Permalänk

Är billiga HDMI kablar något att ha?

Hej skaffade mig nyss en ny skärm men den stödjer inte dvi så jag tänkte skaffa en hdmi kabel. Men det finns ju så många olika kablar som kostar mellan 50 kr till 1000 kr. Vad är skillnaden mellan dem? Ska bara ha kabeln mellan min dator och skärmen, ca 1 meter.
Hittade denna på webhallen http://www.webhallen.com/hemelektronik/115227-deltaco_hdmi-ka... är det något att ha? eller ska jag satsas på en dyrare kabel?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

De dyra kablarna är till för att butikerna ska kunna lura konsumenter att ljud och bild blir mycket bättre med de dyrare kablarna - vilket är en myt och lögn.

De billiga duger alldeles utmärkt.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Gå inte på den lätte att tro att man behöver dyra lyxiga kablar, det är digitala kablar vi pratar om. Antingen så fungerar det, eller så fungerar det inte (och då är kabeln trasig). Jag har flera kablar av den typen du länkar till och de fungerar hur fint som helst.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Tänkte skriva ett seriöst välförfattat inlägg men eftersom det totalt missats varför man har en fin kabel så försöker jag propsa på den dyra sidan då ingen tycks stå på den

Billig kabel duger ofta till billiga saker eller sådant som inte är så viktigt. Du förstår säkerligen själv varför det finns dyra kablar, för att dom är av bättre kvalitet och tillverkade bättre. Självklart är det trots dom tidigare inläggen så att dom dyrare kablarna faktiskt är bättre, oavsett vad folk tror eller inte, det är enkel fakta.

Till slutpoängen då, som faktiskt talar mot dom dyra kablarna och mot argumentet att köpa de dyra modellerna.

Köper du MIT, Cloucable, Kimber cable eller liknande till stereon och hela det paketet så kanske du inte köper högtalarna på biltema. Precis på samma sätt så köper man inte HDMI kabel på biltema om du lagt 50papp på högtalarna och 25-50papp per del i hifi-anläggningen.

Frågan är snarare och precis som TS inlägg efterfrågar; är dom billiga kablarna något att ha?
Svaret är högst personligt och det finns knappast något bra svar. Du måste välja själv vad som är bra.

** fotnot så kör jag hdmi-kabel som jag köpte på Lidl för 39kr till ps3/xbox osv, fungerar alldeles utmärkt för det! Men jag skulle aldrig köra något liknande till en seriös anläggning/dator/<valfri bildkälla>

Permalänk

Det skiljer absolut inget på bildkvalité oavsett hur dyr/billig kabel du köper(eftersom det rör sig om en digital signal)

Så kör på billigt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av rmd:

Tänkte skriva ett seriöst välförfattat inlägg men eftersom det totalt missats varför man har en fin kabel så försöker jag propsa på den dyra sidan då ingen tycks stå på den

Billig kabel duger ofta till billiga saker eller sådant som inte är så viktigt. Du förstår säkerligen själv varför det finns dyra kablar, för att dom är av bättre kvalitet och tillverkade bättre. Självklart är det trots dom tidigare inläggen så att dom dyrare kablarna faktiskt är bättre, oavsett vad folk tror eller inte, det är enkel fakta.

Till slutpoängen då, som faktiskt talar mot dom dyra kablarna och mot argumentet att köpa de dyra modellerna.

Köper du MIT, Cloucable, Kimber cable eller liknande till stereon och hela det paketet så kanske du inte köper högtalarna på biltema. Precis på samma sätt så köper man inte HDMI kabel på biltema om du lagt 50papp på högtalarna och 25-50papp per del i hifi-anläggningen.

Frågan är snarare och precis som TS inlägg efterfrågar; är dom billiga kablarna något att ha?
Svaret är högst personligt och det finns knappast något bra svar. Du måste välja själv vad som är bra.

** fotnot så kör jag hdmi-kabel som jag köpte på Lidl för 39kr till ps3/xbox osv, fungerar alldeles utmärkt för det! Men jag skulle aldrig köra något liknande till en seriös anläggning/dator/<valfri bildkälla>

Nja, har gjorts massor med research på ämnet, och hittils har man inte kunnat se/höra skillnad oavsett kabel. Jag tror fortfarande att det är skitsnack för att sälja de dyrare produkterna, tror inte NÅGON med handen på hjärtat kan säga att de ser eller hör skillnad.

Om man senare tror det pga placebo, så är det en sak, men att peka ut det i ett blindtest? Absolut inte.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Tänkte skriva ett seriöst välförfattat inlägg men eftersom det totalt missats varför man har en fin kabel så försöker jag propsa på den dyra sidan då ingen tycks stå på den

Billig kabel duger ofta till billiga saker eller sådant som inte är så viktigt. Du förstår säkerligen själv varför det finns dyra kablar, för att dom är av bättre kvalitet och tillverkade bättre. Självklart är det trots dom tidigare inläggen så att dom dyrare kablarna faktiskt är bättre, oavsett vad folk tror eller inte, det är enkel fakta.

Till slutpoängen då, som faktiskt talar mot dom dyra kablarna och mot argumentet att köpa de dyra modellerna.

Köper du MIT, Cloucable, Kimber cable eller liknande till stereon och hela det paketet så kanske du inte köper högtalarna på biltema. Precis på samma sätt så köper man inte HDMI kabel på biltema om du lagt 50papp på högtalarna och 25-50papp per del i hifi-anläggningen.

Frågan är snarare och precis som TS inlägg efterfrågar; är dom billiga kablarna något att ha?
Svaret är högst personligt och det finns knappast något bra svar. Du måste välja själv vad som är bra.

** fotnot så kör jag hdmi-kabel som jag köpte på Lidl för 39kr till ps3/xbox osv, fungerar alldeles utmärkt för det! Men jag skulle aldrig köra något liknande till en seriös anläggning/dator/<valfri bildkälla>

Det finns ingen anledning alls att köpa dyra digitala kablar då informationen som skickas antingen kommer fram eller inte. Det enda positiva med dyrare kablar är att de oftast håller högre kvalitet, och således håller längre.

Permalänk
Medlem

Korta avstånd så fungerar 50kr kablar fint. Det är när man snackar längre kablar 7m+ som kvaliteten spelar in. Just pga tillverkningskvaliteten. För som det är med digitala signaler så antingen fungerar det om man får bild/ljud, eller så skiter det sig och det blir svart i rutan.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Vid korta och "normala längder" spelar det ingen roll om kabeln kommer från såväl Monster Cables, Supra eller Biltema & Deltaco. Däremot, jag kan vara ute och cykla här nu och i så fall får ni gärna rätta mig, så har det tisslats om att det kan spela en liten roll vid längder från, säg 10M och uppåt. Nu vet jag inte vad maxlängden på en HDMI kabel är, men det är mest för att kabeln inte ska behöva ligga spikrakt och ändå skicka signalen utan förluster. Notera att detta inte är ett påstående från min sida innan nån sätter igång och kölhalar en, utan jag refererar bara till det jag hört. Vid kortare längder är det däremot bara att välja den billigaste

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Var helt säker på att jag någonstans läst ett test av detta. Hittade det tillslut.

http://www.idg.se/2.1085/1.242208/unikt-blindtest-vi-avslojar...

Titeln på artikeln säger väl allt.

/ Malcolm

Visa signatur

|Citera För Svar|

Main: Silverstone Temjin TJ08B-E : Seasonic X-460FL : i5 3570k : Gigabyte GA-Z77-D3H : Samsung 830 256 GB :Vengeance 2x4 GB LP : Blu-ray brännare Server: FD Array R2 : PicoPSU : Asus E35M1-I Deluxe : Corsair 2x2 GB : WD Scorpio Blue 160GB : 4 x WD/Seagate 2 TB Green Övrigt: Eizo F2331 : BenQ V2210 : MS Sidewinder X4, Intellimouse 3.0 och Logitech G930

Permalänk
Skrivet av rmd:

Tänkte skriva ett seriöst välförfattat inlägg men eftersom det totalt missats varför man har en fin kabel så försöker jag propsa på den dyra sidan då ingen tycks stå på den

Billig kabel duger ofta till billiga saker eller sådant som inte är så viktigt. Du förstår säkerligen själv varför det finns dyra kablar, för att dom är av bättre kvalitet och tillverkade bättre. Självklart är det trots dom tidigare inläggen så att dom dyrare kablarna faktiskt är bättre, oavsett vad folk tror eller inte, det är enkel fakta.

