Vad för virtualiseringslösning bör man använda? Vad använder ni?

Permalänk
Medlem

Vad för virtualiseringslösning bör man använda? Vad använder ni?

Hejsan!

Det är så att jag har införskaffat en server som jag ska använda att leka lite med virtualisering på. Men jag kan för allt i världen inte bestämma mig för vilken virtualiseringslösning jag ska använda.

Alternativen är väl dessa:
* Debian/KVM
* Debian/Xen
* NetBSD/Xen (+ ZFS?, verkar lite spännande men har ingen större *BSD-erfarenhet)
* FreeBSD/VirtualBox (VirtualBox känns dock inte så mycket som en serverlösning)
* VMware ESXi
* Microsoft Hyper-V (känns lite tråkigt)

SmartOS hade varit ett alternativ om processorn hade varit tillverkad av Intel.

En fördel med Xen är ju att man verkar kunna använda PCI-passthrough till PV-domU:s utan VT-d/IOMMU. En nackdel är att det verkar otroligt mycket mer komplicerat att få att fungera än de andra lösningarna.

Vad tycker ni är den bästa lösningen?

Permalänk
Medlem

jag gör oracle Viritual box

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att ta en titt på Proxmox, som är Debian/KVM i botten kombinerat med ett enkelt men bra webgui. Mycket smidigt.

Permalänk

kör VMware ESXi för "seriös" virtualisering och VMware Fusion för att testa saker.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem

Du har ju även Xenserver Från Citrix om du vill ha Xen, men slippa "krångel".
www.xenserver.org

Har testat de flesta du specificerat men Vmware har alltid varit smidigast och haft bäst prestanda.

Permalänk
Medlem

KVM i de flesta lägen skulle jag säga

Permalänk
Medlem

ESXi om du har hw som funkar
annar brukar jag ta den tråkiga Volvon (Hyper-V) just för att den funkar.
Jag vill lägga tiden på att mecka med mina VM:s. INte servern

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Min röst går till Ganeti med Debian/KVM i botten. Släng sedan även på Ganeti Web Manager.
Ganeti är dock ett ganska avancerat alternativ, med schysst kluster/HA funktionalitet och med väldigt mycket möjligheter för modifikation efter behov.

Visa signatur

01001000 01100001 01110010 00100000 01100100 01110101 00100000 01110100 01110010 10000110 01101011 01101001 01100111 01110100 00111111 00100000 00111010 00101001

Permalänk
Medlem
Skrivet av twan:

Min röst går till Ganeti med Debian/KVM i botten. Släng sedan även på Ganeti Web Manager.
Ganeti är dock ett ganska avancerat alternativ, med schysst kluster/HA funktionalitet och med väldigt mycket möjligheter för modifikation efter behov.

Det är Debian/KVM + Ganeti som lockar mest faktiskt. Deras installationsguide verkar ju vara rätt förståelig ändå, så jag tror inte det skulle vara några större problem att installera.

Ett annat alternativ är FreeBSD/VirtualBox + phpVirtualBox. Men jag vet inte hur VirtualBox står sig prestandamässigt gentemot KVM eller ESXi, eller hur väl det fungerar som servervirtualisering.

Ett tredje alternativ är ESXi, eftersom det verkar vara den mest högaktade lösningen. Men då går jag helt miste om möjligheterna att använda grafikkort och liknande (i fall jag nu skulle vilja det).

Så, Debian/KVM + Ganeti eller FreeBSD/VirtualBox + phpVirtualBox? Eller någon form av Xen lösning, om någon nu tycker det är bättre än KVM?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Ett annat alternativ är FreeBSD/VirtualBox + phpVirtualBox. Men jag vet inte hur VirtualBox står sig prestandamässigt gentemot KVM eller ESXi, eller hur väl det fungerar som servervirtualisering.

Prestandajämförelse

Permalänk
Medlem

Debian/KVM får det bli då! Med Ganeti som gränsnitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

http://blog.xen.org/index.php/2011/11/29/baremetal-vs-xen-vs-...

