Pris för fläktbyte

Permalänk
Inaktiv

Pris för fläktbyte

har skickat in min laptop på service för gpu-fläkten började låta illa.. datorn är 1 år och 4 månader så det gick inte på garantin eller reklamationsrätten.. är det så dåliga grejer i datorerna idag att dom inte håller längre?

1:a gången jag skickade in den så hittade dom inte nått fel på den och ville då ha 755:-. Nu så vill dom ha 1900:- för att laga den vilket jag finner orimligt men antar att jag får krypa till korset..

Frågan är är det orimligt högt pris? borde inte reklamationsrätten gå in och täcka det hela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon22092:

har skickat in min laptop på service för gpu-fläkten började låta illa.. datorn är 1 år och 4 månader så det gick inte på garantin eller reklamationsrätten.. är det så dåliga grejer i datorerna idag att dom inte håller längre?

1:a gången jag skickade in den så hittade dom inte nått fel på den och ville då ha 755:-. Nu så vill dom ha 1900:- för att laga den vilket jag finner orimligt men antar att jag får krypa till korset..

Frågan är är det orimligt högt pris? borde inte reklamationsrätten gå in och täcka det hela?

Detta kanske är av intresse:
http://www.konsumentverket.se

Det kan hända att garantin bara är ett år, men man har en reklamationstid på tre år för ursprungsfel.

<i>"Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.</i>

<i>Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon22092:

har skickat in min laptop på service för gpu-fläkten började låta illa.. datorn är 1 år och 4 månader så det gick inte på garantin eller reklamationsrätten.. är det så dåliga grejer i datorerna idag att dom inte håller längre?

1:a gången jag skickade in den så hittade dom inte nått fel på den och ville då ha 755:-. Nu så vill dom ha 1900:- för att laga den vilket jag finner orimligt men antar att jag får krypa till korset..

Frågan är är det orimligt högt pris? borde inte reklamationsrätten gå in och täcka det hela?

WTF? 2k för att "laga" en GPUfläkt? Samt 775kr för att endast titta på den?

Enligt mig låter det sisådär 5gånger för dyrt, men vissa tar ju de priserna.

F.ö är det en laptop, och ja; de går sönder väldigt lätt om du spelar mycket på dem etc. De är gjorda för internet, filmer etc, vare sig om beskrivningen på Net on Net säger "Kraftful spellaptop". (Undantag för vissa Alienware).

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det räknas som slitage ifall du inte kan bevisa att det var ett fel som fanns från början. Är du säker att du inte fick garanti på datorn?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Avstängd

Misstänker att den första summan du fick betala är en felsökningsavgift och då är det inte orimligt, om det anses vara en icke-garantiberättigad felsökning. Även tekniker måste ha lön och var ska de annars få den ifrån om de inte får betalt för sin arbetstid?

Att det är dyrt att byta fläkt är inte heller någonting konstigt då bärbara datorer är jobbiga att byta ut saker i, vilket resulterar i att det tar lång tid att reparera datorn (arbetstid igen). Oftast måste man dela på hela datorn och pilla bland en massa olika komponenter för att komma åt att byta det som är sönder. Leverantörerna tar även grova överpriser för fläktar till bärbara datorer och om det då ska vara värt besväret, och arbetstiden, för återförsäljaren/reparationsverkstaden att utföra denna reparation måste de ta extra betalt för reparationen.

Inte alls orimligt alltså.

Permalänk
Skrivet av anon22092:

har skickat in min laptop på service för gpu-fläkten började låta illa.. datorn är 1 år och 4 månader så det gick inte på garantin eller reklamationsrätten.. är det så dåliga grejer i datorerna idag att dom inte håller längre?

1:a gången jag skickade in den så hittade dom inte nått fel på den och ville då ha 755:-. Nu så vill dom ha 1900:- för att laga den vilket jag finner orimligt men antar att jag får krypa till korset..

Frågan är är det orimligt högt pris? borde inte reklamationsrätten gå in och täcka det hela?

Jo, det är väldigt högt pris, speciellt för undersökningen, varför kollade du inte hur mycket det skulle kosta innan du skickade in den?

