Jailbreak för Apple Iphone 4S och Ipad 2 med Ios 5.01 redo för nedladdning

Permalänk
Medlem

låsa upp är väl mer för begagnat marknaden?

1st 3gs 32gb till salu, men den går inte att låsa upp pga fel bootroom, kräver telia

Visa signatur

nörd

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Felix:

Om det kostar 300 kr att uppgradera OS får man skylla sig själv nästan tycker jag...
Sen är just det där Appleplattformens stora styrka. Att de drar ett streck i sanden var tredje-fjärde år och säger: "Fuck it, vi tänker inte supporta er längre för vi vill att vår plattform ska vara precis exakt så som vi vill ha den idag. Vi vill inte behöva anpassa oss för dumheter vi ägnade oss åt för fem år sedan."
Men det är klart att det suger lite som konsument.

Fast hur tycker du att man ska agera när den nya version är sämre än den föregående? Har absolut inga problem att betala 300kr för Lion, men jag vill inte ha det då det är rejält mycket mer minnshungringt jämfört med Snow Leopard (kanske inte en deal-breaker då jag har 8GB RAM), Lion är mer likt iOS (som jag inte är direkt förtjust i av någon anledning jag aldrig kunnat sätta fingret på), det är långsammare än SL (dock väldigt liten skillnad), tycker de nya GUI designen med kantigare design på knappar är fulare än den gamla runda, etc. Lion är inte dåligt, definitivt inte Apples "Vista", men det är än så länge sämre än SL.

Problemet är att om jag inte skaffar Lion innan 10.8 kommer ut så kan det mycket väl vara omöjligt att på officiell väg uppgradera min 2010 års MBP. Visst gör Apple bra prylar, gillar verkligen MBP/MBA och OSX 10.6. Men man känner sig inte speciellt bra behandlad som kund...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Du vet att MS är ett mjukvaruföretag? Varför är det trams med serienummer? Bara för att Apple även tjänar pengar på hårdvara?
Så varför trolla lika mycket som personen du citerar?

Men han sa ju ingenting om MS heller. Herregud, varför måste alla ta allting bra/dåligt som sägs om det ena företaget och försöka starta ett flamewar utav det?

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Att köpa Apple är ungefär som att stödja PIPA & SOPA.
Men det verkar inte folk tänka på.

Tjejen skaffade sig en I4 och har sedan tidigare en iMac. Men, det gick inte att uppdatera till ett tillräckligt nytt iTunes på hennes burk för hon hade mac os x 10.4.... 10.5 säljs inte längre via applestore... Hur fan tänkte dom då? Jo, antingen får man uppgradera mjukvaran ofta för att vara säker eller köpa en ny dator för att kunna använda den låsta mjukvaran. Det lustiga är att hade hon haft en PC från 2001 hade det gått att synca, men en iMac från 2007 funkar inte.
Framtidssäkra????????

Edit: TPB löste problemet....

Låter som ett stort icke-problem... 10.5? 10.6 Snow Leopard kostar typ 295kr (jämför med Windows 7 1000kr) och uppdateringen till Lion kostar 200kr.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Vänta nu...så att någon har fått rätt i domstol, betyder det att det ÄR rätt? Det är bara ännu ett bevis på att juridikens långa armar helt saknar den tekniska expertisen.

Jag bara håller en dialog, är ingen expert på just sånt här, men jag finner det ganska olustigt att vissa saker går bra att prata om, medans andra är helt tabu.

På vilket sätt skulle det vara fel att det är lagligt att kunna göra det du själv vill med en produkt du har köpt? Det borde i så fall snarare vara olagligt att lägga in en massa spärrar som förstör för konsumenten (regionsspärrar på Blu-rayspelare, etc). Har jag köpt en produkt så skall jag självfallet få använda den som jag själv vill. Apple begränsar telefonens funktionalitet. Jailbreak låser upp den. Fullt naturligt och rimligt inom lagens ramar.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

oj så fel du har

Skrivet av Segas:

Om jailbreak tillåter användaren att installera icke godkänt material, samtidigt får möjligheten att installera program som annars kostar - då är jailbreak en uppmaning till lagbrott, likaså att ha en nyhet som informerar och visar hur man får tag i detta, ganska osmakligt.