Till slutpoängen då, som faktiskt talar mot dom dyra kablarna och mot argumentet att köpa de dyra modellerna.

Köper du MIT, Cloucable, Kimber cable eller liknande till stereon och hela det paketet så kanske du inte köper högtalarna på biltema. Precis på samma sätt så köper man inte HDMI kabel på biltema om du lagt 50papp på högtalarna och 25-50papp per del i hifi-anläggningen.

Frågan är snarare och precis som TS inlägg efterfrågar; är dom billiga kablarna något att ha?
Svaret är högst personligt och det finns knappast något bra svar. Du måste välja själv vad som är bra.

** fotnot så kör jag hdmi-kabel som jag köpte på Lidl för 39kr till ps3/xbox osv, fungerar alldeles utmärkt för det! Men jag skulle aldrig köra något liknande till en seriös anläggning/dator/<valfri bildkälla>

Ok då förstår jag lite mer, väldigt bra förklarat. Men en fråga till kommer det bli sämre responstid på vissa hdmi kablar än andra? Och ska man ha hdmi 1.4 eller spelar det ingen roll? har en http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6317437 och ett radeon hd 4650

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk

Dyra kablar är en bluff som så många andra säger.
Här kommer en bra summering http://news.cnet.com/8301-17938_105-20056502-1/why-all-hdmi-c...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DragonRapide:

Ok då förstår jag lite mer, väldigt bra förklarat. Men en fråga till kommer det bli sämre responstid på vissa hdmi kablar än andra? Och ska man ha hdmi 1.4 eller spelar det ingen roll? har en http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6317437 och ett radeon hd 4650

Nej. (Om det nu skulle finnas en skillnad så är den försumbar).

Skillnaden mellan HDMI 1.4 och tidigare är att den nu mer stödjer upplösningar över 1920*1080, samt 120Hz. Du har inget av detta på din skärm, så det spelar ingen roll.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Jag köper kanske inte dom allra dyraste kablarna men jag väljer gärna ett mellanalternativ då kontakterna med mera oftast är robustare och bättre kvalitet.

Att det inte påverkar bild eller ljud är sin sak men jag vill att mina kablar ska sitta när jag kopplat dom, sambon är ju inte direkt mild när hon kör med dammsugare eller golvmop så glappiga kontakter vill jag inte veta av.

Sen skadar det inte om det ser lite snyggare ut också istället för tråkiga lakrits snöre

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Ok då förstår jag lite mer, väldigt bra förklarat. Men en fråga till kommer det bli sämre responstid på vissa hdmi kablar än andra? Och ska man ha hdmi 1.4 eller spelar det ingen roll? har en http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6317437 och ett radeon hd 4650

Skrivet av http://sv.wikipedia.org/wiki/High-Definition_Multimedia_Interface:

Slutsats: När man ska köpa delkomponenter så bör man först veta vilken/vilka egenskaper man vill ha från en viss HDMI version. Därefter kontrollerar man att varje enskild delkomponent (spelare, förstärkare, bildskärm, kablar m.m.) stöder just den egenskapen. Saknas egenskapen i en delkomponent så får man inte funktionen.

Föreslår att du slår en titt på vilka HDMI-gränssnitt dina produkter som du ska koppla samman har.

