IT-tekniker och liknande, se hit! Tips om utbildningar/kurser utan gymn. Utbildning?

Permalänk

IT-tekniker och liknande, se hit! Tips om utbildningar/kurser utan gymn. Utbildning?

Hejsan,

Jag skulle vilja gå lite kurser som leder mig till yrken som IT-tekniker eller liknande (är intresserad av de mesta gällande datorer) och undrar över hur ni utbildade er?

Jag går tvåan i gymnasiet (går om tvåan nu, skulle egentligen gått trean) och tycker det är så sjukt tråkigt och jobbigt, så tänkte försöka ta en paus med det och göra någonting som jag verkligen tycker är kul, att jag tycker att det är tråkigt att missa en lektion för att man är sjuk istället för att skolka halva terminerna för att man är så galet less på det.

Behöver inga "ta dig och kragen och bli klar med skiten direkt istället"-kommentarer, för de kommer inte att hjälpa ett dugg

Letar då alltså efter nybörjar kurser i programmering ( har programmerat lite i pyhton dock), kurser i...felsökning? Datorkunskap, alltså hur allting fungerar..

Vet inte vad kurserna kan tänkas heta, men kurser som kan hjälpa mig att få jobb som IT-tekniker eller liknande.

Att kurserna kostar pengar spelar ingen större roll, dock vill jag såklart komma undan så billigt som möjligt.

Kravet är ju dock att fullständig gymnasieutbildning inte krävs...frågan är, finns detta överhuvudtaget?

Skulle verkligen uppskatta eran hjälp!

Med vänlig hälsning, Axel

Edit: kom på att denna kanske ligger helt fel, så vänlig moderator får gärna flytta den rätt i så fall

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Lernia har en YH-utbildning som heter Kommunikation och systemteknik som är en IT-teknikers utbildning.

Det som krävs för att bli antagen är 2300 poäng samt kunna prata /skriva/läsa på engelska och svenska.

Jag går själv den utbildningen och läser just nu linux - systemadministration

innan dess har vi läst AD, Datalogi, internetkommunikation dvs Routing och switching tcp/ip Affärsekonomi och projektmetodik

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Ohlert90:

Lernia har en YH-utbildning som heter Kommunikation och systemteknik som är en IT-teknikers utbildning.

Det som krävs för att bli antagen är 2300 poäng samt kunna prata /skriva/läsa på engelska och svenska.

Jag går själv den utbildningen och läser just nu linux - systemadministration

innan dess har vi läst AD, Datalogi, internetkommunikation dvs Routing och switching tcp/ip Affärsekonomi och projektmetodik

Okej, tyvärr inget alternativ för mig då jag inte kommer vara så nära en komplett gymn.utbildning med bara första året komplett :/ sen har jag inte läst de kurserna du nämnde ovan.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Du kan inte hoppa av och börja på t ex. John Bauergymnasiets IT-program då? Gick där själv, med inriktningen Lokala Nätverk. Börjar som Support Tekniker hos en internetleverantör på måndag (gick ut gymnasiet 2009) Har inte studerat sen gymnasiet. JB's IT-program är yrkesförberedande

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, tyvärr inget alternativ för mig då jag inte kommer vara så nära en komplett gymn.utbildning med bara första året komplett :/ sen har jag inte läst de kurserna du nämnde ovan.

Alltså dem kurserna läser man på utbildningen.

tyvärr så är det ditt enda alternativ att försöka komma in på ett it-gymnasie.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Ohlert90:

Alltså dem kurserna läser man på utbildningen.

tyvärr så är det ditt enda alternativ att försöka komma in på ett it-gymnasie.

Okej, så även kurser som kostar 25+k kräver gymnasietutbildning? D:

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Kolla upp nti skolan . Då pluggar du på distans

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Du kan inte hoppa av och börja på t ex. John Bauergymnasiets IT-program då? Gick där själv, med inriktningen Lokala Nätverk. Börjar som Support Tekniker hos en internetleverantör på måndag (gick ut gymnasiet 2009) Har inte studerat sen gymnasiet. JB's IT-program är yrkesförberedande

//Gorian

Jo, frågan är ju bara hur bra betyg som krävs för att komma in där?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Tror spontant att det kan vara svårt att läsa en IT teknik utbildning då dessa ofta kräver gymnasiekompetens ialf de jag hittade vid en snabb sökning.

Men, de som har allra bäst koll på utbildning borde ju vara studiehandledaren på din skola. Så prata med dom är mitt tips.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 2500k @ 4400MHz - Asus Maximus Gene IV - Noctua U12P - 8gb Corsair Vengence - EVGA 560Ti SOC - Corsair F60 - FD Define mini - Corsair 650W - BengQ E2400HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Okej, så även kurser som kostar 25+k kräver gymnasietutbildning? D:

inte en aning men det är ju ett jävla pris för en ungdom, stanna kvar i skolan alt byt till ett it-gymnasie typ JB eller NTI.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Btw, någon som har koll på vad Matte 3c motsvarar i gamla systemet? Matte c?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

hur många poäng har du från högstadiet?

