygget chassi i plåt/Alu så behöver du bara stoppa in moderkort o sånt som i ett vanligt chassi då båda är gjorda av samma material ( i principen bara plåt,plast och alu som används)

Permalänk
Medlem

Du ska inte behöva jorda sakerna i ett trächassi.