Apples börsvärde högre än Sveriges BNP

Permalänk
Skrivet av Mimematis:

Men då är det bara att sälja

Nja den ligger i en stigande trend. Jag hade aldrig sålt om jag hade ägt några. Jag hade heller inte blankat. Köp är det som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFreak:

Och revolutionera världen inom teknik.

Skrivet av Problematick:

Transistorn revolutionerade teknik, apple har tagit produkter och gjort dem bra. En väldigt stor skillnad tycker jag iaf men det finns ju fanboys till allt..

Skrivet av Tri_State:

Japp, speciellt den där delen om att sätta ordet "revolutionerande" framför. Då blir det extra framgångsrikt!

Skrivet av Jeddan:

Sätta trender snarare.

Skickades från m.sweclockers.com

Är inte en disruption att just revolutionera?

"A disruptive technology or disruptive innovation is an innovation that helps create a new market and value network, and eventually goes on to disrupt an existing market and value network (over a few years or decades), displacing an earlier technology. The term is used in business and technology literature to describe innovations that improve a product or service in ways that the market does not expect, typically first by designing for a different set of consumers in the new market and later by lowering prices in the existing market."
Jag tycker nog att det mycket väl var det iphone gjorde. Ni får gärna påvisa hur iphone inte gjort ovanstående.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GambitSWE:

roligt hur amerikanarna får ihop dessa fantasisiffror.... så värdet på bolaget har stigit med över 100 miljarder dollar på mindre än två år...

om bara deras omsättning eller ännu bättre nettoresultat visade sådana saker...då kan man snacka...

Tja, Apples vinst fjärde kvartalet 2011 var större än Googles omsättning. Det är rätt bra gjort.

Samt så har Apples 658 miljarder kronor i överflöd, alltså att göra precis vad de vill med. Häftigt och läskigt.

http://www.apple.com/pr/library/2012/01/24Apple-Reports-First...

Permalänk
Avstängd

Trevliga nyheter för en MacEnkrona som är en anhängare Apple!:)<3

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Nu är förstås alla börsvärden enbart luft och fantasier, det får man aldrig glömma, men det är ändå illa för mina starka förhoppningar att Apple snarast går samma väg som sin ärkedemon till f.d. härskare. Men man får väl roa sig med att skratta åt alla fårskallar som köper deras produkter så länge. Alltid något.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFreak:

Och revolutionera världen inom teknik.

Jag tycker det passar bättre på IBM.

Visa signatur

Mobo: Asus Maximus 4 Extreme CPU: Intel Core i7 2600K @ 4,6GHz / Corsair H70 GPU: 2x Asus GTX580 DirectCUII (SLI) RAM: Corsair Vengeance 16GB @ 1866MHz PSU: Corsair AX850 HDD: Intel 120 GB 510 SSD & WD 1 TB SATA3 ODD: LG Blu-ray Case: Corsair Graphite 600T Display: Asus VG236H 120 Hz 3D Speakers: Sound Sticks III Headset: Sennheiser 3D G4ME1 (PC-333D) Keyboard: Razer BlackWidow Mouse/Surface: Razer Mamba / Razer Vespula OS: Windows 7 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Trevliga nyheter för en MacEnkrona som är en anhängare Apple!:)<3

Killen som älskar tredje person

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Kan inte vara särskilt svårt när kunderna är får som betalar vad som helst för det står Apple på det. Det är självklart en otrolig bedrift att lyckas få en sådan kundkrets till att börja med men att göra en sjuk vinst är inte direkt svårt när de tar EXTREMA överpriser för allt, speciellt datorer. iPhone/iPad är nog deras mest prisvärda produkter, de ligger bara lite över övriga konkurrenters pris medan det kostar hur mycket som helst att uppdatera en MBP från grundutförandet. Ett exempel: att gå från 4 Gb ram till 8 Gb ram kostar 1820 kronor. VAD ÄR DET FÖR RAM?? En 512GB SSD kostar 10.920 kronor. Apple använder Samsung SSDer om jag inte minns fel. Deras senaste 830 512GB kostar runt 6000 om man kollar på prisjakt. Så det är en vinst på 5000 direkt in på Apples konto.