Permalänk
Medlem

I korta längder så finns det inga skillnader mellan en dyr och billig hdmi kabel.
Vad som kan skilja lite är passformen på själva kontakterna på dom allra billigaste hdmi kablarna (dock väldigt ovanligt) vilket kan visa sig på lite olika sätt som att bild,ljud fladdrar till när man går på ett golv som rör sig i närheten av kabel,enhet som kabel är kopplat till.
Och i extremt sällsynta fall att det inte finns kontakt alls.

Men om man går upp 1-2 prisklasser på hdmi kabel dvs istället för 19,90 ta en för 39,90-59,90 då är risken för dåliga kontakter nästan helt borta.

Går man däremot upp på 5 meters kablar heller mer då kan det finnas skillnader då dyrare kan vara bättre (OBS "kan" och inte alltid är).
Problemen som kan finnas med långa kablar är att bandbredden inte räcker till tex så kan 720p funka kanon men 1080p funkar inte alls det kan även vara så att tex 1080p 50hz fungerar medans 1080p 60hzinte funkar då 50hz behöver mindre bandbredd.
Ett exempel är 50hz och 25hz då tar 50hz dubbelt så mycket bandbredd som 50hz samma sak med upplösning halva upplösningen tar halva bandbredden och samma sak med progressive vs interlaced i är halva bandbredden av p.

Ett test på längre kablar finns här http://hdguru.com/all-hdmi-cables-are-the-same-or-are-they-fu...

Och jag har varit med om en 5m hdmi kabel som ej gett bild från en dator medans den funkat perfekt mellan dvd,telias ip box och en popcorn c-200 (och det var ju just till datorn den skulle vara ) så det är skillnad på hur olika enheter ger ut och tar imot signalen med.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Ok då förstår jag lite mer, väldigt bra förklarat. Men en fråga till kommer det bli sämre responstid på vissa hdmi kablar än andra? Och ska man ha hdmi 1.4 eller spelar det ingen roll? har en http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=6317437 och ett radeon hd 4650

På dom här korta avstånden så är responstiden irrelevant. Handlar om typ microsekunders skillnad..
Absolut inget mänskilga ögat kommer märka av, utan känsliga mätinstrument.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

För att snurra till det ytterligare.
Dyrare kablar har ofta lägre dämpning och troligen en korrekt impedans som gör att överföringen blir så bra den kan bli, skärmningen är troligen bättre med.
En billigare kabel har troligen inte samma elektriska egenskaper och ibland hög kapacitans, hög dämpning och dålig skärmning som resulterar i att signalerna blir "deformerade", ju längre kabel desto mera påverkan. Till slut med allt för långa kablar så är signalen så pass dämpad och "deformerad" så att mottagande utrustning inte kan tyda den längre, då blir det tyst/svart.

Så skillnaden på billiga/dyra korta kablar spelar ingen roll, den förändring på signalerna som uppstår har ingen verkan.
När det gäller längre kablar så blir skillnaden större och det kan vara tvunget att köpa något dyrare kablar för att få det att fungera.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Batman:

Vid korta och "normala längder" spelar det ingen roll om kabeln kommer från såväl Monster Cables, Supra eller Biltema & Deltaco. Däremot, jag kan vara ute och cykla här nu och i så fall får ni gärna rätta mig, så har det tisslats om att det kan spela en liten roll vid längder från, säg 10M och uppåt. Nu vet jag inte vad maxlängden på en HDMI kabel är, men det är mest för att kabeln inte ska behöva ligga spikrakt och ändå skicka signalen utan förluster. Notera att detta inte är ett påstående från min sida innan nån sätter igång och kölhalar en, utan jag refererar bara till det jag hört. Vid kortare längder är det däremot bara att välja den billigaste

Funderar på just detta, är det så att även digitala kablar kan "försämra" datan som skickas? Istället för att tappa vissa frekvenser så skulle ett lågt bortfall på 1or och 0or förekomma? Detta kanske inte märks/uppkommer för än vid långa kablar då signalen blir svag?

