Permalänk
Skrivet av xZistence:

finns det spel som ni kanske hört talas om eller liknande som kommer behöva mer än 4 kärnor? Min bror försöker få mig att köpa AMDs processor

Såvitt jag vet så har tillverkarna precis nyss (med BF3 o arkham city osv) fått spelet att faktis använda 4 kärnor.. De vill säga att de lär dröja år innan nått som ens stödjer 6 kärnor ordentligt kommer ut (självklart spekulationer men 4kärnor har ju funnits i över 4 år, o NU har spelen börjat komma)

Kan självklart ha fel, men vet inget spel direkt som är optimerat för 4kärnor annat än dom allra nyaste.

Intel -> AMD i både prestanda o kvalité. Så har de enligt min mening alltid varit, även om de eventuellt legat någelunda jämnsides stundvis

Kör du på intel om du har råd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dark_Widget:

Såvitt jag vet så har tillverkarna precis nyss (med BF3 o arkham city osv) fått spelet att faktis använda 4 kärnor..

i3or säger annat.
OM BF3 faktiskt använde 4 kärniga så hade nog fyrkärniga haft minst 50% bättre prestanda i BF3 än en i3, om man då jämför en 955 med en i3 eller 2500k med en i3. (Andra bullar om vi talar om slöa Phenom II x2)

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7950 3GB OC CPU: i5 2500K 4.4GHz KYL: Scythe Mugen 2
MOBO:
Gigabyte Z68X-UD3H B3 RAM: GSkill 8GB 1600MHz PSU: Corsair TX650W
MUS: Logitech G400 TB: Logitech G15 SKÄRM: BENQ G2220HD // G2400W
HÖRLUR: HD558 LJUDKORT: Xonar DX CASE: Define R3 SSD: NOVA 2 60GB MECH: 3.75TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

finns det spel som ni kanske hört talas om eller liknande som kommer behöva mer än 4 kärnor? Min bror försöker få mig att köpa AMDs processor

det har väl mest nyligen kommer spel som är rekomenderat med 4 kärnor, men igentligen ingen krav, tror det kommer dröja ett tag innan det kommer spel med krav på mer änn 4 kärnor.. några år minst

jag köpte amd rigg med bra grafikkort på grund av min budget, hade jag haft större budget när jag köpte hade en 2500k varit solklart

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

i3or säger annat.
OM BF3 faktiskt använde 4 kärniga så hade nog fyrkärniga haft minst 50% bättre prestanda i BF3 än en i3, om man då jämför en 955 med en i3 eller 2500k med en i3. (Andra bullar om vi talar om slöa Phenom II x2)

hur ska fyrkärniga cpu's få 50% mer prestande i spel som huvudsakligen flaskas av grafikkort?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

hur ska fyrkärniga cpu's få 50% mer prestande i spel som huvudsakligen flaskas av grafikkort?

Så du säger alltså att en tvåkärnig ska ge samma prestanda som en fyrkärnig i ett spel som tydligen är "Optimerat för mer än 4 kärnor" ?

Visa signatur

MOBO:

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Så du säger alltså att en tvåkärnig ska ge samma prestanda som en fyrkärnig i ett spel som tydligen är "Optimerat för mer än 4 kärnor" ?

när det är grafikkortet som flaskar i ett spel så skilljer det inte många fps angånende vilken prolle man använder, en quad är ju dock o föredra om det är optimerat för 4 kärnor, sa aldrig att jag skulle föredragit en 2 kärnig

jag tyckte det lät som att du sa att en dual core och en quad fick samma prestanda fast spelet var optimerat för quad

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör på en Opteron 16 kärnor, så lösde vi ju kärn problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

jag tyckte det lät som att du sa att en dual core och en quad fick samma prestanda fast spelet var optimerat för quad

Det är ju precis så, en i3 får samma fps som en 2600k i BF3.

Och spelets motor är bara riktigt kass, annars hade vi sett mycket högre fps med alla grafikkort som existerar!

Visa signatur

MOBO:

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Det är ju precis så, en i3 får samma fps som en 2600k i BF3.

Och spelets motor är bara riktigt kass, annars hade vi sett mycket högre fps med alla grafikkort som existerar!