Jag gillar Apples produkter men jag skulle aldrig köpa de pga en löjlig prissättning. Jag vet inte om alla som köper Apple datorer vet om detta, antar inte men de som gör det och köper ändå. Hur motiverar man det? Är OSX så mycket bättre än Windows att man kan betala dubbla priset för komponenter.

Du vet att du behöver inte köpa ram, hårddiskar/ssd:er och dylikt från Apple va? Skiter du i uppgraderingarna blir en Mac inte speciellt dyr jämfört med motsvarande maskin tillverkad av någon annan. Köp valfri SSD och RAM och släng i själv så har du sparat in en stor slant. För de som inte kan själva, det är dom Apple tjänar störst pengar på.

Permalänk
Medlem

Där ser man vad lite image, marknadsföring och börs spekulationer kan göra :), ska bli intressant och se när den här över fyllda varmluftballongen kommer kraschande ner med rasande fart. Är ju bara en tids fråga innan det verkliga finans krisen kommer igång med tanke på att börsen idag är mycket mer övervärderad än den var innan den stora depressionen på 30-talet. Då får man nog snabbt se hur mycket folk bryr sig om att skaffa en Ipad för 600$ när dem knappt har råd att leva vettigt längre.... Men det finns ju så mycket annat Apple har att erbjuda som inte är överprisad teknik gimmicks... he he he he HA HA HA HA HA HA AAAAAAAH HA HA AH HO HO HOHO OH WOW! Could not say that with a straight face XD

Permalänk
Medlem

bubbla någon?

Permalänk
Medlem

Jättebra

Då behöver dom bara sälja det och 30 lika högt värderade företag så har dom betalat sin skuld då.

Visa signatur

Att läsa Aftonbladet för att få information om världen är som att titta i fiskinälvor efter fotbollsresultaten.

Permalänk
Medlem

C borde dock vara betydligt mer värderat om man ser till antalet programspråk som på något sätt bygger på eller som kör med liknande struktur i språket. Apple och samtliga företag hade inte varit värda en spänn om det inte vore för Dennis Ritchie (B, C, & Unix) och Ken Thompson (B & Unix).

ON: Det var trevligt att Apple har ett sådant högt värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Såna här jämförelser blir ofta lite haltande, att jämföra börsvärdet på ett företag med BNP för ett land är inte en helt lyckad jämförelse.

Man kan ju antingen få intrycket av att Apple är mer "värt" än vad Sverige är eller att Apple producerar mer än vad Sverige gör på ett år. Båda dessa är fel. (En tredje variant verkar vara att tro att Apple har de här summorna i sin kassa).

Apple har minst 1/6 av sitt börsväde i rena pengar vilket är ganska otroligt. Kollade precis upp och den första träffen på google som var från juni 2011 sade att de hade 76 miljarder dollar. Citaerar för att jag är för lat för att översätta den här tiden på dygnet.

Skrivet av http://www.thirdage.com/news/apple-cash-reserve-greater-than-u-s_07-29-2011:

As of Thursday, the United States has an “operating balance” of $73.8 billion. Meanwhile, as of June 25, Apple has $76.2 billion in cash and securities.

Detta var dock tre kvartal sedan så det har nog skjutit lite till.

Visa signatur

| Ryzen 3600 | RX5700XT | 16GB DDR4@3200MHz | Asus b450 ROG Strix | Corsair RM750X | Corsair Carbide 275R |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Det folk inte verkar förstå är att apple tjänar sina pengar på idioter som inte kan datorer/annan elekronik, de gör sina saker anpassade efter hårdvaran och gör det så enkelt som möjligt för användaren.

Och då 90% av världsbefolkningen inte kan med datorer så tjänar de extema pengar på detta.

Det är bara att kolla på MS, hur de anpassar sina system, kolla på WP 7.5, hur enkelt är inte det nu? Samma sak med Windows 8, de gör allt för att göra det så enkelt som möjligt, så att farmor klarar av att sitta vid datorn. Detta för att alla ska kunna använda deras produkter och de ska tjäna mer pengar på det.

