Svart skärm vid länk-klickning (e-julkort) virus?

Permalänk

Svart skärm vid länk-klickning (e-julkort) virus?

Hej!

Jag fick ett mail från 123Greetings.com om att jag fått ett e-julkort. Eftersom jag kände igen den adress som sas vara avsändare till julkortet, så öppnade jag mailet och klickade på länken för att öppna e-julkortet. Julkortet öppnades upp och jag hann se det som hastigast, men sedan blev skärmen svart. Även USB-minnet som satt i slocknade (men jag har provat USB-minnet i annan dator och då funkar den.) Jag har stängt av datorn och satt på den, men skärmen är fortfarfande svart. Jag kan höra fläkten gå, och startknappen lyser, men skärmen är svart.

Jag har tagit ut batteriet, tog ut strömkabeln och höll inne start-knappen i över 15 sekunder. Satte i strömkabeln igen (men inte batteriet) och satte på datorn. Första gången jag gjorde detta (har provat flera gånger) så visades över hela skärmen meddelandet om att datorn stängts av felaktigt och man kunde välja på att starta om i felsäkert läge eller starta windows normalt. Sedan brukar en sekund-nerräkning ske, men den stod hela tiden på 28 och räknades alltså inte ner. Det hände heller ingenting när man tryckte på Enter. Till slut så stängde jag av datorn. Sedan har jag upprepat proceduren flera gånger, men har aldrig fått upp detta felmeddelande igen.

Det är en bärbar Compaq Presario CQ60.

Är det någon som vet hur jag ska lösa mitt problem.

Tack på förhand!

Permalänk

Det bästa är nog att ominstallera datorn.

Om du nu skulle vilja spara viktiga dokument innan du ominstallerar, så kan du ta ut hårddisken från laptopen och montera in den i en stationär dator och föra över filerna.

Visa signatur

"If you hit a wall push through it"

Permalänk

Går ej köra recovery-skivorna

Hej!

Tack för svar!

Jag har lyckats rädda foton mm från hårddisken genom att plocka ur hårddisken och koppla in i en annan dator. Jätte glad för det!
Sedan har vi raderat allt som var på hårddisken och satt i den igen i den bärbara datorn. Men skärmen är fortfarande svart när vi sätter på datorn, och det händer inget när vi sätter in återställnings-skivorna. Skärmen är fortfarande svart när vi kopplar in den till en extern skärm.
Dock hörs det som om fläkten går och även som om hårddisken "drar igång" när man startar datorn.
Går den att rädda? Hur göra i så fall?

Tack på förhand.

Permalänk

Det kanske är så att viruset tog kol på grafikkortet eller moderkortet helt och hållet .
Lösningen till detta blir att köpa en likadan laptop för någon billig peng som du sedan används som reservdelar ifall något annat i datorn lägger av.

Du nämnde inget om garantitiden.

Edit: Compaq CQ60 800:- + 59:- frakt

Visa signatur

"If you hit a wall push through it"