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

så en i3 håller lika bra prestanda som en i7 2600k? då måste ju 2500k och phenom II prollar vara rätt dåliga som får lägre fps än det?

om nu i3'an får samma som en 2600k...
iaf orkar inte tjafsa ska sova nu hej

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag spådde 2009 in i framtiden och jag hade rätt. Q9550 håller än idag och orkar driva alla spel utan att flaska. Dock klockad.

Jag tror en core I5/I7 (också klockad) kommer klara alla spel fram till 2015-2016 utan att flaska.

Däremot krävs ny gpu varannat år för spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...

så en i3 håller lika bra prestanda som en i7 2600k? då måste ju 2500k och phenom II prollar vara rätt dåliga som får lägre fps än det?

om nu i3'an får samma som en 2600k...
iaf orkar inte tjafsa ska sova nu hej

Men seriöst att folk kan ta och sluta länka helvetet som kallas Sweclockers Recension. Som endast har en PHENOM II SOM PRESTERAR LIKT EN SNIGEL! Jämför en Phenom 2 X2 med en i3. Det är som att jämföra en Volvo V50 med en Ferrari.
http://media.bestofmicro.com/Y/X/313593/original/cpu%20scalin...

Visa signatur

MOBO:

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Men seriöst att folk kan ta och sluta länka helvetet som kallas Sweclockers Recension. Som endast har en PHENOM II SOM PRESTERAR LIKT EN SNIGEL! Jämför en Phenom 2 X2 med en i3. Det är som att jämföra en Volvo V50 med en Ferrari.

Jag håller med dig, som sagt den där bilden säger ju att grafikkortet/korten begränsar, det är ju samma resultat på alla, 79-81 fps, det är ju inom felmarginal för mätning. Dessutom klarar alla att köra över 60fps, så det är oviktigt vilken CPU man väljer i högre upplösningar om grafikkorten hänger med.

Till trådskaparen, som det är i dag fixar en billig quad de flesta spel så länge du matchar med bra grafikkort, därför spelar det inte så stor roll om du tar en i5 eller Phenom x6 eftersom bägge ligger över vad som krävs för att inte flaska grafikkorten.

Det är få spel som sagt som använder fler än två kärnor idag, och är kärnorna snabba så märks det mindre skillnad. Just för spel iaf. Sitter du som jag med extra skärmar och kör 2-3 flashspel på en, hd-video på en annan och t.ex. WoW/Skyrim/SC2 eller andra lite mer krävande spel på huvudskärmen samtidigt, så börjar fler kärnor bli intressant, däför valde jag AMD x6 över i5/i7, men i5 2500k är ju grym i prestanda för normalt spelande.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av schitzo:

Jag misstänker att du likt många andra här har missat skillnaden mellan Sweclockers recension och de flesta andra BF3-recensioner. Sweclockers testar i multiplayer, på en stor bana (Caspian Borders) med 64 spelare. I stort sett alla andra siter testar single player delen av spelet (vilket även Tom's gör). Multiplayer på stora banor med mycket folk är mycket tyngre för CPU än single player, vilket gör att en recension på single player kampanjen är helt missvisande när det gäller CPU-belastningen i multipalyer på stora banor med mycket folk.

Skälet till att de flesta siter endast testar single player delen är helt enkelt att det är mycket lättare att åstadkomma ett lätt repeterbar scenario. I multiplayer-läge måste man testa varje CPU minst 10 genomspelningar utefter samma rutt, för att få ett hyfsat tillförlitligt medelvärde på lasten. Detta för att i multiplayer finns 63 andra spelare som knappast gör exakt samma saker, skjuter åt samma håll, åstadkommer explosioner på samma ställe etc.

Men man bör vara medveten om skillnaden. I single player är BF3 starkt GPU begränsat, medan det i multiplayer kan variera om spelet är begränsat av CPU eller GPU, beroende på banans storlek och antalet spelare på banan.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

jo nu var det ju så att jag länkade den för att du sa att en i3a var lika bra som en 2600k i Bf3, vilket är som att säga att en 740 är lika bra på offroad som en jeep, men iaf i testet används tyvärr bara en 2 kärnig, men den presterar då extremt dåligt jämfört med alla 4 kärniga där, delvis för att dom är bättre... men också för att spelet rekommenderar 4 kärnor, dom säger ju inte att det rekommenderas 4 kärnig prolle utan grunder heller.

men som sagt poängen var att du sa att en i3a presterar lika bra som en 2600k .. vilket uppenbarligen inte stämmer enligt testet.

om nu en I3a presterar lika bra som en 4 kärnig och är som en "ferrari" jämfört med amd varför skulle nån alls köpa en phenom II setup i den prisklassen?
dom flesta håller ju med om att med en budget i den prisklassen är amd ganska oslagbart, rätta mig om jag har fel.

Edit: och om du tycker sweclockers prestandatester är undermåliga varör är du ens här?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Finns säkert massa trådar om detta.. Men jag och min kompis hade en diskussion angående processorer om "framtida" spel om man säger så
Han säger då att AMD's processorer är med framtids säkra pga att de har 6x och 8x medans intels 2500k är 4x.. Han säger även att spel som BF3 "kräver" 6kärnor vilket jag inte läst någonstans?
Men om jag säger såhär.. Om jag ska bygga en dator som ska funka ett par år fram, helst 3-4 år, vilken processor hade ni rekommenderat?

Kan rekommendera båda tillverkarna.

Permalänk
Entusiast

Ta en titt här http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

Det är ganska tydligt att Intel ligger bra till när deras två-kärniga i3'a går om AMD's fyr-kärniga i flera fall och vid något tillfälle även en sex-kärnig.
Tänk då vad en i5'a eller en i7'a kan åstakomma(ja eller kolla i testet )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Ta en titt här http://www.anandtech.com/show/4083/the-sandy-bridge-review-in...

Det är ganska tydligt att Intel ligger bra till när deras två-kärniga i3'a går om AMD's fyr-kärniga i flera fall och vid något tillfälle även en sex-kärnig.
Tänk då vad en i5'a eller en i7'a kan åstakomma(ja eller kolla i testet )

Intel kör med HyperThreading och med den tekniken dubblar de typ, sedan får man vad man betalar för som någon ovan skrev
hög budget höga krav = Intel
låg budget höga krav = Intel/AMD
ingen förnekar ju att en i5 2500K t.ex. presterar bättre än en AMD men sedan kostar den mer oxå

t.ex.
Phenom II 970 x4 : 1300:-
Intel Core i5 2500K : 1800:-

kollar man vad de 500kr ger dig enligt AnandTechs test:
Fallout 3:
970 x4= 87.5FPS
i5 2500Kger då +2,8FPS

Left 4 Dead:
970 x4= 129.8
i5 2500Kger då +12.9FPS

FarCray 2:
970 x4= 52.8
Intel i5 2500Kdå +26.1FPS

Crysis Warhead:
970 x4= 82.6
i5 2500Kger då +9FPS

Största skillnaden är på de spel där båda drar iväg och kollar man genom listan är det mesta spelbart utan problem med en AMD med, självklart vill man ha bästa så är det Intel som gäller men beroende på vad du spelar är ju frågan om det är värt det och sedan om du kanske tjänar mer på att lägga de 500kr på någon annan del typ grafikkortet? Beror ju på vad för spel man ska köra m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Skrivet av Ohlert90:

Jag brukar rekommendera processor till folk efter behov och budget.

Höga krav + stor budget = Intel
Höga krav + liten budget = Intel/AMD "låter dem själv leta ut alternativ och sen så ger jag min åsikt"

Medelkrav + liten budget = AMD

Medelkrav + stor budget = AMD med bättre grafikkort

Mamma/pappa/farmor dator = AMD Llano plattform

Det är såhär det ser ut för mig när folk frågar mig vad dem ska köpa för dator.

+1 helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fallout 3:
970 x4= 87.5FPS
i5 2500Kger då +2,8FPS

Left 4 Dead:
970 x4= 129.8
i5 2500Kger då +12.9FPS

FarCray 2:
970 x4= 52.8

Crysis Warhead:
970 x4= 82.6
i5 2500Kger då +9FPS

Största skillnaden är på de spel där båda drar iväg och kollar man genom listan är det mesta spelbart utan problem med en AMD med, självklart vill man ha bästa så är det Intel som gäller men beroende på vad du spelar är ju frågan om det är värt det och sedan om du kanske tjänar mer på att lägga de 500kr på någon annan del typ grafikkortet? Beror ju på vad för spel man ska köra m.m.

värt att komma ihåg också är att det testet kördes på relativt låga upplösningar och med låg grafik för att processorn skulle få större roll, i ett vanligt scenario är det gpu som flaskar och då spelar processorn mindre roll / till dom som inte vet det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Intel -> AMD i både prestanda o kvalité. Så har de enligt min mening alltid varit

Om du definerar alltid som 10 år eller mindre...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laggzor:

men som sagt poängen var att du sa att en i3a presterar lika bra som en 2600k .. vilket uppenbarligen inte stämmer enligt testet.

om nu en I3a presterar lika bra som en 4 kärnig och är som en "ferrari" jämfört med amd varför skulle nån alls köpa en phenom II setup i den prisklassen?
dom flesta håller ju med om att med en budget i den prisklassen är amd ganska oslagbart, rätta mig om jag har fel.

Edit: och om du tycker sweclockers prestandatester är undermåliga varör är du ens här?

Tittade du ens på bilden?
http://media.bestofmicro.com/Y/X/313593/original/cpu%20scalin... i3 presterar bättre än en 2600k, 2500k och AMDs 8 kärniga =O Woah!
Du ba: Neh döööh jag ser inte.
(Swec har inte ens en i3 i testet, derp)

Varför läsa svenska recensioner (och videor där man ser mer av Jonas än produkten) när man får högkvalitativa på t.ex. THW?

http://www.anandtech.com/bench/Product/97?vs=289
Där har du en Phenom II x2 vs en i3 2100

Kolla dragon age ( tycker om CPU ) i3an är bara hur mycket? 100% snabbare?

Visa signatur

MOBO:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Jag misstänker att du likt många andra här har missat skillnaden mellan Sweclockers recension och de flesta andra BF3-recensioner. Sweclockers testar i multiplayer, på en stor bana (Caspian Borders) med 64 spelare. I stort sett alla andra siter testar single player delen av spelet (vilket även Tom's gör). Multiplayer på stora banor med mycket folk är mycket tyngre för CPU än single player, vilket gör att en recension på single player kampanjen är helt missvisande när det gäller CPU-belastningen i multipalyer på stora banor med mycket folk.

Folk spelar utan problem med i3or i BF3 i multiplayer.
Och multiplayer kräver inte särskilt mycket mer prestanda än singleplayer. Det händer inte så mycket mer, och hör talats om LOD/occlusion? Nej klart du inte har.

Och tänker man logiskt så borde väl min 2500k, om jag stänger av 2 kärnor, få 20fps i Bf3 i MP? Eller?
Vilket jag inte får..

Visa signatur

MOBO:

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ferrat:

Intel kör med HyperThreading och med den tekniken dubblar de typ, sedan får man vad man betalar för som någon ovan skrev
hög budget höga krav = Intel
låg budget höga krav = Intel/AMD
ingen förnekar ju att en i5 2500K t.ex. presterar bättre än en AMD men sedan kostar den mer oxå

t.ex.
Phenom II 970 x4 : 1300:-
Intel Core i5 2500K : 1800:-

Fallout 3:
970 x4= 87.5FPS
i5 2500Kger då +2,8FPS

Left 4 Dead:
970 x4= 129.8
i5 2500Kger då +12.9FPS

FarCray 2:
970 x4= 52.8

Crysis Warhead:
970 x4= 82.6
i5 2500Kger då +9FPS

Håller helt med men jag tror Intel i nuläget är framtidssäkrast. Sen får man också tänka på andra delar som tex kylning. Har spenderat 200 kr mer på kylningen till min AMD Phenom II x4 945 3,4GHz, än till min i3 2100 3,1GHz (för kylfläns med fläktar dådå, chassifläktar inte inräknade). i3'an presterar i flera fall bättre än phenomen, och i3'an var billigare (dock är i3'an ny medan phenomen har 1,5 år på nacken om jag inte minns fel. Men pappret säger att phenomen borde vinna)

Phenomen ligger på 58-60 grader i prime95 med 4x120mm chassifläktar på fullt blås + de två 120mm som sitter på kylaren.

i3'an ligger med prime95 på 62-64 grader, passivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Tittade du ens på bilden?
http://media.bestofmicro.com/Y/X/313593/original/cpu%20scalin... i3 presterar bättre än en 2600k, 2500k och AMDs 8 kärniga =O Woah!
Du ba: Neh döööh jag ser inte.
(Swec har inte ens en i3 i testet, derp)

Varför läsa svenska recensioner (och videor där man ser mer av Jonas än produkten) när man får högkvalitativa på t.ex. THW?

http://www.anandtech.com/bench/Product/97?vs=289
Där har du en Phenom II x2 vs en i3 2100

Kolla dragon age ( tycker om CPU ) i3an är bara hur mycket? 100% snabbare?