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Ohlert90:

inte en aning men det är ju ett jävla pris för en ungdom, stanna kvar i skolan alt byt till ett it-gymnasie typ JB eller NTI.

Har ett arv efter bortgången mamma på runt 2,5mille, så som sagt, det skulle inte vara ett problem, även om jag helst spar dem till lägenhet i framtiden.

Men en ny möjlighet öppnades för mig nu; skulle kunna byta ut massa kurser på nuvarande cybergymnasiet, då väldigt många av dem är frivilliga. Är matte D, E, diskret och breddning nödvändiga för it utbildning eller räcker det med matte c som jag redan är klar med?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Nti.se har något tror jag:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Ohlert90:

hur många poäng har du från högstadiet?

Inte speciellt många då jag var en riktigt latmask där med, kanske 210-220?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag läste bara matte C men iaf på den utbildningen jag går på så har 70% läst matte A enbart som sagt när det gäller YH så är det oftast poängen som betyder inte vilka kurser

dock verkar det som om dem skall ändra på det år 2013

http://www.yhmyndigheten.se/studerande/Andrade-tilltradesregl...

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Inte speciellt många då jag var en riktigt latmask där med, kanske 210-220?

Jag hade 150.

Dock skall du vara beredd på att en IT-utbildning kräver extremt mycket självdisciplin då det är mycket självstudier och många tentor

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av Ohlert90:

Jag hade 150.

Dock skall du vara beredd på att en IT-utbildning kräver extremt mycket självdisciplin då det är mycket självstudier och många tentor

Jo, men tror det blir en annan grej om det är något som jag själv är genuint intresserad av och försöker på fritiden lära mig saker om så gott jag kan.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är att söka och söka o söka och hoppas att du blir antagen. men det blir inte lätt om du inte har en gymnasieexamen dvs slutbetyg från gymnasiet

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk

Men är det inga specifika kurser som krävs? För då skulle jag kanske kunna välja fler kurser jag gillar i gymnasiet, och lättare orka med att sämla ihop till ett fullständigt betyg? Sen tror jag att det blir lättare nu när jag har ett tydligt mål, förut var det bara att jag sikade någonstans mot KTH för att få någon bra utbildning som ger mig något bra jobb.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

http://www.studentum.se/Naetverkstekniker_41252.htm Nätverkstekniker
Finns ju en hel del.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Intressant, tackar!

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som PC-tekniker inom landstinget i två år under tiden jag pluggat. Visserligen läser jag systemvetenskap på universitetet men jag gick samhällsvetenskaplig/ekonomi och hade egentligen inte några tidigare bevis på min kunskap när jag fick den tjänsten då först och främst som ett sommarjobb. Kan vara något att kolla upp om du känner att du behärskar datorer/IT så pass bra?

Skrivet av Lasergurka:

Är matte D, E, diskret och breddning nödvändiga för it utbildning eller räcker det med matte c som jag redan är klar med?

Det räcker i flera fall med matte B och i de flesta fall matte C om det inte är så att du ska in på civilingenjör ish.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Skrivet av blagi:

Jag har jobbat som PC-tekniker inom landstinget i två år under tiden jag pluggat. Visserligen läser jag systemvetenskap på universitetet men jag gick samhällsvetenskaplig/ekonomi och hade egentligen inte några tidigare bevis på min kunskap när jag fick den tjänsten då först och främst som ett sommarjobb. Kan vara något att kolla upp om du känner att du behärskar datorer/IT så pass bra?

Det räcker i flera fall med matte B och i de flesta fall matte C om det inte är så att du ska in på civilingenjör ish.

Behärskar med all säkerhet inte datorer ens i närheten så bra, har inte ens börjat bygga egna datorer för längre sen än ett halvår, men har länge varit intresserad, bara att de varit lite av en gåta (och självklart är det fortfarande) men är väldigt intresserad, och är just därför jag vill gå någon sån kurs men tror att jag ska försöka satsa på att byta ut många kurser som jag känner är för tråkiga/onödiga, tror till exempel jag byter ut psykologi, matte d och uppåt och lite sånt mot datorinriktade kurser (finns ändå rätt många att tillgå på min skola)

Frågan är bara vilka av dem som kommer att kunna vara bra att ha när jag sen ska plugga vidare...

Sen vet jag inte riktigt vad som är skillnaden mellan it tekniker och civilingengör om jag ska vara ärlig.. xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Sen vet jag inte riktigt vad som är skillnaden mellan it tekniker och civilingengör om jag ska vara ärlig.. xD

Civilingenjör är en skyddad titel som man endast kan få efter att ha gått en civilingenjörsutbildning (4,5 år på högskola/universitet), medan it-tekniker är en yrkesbeskrivning som vem som helst som jobbar med "it-tekniker"-saker kan kalla sig.