Kan någon dementera eller bekräfta? gärna med källor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Sen skadar det inte om det ser lite snyggare ut också istället för tråkiga lakrits snöre

Ja klart det är viktigt med snygga kablar om man hellre sitter och tittar bakom stereobänken än vad som visas på TVn.
Finns ju en drös "snygga" HDMIkablar som är billiga
http://www.dealextreme.com/p/gold-plated-1080p-hdmi-v1-3-male...
http://www.dealextreme.com/p/premium-wrapped-hdmi-to-mini-hdm...
http://www.dealextreme.com/p/hdmi-hdmi-premium-zinc-alloy-cab...
http://www.dealextreme.com/p/gold-plated-1080p-hdmi-v1-4-male...
http://www.dealextreme.com/p/gold-plated-hdmi-m-m-flat-connec...

osv finns massvis...

Skrivet av mithaniel:

glappiga kontakter vill jag inte veta av.

Tveksamt men jag har å andra sidan ingen källa än mig själv, nä de glappar inte direkt...

Permalänk
Medlem

I stort sett så kan man säga att det blir bild,ljud heller inte när det gäller hdmi kablar.
Men det finns ett litet mellanläge där bilden kan få snö,stjärnor,etc bild finns i min tidigare länk på hur det kan se ut.
Saken är en att det är så väldigt liten skillnad mellan helt perfekt bild och ingen så det är ganska svårt att få dessa då tex ett par cm,dm mer,mindre kabel ger bra heller ingen bild kan även hjälpa att flytta kabeln några cm för att få in mindre störningar i den.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av MooD:

Tveksamt men jag har å andra sidan ingen källa än mig själv, nä de glappar inte direkt...

Jag har haft min beskärda del av glappiga kinakablar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

På dom här korta avstånden så är responstiden irrelevant. Handlar om typ microsekunders skillnad..
Absolut inget mänskilga ögat kommer märka av, utan känsliga mätinstrument.

Om våghastigheten i en koaxialkabel är ca 0,66 så kommer den gå runt jorden 3 varv på en sekund, 0,000000005s för en meter, 5ns, med olika kablar kanske man kan få några procent skillnad på 5ns... Som du säger försumbart.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av mithaniel:

Jag har haft min beskärda del av glappiga kinakablar...

Tvivlar starkt på att några mellanklasskablar tillverkas någonstans än i kina/liknande asienland.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror ofta att det är källans fel. Skulle dra 2 st 10m HDMI och en strömsladd till en datorskärm (sitter i taket på en skena). HDMI:n som gick från datorn till skärmen fungerade utan problem, men bilden från PS3:an var helt värdelös. Testade olika HDMI sladdar både dyra och aktiva men problemet kvarstod. Bilden var grynig och hade kassa färgar, såg ut som nåt från en dålig mobilkamera

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det är inte korrekt att billiga kablar skulle vara lika bra som lite dyrare (egentligen menar jag "lite bättre") kablar. Det är en seglivad myt som till stor del kommer från en olyckligt formulerad artikel i tidningen M3 där man jämförde bilden med olika kablar men annars samma tv och källa. De som läste artikeln/testet riktigt noga såg att de garderat sig med att resultatet bara gäller vid korta avstånd, tyvärr så missades detta av nästan alla inklusive mig själv till en början och en myt var född. Tyvärr så har de inte gjort ett liknande test med långa kablar, något som verkligen vore på sin plats.

Det ÄR skillnad på dyra och billiga kablar, eller rättare sagt bättre och sämre kablar.

Så länge man bara skall skicka signalen 1-2 meter så märker nog ingen levande människa någon skillnad men... så fort det är tal om lite längre sträckor på säg 8-10 meter och du vill skicka 1080p i 60hz så blir det problem med de billiga varianterna, de klarar helt enkelt inte av att få fram signalen. Det kan gå alldeles utmärkt i både 720p och 1080i men inte fungera alls i 1080p (något som jag har egna erfarenheter av med netonnets billigaste kabel). Hur kommer detta sig? Mycket enkelt, 1080p kräver dubbel bandbredd jämfört med de tidigare två och sämre kablar fixar helt enkelt inte detta på lite längre avstånd.

