Power supply till förstärkarbygge

Permalänk
Medlem

Power supply till förstärkarbygge

Har lite tid över trots 2 barn på 1 och 3 år. Så tänkte bygga mig en mindre förstärkare att ha vid hörlurslyssning. Finns många färdiga varianter på class d samt class t kretsar. Min fråga är (med risk att bli dumförklarad). Vad menas när man säger "dual power supply".

Läst på specar text som "The module is powered by a dual +/- 12V supply". Innebär det 2 separata kanaler för kretsen eller skulle det i detta fall funka köra 1x24V och splitta den till båda?

Någon som har tips eller länkar till vart jag kan finna lite info så är det av tacksamhet!

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Medlem

http://www.diyaudio.com/ tror detta är bästa sidan för dig att läsa på!

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

Med detta menas att man har ett nätaggregat med två utspänningar, en -12V och en andra +12v.

Edit:
Mina otroliga färdigheter i Photoshop...

Komponentvärden går att läsa sig till i databladen för regulatorerna

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med detta gentemot 1 utspänning 24V som man kopplar 2x12V? Blir det jämnare spänning? Lättare att få stabilt på lägre volt?

Skulle ett internt nätagg till dator fungera som strömförsörjare då den har flera utspänningar?
Skulle ett extern nätagg till bärbar dator fungera?

(givetvis förutsatt att ström och spänning stämmer)

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Medlem

Anledningen till dubbel matningsspänning är designen av kretsen, med enkel matningsspänning måste man ha en så kallad bryggkoppling för att få växelström till högtalaren/hörlurarna eller använda en kondensator på utgången, det brukar vara fallet i klockradio och andra enklare förstärkare.

Om det är en hörlursförstärkare som drar lite ström så kan du nog använda ett nätaggregat till en dator, där finns både -12v och +12v, men se upp med -12v, den kan vara klen.

Nätaggregat till datorer är kanske inte det optimalaste att driva en audioförstärkare med, kan vara en del störningar brus från switchdelen i nätagget som kommer med ut i tåtarna, om du behöver typ 0,5A ström till förstärkaren så kostar det inte många hundra att bygga en bra nätdel.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Nätaggregat till datorer är kanske inte det optimalaste att driva en audioförstärkare med, kan vara en del störningar brus från switchdelen i nätagget som kommer med ut i tåtarna, om du behöver typ 0,5A ström till förstärkaren så kostar det inte många hundra att bygga en bra nätdel.

Kanske bättre sätta ihop en egen, skicka gärna länk om du har tips på någon bra nätdelguide.

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk

För att förtydliga foppsons svar ytterligare: Man har en plus- och en minusspänning, SAMT en mitt-/nollpunkt mellan dessa som används som "jord", dvs ska motsvara 0V. Detta är mycket viktigt i analog elektronik för att dels slippa oroa sig över att ställa in denna nollpunkt, även för att försäkra sig om att man får ett jämnt spänningssving ur förstärkarkretsen.

Foppson nämnde även det med kondensator på utgången, det är ett krav ifall man kör med singel spänningsmatning istället just för att man inte har en mittpunkt som jord och man utan kondensatorn (som blockerar likspänning) skulle få ut en konstant spänning till exempelvis hörlurarna (vilket troligen skulle resultera i att de smälter ihop).

Behöver du en transformator som ger dubbel spänning (center-tapped) så finns det billiga på t.ex. Tradera, Electrokit och kanske även fortfarande hos Kjell & kompani.

Ifall du inte känner dig säker på att löda omkring så finns det även en del förstärkarkretsar på eBay som är mer eller mindre färdiglödda, bara att koppla in en transformator och köra! Tar dock oftast 2-3 veckor att fraktas, från Kina.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Jag kan göra en ritning med komponentlista i morgon från elfa eller liknande. Går bra att bygga på experimenkort. Hur mycket ström behövs för förstärkaren?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Jag kan göra en ritning med komponentlista i morgon från elfa eller liknande. Går bra att bygga på experimenkort. Hur mycket ström behövs för förstärkaren?

Hade tänkt mig någon enklare krets som TDA2030/50 eller alternativt om det inte blir för mycket krångel med en starkare nätdel kanske LM1875. Om du har någon färdig ritning/komponentlista på något du gjort tidigare så är jag även öppen för komplett förslag.

Visa signatur

Apple iMac [27"][3,06GHz][16GB][1TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gabbano:

Hade tänkt mig någon enklare krets som TDA2030/50 eller alternativt om det inte blir för mycket krångel med en starkare nätdel kanske LM1875. Om du har någon färdig ritning/komponentlista på något du gjort tidigare så är jag även öppen för komplett förslag.

TDA2030 är väl inte direkt det jag skulle ha valt som hörlursförstärkare, kan tänka mig att den har högt brus och vid de låga nivåer lurarna använder så kan det bli störande.

Återkommer under dagen.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Ska du ha en hörlursförstärkare eller en högtalarförstärkare?
Ska du har hörlursförstärkare så kolla på The Wire eller O2 (båda finns på diyaudio.com). Ska du ha högtalarförstärkare så är LM1875 ett bra val om du inte behöver så mycket effekt, annars kan du gå på LM3886 som ger ca ~60 W per kanal.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare