Permalänk
Inaktiv

Lägga tp kabel ute?

Tjena, tänkte kolla med er som kan om det är möjligt att lägga ut en vanlig TP kabel utomhus?
Jag vet att det ska finnas nån kabel man kan lägga utomhus men hittar fan inte det xD

Samt gör det nånting om det är kallt eller varmt ute?

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är väl bara plast inprincip? Bör inte vara några som helst problem?

Kablarna är väl helt oberoende av värme/kyla och fukt/regn?

Anledningen är ju att det inte är någon stark spänning i kablarna och därför ingen fara om det blir lite blött eller kallt. Minns att jag körde coaxial-kablar utomhus också utan problem (det gör man ju redan från parabolantenner och gamla klassiska antenner). Går det hål på kabeln fungerar den förmodligen inte sen heller p.g.a. kondens typ, men kabeln är ju billig och det borde inte vara någon risk för ditt nätverkskort.

Är du väldigt osäker kan du ju dra kabeln genom en trädgårdsslang

Det man inte vill ska ske är sådana saker som kan ske inomhus också:
- Snubbla och dra sönder saker som kabeln sitter i
- Folk som jävlas
- Bli överkörd med gräsklippare

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Medlem

Det funkar bra, livslängen blir väl begränsad om du tar vanlig "innekabel" men det kanske inte spelar så stor roll?

Permalänk
Entusiast

Enklast vore om du lägger kabelrör/slang lämpad för kabeldragning under mark, och sedan drar en helt vanlig TP-kabel i den.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orebro:

Det är väl bara plast inprincip? Bör inte vara några som helst problem?

Kablarna är väl helt oberoende av värme/kyla och fukt/regn? Är du väldigt osäker kan du ju dra kabeln genom en trädgårdsslang

Det man inte vill ska ske är sådana saker som kan ske inomhus också:
- Snubbla och dra sönder saker som kabeln sitter i
- Folk som jävlas
- Bli överkörd med gräsklippare

Okej
Men då gör jag så att jag slänger ut en TP kabel eller tillomed sätter upp den mot väggen

Men tackar för svaret

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt man sabbar kabeln mer inomhus med att stänga dörrar på den och sånt

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fiffy:

Det funkar bra, livslängen blir väl begränsad om du tar vanlig "innekabel" men det kanske inte spelar så stor roll?

Hur menar du med begränsad livslängd? slutar kabeln o fungerar typ efter 1 månad?

Skrivet av SysGhost:

Enklast vore om du lägger kabelrör/slang lämpad för kabeldragning under mark, och sedan drar en helt vanlig TP-kabel i den.

Jo de kanske är bäst så?

Skrivet av Orebro:

Tror faktiskt man sabbar kabeln mer inomhus med att stänga dörrar på den och sånt

Jo det gör man nog xD

Permalänk
Medlem

Finns speciell "ute" kabel med lite bättre hållbarhet mot väder och vind. Men en vanlig funkar rätt bra det också. Lägg den i ett plaströr så är man rätt safe också.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Jag säger bara: Trädgårdsslang.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

i huset jag bodde i förut så hade vi vanlig Tpkabel draget mellan gårdarna den kabeln var gul om jag minns rätt det enda som hände den var att den tappade lite färg men inge mer när vi sedan flyttade därifrån vi drog den mellan några träd ca tre meter upp ifrån vårat hus till grannen så vi kunde ha en gemensam server och dela på internet det funkade väldigt bra fast sen blev det lägenhet och optiskt istället när farsan inte orkade med at gå upp på morgonen o elda för o få varmt vatten osv..

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av inquam:

Finns speciell "ute" kabel med lite bättre hållbarhet mot väder och vind. Men en vanlig funkar rätt bra det också. Lägg den i ett plaströr så är man rätt safe också.

Skulle du kunna få fram en länk på den vettig "ute" kabel?

Skrivet av SirMacke:

Jag säger bara: Trädgårdsslang.

Jaså? Det kanske blir bättre så xD

Skrivet av mini-z1994:

i huset jag bodde i förut så hade vi vanlig Tpkabel draget mellan gårdarna den kabeln var gul om jag minns rätt det enda som hände den var att den tappade lite färg men inge mer när vi sedan flyttade därifrån vi drog den mellan några träd ca tre meter upp ifrån vårat hus till grannen så vi kunde ha en gemensam server och dela på internet det funkade väldigt bra fast sen blev det lägenhet och optiskt istället när farsan inte orkade med at gå upp på morgonen o elda för o få varmt vatten osv..

Okej men då är det rätt säkert att kabeln inte går sönder?