Om reklamaionsrätten borde gå och täcka det? Du säger det som att reklamationsrätten är en person

Som du antagligen vet så säger konsumentköpslagen att under de första 6 månaderna efter köpet så är det företagens uppgift att bevisa att skadan är orsakad av dig, och under de resterande 2,5 åren ska DU bevisa att problemet är från ett tillverkningsfel. Problemet är ju att det är ganska svårt att bevisa att felet är ursprungligt, alltså sitter du lite i skiten.

Personligen köper jag aldrig datorer utan 2 års garanti. Vet ju inte hur bra dator du pratar om, och alltså vet jag inte huruvida den är värd underhåll för 2655:-

Tycker att du ska fråga dem exakt vad som behövs göras i datorn (det de ville ha 1900:- för) sen frågar du runt hos lite andra tekniker och kollar vad de tar för samma arbete, sen efter det tänker du efter huruvida det är värt att reparera eller om du ska köpa en ny istället.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Byss:

Detta kanske är av intresse:
http://www.konsumentverket.se

Det kan hända att garantin bara är ett år, men man har en reklamationstid på tre år för ursprungsfel.

<i>"Enligt konsumentköplagen har du sedan den 1 april 2005 tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Den nya lagen gäller för varor och tjänster som du köpt den dagen eller senare. För varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.</i>

<i>Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början."

Sant, men efter de 6 första månaderna till slutet på de 3 åren så är det upp till konsumenten att BEVISA att felet är ursprungligt, alltså kan man bara förlita sig på återförsäljarens goda vilja, då det är rätt svårt att bevisa en sån sak.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Sensuella Sven:

Misstänker att den första summan du fick betala är en felsökningsavgift och då är det inte orimligt, om det anses vara en icke-garantiberättigad felsökning. Även tekniker måste ha lön och var ska de annars få den ifrån om de inte får betalt för sin arbetstid?

Att det är dyrt att byta fläkt är inte heller någonting konstigt då bärbara datorer är jobbiga att byta ut saker i, vilket resulterar i att det tar lång tid att reparera datorn (arbetstid igen). Oftast måste man dela på hela datorn och pilla bland en massa olika komponenter för att komma åt att byta det som är sönder. Leverantörerna tar även grova överpriser för fläktar till bärbara datorer och om det då ska vara värt besväret, och arbetstiden, för återförsäljaren/reparationsverkstaden att utföra denna reparation måste de ta extra betalt för reparationen.

Inte alls orimligt alltså.

Sant, men å andra sidan jobbar min tjej på en liten it-butik som även har service ( de är ca 5 pers ) och de tar 400 spänn för en felsökning, så visst fasen är 755:- överpris.

Sen låter det konstigt att hela fläkten måste bytas bara för att den vobblar lite ( antar att det är därifrån ljudet kom ifrån)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Sant, men å andra sidan jobbar min tjej på en liten it-butik som även har service ( de är ca 5 pers ) och de tar 400 spänn för en felsökning, så visst fasen är 755:- överpris.

Är de endast fem personer som jobbar där så har de antagligen också färre löner att betala ut och därav även ett bättre pris för felsökning.

Permalänk
Skrivet av Sensuella Sven:

Är de endast fem personer som jobbar där så har de också antagligen mindre löner att betala ut och därav också ett bättre pris för felsökning.

Fast...de behöver ju fortfarande betala lika mycket lön/lagning, och det är bara 2 tekniker av alla de anställda.

EDIT: Efter en snabb sökning på nätet hittar jag 3 företag till, 2 av dem har gratis felsökning förutsatt att man lagar hos dem, det tredje tog 395:- för felsökning. Är bara att inse, 755:- är ordentligt överpris.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Fast...de behöver ju fortfarande betala lika mycket lön/lagning, och det är bara 2 tekniker av alla de anställda.

EDIT: Efter en snabb sökning på nätet hittar jag 3 företag till, 2 av dem har gratis felsökning förutsatt att man lagar hos dem, det tredje tog 395:- för felsökning. Är bara att inse, 755:- är ordentligt överpris.

Får man fråga vilket företag du har att göra med och vad de företag du nämner heter? Allt handlar ju om pengar och konkurrens när det gäller företag. Har de billiga felsökningsavgifter så har de säkerligen dyrare avgifter/priser på annat håll.

