Permalänk
Medlem
Skrivet av cLi:

Jag började med C och rekommenderar alla att börja med det, alt. C++. Sen bör man börja med att koda sitt egna bibliotek som du kan använda i framtiden. Med det menar jag t.ex. sin egna stack, queue & linked list osv.

Varför duplicera existerande funktionalitet (bortsett från rent inlärningssyfte)? Du lär inte kunna skriva mer korrekta och effektiva implementeringar än STL ändå.

Permalänk
Medlem

68K asm! Amiga scenen behöver fler kodade! Nja var bara önsketänkande från min sida, det är inget jag rekommenderar även om jag personligen tycker det är underbart kul

Jag skulle sagt något riktigt enkelt språk son pascal är en bra början sedan avancera till språk beroende på vad du vill göra, C++, C#, Java etc dock tycker jag du skall lära dig C++ och lära dig att porta kod till ARM och skriva om OGL till OpenGL ES2 så är du poppulär på den mobila marknaden

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Varför duplicera existerande funktionalitet (bortsett från rent inlärningssyfte)? Du lär inte kunna skriva mer korrekta och effektiva implementeringar än STL ändå.

Tycker du svara bra på din fråga

Visa signatur

Ingen är perfekt inte ens Najk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cLi:

Tycker du svara bra på din fråga

Då bör man ju å andra sidan inte säga ”Sen bör man börja med att koda sitt egna bibliotek som du kan använda i framtiden.” Du bör ju faktiskt använda STL.

Permalänk
Medlem

Jag ser att en del skriver att du ska börja med php/html/css för att lära dig hemsidor, jag kan säga att enligt min erfarenhet så skulle jag ha börjat med något mer komplext språk för att sedan gå över till php.
php har så otroligt många brister och är ett slarvigt språk! Så vill du lära dig att koda från grunden och veta allt bakom det du gör så borde du börja med java/c++/c# som folk tipsar om!
Se även till att du lär dig att koda objekt-orienterat om du vill ha en bra chans att söka jobb inom området i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av You:

Då bör man ju å andra sidan inte säga ”Sen bör man börja med att koda sitt egna bibliotek som du kan använda i framtiden.” Du bör ju faktiskt använda STL.

Fast inte om man använder C, då finns ju inget STL

Permalänk
Medlem

Jag har läst flera programmerings kurser på gymnasiet. Jag tyckte Java var mest krångligast och mest ologiska. Så jag hade rekommenderat att börja med C++.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelleplu:

Fast inte om man använder C, då finns ju inget STL

Sant.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera Java eller C# då de är lite enklare att hålla på med än C++ när man är på en nybörjarnivå. Även om du inte kommer fortsätta med det språket senare är det riktigt bra för att ge dig objekttänket