Finns tonvis med liknelser som används för att stödja jailbreak - men i grund och botten är det fel, även om du köpt telefonen. Fick du den med abonnemang? Lås upp den hos operatören!

Skickades från m.sweclockers.com

"icke godkänt material" tror du på fullaste allvar att bara för att apple har sagt något så är det ett lagbrott om man inte följer det?

sist jag kolla var det svensk lag som gällde här i Sverige!

det ända som i grund och botten är fel är att du har noll koll på skillnaden mellan vad som är lagligt och vad som är "End User Software License Agreement"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Om jailbreak tillåter användaren att installera icke godkänt material, samtidigt får möjligheten att installera program som annars kostar - då är jailbreak en uppmaning till lagbrott, likaså att ha en nyhet som informerar och visar hur man får tag i detta, ganska osmakligt.

Finns tonvis med liknelser som används för att stödja jailbreak - men i grund och botten är det fel, även om du köpt telefonen. Fick du den med abonnemang? Lås upp den hos operatören!

Skickades från m.sweclockers.com

Men snälla lilla Segas, läs en juridikkurs eller något innan du uttalar dig. Eller tycker du att en upplåsning av en bils elektroniska hastighetsspärr också är uppmaning till brott då det gör att man kan köra för fort? Ska man förbjuda DC++ och torrentklienter då de används till piratkopiering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast hur tycker du att man ska agera när den nya version är sämre än den föregående? Har absolut inga problem att betala 300kr för Lion, men jag vill inte ha det då det är rejält mycket mer minnshungringt jämfört med Snow Leopard (kanske inte en deal-breaker då jag har 8GB RAM), Lion är mer likt iOS (som jag inte är direkt förtjust i av någon anledning jag aldrig kunnat sätta fingret på), det är långsammare än SL (dock väldigt liten skillnad), tycker de nya GUI designen med kantigare design på knappar är fulare än den gamla runda, etc. Lion är inte dåligt, definitivt inte Apples "Vista", men det är än så länge sämre än SL.

Problemet är att om jag inte skaffar Lion innan 10.8 kommer ut så kan det mycket väl vara omöjligt att på officiell väg uppgradera min 2010 års MBP. Visst gör Apple bra prylar, gillar verkligen MBP/MBA och OSX 10.6. Men man känner sig inte speciellt bra behandlad som kund...

Jag håller med dig på samtliga punkter! Det är därför vi i min familj inte uppgraderat från SL än
Men det är fortfarande en styrka att inte behöva ha en massa gammal hårdvara och mjukvara att ta hänsyn till. Utvecklare tycker ju också om det eftersom det innebär att inte 50% sitter på ett 10 år gammalt operativsystem som i fallet med Microsoft och XP.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Men snälla lilla Segas, läs en juridikkurs eller något innan du uttalar dig. Eller tycker du att en upplåsning av en bils elektroniska hastighetsspärr också är uppmaning till brott då det gör att man kan köra för fort? Ska man förbjuda DC++ och torrentklienter då de används till piratkopiering?

"Lilla"? Jag är inte intresserad av en juridikkurs, men du vet likväl som jag att om "jailbreak" hade varit "rätt", hade det inte funnits folk som håller på i månader för att "knäcka" ett operativsystem.

Du behöver inte göra dig dum - kan du inte diskutera något på en vuxen nivå, håll dig borta från samtalet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ltd74:

"icke godkänt material" tror du på fullaste allvar att bara för att apple har sagt något så är det ett lagbrott om man inte följer det?

sist jag kolla var det svensk lag som gällde här i Sverige!

det ända som i grund och botten är fel är att du har noll koll på skillnaden mellan vad som är lagligt och vad som är "End User Software License Agreement"

Läs EULAn, läs vad det är du godkänner och vad du sen gör med jailbreak - jättenkelt!

