Permalänk
Medlem

D-Link DIR-655 - internet problem

Hej, har köpt ny router.
Bytte upp mig till D-Link DIR-655.
Firmware Version: 1.35NA
Hardware Version: A4

Och mitt internet är RIKTIGT segt.
Ligger nu på 3.02Mb/s uppl. Normalt 7Mb/s..

Har avaktiverat firewall osv..

Vet ni vad som är felet?

Permalänk

vad har du för lina då? jag får 95Mbit ner och 11 upp på 100/10 och 3 i ping på bredbandskollen, jag kör med fiirewall på, är det inte segt utan routern? kör med firmware 1.21eu, funkat bra hela tiden så jag vill inte uppgradera

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

Nej det är inte segt utan routern.

Permalänk

kolla bredbandskollen en gång, pingen är viktig

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem

bättre utan routern nu i efterhand också?

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Permalänk

http://www.ladda-upp.com/bilder/62752/router

kan det va nån inställning där?

så ser det ut för mig

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av turbomaniac:

http://www.ladda-upp.com/bilder/62752/router

kan det va nån inställning där?

så ser det ut för mig

Domdär inställningarna gjorde ingen skillnad

Permalänk
Medlem

Prova en annan FW.
Dlinks 655:a (plus många fler dlink routers) har stora problem med FW.
Jag har en Hardware Version: A4 som funkar förbannat bra med FW 1.31EU allt funkar bra torrent,nätverket,webben i allmämnhet och jag startar väl om routern max 1 gång i månaden.

Men med FW 1,30EU så behöver jag prova 10-20 gånger för att bara komma in på en hemsida på nätet (tex swec) och aftonbladet och dom lite mer tungladdade sidorna är bara att glömma, och hastigheten mellan datorerna här hemma är max 50KB/s om det går alls och jag behöver starta om minst 4-5 gånger om dan.

1,20EU och 1,21EU funkar bra på min router med (1,21 har en bugg att det endast går att spara inställningar en gång efter en factory reset så ska man ändra nåt så är den reset och sen koma ihåg att ändra allt innan man sparar).

Min bror köpte en 655,a eftersom min funkade bra det var en a4 det med och den kom med FW 1,20 som min gjorde men den funkade inte alls bra utan var ungefär som min var med 1,30 FW (något bättre dock då man kom in på hemsidorna på 1-2 försök men det gick SAKTA).
Så updaterade då till 1,31 som jag hade men då funkade den inte alls det enda som gick att göra var att komma in på routern dvs intenet funkade inte alls enbart 1 dator fick ip så nätverket funkade ju inte (provade flasha om 2-3 gånger men samma sak).
Provade till slut FW 1,30 och med den funkar den lika kanon som min gör med 1,31??????

Varför funkar min A4 med 1,31 men knappt alls med 1,30 medans min brors A4 är tvärtom?
Jag har till och med flashat fram och tillbaks 4-5 gånger på båda två och det är exakt samma sak varje gång så det kan ju inte vara en dålig FW flash utan det är nåt annat som gör det frågan är ju bara vad?
Och detta har jag nu efterhand läst en hel del om och många fler har samma problem som jag hade men ibland funakr ingen FW och ibland funkar alla och det är inte bara 655 som har dessa problem utan en hel del andra dlink routrar har dom (dom dyrare mer företags inriktade har betydligt bättre FW däremot).

Om du provar en annan FW så se upp så du inte flashar med en FW så att du inte kan gåt illbaks till den du hade innan tex så kan man flasha en EU router med WW,US FW MEN DET GÅR INTE ATT GÅ TILLBAKS TILL EU DÅ.
Sen finns det även inom EU FW,s att det inte går att gå tillbaks tex 1,30EU (tror jag det var) så går det inte att gå tillbaks till 1,20EU 1,21EU (tror du jag var glad när jag uppdaterade till 1,30 direkt när den kom ut 1,31 kom några månader efter 1,30).
Prova tex 1,30 heller 1,31 om det nu går att nedgradera till dom från 1,35.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag fixade det nu..
orkar inte förklara hur.. Ska sova..... Hej!

Permalänk

Sovit klart? klart du måste förklara så vi får ett bra slut

Visa signatur

Dator: Fractal Design R5 - Asus X99 Deluxe - 5930k + EK Custom Water Loop - 32 GB DDR4 - Titan X (P) - Pcie Intel 750 SSD 400GB - Corsair HX1000i - Asus Swift PG278Q
Ljud: Audio Pro T12 + Addon Sub - Sennheiser HD700 + Musical Fidelity X-can V8P + Blue Yeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Om du provar en annan FW så se upp så du inte flashar med en FW så att du inte kan gåt illbaks till den du hade innan tex så kan man flasha en EU router med WW,US FW MEN DET GÅR INTE ATT GÅ TILLBAKS TILL EU DÅ.
Sen finns det även inom EU FW,s att det inte går att gå tillbaks tex 1,30EU (tror jag det var) så går det inte att gå tillbaks till 1,20EU 1,21EU (tror du jag var glad när jag uppdaterade till 1,30 direkt när den kom ut 1,31 kom några månader efter 1,30).
Prova tex 1,30 heller 1,31 om det nu går att nedgradera till dom från 1,35.

Citat:

These are the firmware versions I tried on my DIR-655 A4 router. 1.34WW is the most stable one, 1.31EU is second, and 1.33NA is the last of these three firmwares.

1.34WW allow backward from 1.35NA down to 1.34. From 1.34WW back to 1.31EU allow backward to 1.33NA or 1.34NA.

http://www.dslreports.com/forum/r26328973-Info-DIR-655-Firmwa...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Bara stänga av QOS så ska det lira fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napalm:

Jag fixade det nu..
orkar inte förklara hur.. Ska sova..... Hej!

Du får ju förklara hur du löste det när du är pigg nog! Även om det var det ett pinsamt bdu-fel?

Jag hade en dir 655, blev så trött på alla dåliga FW's så jag bytte till en som stödde tomato.

Visa signatur

AMD 7700X (EK 240mm AIO) | ROG Strix B650E-F Gaming | Gigabyte RX 6800 XT 16GB OC | Kingston Fury 32GB DDR5 5600mhz | Kingston Fury Renegade M2 2TB | Alienware AW2723DF 280hz

Permalänk
Medlem

QoS

Stäng av QoS om surf/tankning går tungt. (Vet att TS redan löst sitt problem, men kanske kan hjälpa annat folk med liknande problem).

Mvh

Permalänk
Medlem

jag har också en DIR 655 A4 1.31EU! skulle behöva lite hjälp. den startar om så fort, mer än en dator tar internet! vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dksomese:

jag har också en DIR 655 A4 1.31EU! skulle behöva lite hjälp. den startar om så fort, mer än en dator tar internet! vad ska jag göra?

Prova med annan firmware.
http://www.dslreports.com/forum/r26328973-Info-DIR-655-Firmwa...

Kör själv med 1.34ww klart den bästa för mig hittils.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Just vad skruvis sa.
Prova en annan FW vad som fungerar för mig kanske inte funkar alls för dig enligt mina och min brors erfarenheter som sagt.
Dlinks hårdvara verkar ju skifta lite fram och tillbaks trots samma HV info (A4) för annars borde ju FW fungera likadant för alla med samma HV vilket det inte gör på långa vägar heller har jag fel?

Heller ännu bättre köp en router av ett märke som INTE är dlink (om du inte går upp på företags routrar=dyra då är dlink hyggligt bra) vilket jag hade gjort om min inte hade funkat så perfekt som den gör (vilket långt från alla gör oavset vilken FW den har).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Just vad skruvis sa.
Prova en annan FW vad som fungerar för mig kanske inte funkar alls för dig enligt mina och min brors erfarenheter som sagt.
Dlinks hårdvara verkar ju skifta lite fram och tillbaks trots samma HV info (A4) för annars borde ju FW fungera likadant för alla med samma HV vilket det inte gör på långa vägar heller har jag fel?

Heller ännu bättre köp en router av ett märke som INTE är dlink (om du inte går upp på företags routrar=dyra då är dlink hyggligt bra) vilket jag hade gjort om min inte hade funkat så perfekt som den gör (vilket långt från alla gör oavset vilken FW den har).

har provat några nu. det blir lite skillnader i prestandan, men den startar ändå om, innan 10 min har gått...

Permalänk
Medlem

Ja det enda jag kan tänka mig är att den blir för varm?
Och i det fallet så är det ju byte som gäller och då kan det kanske gå att byta til en icke dlionk router.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Ja det enda jag kan tänka mig är att den blir för varm?
Och i det fallet så är det ju byte som gäller och då kan det kanske gå att byta til en icke dlionk router.

köpte den av komplett och dom vill inte ha något med dlink att göra, dom tar inte till baks den. dlink själv vill bara byta den! detta är den andra...

Permalänk
Medlem

Då är det väl bara din kommuns konsumentvägledare kvar att prata med och se vad denne säger.
ARN är ju inget alternativ då varan måste kosta mer än 1000:- har jag för mig.
Och en 655 kostade en bit under det när jag köpte (flera år sedan) och den är väl billigare nu antar jag.

Hur kopplar du upp datorerna? trådlöst,kabel eller både och?
Inte för att jag har nån lösning men om du tex kopplar upp alla trådlöst så kanske prova en eller alla med kabel (heller tvärtom) och se om det hjälper.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!