Permalänk
Skrivet av Sensuella Sven:

Får man fråga vilket företag du har att göra med och vad de företag du nämner heter? Allt handlar ju om pengar och konkurrens när det gäller företag. Har de billiga felsökningsavgifter så har de säkerligen dyrare avgifter/priser på annat håll.

Du glömmer att du måste ta in hur många kunder de har i din beräkning, det min tjej jobbar på ligger precis på sveavägen i stockholm, och får alltså ganska många kunder har inte namn på något av företagen då jag bara sökte på google och tog de 3 första som kom upp. Dessutom är det ju helt oväsentligt vad andra saker än felsökning kostar, är bara att man går till någon som har billig felsökning och kostar deras lagning för mycket frågar man runt hos någon annan som har billig lagning.

Sen tog ju de tekniker han gick hos överpris både när det gällade felsökning och lagningen.

Fortfarande, bara att inse att det var ett överpris för felsökning, oavsett vad som tas för t.ex lagning

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lasergurka:

Du glömmer att du måste ta in hur många kunder de har i din beräkning, det min tjej jobbar på ligger precis på sveavägen i stockholm, och får alltså ganska många kunder har inte namn på något av företagen då jag bara sökte på google och tog de 3 första som kom upp. Dessutom är det ju helt oväsentligt vad andra saker än felsökning kostar, är bara att man går till någon som har billig felsökning och kostar deras lagning för mycket frågar man runt hos någon annan som har billig lagning.

Sen tog ju de tekniker han gick hos överpris både när det gällade felsökning och lagningen.

Fortfarande, bara att inse att det var ett överpris för felsökning, oavsett vad som tas för t.ex lagning

Jag håller inte med. Priset är fullt rimligt och mer eller mindre standard bland större och etablerade företag i dagsläget. Där jag jobbar tar vi också ut en något mindre summa än den de debiterat trådskaparen men samtidigt lär företaget ha informerat honom om priset innan inlämnandet, eller i alla fall haft lättillgänglig information om priset någonstans, och då kan man tyvärr inte komma och klaga på summan i efterhand.

Som sagt är det självklart upp till företagen vad de vill ta för summa, tycker man att det är för dyrt är det bara att gå till något annat företag eller att eventuellt bita i det sura äpplet och köpa en ny dator. Företagen i denna bransch tjänar ingenting om de inte tar bra betalt för tjänster och reparationer, marginalerna på de produkter de säljer gör att de knappt tjänar något på den delen utav försäljningen som det ser ut i dag.

Permalänk
Skrivet av Sensuella Sven:

Jag håller inte med. Priset är fullt rimligt och mer eller mindre standard bland större och etablerade företag i dagsläget. Där jag jobbar tar vi också ut en något mindre summa än den de debiterat trådskaparen men samtidigt lär företaget ha informerat honom om priset innan inlämnandet, eller i alla fall haft lättillgänglig information om priset någonstans, och då kan man tyvärr inte komma och klaga på summan i efterhand.

Som sagt är det självklart upp till företagen vad de vill ta för summa, tycker man att det är för dyrt är det bara att gå till något annat företag eller att eventuellt bita i det sura äpplet och köpa en ny dator. Företagen i denna bransch tjänar ingenting om de inte tar bra betalt för tjänster och reparationer, marginalerna på de produkter de säljer gör att de knappt tjänar något på den delen utav försäljningen som det ser ut i dag.

japp, tycker också det var märkligt att TS verkade så förvånad över kostnaden, är för mig självklart att man kollar upp sånt i förväg.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

EDIT: Efter en snabb sökning på nätet hittar jag 3 företag till, 2 av dem har gratis felsökning förutsatt att man lagar hos dem, det tredje tog 395:- för felsökning. Är bara att inse, 755:- är ordentligt överpris.

Eftersom TS skriver att han skickat in sin service täcker de 755:- rimligen både frakt- och undersökningskostnad, medan priserna du jämför med enbart gäller undersökningskostnad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Eftersom TS skriver att han skickat in sin service täcker de 755:- rimligen både frakt- och undersökningskostnad, medan priserna du jämför med enbart gäller undersökningskostnad.

355:- för frakt låter också lite saftigt, begriper inte varför han inte kunde välja någon i närheten?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Inaktiv

av ren lathet så lämnade jag in den till återförsäljaren...

aja får väl bita i det sura och snällt betala.