Permalänk

Jag har gått ett par utbildningar på EC-Utbildning i Helsingborg. EC finns även på fler orter i landet http://www.ecutbildning.se/
Om man vill läsa Linux utbildning så har EC den bästa i landet och den går jag just nu

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Hejsan,

Jag skulle vilja gå lite kurser som leder mig till yrken som IT-tekniker eller liknande (är intresserad av de mesta gällande datorer) och undrar över hur ni utbildade er?

Jag går tvåan i gymnasiet (går om tvåan nu, skulle egentligen gått trean) och tycker det är så sjukt tråkigt och jobbigt, så tänkte försöka ta en paus med det och göra någonting som jag verkligen tycker är kul, att jag tycker att det är tråkigt att missa en lektion för att man är sjuk istället för att skolka halva terminerna för att man är så galet less på det.

Behöver inga "ta dig och kragen och bli klar med skiten direkt istället"-kommentarer, för de kommer inte att hjälpa ett dugg

Letar då alltså efter nybörjar kurser i programmering ( har programmerat lite i pyhton dock), kurser i...felsökning? Datorkunskap, alltså hur allting fungerar..

Vet inte vad kurserna kan tänkas heta, men kurser som kan hjälpa mig att få jobb som IT-tekniker eller liknande.

Att kurserna kostar pengar spelar ingen större roll, dock vill jag såklart komma undan så billigt som möjligt.

Kravet är ju dock att fullständig gymnasieutbildning inte krävs...frågan är, finns detta överhuvudtaget?

Skulle verkligen uppskatta eran hjälp!

Med vänlig hälsning, Axel

Edit: kom på att denna kanske ligger helt fel, så vänlig moderator får gärna flytta den rätt i så fall

Nätverkstekniker är ju lite åt det hållet du söker...
Ett förslag:
http://www.studentum.se/Naetverkstekniker_41252.htm

Dock vill jag förbereda dig på att om du hamnar i fel miljö
så kan du tappa lusten för IT-arbete också.
Som IT-entusiast (läs nörd) så vill man gärna köpa nytt ofta
men det är inte alltid möjligt. Ibland får man en chef som bromsar
också, och det är inte heller roligt...

Men jag hoppas du hittar ett ställe du trivs på när kursen är slut, där
du kan trivas och växa med arbetet!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Sök jobb på någon av lokala ISP call centres. Så får du se hur snabbt åker du tillbaks till skolbänken.

Olika fält inom IT är något man brinner för, ingenting man går kurs på. Kurs gir dig verktyg att lära mer.

Alla kurs som jag såg listad ut här, handlar om allmän kunskap inom it. Något du kan lära dig själv, om du orkar och kan använda google. Du kan göra allt själv, installera linux, konfa http, ftp, mail server. Installera windows 2008 server. Installera AD, sharepoint, exchange och what not. Technet tillgång kostar 2500kr / år. Där får du all ms software gratis för testing. Varför gå en tråkig kurs, där du kommer att plocka på telefonen halvparten av tiden.

Sorry at jag är lite skeptisk och negativ, men jag känner mig själv och mina nördiga kompisar, og vet at vi inte behöver kurs för att lära oss något nytt.

Mitt råd till dig är, ta ett år fri. Skit i kurs, åk runt på interrail, åk till usa, karibien, afrika, japan, kina. Styr bort från lyx mens du är ute.

Med lite flax inser du att skolen är inte så dum, betalar någon studenter att hjälpa dig med problematiska emner ala matte, fysik, och kör det klart. Gymnas / Högskola ger dig struktur, inte kunskap, och det kommer bra med i framtiden.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hjälpsam

Något som jag tyckte verka vara jävligt intressant i alla fall är IT-forensiker;
http://www.hh.se/ide/utbildning/villblistudent/program/itfore...

Citat:

Är du intresserad av digital kriminalteknik och övervakning av IT-system? Programmet är till för dig som vill jobba med kriminaltekniska undersökningar av datorer men vänder sig även till dig som vill arbeta med administration av datorsystem, nätverk och IT-säkerhet.

Köra lite i stil med Abby i NCIS, fast på riktigt och inte riktigt lika glamoröst.

Låter det intressant, se vad det är för antagningskrav och sikta på gymnasieutbildning åt det hållet.

Eller generellt, hitta en högskoleutbildning som du tycker verkar intressant och sätt det som mål.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Något som jag tyckte verka vara jävligt intressant i alla fall är IT-forensiker;
http://www.hh.se/ide/utbildning/villblistudent/program/itfore...

Köra lite i stil med Abby i NCIS, fast på riktigt och inte riktigt lika glamoröst.

Låter det intressant, se vad det är för antagningskrav och sikta på gymnasieutbildning åt det hållet.

Eller generellt, hitta en högskoleutbildning som du tycker verkar intressant och sätt det som mål.

Det där är fullt studie på 180p.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W