Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoangel:

Jag kör ZFS och det äter minne. Som mest har minnesförbrukningen legat på 14,7 Gb.

FreeNAS använder det minne den hittar som cache så den kommer alltid att ligga högt, så RAM skadar inte

Har du undersökt om det är enkelt att lägga till en disk och utöka raiden eller är de samma strul som med all raid? Har för mig ZFS och Raid z ska kunna göra de.

Permalänk
Skrivet av magnuso:

FreeNAS använder det minne den hittar som cache så den kommer alltid att ligga högt, så RAM skadar inte

Har du undersökt om det är enkelt att lägga till en disk och utöka raiden eller är de samma strul som med all raid? Har för mig ZFS och Raid z ska kunna göra de.

Jag har för mig att det är rätt så krångligt som vanligt tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnuso:

FreeNAS använder det minne den hittar som cache så den kommer alltid att ligga högt, så RAM skadar inte

Har du undersökt om det är enkelt att lägga till en disk och utöka raiden eller är de samma strul som med all raid? Har för mig ZFS och Raid z ska kunna göra de.

Skrivet av ottoangel:

Jag har för mig att det är rätt så krångligt som vanligt tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, RAM är första nivån av cache i ZFS(likt de flesta filsystem, även om ZFS är ett av de hungrigaste). Rekommenderas minst 4GB och ca 1GB per TB data man hanterar. Sen kan man välja att ha SSD som nivå 2 cache, såkallad l2arc. Men 4GB räcker faktiskt väldigt långt, särskilt för hemanvändare där det är mycket sekvensiella läsningar och skrivningar. Jag kör själv 4GB RAM till 8TB storage och det funkar utmärkt.

ZFS stödjer tyvärr inte att man lägger till ytterligare diskar i en exiterande raidz, kanske i framtiden iom en sk block pointer rewrite. Däremot kan man ju lägga till nya raidz volymer i poolen, eller att man stegvis byter ut diskarna i sin raidz till större.

Själv anser jag, likt många andra, ZFS vara överlägset alla andra filsystem och volymhanterare, inkl dedikerade raidkort, särskilt för hemanvändare. Det är så enkelt att hantera, det skalar bra, det förhindrar sk "bitrot"(dvs att data gradvis blir korrupt) osv + att det är gratis.

Permalänk
Skrivet av taliz:

Ja, RAM är första nivån av cache i ZFS(likt de flesta filsystem, även om ZFS är ett av de hungrigaste). Rekommenderas minst 4GB och ca 1GB per TB data man hanterar. Sen kan man välja att ha SSD som nivå 2 cache, såkallad l2arc. Men 4GB räcker faktiskt väldigt långt, särskilt för hemanvändare där det är mycket sekvensiella läsningar och skrivningar. Jag kör själv 4GB RAM till 8TB storage och det funkar utmärkt.

ZFS stödjer tyvärr inte att man lägger till ytterligare diskar i en exiterande raidz, kanske i framtiden iom en sk block pointer rewrite. Däremot kan man ju lägga till nya raidz volymer i poolen, eller att man stegvis byter ut diskarna i sin raidz till större.

Själv anser jag, likt många andra, ZFS vara överlägset alla andra filsystem och volymhanterare, inkl dedikerade raidkort, särskilt för hemanvändare. Det är så enkelt att hantera, det skalar bra, det förhindrar sk "bitrot"(dvs att data gradvis blir korrupt) osv + att det är gratis.

Jag kanske är helt ute och reser men det känns som att utöka med fler diskar vore en väldigt naturlig funktion de flesta skulle vilja ha? Är det inte något de verkligen borde satsa på att få fram? Nu är ju inte jag särskilt insatt i hur det hela fungerar, det kanske är väldigt svårt att få till det. Känns dock som om det inte borde vara mycket svårare än när man byter ut en trasig disk till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoangel:

Jag kanske är helt ute och reser men det känns som att utöka med fler diskar vore en väldigt naturlig funktion de flesta skulle vilja ha? Är det inte något de verkligen borde satsa på att få fram? Nu är ju inte jag särskilt insatt i hur det hela fungerar, det kanske är väldigt svårt att få till det. Känns dock som om det inte borde vara mycket svårare än när man byter ut en trasig disk till exempel.

ZFS är utvecklat för enterpriseanvändare i första hand, dvs man jobbar med en pool, och under den flertalet raidset, och inte med enstaka diskar. Vill du utöka din pool lägger du helt enkelt till ett nytt raidset till poolen. Om din pool består av en raidz med X diskar så kan du lägga till ytterligare Y raidz ( eller raidz2,3 eller mirror) med Z diskar.
Det har hursomhelst talats om en block pointer rewrite i flera år nu, men jag är personligen tveksam till att det kommer att bli av. Dvs vill man använda ZFS så får man leva med den begränsningen att man inte kan lägga till ytterligare diskar till en raidz.

Vill man lägga till disk för disk i sitt eget hemmabyggda NAS kan kanske unRAID vara ngt att kika på.

Permalänk
Medlem

Stiligt inne i chassit. Plus för fina bilder!

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Skrivet av taliz:

Har du mätt strömförbrukningen? Jag kör själv FreeBSD 9 på en gammal 1,8ghz c2d och 4gb ram, sitter 5 diskar i och den drar 80w. Funderar på att byta till nått lite mer strömsnålt.

55W i idle.
80W vid skrivning/läsning.
Plus minus en del Watt

Permalänk
Skrivet av Arginj:

Stiligt inne i chassit. Plus för fina bilder!

Tack så mycket.