Permalänk
Medlem

Värme och kyla är inga problem men vanliga TP kablar klarar inte UV strålningen från solljus så efter några år i solen kommer plasten på kablen att spricka sönder men då är det ju bara att byta ut den lär vara billigare att byta ut kabeln vartannat år än att köpa en "väderbeständig" kabel.

Visa signatur

Core i9 12900K | ASUS ROG Maximus Z790 Hero | 32Gb 6000Mhz Kingston | EVGA 3080TI FTW3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

Det är väl bara plast inprincip? Bör inte vara några som helst problem?

Kablarna är väl helt oberoende av värme/kyla och fukt/regn?

Anledningen är ju att det inte är någon stark spänning i kablarna och därför ingen fara om det blir lite blött eller kallt. Minns att jag körde coaxial-kablar utomhus också utan problem (det gör man ju redan från parabolantenner och gamla klassiska antenner). Går det hål på kabeln fungerar den förmodligen inte sen heller p.g.a. kondens typ, men kabeln är ju billig och det borde inte vara någon risk för ditt nätverkskort.

Är du väldigt osäker kan du ju dra kabeln genom en trädgårdsslang

Det man inte vill ska ske är sådana saker som kan ske inomhus också:
- Snubbla och dra sönder saker som kabeln sitter i
- Folk som jävlas
- Bli överkörd med gräsklippare

hahahaha sedan när körde du gräsklippare inomhus?! XD
va bara tvungen <3

Permalänk
Rekordmedlem

Isoleringen kommer att brytas ner ganska fort, och den kan även ta in vatten o ärga, ska man ha innekabel ute bör man skydda den i rör/slang
Så svårt att googla upp uv säker kabel är det inte http://www.l-com.com/productfamily.aspx?id=2258
http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/TOUGHCable%20Utomhus-T...
Vill du ha fler alternativ så googla själv

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -GufuX-:

hahahaha sedan när körde du gräsklippare inomhus?! XD
va bara tvungen <3

När jag klipper naglarna på min mamma, hon är TJOCK! (Tänkte om jag gör det till ett yomama skämt om min mamma är jag inte lika elak )

Edit, roligare om jag säger att det är när jag rakar ryggen på mamma

Visa signatur

Intel I5 2500k @ 4.2ghz ~1.21v| Corsair H60 | Graphite 600T | Asus GTX580 Matrix | Asus P8Z68 Deluxe | Corsair Vengeance 8GB @ 1600mhz | 120Gb Corsair Force 3 | Corsair HX850 |

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

När jag klipper naglarna på min mamma, hon är TJOCK! (Tänkte om jag gör det till ett yomama skämt om min mamma är jag inte lika elak )

Edit, roligare om jag säger att det är när jag rakar ryggen på mamma

du gjorde ju helt klart min dag iaf när jag såg min tjocka pappa komma farandes med åkgrässklipparen ner för trappan och ut genom ytterdörren medans jag sitter vid datorn. för att översätta mitt ansiktsuttryck i en smilie så räcker inte riktigt -> O.O

Permalänk
Medlem

[QUOTE="anon169198;11958474"]Skulle du kunna få fram en länk på den vettig "ute" kabel?

Hittade en variant.

http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?sitem=06-8395&sprod=t...

Visa signatur

Corsair Graphite 600T / Corsair TX 850W M / ASUS Z170 Pro Gaming / Intel Core i7 6700K / be quiet! Pure Rock / Corsair 16GB 2133Mhz VENGEANCE / MSI GTX 1080 8GB Gaming X

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orebro:

När jag klipper naglarna på min mamma, hon är TJOCK! (Tänkte om jag gör det till ett yomama skämt om min mamma är jag inte lika elak )

Edit, roligare om jag säger att det är när jag rakar ryggen på mamma

Sverige, där vi gör narr av våra egna mammor istället för andras xD

Vi är ganska awesome måste jag säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orebro:

*snip*
Det man inte vill ska ske är sådana saker som kan ske inomhus också:
- Snubbla och dra sönder saker som kabeln sitter i
- Folk som jävlas
- Bli överkörd med gräsklippare

Tack för ett gott skratt.
Jag bara undrar plockar du undan mattorna innan du kör gräsklipparen inomhus? XD

I övrigt skulle jag undvika att ha någon kontaktdon på utsidan... Samt att inte dra den i midjehöjd över öppen yta osv

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Wolifan;11958549"]

Skrivet av omg296:

Skulle du kunna få fram en länk på den vettig "ute" kabel?

Hittade en variant.

http://www.direktronik.se/prod/prod.asp?sitem=06-8395&sprod=t...

Denna är mycket bättre än den föregående talare tipsade om, då denna är oskärmad. Enklare att inte göra fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Körde en 50-meterskabel mellan två hus för ett gäng år sedan, den var i luften både under sommar och vinter, och klarade sig finfint. Standard grå CAT5e-kabel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR