Permalänk
Inaktiv

Villken ritplatta?

Hejsan alla.
Det är så att jag har fått smak för att teckna på ipaden och har därför bestämt mig för att köpa en ritplatta. Jag har ingen tidigare erfarenhet av sådanna produkter men däremot anser jag mig behärska photoshop och corell hyffsat bra. Jag gör ganska avancerade teckningar med många lager och färger men även en stor del enkla "blyerts"-teckningar om nu det betyder någonting. Jag skulle föredra en ritplatta minst lika stor som ett A4, gärna med någon typ av snabbknappar för att exempelvis byta färg, tool, zooma, osvosv. Jag föredrar såklart kvalitet framför styling. Ritplattan får absolut inte hacka (ett rakt sträck blir "sicksackigt") på något sätt, exempelvis för att antalet avläsningspunkter (eller vad man kallar dem) är för lite. Jag är beredd att lägga ut ca 2000 kr.
Kort sagt, jag är ute efter den bästa ritplattan jag kan få för ca 2k.
Tacksam för svar från mer erfaren användare

Permalänk
Medlem

Se denna tråd för matnyttig information:

#11697346

Kontentan av det hela är att du förmodligen bör satsa på en Wacom Intuos, med storlek anpassad efter din budget. Det kommer förstås vara lite skillnad mot din iPad eftersom du där har skärmen direkt där du ritar, medan du på en Intuos istället tittar på din datorskärm och inte ritytan. Man vänjer sig dock fort, så detta ska inte innebära något problem.

Jag har själv en äldre Intuosmodell som funkade utmärkt under de år jag använde den, kan inte säga något negativt alls om den, även om jag inte längre använder den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalimac:

Se denna tråd för matnyttig information:

#11697346

Kontentan av det hela är att du förmodligen bör satsa på en Wacom Intuos, med storlek anpassad efter din budget. Det kommer förstås vara lite skillnad mot din iPad eftersom du där har skärmen direkt där du ritar, medan du på en Intuos istället tittar på din datorskärm och inte ritytan. Man vänjer sig dock fort, så detta ska inte innebära något problem.

Jag har själv en äldre Intuosmodell som funkade utmärkt under de år jag använde den, kan inte säga något negativt alls om den, även om jag inte längre använder den.

tackar för svaret, det fick bli en Wacom Intuos4 M

Permalänk
Permalänk
Medlem

otello: Låter som ett bra val.

hede: Utveckla gärna, jag tror vi alla är otroligt nyfikna på vad du syftar på.