Ska signalen bara gå en meter eller två så kan du köpa kabeln på OK-macken om du så vill men ska du ha en fungerande bild från tex. datorn i ett rum till tvn/projektorn i ett annat rum så krävs det bättre kablar.

Du behöver absolut inte köpa kablar från "Monster" eller liknande vansinnigt överprissatta posermärken ens för längre avstånd men var medveten om att de billigaste kineskablarna inte fungerar korrekt.

Jag rekommenderar starkt bluejeanscable där jag själv beställde min 8 meters hdmikabel (som var dubbelt så tjock som kabeln jag först köpte på netonnet). De förklarar också varför saker och ting är som de är, din billiga kina-kabel med "hdmi 1.x" påstämplat har aldrig ens certifierats för det.. och även om en kabel inte har 1.4 påskrivet så kan den fungera perfekt ändå.. bara man vet vad man köper).

http://www.bluejeanscable.com/
http://www.bluejeanscable.co.uk/

http://www.bluejeanscable.co.uk/articles/index.htm

Mycket nöje.

edit: j*vlar vad det har dykt upp inlägg i tråden sen jag började fila på mitt inlägg, haha.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

http://www.whathifi.com/reviews/accessories/hdmi-and-video-ca...

Kanske världens roligaste läsning?

"Colours, especially skin-tones, are natural, while you also get a wide, far-ranging sound that digs deep when required."
Personen som skrivit detta har uppenbarligen ingen som helst koll på vad en HDMI-kabel är eller gör utan har bara sett att den var dyr och därför bra.

Vill du veta om din HDMI-kabel är bra nog?

Koppla in den och avgör vilket av följande scenario du befinner dig i:

* ser du inget fel på bilden så är det så bra som det kommer att bli. Det kommer inte bli ett uns snyggare av att du köper en tiotusenkronorskabel.
* tappar bildvisaren signal, får du streck i bilden, pixlar som blir missfärgade (ofta kluster av lila "dansande" pixlar tex) eller tappar stärkaren ljudsignalen så att du får missljud eller den strypen ljudet helt: då kan det vara värt att köpa en _något_ dyrare kabel.
* tycker du att det är dålig skärpa, att svärtan eller kontrasten inte är bra etc. ja då bör du felsöka exakt allt annat än kabeln.

Ovan gäller förstås bildkvalitet.
Håller du ofta på att dra ut o sätta i din kabel kan det vara värt att se till att du köper en med lite mer gedigna kontakter.
Ska du dra den rakt genom kvarterets elskåp, då kanske det är värt att titta på en bättre skärmad variant.
Orkar du inte ta hand om ditt ormbo till kablar, då kanske du ska ta en som är snygg.
Vill du imponera på dina polare som vet lika lite som du, köp nån kabel som heter Valhalla Ninjamaster Reference 2000 för en halv miljon och var nöjd med att du är bäst. (Framförallt ska du börja håna människor på nätet som läst vetenskapliga tester som motbevisar det du påstår genom att påstå att de bara säger så för att de är så fattiga så att de inte har råd med din kabel, alternativt att de inte förstås sig på kvalitet och att du pysslat med det här sen andra gick i blöja.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av kebabmannen666:

Du kanske ska läsa den där artikeln först.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Vill du imponera på dina polare som vet lika lite som du, köp nån kabel som heter Valhalla Ninjamaster Reference 2000 för en halv miljon och var nöjd med att du är bäst. (Framförallt ska du börja håna människor på nätet som läst vetenskapliga tester som motbevisar det du påstår genom att påstå att de bara säger så för att de är så fattiga så att de inte har råd med din kabel, alternativt att de inte förstås sig på kvalitet och att du pysslat med det här sen andra gick i blöja.)

HHAHAHAHA det ska jag definitivt göre ... eller kanske inte men jag köper nog den hdmi kabeln från webhallen http://www.webhallen.com/hemelektronik/115227-deltaco_hdmi-ka...
Om jag har förstått allt rätt så spelar det knappt någon roll om jag köper en dyr eller billig kabel om den är kort.

Tack så mycket för alla svar det uppskattas verkligen

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64