Permalänk
Medlem

"HTPC"- bygge av diabas och överblivna datordelar

Har ett tag gått i tankarna om att bygga ett eget chassi, då jag har tillgång och kunskap inom sten fick det bli det materialet.
Nackdelarna med det är väl att det inte är särskilt lättjobbat.
Även vikten är ett hinder för att göra ett lätt chassi, i slutändan landade chassits vikt på 35kg inklusive komponenterna.
Chassit är tillverkat i polerad svensk diabas som är 20mm tjock.
Då jag använt mig av dammsamlande komponenter från hyllan så blev det inget litet smidigt bygge.
Yttermåtten slutade på hela 460x400mm.
Började med projektet mest för att jag gillar lite pyssel saker och att det var en liten utmaning att få till det.
Byggtiden hamnade runt 30 timmar.

Kommer med info om vad datorn har för komponenter. Inga värsting grejer men duger till det jag ska ha den till.

Update:

Har hittat lite info om komponenterna nu.

CPU: AMD Athlon 64, 4600+ 2,41GHz
Minne: 2GB, 667mhz
GPU: Radeon HD 5770
HDD: Maxtor 120GB S-ATA, Tillfälligt.
PSU: Hiper Type M 530w

CPU temp idle 35 grader, GPU temp idle 39 grader.

Kommer ta fler bilder i helgen med bättre ljus.

"HTPC"- bygge av diabas och överblivna datordelar

Permalänk
Medlem

Otroligt snyggt! 5P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

5/5 ***** , snyggt som satan, men hur mycket väger den ?

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

35kg fick jag det till, Inget man vill springa runder på lan med direkt.

Permalänk

5p, RIKTIGT kul att se.

Skulle vara skoj å se fler bilder i bättre ljus. Undrar hur du sammanfogat plattorna? Kanske går att utveckla med gångjärn på toppbiten, ev. hjälpt av hydraulfjäder (bagagelucke-typ). Om du lättare vill nå hårddisken menar jag.

Visa signatur

Define r2 med 2*Scythe gt1150 och Noctua s12b | Seasonic x-560 | Asus p7p55d med u3s6 | i5 750@3,7GHz | Coolermaster hyper 212+ med Noctua p12 | 8 GB ddr3 Corsair xms3 1600 | OCZ vertex 4 256 GB | Samsung f2 500GB | gtx570 med AC xtreme+ | Dell u2410 | Pantone huey

Permalänk
Medlem

Ser tungt ut för optiska enheten med en stenfront. Snyggt bygge!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

Satan vad läckert. Inget man skäms över att ha i hyllan direkt!
Hur fick du dit sidorna egentligen? Bottenplattan var ju polerad tänkte jag, så lim kan väl inte fästa speciellt bra?

Permalänk
Medlem

Tack!
Kan försöka fixa lite bilder i bättre ljus inom några dagar,
Då fixar jag även bilder på fogarna som blev förvånansvärt täta och osynliga.
Har limmat med ett hybridpolymerlim från veidec, det biter både på vått och torrt, man kan limma en kakelplatta på en glasruta och det limmet klarar av att hålla den på plats. Så lite polerad sten klarar det allt

Permalänk
Medlem

Fronten till cd-läsaren är endast 6mm tjock så den väger inte så myclet, var rädd att den lilla motorn inte skulle orka putta ut den men det gick.

Permalänk
Medlem

Vackert.

Permalänk
Medlem

stenläckert;) (nu vad det är för uttryck:))

Men den ser ju ut att väga en del, men det anar jag är värt för den snyggheten på det:)

5/5

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt och unikt.
Behövde inte enns fundera på om jag skulle ge en femma eller inte.

Vad blev priset på bygget?
Diabas är väl knappast billigt? Hur som så har du ett chassie som tål världens undergång nu med tanke på diabas som material XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Priset vet jag inte riktigt, har ingen koll på priserna men skulle väll kunna gissa på 4000-5000 kanske.

Permalänk

Snyggt! 5p

Permalänk
Medlem
Skrivet av sw4mp3n:

Priset vet jag inte riktigt, har ingen koll på priserna men skulle väll kunna gissa på 4000-5000 kanske.

Det var ändå inte så farligt som jag hade gissat.

Visseligen lite storleksskillnad men diabasplattan i min mätmaskin som är 250*180*20cm kostar runt 350,000kr :\

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Det var ändå inte så farligt som jag hade gissat.

Visseligen lite storleksskillnad men diabasplattan i min mätmaskin som är 250*180*20cm kostar runt 350,000kr :\

Men då är det också mycket högre krav på planhet. Diabas används väl också till mer "normala" saker som bords- och bänkskivor och då är ju kraven mycket lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Men då är det också mycket högre krav på planhet. Diabas används väl också till mer "normala" saker som bords- och bänkskivor och då är ju kraven mycket lägre.

Förbaskat sant men tog med det lite i beräkningen när jag lite halvtaskigt räknade ihop vad den skulle kosta i den lilla mängden.
Bearbetningen på vår planskiva ligger på runt 150-200 vilket lämnar ca 150-200 kvar till enbart diabasskivan :\

Mycket trevligt matterial som gör sig grymt snyggt bearbetat och polerat

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Men då är det också mycket högre krav på planhet. Diabas används väl också till mer "normala" saker som bords- och bänkskivor och då är ju kraven mycket lägre.

Jo som de skivor vi har används till bord/bänkskivor, kan slå på 0,5-1mm på en skiva som är 3000x1600x20.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Förbaskat sant men tog med det lite i beräkningen när jag lite halvtaskigt räknade ihop vad den skulle kosta i den lilla mängden.
Bearbetningen på vår planskiva ligger på runt 150-200 vilket lämnar ca 150-200 kvar till enbart diabasskivan :\

Mycket trevligt matterial som gör sig grymt snyggt bearbetat och polerat

Ja, då tar dom bra betalt för materialet också.

Permalänk
Medlem

badass

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

snyggt! nu är det bara typ förstärkare och övriga produkter som det ska göras chasin till

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Mkt nice, ett riktigt AS till låda

Visa signatur

Asus N56VZ + 256 GB Samsung SSD

Permalänk
Medlem

Stöldsäker och jävligt snygg som sagt.

Visa signatur

Halvgubbe

Permalänk
Medlem

Mer bilder tack. Men av det som man kan se så är detta ett av de grymmaste chassin i galerian.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Mer bilder tack. Men av det som man kan se så är detta ett av de grymmaste chassin i galerian.

Tackar! Kommer lägga upp nya bilder imorgon eller söndag.

Permalänk
Medlem

Perfekt om man ska lyssna på lite hard-rock

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk

Vilket bygge. Grymt imponerad.

Permalänk
Medlem

Galet! av sällan skådat slag! =D sjukt coolt med låda av sten! snälla snälla, fina bilder med fin kamera!

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem

Awsome :S