Företag och myndigheter skrotar datorer för 140 miljoner kronor – i onödan

Permalänk
Medlem

På mitt gamla jobb så var vi på tippen med 120st fullt fungerande crt skärmar. När jag frågade chefen varför vi inte säljer dem för en billig peng så fick jag till svar att de är jobbigtnoch tar tid. Så jag tror många företag känner att de inte har tid att ta sig tid att sälja dem :-S

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Men så får du tänka på att återvinningen inte är 100-procentig och att det går åt en hel del resurser att återvinna datorerna och tillverka nytt. Så bättre att man kan sälja begagnat och låta datorerna återvinnas vart 5:e eller 6:e år istället för 3:e eller 4:e. Men jag förstår hur du menar.

Dessutom tillkommer det kostnader för företagen som säljer dom som tex: borttagning av känslig data, försäljning (nån måste ju sälja dom), kontrollerna av att alla datorer fungerar felfritt (ingen vill sälja en trasig dator) inte och tala om den administrativa sidan..

Oh well, bara där har man lagt ner mer än va datorn är värd i lön för nån stackars prao elev

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Om man kan få säg 800:- för en gammal dator kostar det mer att administrera en försäljning än det kostar att skrota den.
Du ska ha en kille som sköter själva försäljningen, sen ska du redovisa en inkomst istället för att bara göra en automatisk avskrivning av värdet.

Dessutom kostar det mycket (i en stor organisation) att hålla på och uppgradera delar på datorer. Du vill ha ett fåtal kända konfigurationer för att underlätta administration av serviceärenden.

Den här undersökningen är gjord av ett företag som specialicerar sig på att återvinna datorer, så alla uppskattningar av värden i resultatet ska tas med en nypa salt.

Permalänk

Brukar leta i vårt återvinningsrum (i bostadsföreningen), plockar både datorer och annan elektronik, datorer (eller delarna där ur) fungerar utmärkt till att bygga ihop olika Linux-maskiner, brandväggar mm. Övrig elektronik plockar jag komponenter ifrån, blir en hel hög med motstånd, kondensatorer mm, för hobbyverksamhet. Jag ser mig som en miljövän och samtidigt sparar jag en del pengar.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Tror det beror också på att dom är sega, sen så betalar ofta kommunerna 10K för en dator som är värd 5K (inte ens det):)

och den nya är lika seg på grund av nästan samma hårdvara.

Kanske handlar om serviceavtal.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Kanske handlar om serviceavtal.

Självklart. Men ska verkligen våra skattepengar hamna hos t.ex HP och andra jättar (som lägger alla pengar utomlands)?

Dom gör enorma vinster på dessa avtal, fler borde uppmärksamma det också. Säljer skitdatorer för 50-80% ren vinst. Men tydligen är det ok att pengarna ska kastas i sjön.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Randomretard:

Någon kanske har redan sagt det här men regeringen tex skrotar sina datorer för att det kan finnas information som är hemlig.
Min farsa jobbade på IT avdelningen på regeringskansliet, Jag frågade dock inte varför dom inte bara skrotade hårddiskarna.

Låter som ett bra svepskäl för att övertala de som inte har någon koll på datorer att det är bra att slänga datorerna istället för att sälja dem.

Permalänk

Jag jobbar själv och har märkt att nästan ingen dator som man blir av med är paj. Dock har min arbetsplats nu en deal där det faktiskt säljs vidare och återanvänds. Det tar tid för en batch, ja. Men skrotar man kontinuerligt ska man fan se till att man gör det rätt.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mildew:

Om man kan få säg 800:- för en gammal dator kostar det mer att administrera en försäljning än det kostar att skrota den.
Du ska ha en kille som sköter själva försäljningen, sen ska du redovisa en inkomst istället för att bara göra en automatisk avskrivning av värdet.

Dessutom kostar det mycket (i en stor organisation) att hålla på och uppgradera delar på datorer. Du vill ha ett fåtal kända konfigurationer för att underlätta administration av serviceärenden.

Den här undersökningen är gjord av ett företag som specialicerar sig på att återvinna datorer, så alla uppskattningar av värden i resultatet ska tas med en nypa salt.

Precis det här tänkte jag skriva, tack för att du gjorde det åt mig! Det är helt enkelt inte lönsamt, vi får se om rapportförfattarens företag kan göra det med vinst!

Skrivet av Broken-arrow:

Självklart. Men ska verkligen våra skattepengar hamna hos t.ex HP och andra jättar (som lägger alla pengar utomlands)?

Dom gör enorma vinster på dessa avtal, fler borde uppmärksamma det också. Säljer skitdatorer för 50-80% ren vinst. Men tydligen är det ok att pengarna ska kastas i sjön.

Ser du något svenskt företag som kan erbjuda samma produkt till ett lägre pris? I så fall vilket? Om du hittar ett kan du tvinga dem att byta till det bättre alternativet enligt vår upphandlingslagstiftning. Att försöka prioritera svenska företag bara på

Jättarna får kontrakten för att de är billigast för den kompletta service man får. Du måste tänka vad det skulle kosta för offentligheten att bygga ut den egna IT-kompetensen för att exempelvis bygga sina datorer själv. Om du tänker efter förstår du rätt snabbt att det är mer effektivt att bygga datorer på löpande band i en fabrik i Irland än att ha ett par gubbar på varje myndighet som ska sitta och skruva och felsöka hela dagarna.

Du tror företagen gör 60-80% vinst? Är du skön eller?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Skroten är en guldgruva, skulle man gå till skroten varje dag och plocka på sig, bygga/sälja datorer/delar skulle man lätt tjäna tiotusentals kronor i månaden

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Slänger i princip bara det som är trasigt eller inte går att använda (eller sälja).
Tror det senaste jag slängde var ett par nätagg jag snott fläktarna från (dock fungerande) på kanske 200-250w. Sen ska man tänka på att det var Qtec och något annat märke, vilket jag är säker på att ingen vill ha

Har ett par gamla processorer liggandes (socket A, 754, 939) från AMD, lite grafikkort, ram minnen, nätverkskort och whatnot, men har ingen användning för... ska man göra en skänkes-annons här på SC kanske?

Permalänk
Medlem

Varför finns inte alternativet "Bygger ihop något", med i poll'en?

Permalänk
Avstängd

Ge mig allt så bygger jag nya leksaker av dom

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhrooms:

Skroten är en guldgruva, skulle man gå till skroten varje dag och plocka på sig, bygga/sälja datorer/delar skulle man lätt tjäna tiotusentals kronor i månaden

Det livnärde jag mig på ett tag

sålde gamla datorer som jag fixade till och renoverade för 1000-5000:-

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det var ju inte lite med CRT-skärmar så jag förstår nog att ingen vill ha dem...

Det där är nog en arkivbild. Slängs betydligt häftigare grejjer än CRT-skärmar. Efter en dag på en soppstation kan du bygga dig en hyffsad het speldator, säkert med en i5a. Nu vill jag dock inte uppmuntra till brott, det är bara en illustration.

Skrivet av backfeed:

Skrota är ju tämligen onödigt, det vore väl bättre att skänka bort.

Skänka bort?
Bättre, ptja ur miljöperspektiv. Men ur ekonomisk synvinkel uppstår en förlust i och med att den som annars hade köpt en dator nu får en. Köpet av dator kanske hade inneburit att någon annan fått jobb osv.
En avvägning miljö vs bnp.

http://1l96U3-A5rM?t

http://youtu.be/1l96U3-A5rM?t=36s

Skrivet av Mildew:

Om man kan få säg 800:- för en gammal dator kostar det mer att administrera en försäljning än det kostar att skrota den.
Du ska ha en kille som sköter själva försäljningen, sen ska du redovisa en inkomst istället för att bara göra en automatisk avskrivning av värdet.

Dessutom kostar det mycket (i en stor organisation) att hålla på och uppgradera delar på datorer. Du vill ha ett fåtal kända konfigurationer för att underlätta administration av serviceärenden.

Den här undersökningen är gjord av ett företag som specialicerar sig på att återvinna datorer, så alla uppskattningar av värden i resultatet ska tas med en nypa salt.

Samtidigt går ju inrego, reuseit/greentech och liknande företag med vinst...

Permalänk

återanväda datorer

jag använder mina gammla datorer till server bruk som tex minecraft

Permalänk
Skrivet av RockoW:

Många beggade datorer skickas till Afrikanska länder i utsagon att de ska till skolor osv, men när de kommer fram så bränns mycket av skiten istället för det är för gammalt skräp.

I rest my case... (jag vilar min låda )

http://www.youtube.com/watch?v=OkpBcFDjk7Y

och

http://www.youtube.com/watch?v=a0xpRk7MYNg

inte direkt ett ställe för att bygga en sommarstuga..

Visa signatur

your feelings are hurting my thoughts

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det måste få finnas gränser. Vi köpte nyligen strax över 800 Dell Optiplex 790 MT på colleget jag arbetar på. Dessa ersatte en mix av Optiplex 280, 520 och 745. 745orna ska vi behålla, de ska i sin tur ersätta 280 och 520-modellerna som vi av naturliga skäl ska göra oss av med - de är ju bara för tråkiga. En SSD hade möjligtvis kunnat ge dem liv i nåt år till men vi känner inte att det är värt det när en ny burk bara kostar ~£300.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Precis det här tänkte jag skriva, tack för att du gjorde det åt mig! Det är helt enkelt inte lönsamt, vi får se om rapportförfattarens företag kan göra det med vinst!

Ser du något svenskt företag som kan erbjuda samma produkt till ett lägre pris? I så fall vilket? Om du hittar ett kan du tvinga dem att byta till det bättre alternativet enligt vår upphandlingslagstiftning. Att försöka prioritera svenska företag bara på

Jättarna får kontrakten för att de är billigast för den kompletta service man får. Du måste tänka vad det skulle kosta för offentligheten att bygga ut den egna IT-kompetensen för att exempelvis bygga sina datorer själv. Om du tänker efter förstår du rätt snabbt att det är mer effektivt att bygga datorer på löpande band i en fabrik i Irland än att ha ett par gubbar på varje myndighet som ska sitta och skruva och felsöka hela dagarna.

Du tror företagen gör 60-80% vinst? Är du skön eller?

hahah:) jag överdrev lite. Men vad sitter det för delar i kommun och skolor. jo, antingen pendium 4 eller intel core duo 2 på 2Ghz och en IDE disk om 1Gb ram för ca 10k är det rätt pris?

Ja jag vet dom kanske har Sata diskar nu men ändå. Du fattar vart jag vill komma eller? För vet att många gnäller på hur sega datorerna är (inom den sektorn).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Självklart. Men ska verkligen våra skattepengar hamna hos t.ex HP och andra jättar (som lägger alla pengar utomlands)?

Dom gör enorma vinster på dessa avtal, fler borde uppmärksamma det också. Säljer skitdatorer för 50-80% ren vinst. Men tydligen är det ok att pengarna ska kastas i sjön.

Ja det går verkligen bra för HP http://www.sweclockers.com/nyhet/14517-hp-sparkar-vd-leo-apot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

hahah:) jag överdrev lite. Men vad sitter det för delar i kommun och skolor. jo, antingen pendium 4 eller intel core duo 2 på 2Ghz och en IDE disk om 1Gb ram för ca 10k är det rätt pris?

Ja jag vet dom kanske har Sata diskar nu men ändå. Du fattar vart jag vill komma eller? För vet att många gnäller på hur sega datorerna är (inom den sektorn).

Vad är din poäng? Även en dator med 386 kostade över 10 000 när den köptes på 80talet?

Kolla dustin om du vill se priserna för datorerna som köps in idag, troligen är de dock betydligt lägre än så, men det ger en fingervisning.
Här är en dator från Dell http://premierconfigure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?o...
Återigen troligen billigare när de köper in 3000 exemplar i samma beställning.

Känner dock lite trollvarning här

Permalänk
Medlem

känns som att det fattas ett allteranativ i rötningen.

mina grejer brukar få bli server eller något annat bra ha dator när jag uppgraderat min gaming maskin.

allt utom min HTPC som är utöver mina gaming maskin är grejer som "åter används inom hushållet"

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geronimos drum:

I rest my case... (jag vilar min låda )

http://www.youtube.com/watch?v=OkpBcFDjk7Y

och

http://www.youtube.com/watch?v=a0xpRk7MYNg

inte direkt ett ställe för att bygga en sommarstuga..

Bra dokumentär. Såg någon annan som handlade om elektronikavfall som skickades till Kina. De plockade tydligen isär ALLT FÖR HAND och sålde vidare eller återvann materialen. Massor av fina metaller som finns i datorer, guld och silver till exempel. Tror det var Japan som skickade i stort sett allt sitt elektroniska avfall dit.

Nevermind, var samma dokumentär XD

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk

Försökte skänka bort min crt skärm men den var det ingen som ville ha. Så den fick åka till elektronikåtervinningen.
Tjock-tvn fick dock en ny ägare för en hundralapp för ett par veckor sedan.

Permalänk

komunal anställd

hehe Lerums komun är en mästare på att slösa på pengar dom slänger flera dual runt 2-2,33ghz datorer med 2 till 1 gig ram dessa datorer läser en tung webbsida på 2-1 sekund det finns ingen anleding att kasta mer en att en modell med 200mhz mer kom ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Vad är din poäng? Även en dator med 386 kostade över 10 000 när den köptes på 80talet?

Kolla dustin om du vill se priserna för datorerna som köps in idag, troligen är de dock betydligt lägre än så, men det ger en fingervisning.
Här är en dator från Dell http://premierconfigure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?o...
Återigen troligen billigare när de köper in 3000 exemplar i samma beställning.

Känner dock lite trollvarning här

Är inget troll (än i lalla fall):)

Läste om en artikel för ett tag sen, att dom köpte datorer för över 10k kr (kommer inte ihåg exakt vart jag läste det).

Kan leta upp det:)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

hahah:) jag överdrev lite. Men vad sitter det för delar i kommun och skolor. jo, antingen pendium 4 eller intel core duo 2 på 2Ghz och en IDE disk om 1Gb ram för ca 10k är det rätt pris?