Tydligen så fattas det någon patch i Linuxkärnan som phoronix använde i sin benchmark som gör att Xen fick sämre resultat än vad de kunde ha fått. Men trots det så tror jag att KVM är ett bra val.

Permalänk
Medlem

Tjo!

Själv kör jag Ubuntu (Server) med KVM och libvirt. Fungerar också bra men man bör nog veta lite vad man håller på med då dokumentationen inte direkt är lysande.

//C

Permalänk
Medlem

VMWare ESXi är det seriösaste valet då det används av stora företag som vill ha en stabil och seriös virtualisering. Har själv använt det tillsammans med ESX (utan i) på ett företag med många virtuella servrar.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Entusiast

Gentoo vars Linux-kärna är manuellt konfigurerad och kompilerad med virtualisering i åtanke.
Till detta en "huvudlös" (Eng: "Headless") Virtualbox.

Alla virtuella maskiner underhåller man med kommandoraden, och access med hjälp av VNC (Då Virtualbox stödjer detta "native", med bootstrap/BIOS och allt, precis som en fysisk maskin)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Intressant tråd - har använt både KVM och Virtualbox tidigare, men tänkte försöka dra in Xen med VGA-passthrough.

Permalänk
Avstängd

Det verkar som att ESXi är gratis för mindre servrar. Typ, upp till 32GB RAM.

Hur meckigt är ESXi? Kan man kopiera dit gamla images? Måste man ha en till dator för att styra ESXi och konfa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det verkar som att ESXi är gratis för mindre servrar. Typ, upp till 32GB RAM.

Hur meckigt är ESXi? Kan man kopiera dit gamla images? Måste man ha en till dator för att styra ESXi och konfa?

ESXi kan styras precis som ESX med vsphere klienten och det är väl det rekommenderade sättet. Det går att logga in på den direkt också, men då är drt begränsade möjligheter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag kör i väntan på windows 8 headless virtualbox på min server med phpvirtualbox-gränssnitt. Men mest för att jag tycker att vbox är klient-mässigt den bästa och det är skönt att bara kunna exportera ut sin maskin i datorn och ta med om man ska någonstans. (windows 8 får ju hyper-v och då blir det hyper-v på servern)

Visa signatur

"Arguing on internet is like running in the special olympics. Even if you win you're still retarded."

Permalänk
Medlem

Kör ESXi 5.0 nu. Hårdvara: 2.7 GHz AMD A-3400, 16GB DDR3. Sjukt nöjd. Gick otroligt smidigt att konfigurera och köra från en USB-sticka. Enda som hade intressant att testa är VT-d/IOMMU. Men får väl uppgradera servern någon gång framåt sommaren med (billigt) kapabel hårdvara.

Permalänk
Medlem

skulle säga att du bör ju leka lite VMware ESXi... då som många sakt tidigare är de det mer serigösa alternativet... men fram för allt är de bra att vara duktigt inom de då många företag använder sig av de och det är nåt som växer... så fler och fler kör de...

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Medlem

VMware ESXi har bara styr klient för Windows och inga större finesser om man inte betalar

Permalänk
Avstängd

Har nu testat ESXi. Vi körs ESX på jobbet, så jag hoppas att det ska gå smidigt att flytta images mellan ESX och ESXi. Det är lite meck, men det ska tydligen vara stabilt.

Installerade ESXi på en server, och sen installerade jag vSphere på en annan Windows dator, så jag kan styra ESXi servern. Man sköter servern via vSphere endast? Det finns väl inget sätt att styra själva servern genom att logga in på servern? Man kan bara sköta servern via en annan dator?

Hur funkar det om jag t.ex. installerar Solaris på ESXi. Kan jag bara accessa Solaris imagen via vSphere klienten? Så jag måste hela tiden ha en till dator för att koppla upp mig mot servern? Jag kan inte jobba på själva servern?

En annan fråga, kan servern köra 3D grafik? Hur funkar det? Säg att jag installerar Win7 på servern. Sen installerar jag lite spel där. Då måste jag starta upp vSphere på en annan dator och logga in på servern, och spela via en annan dator? Blir grafiken lidande när man kör via en annan dator? Klarar ESXi av moderna 3D spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Har nu testat ESXi. Vi körs ESX på jobbet, så jag hoppas att det ska gå smidigt att flytta images mellan ESX och ESXi. Det är lite meck, men det ska tydligen vara stabilt.

Installerade ESXi på en server, och sen installerade jag vSphere på en annan Windows dator, så jag kan styra ESXi servern. Man sköter servern via vSphere endast? Det finns väl inget sätt att styra själva servern genom att logga in på servern? Man kan bara sköta servern via en annan dator?

Hur funkar det om jag t.ex. installerar Solaris på ESXi. Kan jag bara accessa Solaris imagen via vSphere klienten? Så jag måste hela tiden ha en till dator för att koppla upp mig mot servern? Jag kan inte jobba på själva servern?

En annan fråga, kan servern köra 3D grafik? Hur funkar det? Säg att jag installerar Win7 på servern. Sen installerar jag lite spel där. Då måste jag starta upp vSphere på en annan dator och logga in på servern, och spela via en annan dator? Blir grafiken lidande när man kör via en annan dator? Klarar ESXi av moderna 3D spel?

Känns som att du är inne på helt fel spår om du har tänkt att spela spel virtuellt via vsphere mot ESXi. Ska du spela spel så installera Windows 7 på en fysisk burk och spela spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör lxc och namespaces när jag skall köra samma system. Grymt mycket snabbare än tung virtualisering. När jag behöver riktiga saker så får det bli kvm/qemu. Körde en del qemu för att automatisera testning på arm när jag sitter på min x86 dator.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bejje:

Känns som att du är inne på helt fel spår om du har tänkt att spela spel virtuellt via vsphere mot ESXi. Ska du spela spel så installera Windows 7 på en fysisk burk och spela spel.

Jag kör Solaris 11, och virtualiserar Windows via VirtualBox. Det går bra att spela gamla spel i Windows då, t.ex. Quake 3, quake 2, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jag kör Solaris 11, och virtualiserar Windows via VirtualBox. Det går bra att spela gamla spel i Windows då, t.ex. Quake 3, quake 2, etc.

Ja visst, det kanske går, men varför skulle man vilja det när man ska spela native istället? Det är ungefär som att installera linux med wine för att kunna spela directx-spel när man istället kan köra dom direkt i windows med mycket bättre prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Man vill inte alltid boota om till Windows bara för att spela lite spel.

Permalänk
Medlem

Jag kör Hyper-V på min serverburk, för jag ser ingen som helst anledning att göra det mer komplicerat än vad Hyper-V är. Har testat lite ESXi och deras "server" (som för övrigt är totalt värdelös, rekommenderas INTE!). När jag testade ESXi vägrade den hitta vissa av mina hårddiskar, och jag hade ingen lust att krångla med det när Hyper-V fungerar med samma hårddiskar.
Hyper-V all the way!

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Tycker ESXi har fungerat riktigt bra kör de på min privata server samt kör de på firman.
De enda som kan vara drygt är att man är tvungen att köra vSphere hela tiden, någorlunda bra klient men tycker
man borde iaf kunna installera vSphere på linux.

Visa signatur

Underhållning: Fractal Design R5 | Intel i5-6600K | Asus Z170 Pro Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB | Aorus GeForce 1080Ti Xtreme 11G

Server: Antec P182 | Intel Xeon E3-1230v2 | Gigabyte GA-Z77-DS3H | Corsair PC3-12800 4x8GB | ESXi 5.1

Nas: Fractal Design XL | Intel i3-2100T | Gigabyte GA-Z68MX | Kingston HyperX 2x4GB | 8x3TB | Freenas 8.3