Jag tycker själv att det är skönt att de anpassar alla system för att "vanligt" folk ska kunna använda det, för då slipper jag hålla på o hjälpa alla nära och kära med sina problem... Men snart kommer det bli så att du inte kan ändra ett skit själv i datorn och då sitter man där...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Det folk inte verkar förstå är att apple tjänar sina pengar på idioter som inte kan datorer/annan elekronik, de gör sina saker anpassade efter hårdvaran och gör det så enkelt som möjligt för användaren.

Och då 90% av världsbefolkningen inte kan med datorer så tjänar de extema pengar på detta.

Det är bara att kolla på MS, hur de anpassar sina system, kolla på WP 7.5, hur enkelt är inte det nu? Samma sak med Windows 8, de gör allt för att göra det så enkelt som möjligt, så att farmor klarar av att sitta vid datorn. Detta för att alla ska kunna använda deras produkter och de ska tjäna mer pengar på det.

Jag tycker själv att det är skönt att de anpassar alla system för att "vanligt" folk ska kunna använda det, för då slipper jag hålla på o hjälpa alla nära och kära med sina problem... Men snart kommer det bli så att du inte kan ändra ett skit själv i datorn och då sitter man där...

Det är då man går över helt till Linux

Permalänk
Medlem

Detta gör mig minst sagt illamående.
Har vuxit upp med denna skit i huset och styvfarsan är en gedigen anhängare, ett beroende som började med en Macintosh classic, och har därefter rullat på med: Powermac, Imac-98, G4, Powerbook, G5 och Nya Imac
Han håller sig dock bara till Datorerna än så länge, då han inte behöver en smartphone (säger han).

Har dock aldrig gillat skiten, såfort jag fick min första egna dator och såg hur överlägset win 95 var mot MacOs o ju mer folk som hoppar på tåget desto mer anti blir jag mot det.

Värt att nämna är att han fått konstiga hårdvarufel på dem, usb och firewireportar har dött, de slutar vakna ur viloläge och andra konstiga fel, som jag inte fått på mina maskiner, som i regel rullat på tills de pensionerats.
Sen hör man att produkterna är "felfria" av dess fans.

Har man som system att lura på kunderna minst en ny svindyr produkt per år så uppdagas säkert
inte så många av dessa fall, så illusionen av att ex. en iphone aldrig dör uppstår ganska snabbt.
För man kan ju ligga max en version efter innan man börjar tro att man missar något, och uppdaterar och får en liiiiite snabbare produkt som helt plötsligt känns skitbra för att man pyntar så mycket för den.
Placebo-effekten kallas det och är väl dokumenterad för den som är intresserad.

Offtopic som tusan men jag går igång på detta, more or less.
För jag förstår helt inte grejjen, som ni ser så har jag direkt ingen erfarenhet med apple och jag har klämt på polares flashiga lurar, men har ärligt talat aldrig blivit imponerad, visst är iOS snabbt, vilket det bör vara då Apple skriver egen kod för sin hårdvara, en lyx som samtliga Androidlurar saknar, och då är det ganska naturligt att den är bättre optimerad.

Stackars kineser säger jag bara, är det några som lider av Apple är det dom....... Här behöver jag nog inte länka till artiklar om skyddsnät kring byggnader va?

Permalänk
Medlem

Fast iOS är det Cisco som står bakom så allt är inte helt Apples förtjänst. Det bygger på samma OS som körs i Ciscos produkter typ routrar, brandväggar.

Permalänk
Medlem

Ett bra bevis på hur dum folk är. Hur i hela friden dom kunde värdera Apple högre än olje jätten är rent av patetiskt.
Att hylla ett företag som sätter stop för utvecklingen är idioti.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Skrivet av PerZerk:

Fast iOS är det Cisco som står bakom så allt är inte helt Apples förtjänst. Det bygger på samma OS som körs i Ciscos produkter typ routrar, brandväggar.

Nä, Cisco har gjort IOS, Apple har gjort iOS som (egentligen) är en version av Apples OS X.
Dom har inget med varandra att göra - utom namnet, då.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Fast iOS är det Cisco som står bakom så allt är inte helt Apples förtjänst. Det bygger på samma OS som körs i Ciscos produkter typ routrar, brandväggar.