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast det där är väldigt långsökt eftersom det är lite för många steg mellan. Bara för att du jailbreakar en iPhone betyder inte det att du piratkopierar. Det finns ju en alternativ market där man betalar för sig också fast skillnaden är att man kan komma åt appar som Apple nekat. Som till exempel den där kameraappen som använde sig av volymknappen för att ta kort. Den fick inte vara med på vanliga market med motiveringen att man inte kan använda en knapp till flera saker för det förvirrar användaren. Den sålde bra på den alternativa market. Så bra att Apple valde att införa funktionen själva som en stor inovation i Ios5. Finns fler exempel på bra appar som apple inte vill veta av.

Ska det liknas vid nåt så är det väl att öppna och byta hårddisk på en märkesdator man köpt. Garantin ryker men tillverkarna kan ju inte gnälla eftersom jag köpt datorn. Betyder det att jag håller på med piratkopiering också eftersom den större hårddisken kan i teorin användas för att lagra piratkopierat material?

Jepp! det är därför de har skatt på usb minnen/externa diskar

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sweeper x:

Jepp! det är därför de har skatt på usb minnen/externa diskar

Inte helt korrekt, det är pga PRIVAT-kopiering.

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Underbart! <3 Apple

Får min iPhone 4s snart och man kanske skulle prova, får se

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Felix:

Jag håller med dig på samtliga punkter! Det är därför vi i min familj inte uppgraderat från SL än
Men det är fortfarande en styrka att inte behöva ha en massa gammal hårdvara och mjukvara att ta hänsyn till. Utvecklare tycker ju också om det eftersom det innebär att inte 50% sitter på ett 10 år gammalt operativsystem som i fallet med Microsoft och XP.

Fast sånt brukar sköta sig självt förr eller senare iom att hårdvaran bara håller ett visst tag. Snart kommer många XP-datorer vara så gamla att de börjar haverera och då köper folk nytt varpå alla helt plötsligt får Windows 7 och snart Windows 8. Vidare går det att designa bakåtkompatibilitet också om man bara vill. Windows 7 har till exempel ett kompatibilitetsläge där man kan köra en XP-kernel under OSet för att äldre mjukvara ska fungera. Detta för att många företag har enorma summor pengar nergrävda i mjukvara så det kan handla om mångmiljonbelopp för att uppgradera. Kanske är därför som inga industriella applikationer körs under OSX.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

"Lilla"? Jag är inte intresserad av en juridikkurs, men du vet likväl som jag att om "jailbreak" hade varit "rätt", hade det inte funnits folk som håller på i månader för att "knäcka" ett operativsystem.

Du behöver inte göra dig dum - kan du inte diskutera något på en vuxen nivå, håll dig borta från samtalet.

Okej vi höjer nivån lite då visa mig det stycke i svensk lag som gör det olagligt att jailbreaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Läs EULAn, läs vad det är du godkänner och vad du sen gör med jailbreak - jättenkelt!

Skrivet av Segas:

vilken del är det du inte fattar? EULA har inget med svenska lagar att göra!! är det så svårt för dig att förstå det?
det enda som händer om du inte följer EULA är att garantin slutar gälla!
och sen när började apple bestämma vad som är rätt eller fel i Sverige?

är det inte bara lättare att du läser på lite innan du yttrar dig... eller spelar du bara dum?

Permalänk

Som tidigare sagts: Att bryta en UELA är INTE olagligt, i alla fall inte i Sverige. Man tappar garantin, kanske, ja. Men det är inte ett lagbrott.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Sweeper x:

Vad dillar alla om här? Jailbrake bidrar till att folk laddar ner appar som kostar gratis. Känns som att swec bidrar till piratkopiering, när man läser artikeln så är det precis som att det bara är för att ändra utseendet.

Man kan inte priatkopiera gratis. för att det ska vara piratkopiering krävs att någon tar betalt. Detta är fildelning

Skrivet av Osten87:

nu är det väll så för att cracka win 7 så måste du piratkopiera det! finns ju ingen anledning att cracka en legitim version av win 7.
folk som "jailbreakar" som iFån äger ju faktiskt den legitimt.

Än en gång. Nästan alla som inte har en betald version av W7 har fildelat.

Det är stor skillnad mellan fildela och piratkopiera. Att sälja vad någon annan har gjort så snor man mycket riktigt deras inkomst då man då har en betalande slutanvändare. Vid fildelning så bidrar man mest till spridande utav material och väldigt sällan ger man en slutkund denne var villig att betala för.

I övrigt kul att detta blev fixat att det tog såhär lång tid hintar ju lite om att det är rätt ont om svagheter i iOS 5

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Man kan inte priatkopiera gratis. för att det ska vara piratkopiering krävs att någon tar betalt. Detta är fildelning

Än en gång. Nästan alla som inte har en betald version av W7 har fildelat.

Det är stor skillnad mellan fildela och piratkopiera. Att sälja vad någon annan har gjort så snor man mycket riktigt deras inkomst då man då har en betalande slutanvändare. Vid fildelning så bidrar man mest till spridande utav material och väldigt sällan ger man en slutkund denne var villig att betala för.

I övrigt kul att detta blev fixat att det tog såhär lång tid hintar ju lite om att det är rätt ont om svagheter i iOS 5

Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Piratkopiering

"Piratkopiering är en populär benämning på olaglig kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk. Från början åsyftades avtryck av manuskript eller tryckt arbete utan vederbörligt rättsinnehav[1] men idag menas oftast illegalt kopierade ljudskivor, filmer eller märkesvaror (smycken, kläder etc) för storskalig försäljning under förespegling av att vara originalprodukter. I svenska media har termen på senare tid använts om olaglig digital distribution av musik, filmer, program och spel via olika så kallade fildelningsprogram."

jag tolkar detta som att all olovlig fildelning går under termen piratkopiering.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fildelning
"Fildelning innebär att man gör sina filer tillgängliga för kopiering till andra datorer och liknande över datornätverk, till exempel Internet."
Ordet fildelning tar enligt mig inte ställning till om det är en laglig kopia eller ej.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Nu ska vi se. Jag har jailbreakat min telefon och har
1. lagt 5 ikoner istället för fyra i nedre taskbaren.
2. jag kan ladda ner större appar än 20 MB. (jag betalar för att ladda ner och ringa hur mkt jag vill)
3. ändrat rättstavningen så att den föreslår rättning, istället för att rätta och jag måste aktivt avbryta.
4. trycka @@ för att få upp min mailadress snabbt. (går att göra i IOS5 nu)
5. snabbt komma åt att slå på/stänga av typ wifi, blåtand, ändra ljusstyrkan på skärmen osv.
6. ha fler än 8 öppna fönster i safari.
7. installa en app i appstore, och den gör det i bakgrunden, utan att hoppa ur appstore och visa mig att "titta, dutti, jag installerar!".

Thats about fucking it, snälla berätta vart jag på något sätt snor eller förstör för något/någon?

ps. min telefon är redan olåst.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proboarder:

2. jag kan ladda ner större appar än 20 MB. (jag betalar för att ladda ner och ringa hur mkt jag vill)
3. ändrat rättstavningen så att den föreslår rättning, istället för att rätta och jag måste aktivt avbryta.
5. snabbt komma åt att slå på/stänga av typ wifi, blåtand, ändra ljusstyrkan på skärmen osv.
7. installa en app i appstore, och den gör det i bakgrunden, utan att hoppa ur appstore och visa mig att "titta, dutti, jag installerar!".

Thats about fucking it, snälla berätta vart jag på något sätt snor eller förstör för något/någon?

Hädelse du använder din iphone på ett sätt som Steve inte har godkänt.

Permalänk
Medlem

Vilka löjliga argument vissa har.. Varför skulle man inte få jailbreaka sin telefon? Man vill väl ha ut så mycket som möjligt av sin dyra produkt?
Detta betyder inte att man tar ner en massa piratkopierat material för det.

Jämförelse: Du köper en bil, begränsad med en hastighetsspärr till 90km/h.
Du kan bara köra max 90 även om det är en 110 väg, vad gör du då? Du tar väl självklart bort spärren!
Eller nej just det, vissa tror att jag då automagiskt kommer köra i 210 på 50 väg, vi skippar det. Vi sniglar på i 90km/h på en 110 väg och gör trafikanterna irriterade istället

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Härligt! Då kanske jag ska uppdateta min iPad 2! Kör fortfarande på 4.3.3 och anledning varför jag inte uppdaterat är just att det inte gått att jailbreaka och för att jag använder XBMC väldigt mycket på den.

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proboarder:

hahaha you made my day, med slutet på nr.7

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus TUF Z690 Plus - CPU: Core i7 12600k - Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 990 PRO 2TB, Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Från http://sv.wikipedia.org/wiki/Piratkopiering

"Piratkopiering är en populär benämning på olaglig kopiering av upphovsrättsligt skyddade verk. Från början åsyftades avtryck av manuskript eller tryckt arbete utan vederbörligt rättsinnehav[1] men idag menas oftast illegalt kopierade ljudskivor, filmer eller märkesvaror (smycken, kläder etc) för storskalig försäljning under förespegling av att vara originalprodukter. I svenska media har termen på senare tid använts om olaglig digital distribution av musik, filmer, program och spel via olika så kallade fildelningsprogram."

jag tolkar detta som att all olovlig fildelning går under termen piratkopiering.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fildelning
"Fildelning innebär att man gör sina filer tillgängliga för kopiering till andra datorer och liknande över datornätverk, till exempel Internet."
Ordet fildelning tar enligt mig inte ställning till om det är en laglig kopia eller ej.

mm, som data populärt används som dator gör det inte rätt. hittade ingen ordagrann källa (letade inte så länge) men om man läser t.ex. detta domslut så är blev han dömd för piratkopiering när han sålde upphovsrättskyddat material medans TPB folket är anklagade/dömda för fildelning och medhjälp till fildelning:

Citat:

Stockholms tingsrätt dömde den 17 april 2009 fyra personer för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen genom medverkan i fildelningstjänsten The Pirate Bay.

och

Citat:

1. Stockholms tingsrätt har i ett mål om fildelning (Pirate Bay) dömt ett antal personer för medhjälp till brott mot upphovsrättslagen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Hädelse du använder din iphone på ett sätt som Steve inte har godkänt.

Förlåt, måste vara det då alternativt så är dom för sega. @@ är ju redan fixat (shortcuts)

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Skrivet av Kimpur:

hahaha you made my day, med slutet på nr.7

Happy to make you happy.
Men allvar. Min iPhone är som en liten fyraårig flicka som konstant vill ha beröm, sällskap och komplimanger för allt hon gör. Om det ska krävas ett jailbreak för att få en telefon som gör vad jag vill, och det är ok att den inte frågar först, sålänge den inte kissar i inomhus. Annars, gör du rätt, sluta fråga. Nuff!

Ps. du verkar ha en jävligt tråkig lördag.

Visa signatur

MVH
/Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Proboarder:

Skrivet av Lag 1960:729:

Särskilda bestämmelser om datorprogram m.m.
26 g § Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet.
Exemplar som framställs med stöd av första eller andra stycket får inte utnyttjas för andra ändamål och får inte heller användas när rätten att utnyttja programmet har upphört.
Den som har rätt att använda ett datorprogram får iaktta, undersöka eller prova programmets funktion för att fastställa de idéer och principer som ligger bakom programmets olika detaljer. Detta gäller under förutsättning att det sker vid sådan laddning, visning på skärm, körning, överföring eller lagring av programmet som han har rätt att utföra.
Den som har rätt att använda en sammanställning får förfoga över den på det sätt som är nödvändigt för att han skall kunna använda sammanställningen för dess avsedda ändamål.
Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga. Lag (1997:790).

(från : http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19600729.HTM)

Jag är inte jurist men jag tycker det verkar som du inte gör något minsta lilla olagligt i.ö +1 för 7.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

EULA:n har ingen laga kraft i Sverige, det enda som händer om du bryter mot den är att din garanti på produkten försvinner.

Självklart vill ju Apple att du ska följa EULA:n, då de vill ha kontroll på sina produkter. Finns nog inget företag som har större kontrollbehov, än detta företag. För mig är dem lite som teknikens Nord Korea..
Det finns ju dock lite fördelar med kontrollen också.. grejerna fungerar oftast, mindre buggar osv. då det är mindre grejer att ta hänsyn till.
Men ack så tråkigt och användarfientligt.....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Varför har folk så jädrans svårt att hålla sig till topic? Vad fan har det ni babblat upp med jailbreak att göra?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|