6870 med 40 fps i minecraft...

Permalänk

6870 med 40 fps i minecraft...

Tjena!

Har en ny dator med ett 6870 (gigabyte) men när jag ska spela minecraft så får jag bara runt 40-50fps och det droppar OTROLIGT mycket. Känns som nått inte stämmer. Kör Battlefield på high med 2x MSAA med likadana fps värden utan massa dropps. Någon som vet vad som felet kan vara?

övriga specs: processor-AMD 1055t, RAM-8gb @1600 patriot, moderkort-asus M5A78L-M/USB3

Tacksam för svar!

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk
Entusiast

Anledningen är enkel: Minecraft är skrivet i java, som inte är det bästa språket för grafikintensiva applikationer.
Som mos på grädden så är inte Minecraft optimerat som de skulle kunna vara.

Det är inget fel på din dator.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Anledningen är enkel: Minecraft är skrivet i java, som inte är det bästa språket för grafikintensiva applikationer.
Som mos på grädden så är inte Minecraft optimerat som de skulle kunna vara.

Det är inget fel på din dator.

inte ens jag kan spela minecraft med 60+ fps..
på dator i sign..

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem

Minecraft > Crysis ! Sweclockers borde börja bencha Minecraft

Permalänk
Medlem

Satte ihop en kompis dator idag med 2500k och 6950, blev lite smått förvånad när det va en sjuhelsikes massa tearing och inte 60 FPS i minecraft Jag kör dock minecraft i 60 FPS, med bara ett kort jobbandes.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Ni ovan måste skämta. Hans prestanda räcker och blir över...
Jag själv kör Minecraft konstant i 60fps med ett GTX 275.

Testa uppdatera till 64-bitars java och se om det blir någon skillnad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av exroz:

Ni ovan måste skämta. Hans prestanda räcker och blir över...
Jag själv kör Minecraft konstant i 60fps med ett GTX 275.

Testa uppdatera till 64-bitars java och se om det blir någon skillnad.

Men minecraft är ju nästa generations Crysis

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Jag kör fan Minecraft i 100-180 FPS xD

Visa signatur

i7 7700K // Radeon RX 480 8GB // Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15
Vengeance // MSI Z270 TOMAHAWK // Samsung 850 EVO 500GB // Fractal Design Integra M 550W

Permalänk
Medlem

Äh, det verkar som några sweclockare inte inser att de har helt enkelt för dåliga CPUer för att maxxa minecraft. En ny intel eller AMD processor klarar det bara inte. Det är som när Crysis 1 kom ut.

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Som det sas högre upp. fixa java 64 bitars version. Att minecraft skulle gå på grafikkortet är rena skämtet med. Det handlar om dina minnen och CPUn

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Entusiast

Det är rätt förvånande att så många tror att grafikkortet är flaskhalsen i Minecraft.
Som nämnts av många redan:
Minecraft behöver snabba ram-minnen och en snabb fåkärnig cpu.
Minecraft är så dåligt trådad, att den endast utnyttjar en kärna.
Har man en processor med hög klockfrekvens och en snabb minnesbuss, får man ut högre bildfrekvens (fps) ur Minecraft.

Jag själv kan köra Minecraft på de enklaste av enklaste grafikkorten med en relativt bra bildfrekvens (25-60 fps beroende på omständihgheter spelet). Detta så länge processorn och minnesbussen är tillräckligt snabba.

Länktips:
http://forums.multiplay.co.uk/minecraft/78772-tips-increasing...
(Uppgraderingen till JRE version 1.7 gav mig en ganska duktig prestandaboost i Minecraft)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med 40-60 fps med 16 GB Ram, XFX 6870 och AMD FX-4100

Permalänk

installerade 64-bits java och det går lite snabbare nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan tillägga följande:

Gjorde en uppgradering från 6850 till 6870 vilket fick till följd att Minecraft fick lägre FPS och djupare dippar.

Om man får tro vad som står på nätet är det främst AMD kort som har problem med Minecraft. Det betyder inte att Minecraft är speciellt krävande, bara att AMD drivrutiner och Minecraft på något vis går i otakt. Tänkte på Tom's Hardware som avslöjande att de nya grafikkorten var urusla på att rendera 2D grafik för ingen bryr sej.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Kan tillägga följande:

Gjorde en uppgradering från 6850 till 6870 vilket fick till följd att Minecraft fick lägre FPS och djupare dippar.

Om man får tro vad som står på nätet är det främst AMD kort som har problem med Minecraft. Det betyder inte att Minecraft är speciellt krävande, bara att AMD drivrutiner och Minecraft på något vis går i otakt. Tänkte på Tom's Hardware som avslöjande att de nya grafikkorten var urusla på att rendera 2D grafik för ingen bryr sej.

Eller så är det bara 6000 serien som är dålig. Körde minecraft förut på ett 3450 och fick 35-40 fps. Och en kompis med ett 5450 som körde i runt 45 fps.

Visa signatur