Nej. Apple betalade cisco för rätten att använda namnet ios...
Ios i sig är en slimmad version av macosx.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Skrivet av itkoll:

Utan Apple hade troligtvis inte vi haft några touchscreens på mobilerna.. touchscreens fans tidigare till och med än appels så ligger det till

Men snälla. Vi hade visst haft touchscreen på mobilerna, men tack vare Apples framgångar så fick vi dom tidigare.

Permalänk
Medlem

Abstergo

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Skrivet av Dallebull:

Stackars kineser säger jag bara, är det några som lider av Apple är det dom....... Här behöver jag nog inte länka till artiklar om skyddsnät kring byggnader va?

Mmm, fast dom lider nog precis lika mycket om det står Apple eller Samsung eller Sony eller Asus på grejen, tror jag... Inuti grejen står det rätt ofta tex. Foxconn. Fast det är nog en annan diskussion, väl?

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

mig har de fortfarande inte fått en krona av...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Måste man välja sida? Verkar så på detta forum..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insanity92:

Kan inte vara särskilt svårt när kunderna är får som betalar vad som helst för det står Apple på det. Det är självklart en otrolig bedrift att lyckas få en sådan kundkrets till att börja med men att göra en sjuk vinst är inte direkt svårt när de tar EXTREMA överpriser för allt, speciellt datorer. iPhone/iPad är nog deras mest prisvärda produkter, de ligger bara lite över övriga konkurrenters pris medan det kostar hur mycket som helst att uppdatera en MBP från grundutförandet. Ett exempel: att gå från 4 Gb ram till 8 Gb ram kostar 1820 kronor. VAD ÄR DET FÖR RAM?? En 512GB SSD kostar 10.920 kronor. Apple använder Samsung SSDer om jag inte minns fel. Deras senaste 830 512GB kostar runt 6000 om man kollar på prisjakt. Så det är en vinst på 5000 direkt in på Apples konto.

Jag gillar Apples produkter men jag skulle aldrig köpa de pga en löjlig prissättning. Jag vet inte om alla som köper Apple datorer vet om detta, antar inte men de som gör det och köper ändå. Hur motiverar man det? Är OSX så mycket bättre än Windows att man kan betala dubbla priset för komponenter.

Ingen vettig privatperson i världen köper minne, SSD etc av Apple. Det finns en välmående 3:e parts marknad för sådant!

Jag tror personligen Apple sätter dessa priser för att de inte vill att man ska köpa annat än standardmodellen och om någon vill ha en anpassad Mac så får man betala för det....

Däremot har jag faktiskt läst om människor på Macforum som har shoppat en ny maxad Mac av Apple fullproppad med minne/SSD/HDD så det finns personer som gör det :O...har man pengar så har man....

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Skrivet av Brusarn:

Måste man välja sida? Verkar så på detta forum..

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas inte det. Jag hatade Apples före detta chefselektronikingenjör för att han var helt jävla oduglig och borde inte fått röra så populär hårdvara. Men han fick ju till slut sparken efter antenn fiaskot på iPhone 4. Var väl droppen antar jag.
Jag tycker Apple tar grova överpriser men det funkar ju så varför inte. Skulle jag kunna gå till chefen och säga "Jag vill ha dubbla lönen än mina arbetskamrater för jag har snyggare kläder" skulle jag också göra det.
Så själva företaget Apple har jag absolut inget mot. Mindre familje-it-support då syrran köpte Macbook (\o/)
Kul att Microsoft får svettas lite efter så många år av "monopol". Skulle tro att spelbranschen börjar snegla mer mot Apple vilket kan göra det hela väldigt intressant.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mörkret:

De har inte så mycket pengar, det är bara att företaget är så högt värderat.

nejnej.. apple har inge pengar xD hahahahahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brusarn:

Måste man välja sida? Verkar så på detta forum..

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr så har små människor svårt att se världen på något annat sätt än svart och vitt, det blir för stor belastning på deras begränsade interlekt. Men jag håller med dig!

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mordarosten:

Näjmen så trevligt, kan dom inte ta och utveckla ett batteri som håller längre än 45 min när man använder telefonen?

Hehe, jag satt och väntade på ett liknande inlägg. Men ja, det borde läggas mer krut på batterier...har ju stått still i hur många år som helst (visst, det tillverkas strömsnålare saker, men det är inte samma sak).