Nyinköpt laptop, fel läsning av grafikkort.

Permalänk
Medlem

Nyinköpt laptop, fel läsning av grafikkort.

Hej, för ungefär 3veckor inhandlade jag en ny laptop, som jag skulle använda till att spela och även Arbeta på. Då jag inte kör så krävande spel och inte heller vet något om vad en laptop ska innehålla så köpte jag http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=647952#info - Den funkar perfekt och har inte haft några direkt problem utom ett, som jag nyligen hittade och som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.

Det är nämligen så att just nu har jag ingen aning om vilket grafikkort min dator använder, jag har ett integrerat grafikkort i processor som troligen körs.
http://bildr.no/view/1066710 (1) Bilden visar att jag använder Intels grafik.
Då jag har ett grafikkort i datorn ett GeForce GT 540M http://bildr.no/view/1066718 (2) Efter ha sökt på olika hemsidor hur man kan stänga av det integrerade grafikkortet och bara köra från Nvidias. Att gå in i BIOs gav mig inte någon vidare hjälp, då det endast kommer upp några flikar och det finns ej något med grafikinställningar där. (Flikar: Main, Advanced, Boot, Security & Save..) Advanced där det borde finnas någon sorts inställningar även för att överklocka processorn hittades ej. Kollade därför om jag verkligen hade alla drivruiter till allt uppdaterat, det hade jag. Så det var inte problemet.
Intel HD Graphics Family, som finns på bilder nummer 2, testade jag att inaktivera det inbyggda grafikkortet och skulle därmed bara köra med Nvidias. Men så blev det inte, då datorn startades upp gick jag in i Nvidias kontrollpanel, men det gick inte att starta för att det inte var påslaget. Jag testade att aktivera det inbyggda igen, och allt funkade precis som innan.

Jag och min Tech.support snubbe hittade när vi försökte lista ut varför det var som det var. Vi hittade en hemsida där det fanns spel listade om vad mitt Intel HD Graphics Family klarade. Då jag enbart spelar wow och cs:s. Counter-strike (1.6) fanns listat som att fungera. wow-Cataclysm var det en stjärna på, vilket betyder att det kan vara svårt för spelet att köras. Jag kör med ett dussin tillägg(addons) i spelet och har aldrig känt av att det laggat i 25mana raids. (Källan till sidan har ej funnits igen, kan sökas upp om intresse finns.)

Vilket leder till en annan hemsida vi hittade, där skrevs det om att datorn själv växlar grafik när det kommer till de tyngre spelen. Vilket jag inte förstår varför det skulle vara nödvändigt och att jag ville få bort det, BIOs skulle fungera för att inaktivera det, men då jag inte har några allternativ för det, sprack det även att testa.

Vad som ledde till denna forskning om varför min dator kör med ett sämre grafikkort är för att jag brukar spela Counter-strike:source och gjort det i 6år nu, på senare tid har det blivit mer och mer spelande med EAC (Easyanticheat) då jag hela tiden blir kickad för att ha något 3D program på samtidigt jag spelar. Då jag inte har det så vecker det ju ett viss intresse om varför jag blir kickad. Det roliga med det hela att det inte fungerar till Source är att det fungerar till cs:1.6. (Easyanticheat's forum tråd:http://easyanticheat.userboard.net/t7395-eac-unallowed-direct...)
Min slutsats över problemen är att grafikkorten korsar varandra på någon höger.

Då jag sökt på det här problemet i 2veckor nu utan att ha hittat några konkreta svar och jag hoppas nu att Ni kan hjälpa mig med mitt problem.
(Stavfel och annat bjuds på, kostar inget.)

Gott nytt år och glad fortsättning.

Permalänk

Det kanske är så att så fort batteriet är inkopplat så använder datorn det "sämre" grafikkortet för att optimera batteritiden, men när du kopplar in strömsladden så använder datorn det bättre.

Visa signatur

"If you hit a wall push through it"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blueprints:

Det kanske är så att så fort batteriet är inkopplat så använder datorn det "sämre" grafikkortet för att optimera batteritiden, men när du kopplar in strömsladden så använder datorn det bättre.

+1 Man bör även välja max prestandaläget under energialternativ.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Är också nyfiken på detta då min nya x53sv beter sig på samma sätt.. Känns lite värdelöst att betala för en dator med hyfsat grafikkort när detta inte används. Och det har ingen betydelse om jag kör på batteri eller ej, eller "högprestanda".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Resorb:

Är också nyfiken på detta då min nya x53sv beter sig på samma sätt.. Känns lite värdelöst att betala för en dator med hyfsat grafikkort när detta inte används. Och det har ingen betydelse om jag kör på batteri eller ej, eller "högprestanda".

hej igen :), på min x73sv funkar det skitbra med optimus testa ladda ner de senaste drivrutinerna till intel hd och sen till gt 540m:et o de byter till nvidia gput när ja starta t.ex css
EDIT uppdatera även bios det var de första jag gjorde
Skickadaes från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej!

Under kontrollpanelen -> Energialternativ -> Högprestanda

Nvidia kontrollpanel - hantera 3D inställningar sen -> globala inställningar -> önskad grafikprocessor där kan du välja -> Intel eller Nvidia kortet
sen under fliken -> programinställningar bestämmer du vilket program du pekar till grafikkrets Intel eller Nvidia

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!

Permalänk
Medlem

Har vart lite upptagen så har inte kunnat svarat tidigare.

Allt pekar på Nvidia just nu och allt körs med högsta prestandarn. Antar att det byter grafikkort då det blir tyngre, då det inbyggda inte lär klara av att ha den FPSen jag har.

Men nu har jag ett annat problem, datorn brinner nästan upp, fläkten som sitter till höger vid datorn är rejält varm när jag spelar. Då luftintaget är på undersidan och datorn ligger ner på bordet så är det väl inte den bästa lösningen. Har kollat lite, men hittar ingen vettig lösning, någon som har något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seazlot:

Har vart lite upptagen så har inte kunnat svarat tidigare.

Allt pekar på Nvidia just nu och allt körs med högsta prestandarn. Antar att det byter grafikkort då det blir tyngre, då det inbyggda inte lär klara av att ha den FPSen jag har.

Men nu har jag ett annat problem, datorn brinner nästan upp, fläkten som sitter till höger vid datorn är rejält varm när jag spelar. Då luftintaget är på undersidan och datorn ligger ner på bordet så är det väl inte den bästa lösningen. Har kollat lite, men hittar ingen vettig lösning, någon som har något?

på min x73sitter utblåset på den vänstra sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kika runt på en laptopkylare, googla bestäm vad du vill satsa på,och var inte snål på denna kylare så kommer du ha en svalare dator.

Visa signatur

Samsung RF511, I7 2630QM, Geforce GT540M -optimus, 6GB ddr3 sodimm, hdd 640GB - Windows 7 home premium - Störtskön laptop.
Benq 24" E2420, Creative ljud med subwofer. - Det är bara att tuta och köra!