Min 1 Tb hårddisk blev RAW och 33 Mb

Permalänk
Medlem

Min 1 Tb hårddisk blev RAW och 33 Mb

Hej Sweclockers

Som jag skrev i titeln så har min Samsung 1 Tb "HD103SJ" blivit konstig...

För några dagar sedan så startade jag min dator och något hände vid boot, datorn startade om och jag tänkte inte mer på det. Sedan när jag skulle börja lyssna på musik så hände inget när jag tryckte play i winamp.
Jag öppnade "Den här datorn", och såg att min D: disk inte visades som min C: och F: disk, den visade inget utrymme och när jag försöker öppna den så får jag meddelandet: "You need to fromat the disk in drive E: before you can use it."
Formatera är inte något som jag vill göra då jag har all min musik och diverse filer på den som jag helst inte vill bli av med.

Så jag har googlat runt lite för att se om jag kunnat lösa det själv, men har inte haft någon framgång.

Jag provade ett program "Testdisk" för att recover:a min data, men den sa att min disk bara hade 33 Mb, så det gick inte att hämta datan med det programet då disken visar fel datamängd.
Jag gick in i BIOS för att kolla hur hårddisken visades där, BIOS tror också att den bara har 33 Mb lagringsutrymme.
Men när jag går in på "Disk management" så visar den att min disk har filsystemet "RAW", Capacity "931,39 GB" och att den är helt tom.
Jag har provat att boota med en Ubuntu live skiva för att se hur om disken dyker upp där, men den visas inte där...

Så, jag skulle uppskatta om jag skulle kunna få lite tips och vägledning om vad jag kan göra för att försöka rädda datan på disken.

Jag har hårdvaran i sign och Windows 7 Professional.

Tack på förhand

Visa signatur

Fractal Design Define XL || EVGA BQ 650W || ASUS PRIME X370-PRO ||AMD Ryzen 5 1600 + Noctua U12P ||Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || RX470 8 GB ||

Permalänk
Avstängd

UBCD har många verktyg för de flesta problem av denna sort. Testa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

UBCD har många verktyg för de flesta problem av denna sort. Testa den.

Tackar:-) , ska kolla på det är jag kommit hem och se om det hjälper

Visa signatur

Fractal Design Define XL || EVGA BQ 650W || ASUS PRIME X370-PRO ||AMD Ryzen 5 1600 + Noctua U12P ||Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || RX470 8 GB ||