Partitioner på gammal disk

Permalänk
Medlem

Partitioner på gammal disk

Nu när hårddiskar är så dyra så har jag sett till att lägga beslag på min syrras gamla disk. Den är indelad i tre partition varav en 10GB recovery, en 455GB och en liten 71MB del. Vad är denna 71MB del till för och kan jag radera båda partitionerna genom att klicka "delete volume"?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Bara ta bort partitionerna o sedan skapa ny/nya efter tycke o smak.
Vad de 71mb är vet jag ej. Avrundade värden när partitionerna skapades gissar jag på.

Permalänk
Hedersmedlem

Om det inte är allt för gammalt OS av windows så är det en partition som innehåller startfiler. Skapas av windows vid installationen och ska absolut inte tas bort, om du ämnar ha disken som startdisken. Snor du över disken från syrrans dator bara för att ha som lagring går det att ta bort. 10 GB partitionen innehåller nog en fräsch windowsinstallation så man vid uppstarten kan trycka på någon knapp och få hela datorn fabriksåterställd, för jag gissar på att det varit en märkesdator. Har man inte nytta av det går det att ta bort den. De här partitionerna ligger antagligen "före" (till vänster i diskhanteraren) den stora partitionen och då kan du inte (windows ivf) utöka partitionsstorleken, det går bara att göra "efter" en partition (till höger i diskhanteraren).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

jag gissar på att det varit en märkesdator.

Ja, det är en Dell. Jag kan inte påverka 71MB partitionen man det gick bra att läman den och skapa en ny över resten.

När jag läste lite tydligare så står det (OEM partition). Lätt att google fram ifrån det hur man skulle göra för att ta bort en override, dell har lagt på den för att hindra klåfingriga. Nu fick jag mina sista 71 MB + att jag har lärt mig lite

Tack för hjälpen

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold