Permalänk
Inaktiv

Min nybyggda dator startar ej :(

Hej,

Har nyss byggt ihop min dator, men den vägrar att starta upp.

Se signatur för spec

Snabbt klipp
http://www.youtube.com/watch?v=hYlKV0UspgU&feature=plcp&conte...

Har byggt ihop en dator förr, men för ca 3 år sedan.
Vad har jag missat här ?
Är det något med CPUn, för bara LED1 lyser upp snabbt 1 gång sen dör allt.

Tacksam för tips

// TwiZteD

Permalänk
Medlem

Du glömde väll inte 12V ATX sladden?

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem

Kolla att alla sladdar sitter i som det ska samt att minnena sitter i ordentligt och om problemet kvarstår testa att starta med endast ett minne...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Meisam:

Du glömde väll inte 12V ATX sladden?

24 Atx är inkopplad , men måste den vänster om CPUn även vara inkopplad?
Den 8 Atx? Ger den ström till CPUn? Som sitter vänster om

Känner mig som en idiot , så länge sedan jag fixade med en dator

Testat med 1 eller 4 minne, same same
Alla kablar är inkopplade riktigt, förutom den vänster om CPUn
Tror det är 8 Atx ... Eller vad den nu heter

Permalänk

Ifall det inte är så att du glömt den ovan nämnda 12v sladden så pröva med bara en ramsticka åt gången och kanske med det interna grafikkortet också.

Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128054:

24 Atx är inkopplad , men måste den vänster om CPUn även vara inkopplad?
Den 8 Atx? Ger den ström till CPUn? Som sitter vänster om

Känner mig som en idiot , så länge sedan jag fixade med en dator

Ja den måste också vara inkopplad.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Tänk om du kunde hållt kameran still så man kunde se lite
Nä men det ser ut som du glömt den extra strömförsörjningen till cpun, misstänker att det kan vara den svarta kontakten snett ovanför till vänster om cpun.

Permalänk
Medlem

lol

Visa signatur

i9-10900ks 5.2 Ghz @ 1.4Vcore, Nvidia RTX 3090, 32GB DDR4 4100Mhz CL15

Permalänk
Medlem

Hej hej,

Nu är jag förvisso inte nykter, men jag tycker din video inte var helt optimal (konstruktivt menat). Skicka gärna in en ny video/bildsamling där vi får se kopplingarna bättre. Varje moment som rör moderkortet är väsentligt. Det första jag vill titta på är hur din POWER SW-modul är kopplad (du har kanske monterat dem på en stor pin-samlare?). CPU-fläkten ser ut att "rycka till" i din video. Foton går bra men jag vill gärna kunna se just allting som kopplats till moderkortet. Utgår från att alla andra kopplingar gjorts rätt, exvis PSU-kopplingar till chassirelaterade artefakter.

Hart själv jobbat i ett chassi nyligen (review kommer snart) och jag fick felsöka just LED-belysningen mycket, då LED-switchen blev void när två av tre LED kopplades till systemet. Framstår kanske som krångligt, men är det någonting du vill ha förtydligat förtydligar jag gärna. Men ladda gärna upp bild på alla dina kopplingar så vi kan studera dem bättre (jag upplevde videon som fett suddig och fokucerad på just CPU:n -- inte väldigt intressant i kontexten) Hoppas det löser sig!

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Inaktiv

Glömde CPU Strömmen
Atx 8-pin jpwr2

Ska bara hitta rätt sladd
Lagom trött i huvudet nu ...

Permalänk
Hedersmedlem

Som de ovan skriver, plugga in 8-pinskontakten som förser processorn med ström. Kollade videon litta och den har du glömt sätta i.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Om du har kopplat 24pins kontakten till moderkortet samt 4/6 eller 8 pins kontakten som sitter brevid CPUn som andra har nämnt så kanske du har råkat kortsluta moderkortet, eller att något har hänt med processorn?

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk
Medlem

Kunde tänka mig det. På mitt moderkort sitter den connectorn typ precis där du filmade under 90% av videon, (bakom I/O-brädet) men antingen ser jag för dåligt eller så är det skakigt/suddig bild under videoupptagningen. Vet ej heller vilket MoBo du använder.

[EDIT]
YouTube länken säger i description "i7 2600", so I stand corrected. Hade passat bättre med den infon i trådstarten dock

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Funkar det nu eller?

Visa signatur

Chassi|NXZT Phantom Moderkort|Asrock Extreme3 Gen3 Z68 RAM|Corsair Vengence 2x4gb 1600mhz Processor|Intel i5 2500K @ 4.2ghz Grafikkort| ASUS Radeon6950 DirectCU II @ 900mhz PSU|Corsair TX750W Kylare|Cooler Master 212+ Scythe Gentle Typhoon 1450rpm SSD|OCZ Vertex 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon128054:

24 Atx är inkopplad , men måste den vänster om CPUn även vara inkopplad?
Den 8 Atx? Ger den ström till CPUn? Som sitter vänster om

Känner mig som en idiot , så länge sedan jag fixade med en dator

Testat med 1 eller 4 minne, same same
Alla kablar är inkopplade riktigt, förutom den vänster om CPUn
Tror det är 8 Atx ... Eller vad den nu heter

Du måste ju ha ström till CPUn! annars så startar den ju inte -.-

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Inaktiv

Testade att koppla in 8 Atx pin, ström till den
Sen testade jag starta, nu händer inget alls

Innan så startade den och dog ... Nu inget alls, tog även ut minneskorten och körde med endast 1 stick på plats 1

Permalänk

8/4pin till CPUn måste in, men var noga med att du inte stoppar in en vanlig PCI-E 8/4pin, måste vara en 12v

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

koppla ur allt utom cpu gpu och minnen testa starta.

Dra även ut CMOS (batteriet på mobot), samt även jumpers om du har det kolla i manualen.

satt in distanserna rätt??

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasergurka:

8/4pin till CPUn måste in, men var noga med att du inte stoppar in en vanlig PCI-E 8/4pin, måste vara en 12v

Kom på de tillslut.. Hittade rätt kabel at last
Note to self, gör inte sånt här när man är trött som en gnu

Allt löst
1000 tack alla fina snälla människor

När den fungerar, låter som ett flygplan med fläktarna ...
http://www.youtube.com/watch?v=X_-NHODAbQg
Ska pilla vidare imorgon när min SSD anländer från komplett

Tack igen alla
Nu lär jag kunna sova bättre ... Sov gott

Permalänk
Skrivet av anon128054:

Kom på de tillslut.. Hittade rätt kabel at last
Note to self, gör inte sånt här när man är trött som en gnu

Allt löst
1000 tack alla fina snälla människor

När den fungerar, låter som ett flygplan med fläktarna ...
http://www.youtube.com/watch?v=X_-NHODAbQg
Ska pilla vidare imorgon när min SSD anländer från komplett

Tack igen alla
Nu lär jag kunna sova bättre ... Sov gott

Haha, skönt att det ordnade sig då

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |