GPU-Z 0.5.8 mäter PCI Express och grafikprocessorns kvalitet

Permalänk
Medlem

Tänk om folk faktiskt läste nyheten så skulle så många frågor gå svarade!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

GPU-Z, nu med slumplatsgenerator!

Haha, verkar lite så

Skrivet av enzity:

50.9% med mitt MSI gtx 460 klockat 900/1800/1900, men om jag har förstått det rätt så är lägre bättre för överklockning, eller?

Så trodde jag med ända tills Smurfn kom och rättade dig.

Förstår fortfarande inte meningen med den här funktionen...
Jag fick i alla fall 102,9% med mitt Gigabyte GTX 560Ti OC, vet inte om jag ska vara glad över det eller inte?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

gtx 480: 51.1% på första och andra 66.6% D:

ajdå? eller vad ska man säga

Permalänk
Skrivet av bingobelle:

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?249130-PCI...

angående pci 1.1

Finns tydligen ngn bugg i x38 chipset som gör att nyare nvidia kort inte hopar upp till pcie 2.0

Jag får inte heller min pcie att gå från 1.1 till 2.0 oavsett hur mycket jag belastar gpu. Har ett moderkort med x38 chipsett och ett asus 570 gtx.

Ngn som kan på enkel svenska berätta hur man kommer över detta hinder eller är det bara att bita i det sura äpplet och inse att sitt "fina" 570 nvidia kort kommer att rulla i pcie 1.1 ända till man bygger nytt system.

Samt, hur mycket förlorar grafikkortet i prestanda pga detta?

Mitt AMD system i sign visar också PCI-E 1.1 i load, även med BF3.

Visar den verkligen rätt eller kör jag i 8x PCI-E 1.1? =/'

Stängde av "Link State Power Management" för PCI Express under Windows Power Options utan framgång.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingobelle:

angående pci 1.1

Finns tydligen ngn bugg i x38 chipset som gör att nyare nvidia kort inte hopar upp till pcie 2.0

Jag får inte heller min pcie att gå från 1.1 till 2.0 oavsett hur mycket jag belastar gpu. Har ett moderkort med x38 chipsett och ett asus 570 gtx.

Ngn som kan på enkel svenska berätta hur man kommer över detta hinder eller är det bara att bita i det sura äpplet och inse att sitt "fina" 570 nvidia kort kommer att rulla i pcie 1.1 ända till man bygger nytt system.

Samma problem här, min går aldrig upp till 2.0 oavsätt belastning.

Gigabyte X38-DQ6
Gigabyte 560TI OC
Q6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Jag får 302,25% med mitt HD6850

Det första är inställt på Master det andra på slave.

Jag förstår att du skojar. Kortet stöds ju inte ens ännu.

Permalänk
Skrivet av Saven:

gtx 480: 51.1% på första och andra 66.6% D:

ajdå? eller vad ska man säga

GTX 460 SLI, 52,6 % på ena 66,6% på andra.

Visa signatur

CPU: Intel I5 2500K @ 4.5GHz RAM: 8Gb Corsair Vengeance 1600Mhz CL8 GPU: (SLI) 2 x Gigabyte 460GTX 1GB OC Mobo: Asus P8P67 Deluxe B3 PSU: Corsair HX 850W HDD: Intel SSD 510 Series 120GB // 2 x Samsung F3 1TB Kylning: Antec Kühler H2o 620 PnP

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cimlite:

Samma problem här, min går aldrig upp till 2.0 oavsätt belastning.

Gigabyte X38-DQ6
Gigabyte 560TI OC
Q6600

gemensam nämnare i vårt fall är x38 chipsett samt nvidia kort.

Permalänk
Medlem

Asus GTX 560 Ti i SLI får 82,6%

Permalänk

Asus GeForce GTX 580 DirectCU II

ASIC - 93.7%

VDDC - 1.025 V

Får lova att kräma på ganska duktigt med spänning för att min överklockning ska vara stabil.
Kortet går hyffsat svalt så det kan kanske ha att göra med kondensatorerna som Hardware guy skrev.
Strömförbrukningen har jag inte kunnat testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | MSI GTX 1060 3GB | Crucial Ballistix 32GB 3600MHz | Dell UltraSharp U2311H

Permalänk
Medlem

Not supported....

Permalänk
Medlem

Sapphire 7970 83.3%
Har några frågor på det.
Vad är dessa siffror baserade på förutom Vcore?
Kan man förbättra det?
Vad står ASIC för?
Har jag skadat det om det inte är 95%?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av klemze:

Sapphire 7970 83.3%
Har några frågor på det.
Vad är dessa siffror baserade på förutom Vcore?
Kan man förbättra det?
Vad står ASIC för?
Har jag skadat det om det inte är 95%?

1.Det är snarare tvärtom, vcore som baseras på siffrorna.
2.Nej, du kan inte förbättra detta.
3.Application-Specific Integrated Circuit...
4.Nej. Var har du fått siffran 95% ifrån?

Permalänk
Avstängd

MSI GTX560 TI SLI - ASIC QUAL: 98,3%

/Stolt pappa

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem

Gigabyte GTX 560ti OC - 107,4%

Frågan är hur den mäter. Är nöjd hursom(förutom att kortet är instabilt tidvis då).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

fick 65.2 på mitt 7970.
om jag läst rätt i tråden så är det näst "sämst"

dock klarar gossen 1150 MHz på core utan att man behöver kräma på extra spänning.

och för alla lata, länkar jag Elghinnarisa's vänliga bild ännu en gång.

Skrivet av Bad Habit:

Har inga strömsparfunktioner aktiverade mig veterligen, förutom speedstep om det nu räknas...

EDIT: Ändrade i nvidias kontrollpanel "power management mode" till prefer maximum performance, och nu går den i pci express 2 hela tiden

får du det inte att gå i 2.0 även under belastning eller vad är det frågan om?
det är ju possitivt att den ligger på 1.1 när du bara är ute i windows annars.

Skrivet av GaMeR2K5:

om jag förstår rätt så betyder det att ditt kort är törstigt.

Skrivet av krrjon:

Mitt EVGA GTX 460 SC EE fick detta
http://i66.photobucket.com/albums/h276/krrjon/Benchmark/ASIC_...

Inte direkt upphetsande men det duger

tips är att du använder alt gr + print screen nästa gång, då får du bara med det aktiva fönstret , istället för hela skrämupplösningen.
alternativt att du beskär bilden i paint/liknande för att ta bort allt irrelevant, själva bilden är ju så stor att det inte går att avläsa de intressanta siffrorna utan att köra bilden i fullskärm liksom.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

Gigabyte GTX 460 OC SLI.
108.0% och 38,9%

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem

KFA2 GTX 570 SLI
88,9% och 58,9%

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Avstängd

vad ger detta er? ett program som inte visar rätt, står ju klart och tydligt, så vad ger det er att lägga upp vad det programmet ger för procent? jag fattar då inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

När det kommer till överklockning så betyder lågt läckage inte allt. När det väl dyker upp tester som undersöker detta värdets förhållande till det faktiska resultatet så kommer de ha mindre betydelse hur hög den är. Kommer mer handla om en sweetspot då så länge kylningen är god nog så kan högre läckage betyda bättre överklockning. Blir intressant att se vilken betydelse TSMCs kontrollvärde för läckage får för användare och tillverkare, även om jag tror att de kommer att dölja värdet bättre i framitden. Om någon har GTX590 och kan testa så bör dessa gpuer ha lågt läckage, alltså hög %- Då Nvidia i teroin vill ha så låg strömförbrukning och värmeutveckling som möjligt på just detta kort med begränad kylningsförmåga.

EDIT: En annan sak vi inte vet är om det går att jämföra värden för olika gpuer. Tex GTX560 med GTX560-448/570/580 eller om de bara är relevanta för just den typen det gäller.

gtx 590
gpu1:74.6%
gpu2:83.1%

gigabyte, nvidia referensmodell, inköpt i maj 2011.

Edit: kan tilläggas att den ena gpun alltid går ca 5 grader varmare, men om det beror på placering eller på kvalitet är svårt att säga.

Permalänk
Hedersmedlem

Alla ni som har ett referens Nvidia GTX580, GTX590 eller AMD 6970, 6990, 7970 med ett värde på ~60% och under. Ni har riktiga skitkort och jag lider med er. Därför så köper jag dom för 200 kr styck enbart för att vara solidarisk. Hämtas i Stockholm omgående.

/Den barmhärtige samariten.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Men, var sjutton ska man trycka för att få upp render test rutan?!
Är jag blind eller bugga skiten för mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Men, var sjutton ska man trycka för att få upp render test rutan?!
Är jag blind eller bugga skiten för mig?

chansen finns

en av dessa är det.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

chansen finns

http://i.imgur.com/2tM2g.jpg

en av dessa är det.

Hmm, jag som är blind, missade frågetecknet.
Tack för det!

Permalänk
Medlem

XFX 580 SLI
90,9 och 91,1, inte för att det spelar nån roll men lite lustigt hur jämn kvalitet dom har, enligt detta whatevertestet.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Steffe:

Zotac GTX470: 74.6%
Gainward GTX470: 32.9%

Good shiz Men med tanke på att jag inte har några problem så känns det inte som något jag tänker lägga nån vikt på

Hur kan det vara bra? Långt till 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av bingobelle:

angående pci 1.1

Efter att ha kollat runt lite på nätet så verkar det som att detta är något problem med Intels chipset som Nvidia har "fixat" genom att stänga av 2.0 på X38. Mycket möjligt det är felaktig information, men det är så jag tolkat det iaf.

Hur som helst så har jag lyckats få PCI-e 2.0 på mitt kort:
http://gpuz.techpowerup.com/12/01/22/dhn.png

Det jag gjorde var att modifiera INF filen på Nvidia drivrutinerna, så att lite fler register nycklar kom med. Allt enligt denna guide:
http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=153911&st=600&p=...

*edit*
Kortet går dock aldrig ner i idle med det här sättet, alltså PCI-e 1.1. Det drar ungefär 7-8 watt mer när datorn inte gör något.

Permalänk
Medlem

85,5 % Asus 7970

Jag är nöjd som fan

Väntar på att det släpps en riktigt bra fläkt till kortet, sen ska jag klocka det ordentligt!

Permalänk
Medlem

98.9% Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC i stock.

Verkar som jag fått ett finfint kort!

Visa signatur

Mina tår är oftast snabbare än det blå skåpet!

Permalänk
Medlem