Ja jag vet dom kanske har Sata diskar nu men ändå. Du fattar vart jag vill komma eller? För vet att många gnäller på hur sega datorerna är (inom den sektorn).

jadu, core2duo och 2gb ram är vad min skolas datorer har i sig

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av KulanZ:

På jobbet byter vi datorer var tredje år och nu har vi börjat skrota HP DC7800/7900 (3Ghz core2duo) samt Elitebook 6930p/2530p.

Eller ja, de "skrotas" dvs skickas tillbaka till vår leverantör för återvinning eller skickas till afrika osv.

Rätt sjukt egentligen för prestandan är ju ofast fullt tillräcklig i en Core2duo E8400 som det sitter i DC7900. Men det förekommer att diskar och moderkort ger sig.

Vi skrotar kanske 30 datorer i månaden i minst och jag sitter och beställer datorer för ca 100000 kr varje månad.

WTF? Vad gör ni med de stackars datorerna

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mildew:

Om man kan få säg 800:- för en gammal dator kostar det mer att administrera en försäljning än det kostar att skrota den.
Du ska ha en kille som sköter själva försäljningen, sen ska du redovisa en inkomst istället för att bara göra en automatisk avskrivning av värdet.

Det sistnämnda är ju bara relevant om man har så långsam avskrivning (eller hög utbytestakt) att det finns något värde kvar på datorerna. Med en vettig avskrivningstakt väger man vinst mot kostnad för försäljningen och snittar man 500 kr per dator så ska man nog ha rätt få för att det inte ska vara värt att samla ihop. Man tar ju heller inte in någon ny som sköter försäljningen utan det lastar ju företag i princip alltid på någon redan anställd, som inte får mer betalt för det. Dessutom är ju att ordna med försäljning inte speciellt olika mot att ordna transport till skroten. Det stora jobbet är att samla ihop datorerna, vilket man får göra i båda fallen.

Permalänk
Medlem

Angående kommuner och statliga myndigheter så kan jag bara bekräfta att de ofta har MYCKET dåliga avtal gällande alla möjliga grejor. Problemet är att omförhandla är ofta komplicerat och statliga/kommunala myndigheter har en förmåga att göra saker extremt komplicerade och kostsamma. Så därför förhandlar de inte ofta om sina avtal, utan ligger ofta på gamla kostsamma avtal! Det kostar så mycket för dem att omförhandla eftersom det är så mycket byråkrati.

Jag har jobbat på Telia i 6 år och jag vet hur usla avtal kommuner och statliga myndigheter har, dock inte alla, men majoriteten. Några av dem betalade typ 1000kr i månaden för en ADSL lina på 2mbit, ett avtal som var ifrån 2001, som bara legat och rullat. När det gäller deras stora telefonisystem så var det också många av dem som betalade riktiga överpriser, som inte omförhandlat på år och dagar! Men det finns också kommuner som sköter detta mycket väl t.ex. Stockholms stad som har ett gäng riktigt duktiga bargainhunters som lyckas fixa bättre dealar än många privata företag, de kör ofta med my way or the highway, vi fick göra många undantag för dem som vi aldrig gjorde med någon annan, de helt enkelt ställde en massa krav och kunde vi inte möta dem så hotade de med stänga ner allt med Telia och byta leverantör helt! Något som fungerade väl för dem, men tittar man överlag så har de privata företagen MYCKET bättre koll och har bättre dealar.

Måste säga att det är helt otroligt hur de byter ut datorer, vi byte datorer var 3-4 år, det fanns en massa bra core 2 duo maskiner med 4gb minne som de bytte ut bara för att de var "för gamla" de räckte mer än väl till!! Dessa datorer används nästan uteslutande åt admin, vilket kräver en del minne (4gb räcker gott och väl till). Så visst slängs det många system som inte behövs.

Jag tycker det är konstigt att det inte finns företag som specialiserar sig på att köpa gamla datorer på bulk ifrån stora företag, visst kostar det att sköta om det, men dessa prylar har värde, man kan ju helt enkelt öppna en lagerbutik där man har dessa gamla datorer och säljer, sen ger man typ 3 månaders garanti och på så vis behöver man inte sitta och testa varje dator, utan om det inte funkar så returnerar kunderna datorerna och tar en annan, på detta vis håller man nere kostnaderna och kan sälja dessa datorer ganska billigt och fortfarande göra en vinst!! Sen finns det självklart riktigt gamla grejor som t.ex. CRT skärmar som inte är intressant eftersom det kostar mer att hantera än att sälja.

Så har vi några entreprenörer här i forumet så har ni en bra affärside här, jag bor i Australien och kanske öppnar upp något liknande när jag skaffat mig mer kapital. Så ta iden, rädda miljön och på kuppen kan ni bli miljonärer!!