ja sant jag missade bilden, men du behöver väl f*n inte vara dryg och förolämpa mig i varenda tråd där vi diskuterar om nånting........

sen har jag aldrig pratat om phenom II x2 .. menade x4

Edit: tycker ändå det är konstigt att en 2 kärnig presterar bättre än 4 kärniga i ett spel som 4 kärner är rekommenderat på, särskillt när den 2 kärniga har lägre hastighet också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

Edit: tycker ändå det är konstigt att en 2 kärnig presterar bättre än 4 kärniga i ett spel som 4 kärner är rekommenderat på, särskillt när den 2 kärniga har lägre hastighet också

Schitzo var lat och länkade bilden istället för artikeln. De testade med HT påslaget så man kan nog snarare säga att 4 trådar räcker för att grafikkortet ska slå i taket istället. Två trådar testades inte av THW. Skillnaden på ett par fps ligger inom marginalen för mätfel och jag blir inte förvånad om alla processorer i testet får samma fps i snitt vid upprepade tester!

Sen att spelet skulle vara "optimerat för minst fyra kärnor" tolkar jag som att de har optimerat motorn för just fyra trådar och att det nog går käpprätt ner i bildspelsträsket om man inte har HT på sin tvåkärniga, vilket nog är ganska vanligt om man bortser från SweC-folket...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Schitzo var lat och länkade bilden istället för artikeln. De testade med HT påslaget så man kan nog snarare säga att 4 trådar räcker för att grafikkortet ska slå i taket istället. Två trådar testades inte av THW. Skillnaden på ett par fps ligger inom marginalen för mätfel och jag blir inte förvånad om alla processorer i testet får samma fps i snitt vid upprepade tester!

Sen att spelet skulle vara "optimerat för minst fyra kärnor" tolkar jag som att de har optimerat motorn för just fyra trådar och att det nog går käpprätt ner i bildspelsträsket om man inte har HT på sin tvåkärniga, vilket nog är ganska vanligt om man bortser från SweC-folket...

jaha, men det förklarar ju lite också, antar att den tvåkärniga swec använde i deras test inte hade hyperthreading då kanske ^^
men tack du klarade upp lite grejer för mig iaf

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghoti:

Troll.
HT ger sämre prestanda än med det igång. Kolla sista testet där de jämför HT on med off.
En dualcore i3 med HT ON isåfall lär ha sämre prestanda än utan.

Och den enda i3 jag vet som har HT är 2105. Finns många som spelar spelet på High med 50fps i 1080p med 560ti kort med 2100 som inte har HT.

Och om du läser:
It doesn’t care if you come armed with two Hyper-Threaded cores or four Bulldozer modules. It just. Doesn’t. Care.
Denna delen är nog riktad mot just i3an: with two Hyper-Threaded cores

Visa signatur

MOBO:

Permalänk
Medlem
Skrivet av schitzo:

Troll.

Och om du läser:
It doesn’t care if you come armed with two Hyper-Threaded cores or four Bulldozer modules. It just. Doesn’t. Care.
Denna delen är nog riktad mot just i3an: with two Hyper-Threaded cores

om man kollar på dom 2 sista bilderna där och läser så säger dom att HT ger sämre prestanda, det sa du men då borde ju en i3 med HT ge sämre prestanda än quad också, och bulldozern dom använde ( jag vet att bulldozer inte är bra ) droppade räjält med bara 1 modul aktiv

och varför säger du troll till folk så ofta i trådar när dom kommer med info?

EDIT: "Battlefield 3's single-player campaign doesn’t care if you’re using a $130 Core i3 or $315 Core i7" dom testar ju single player.. vi andra snackar ju om multiplayer. "ja men single player är lika tungt" vad jag har förstått så är multiplayers mycket mer cpu tung iaf..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

Finns säkert massa trådar om detta.. Men jag och min kompis hade en diskussion angående processorer om "framtida" spel om man säger så
Han säger då att AMD's processorer är med framtids säkra pga att de har 6x och 8x medans intels 2500k är 4x.. Han säger även att spel som BF3 "kräver" 6kärnor vilket jag inte läst någonstans?
Men om jag säger såhär.. Om jag ska bygga en dator som ska funka ett par år fram, helst 3-4 år, vilken processor hade ni rekommenderat?

AMD

Permalänk

Intel. Din vän är bäng.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,2GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W