Nätagget har slutat fungera, är det för klent?

Permalänk
Medlem

Nätagget har slutat fungera, är det för klent?

När man trycker på power on på datorn så händer ingenting. Jag har googlat runt lite och sökt på forum och hitta en del grejer man kunde testa

1. Kortsluta power on pinnarna på moderkortet (simulera power on knapp tryck) resultat: inget hände
2. Testa nätagget i en annan dator. resultat: inget hände när man tryckte på power on
3. Testa ett annat nätagg i datorn resultat: Datorn fungerade bra och stabilt!

Jag drog slutsatsen att det måste vara nätagget som slutat fungera. Men hur? Jag kan köpa att det är sånt som händer, saker går sönder, saker slits ut? jag köpte nätagget i oktober 2010 och tänkte att det kanske skulle hålla lite längre. Kan det vara att den har för mycket att ta i? Jag tänkte fixa en ny på garantin men undrar om den pallar mitt system?

Har följande konfiguration:

Moderkort: Asus P7H57D-V EVO
RAM: Corsair XMS3 minne - 4 GB ( 2 x 2 GB )
Chassi: Corsair Obsidian Series 700D
Nätagg: Corsair HX650W - nätaggregat - 650 Watt
Grafikkort: 2x Gigabyte Geforce GTX 460 768MB GDDR5, (715Mhz), 2xDVI, mini HDMI, HDTV, with Cuda
CPU: Intel Core i5 760 / 2.8 GHz processor
CPU fläkt: Noctua NH-U12P SE2 Socket
Hårddisk: Intel X25-M 80 GB Internal Solid State Drive - 2.5" | WD Caviar Black WD1002FAEX - Hårddisk - 1 TB - SATA-600 | HD1TB WD SATA2 32MB Caviar Black, 7200RPM
DVD: Samsung SH-S223L - DVD±RW- (±R DL-) / DVD-RAM-enhet - Serial ATA

Permalänk
Medlem

kan vara möjligt att det inte orkar med det andra grafikkortet längre men då har du som sagt fått otur

ta bort det helt och testa och starta och se om det funkar

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

HX650 är ett nätagg av hög kvalitet som normalt sett håller 5-7 år eller mer. Du har helt enkelt haft otur.

Effekten räcker utan vidare.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Sju års garanti enligt Corsairs hemsida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

kan vara möjligt att det inte orkar med det andra grafikkortet längre men då har du som sagt fått otur

ta bort det helt och testa och starta och se om det funkar

Den andra datorn jag kopplade in den i har en tredjedel av effektbehovet och det var helt dött fortfarande när jag testade starta den.

Permalänk
Medlem

tjuvkoppla agget och se om det går igång då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

tjuvkoppla agget och se om det går igång då

Testade det också och ingenting hände, de hade ett så kallat "paperclip test" på corsairs hemsida, anslut den gröna sladden på 24pinnarn till en av de svarta. Jag har skickat in för att få nätagget utbytt bara väntar på svar från corsair.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar förestem. Det verkar klart att det är något fel på nätagget och jag tänkte skicka tillbaka på garantin. Huvud anledningen till skapandet av tråden är var för att bekräfta att mitt nätagg verkligen klarar av min dator.