Polare säger att han var inne på min dator via CMOS (han kan moderkorts nummerna)

Permalänk
Medlem

Polare säger att han var inne på min dator via CMOS (han kan moderkorts nummerna)

Polare säger att han var inne på min dator via cmos, han kan alla nummer till moderkortet, han säger att han bara kollade C: jag vågar inte lita på honom eftersom han gjorde det över huvudtaget.. så kunde han se allt på dom andra också och kunde han öppna filerna?

Permalänk
Medlem

Det är tyvärr kört för din del. Jag beklagar sorgen.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Håller med ovan.
Har man varit inne redan via CMOS så är det kört. CMOS står för Casual Motherboard Opening Stop, det är ungefär som att förlora oskulden - har någon varit inne en gång så kan vem som helts ta sig in.
Jag rekommenderar att du kontaktar närmaste datorbutik och hör med dem om de kan erbjuda dig ett moderkort där CMOS är intakt!
Lycka till!

Permalänk

what is this sorcery? aldrig hört om något likande, vadå in via cmos?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Sötast

Oj, detta var inte bra...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Via cmos? Vilka är hans häxkonster och svartmagi?
Vad kan han för nummer?

Onekligen intressant.

Permalänk
Medlem

CMOS är väl ett annat ord för BIOS? Bara byta lösenord? Eller cyklar jag på fyllan nu?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera dig att läsa på vad CMOS verkligen är.
Och sen kan du säga till din "polare" att han kan käka upp sina p12-fasoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaiXan:

Jag skulle rekommendera dig att läsa på vad CMOS verkligen är.
Och sen kan du säga till din "polare" att han kan käka upp sina p12-fasoner

Jo men jag hade ju "privata" grejer, kunde han se det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Håller med ovan.
Har man varit inne redan via CMOS så är det kört. CMOS står för Casual Motherboard Opening Stop, det är ungefär som att förlora oskulden - har någon varit inne en gång så kan vem som helts ta sig in.
Jag rekommenderar att du kontaktar närmaste datorbutik och hör med dem om de kan erbjuda dig ett moderkort där CMOS är intakt!
Lycka till!

Casual Motherboard Opening Stop kan man gøra det via modermodemet......?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerzar90:

Jo men jag hade ju "privata" grejer, kunde han se det?

Nu ändrar han sig, och säger det var genom CMD? går det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perhuden:

Casual Motherboard Opening Stop kan man gøra det via modermodemet......?

Jo, men den måste först kopplas till hårddisken...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerzar90:

Jo men jag hade ju "privata" grejer, kunde han se det?

Påstår din "polare" att han kom åt CMOS via internet?
Och nej, CMOS sparar bara inställningar och inget annat.

http://www.computerhope.com/issues/ch000707.htm

För att tillägga eftersom jag såg att du började prata om CMD,
CMD är kommandotolken på Windows, du får upp den genom att trycka på windows loggan och söka efter cmd.
Där igenom är det fullt möjligt att komma åt filer men du kan inte göra så mycket mera än att se att de finns.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Svartmagi och trollkonst, sanna mina ord.
Ve och fasa! Alla ni orena ta er i akt och spring för era liv, spring!

Permalänk

Frågan är väl; Kan han komma åt X dator via Y dator via CMD och LAN/Internet?

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaiXan:

Påstår din "polare" att han kom åt CMOS via internet?
Och nej, CMOS sparar bara inställningar och inget annat.

http://www.computerhope.com/issues/ch000707.htm

För att tillägga eftersom jag såg att du började prata om CMD,
CMD är kommandotolken på Windows, du får upp den genom att trycka på windows loggan och söka efter cmd.
Där igenom är det fullt möjligt att komma åt filer men du kan inte göra så mycket mera än att se att de finns.

WaiXan Älskar dig! du räddade precis min dag!

Permalänk
Medlem

ok, om vi säger så här. Vad finns det för sätt för en super-duper-hacker att ta sig in via "cmd"?

Permalänk
Medlem

ja jävlar-.- P11orna har kul nu för tiden verkar d som ;o

Visa signatur

Spelrigg: 800D| i7 3930K@4,7 GHz - Custom WC | 32 GB Kingston HyperX Beast | 7970 GHz X-Edition |1x30 Dell U3011, 2x27" | Sennheiser HD650 | Xonar Essence STX |
Laptop: G74SX 17,3" 120 Hz 3D |
Server: Phenom II X4 955BE | Corsair XMS3 8 GB | 16 HDDs, 27 TB |
HTPCs: ASUS EEE Box 1.8 Ghz | Blu-Ray | OCZ Vertex 2 60 GB | 4 GB RAM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

ok, om vi säger så här. Vad finns det för sätt för en super-duper-hacker att ta sig in via "cmd"?

Mja bara ta en sökväg i en dator och om det är skyddat av konto/lösenord så behöver du kunna kontot/lösenordet, sen kan du kopiera filerna därifrån till din dator.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaiXan:

Påstår din "polare" att han kom åt CMOS via internet?
Och nej, CMOS sparar bara inställningar och inget annat.

http://www.computerhope.com/issues/ch000707.htm

För att tillägga eftersom jag såg att du började prata om CMD,
CMD är kommandotolken på Windows, du får upp den genom att trycka på windows loggan och söka efter cmd.
Där igenom är det fullt möjligt att komma åt filer men du kan inte göra så mycket mera än att se att de finns.

Kunde han se typ hårddisk A: F: D: L: och sådant.? eller kunde han bara se C: (boot)

Permalänk

Sitter ni på samma nätverk? I så fall kanske du har råkat dela ut några mappar eller C:\ disken på nätverket vilket han såg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spot_1337:

Sitter ni på samma nätverk? I så fall kanske du har råkat dela ut några mappar eller C:\ disken på nätverket vilket han såg.

Jag formaterade den nyss!

Permalänk
Inaktiv

Ni har fått det om bakfoten. För det första heter det inte cmos utan cosmos, kan ni inte stava? Sen är det modermodemet som strular och inget annat, och det kommer man endast åt genom TRO/LOLO

Permalänk
Medlem

Din polare snackar sk*t rent sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zerzar90:

Jag formaterade den nyss!

Formaterade du med nätverkssladden ikopplad? Isf finns det stor risk att din polare har tagit sig in via cmos och nått modermodemet, (själva hjärtat i hårddisken) och nu är det inte omöjligt att nästan vem som helst kan komma åt dina privata filer, även om dem ligger på andra ställen än "C: (boot)"...

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Sluta narras med stackarn nu...

Din polare snackar förmodligen skit som redan påpekats...

Permalänk
Medlem

Han snackar skit, gå över och ge honom en rak höger för att vara en sådan idiot...

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd

Hur var det med att INTE mata trollen? Eller har vi bytt taktik och försöker få dem att äta ihjäl sig nu?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

För att slippa sånt här så sitter jag med krypterade hårddiskar som man enbart kommer åt när jag har ett USB minne kopplat till datorn som innehåller nyckeln till dessa.

kostar fläsk att fixa allt sånt men då är iaf modermodemet alltså hjärtat i hårdisken 100% säker så vida de inte finns skit bakom spakarna, Alltså att Jag gör fel.

Så de är bara att köpa nytt moderkort, cpu, minnen, hårddiskar, grafikkort och router/modem då din polare verkar vara de värsta typen av ÜBER HAXORZ och kan då ha gömt egna nycklar till att ta sig in i din dator i BIOS på moderkortet eller grafikkortet, eller kanske även gömt de i ramminnena eller i instruktionerna i din cpu.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

För att slippa sånt här så sitter jag med krypterade hårddiskar som man enbart kommer åt när jag har ett USB minne kopplat till datorn som innehåller nyckeln till dessa.

kostar fläsk att fixa allt sånt men då är iaf modermodemet alltså hjärtat i hårdisken 100% säker så vida de inte finns skit bakom spakarna, Alltså att Jag gör fel.

Så de är bara att köpa nytt moderkort, cpu, minnen, hårddiskar, grafikkort och router/modem då din polare verkar vara de värsta typen av ÜBER HAXORZ och kan då ha gömt egna nycklar till att ta sig in i din dator i BIOS på moderkortet eller grafikkortet, eller kanske även gömt de i ramminnena eller i instruktionerna i din cpu.

Detta är ett mycket allvarligt problem därför råder jag dig som ovan att köpa nya delar, annars riskerar du att alla datorer i ditt hushåll drabbas av strabism.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii