[Riksdag]Vad skulle du rösta på idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Massjobb vet jag inte, är lika viktig som andra grupper i samhället men det är inte en större bransch än andra. Självklart måste den finnas kvar, men det måste mycket göra.

Att fler arbetar skapar ju även mer arbete. Att tvinga pensionärer att gå i pension med dålig pension för att unga lättare skall få jobb känns lite fel.

Du svarade inte på frågan...

Berätta vad du menar i detalj med fler arbetsmöjligheter och hur det ska gå till?
Unga är framtiden, att vara arbetslös en längre tid efter en lång skolgång och utbildning är inte så bra va?
Du tycker personer som är 65+ är viktigare och de kanske har haft "turen" att jobbat hela sitt liv fram tills dess?

Arbetsmaknaden är skit idag. Man måste ha kontakter för att ha större chans att få ett jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Du svarade inte på frågan...

Trodde frågan var ironisk då det var en fråga med ett självklart svar.

Skrivet av leafbranch:

Berätta vad du menar i detalj med fler arbetsmöjligheter och hur det ska gå till?

Arbeten är inte statiska, det finns inte ett nummer X antal arbeten som alltid kommer finnas. Om pensionärer har pengar pengar kan de spendera mer vilket i sin tur skapar arbeten. Varför skulle de unga ge upphov till mer konsumtion?

Skrivet av leafbranch:

Unga är framtiden, att vara arbetslös en längre tid efter en lång skolgång och utbildning är inte så bra va?

Ja unga är framtiden. Sen skulle jag inte påstå att det är så många som är arbetslösa efter en "lång skolgång och utbildning" heller.

Skrivet av leafbranch:

Du tycker personer som är 65+ är viktigare och de kanske har haft "turen" att jobbat hela sitt liv fram tills dess?

Nej, men jag tycker att vi inte skall tvinga dem till en fattig pension, det skall de få välja själva.

Skrivet av leafbranch:

Arbetsmaknaden är skit idag. Man måste ha kontakter för att ha större chans att få ett jobb.

Klart att kontakter ökar din chans för att få jobb oavsett om arbetsmarknaden är bra eller dålig. Det krävs dock inga kontakter för att få jobb.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Ni inser väl att när pensionsåldern infördes låg medellivslängden på runt 68 år om jag inte minns fel. Två tredjedelar av alla som nått 65 års ålder lever fortfarande, hur har ni tänkt betala för det hela? Jag jobbar hellre några år till och betalar in mindre till pensionen varje år än att förstöra ekonomin med en ohållbar situation

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Trodde frågan var ironisk då det var en fråga med ett självklart svar.

Arbeten är inte statiska, det finns inte ett nummer X antal arbeten som alltid kommer finnas. Om pensionärer har pengar pengar kan de spendera mer vilket i sin tur skapar arbeten. Varför skulle de unga ge upphov till mer konsumtion?

Ja unga är framtiden. Sen skulle jag inte påstå att det är så många som är arbetslösa efter en "lång skolgång och utbildning" heller.

Nej, men jag tycker att vi inte skall tvinga dem till en fattig pension, det skall de få välja själva.

Klart att kontakter ökar din chans för att få jobb oavsett om arbetsmarknaden är bra eller dålig. Det krävs dock inga kontakter för att få jobb.

Jag kan bara inte hålla med i allt det du säger. Du säger i mot undersökningar och verkligheten. Du är välkommen dit när du har lust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag kan bara inte hålla med i allt det du säger. Du säger i mot undersökningar och verkligheten. Du är välkommen dit när du har lust.

Va? Vad är det du säger?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Ni inser väl att när pensionsåldern infördes låg medellivslängden på runt 68 år om jag inte minns fel.

Medellivslängden var 57-58 år.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mannequin:

Det här med att pensionsspara är i högsta grad en klassfråga. Många svenskar (som arbetar) har inte råd att spara tillräckligt mycket för att få en dräglig pension senare i livet. Det är de som tvingas jobba längre upp i åldrarna. Dessutom brukar demografin vara dem med just förslitningsarbeten.

Att vi lever längre håller heller inte som argument då vi fortfarande har en svindlande ungdomsarbetskraft. Det sista de behöver är att konkurrera om arbeten med 70-åringar.

Förslaget visar på Moderaternas dålig insyn om hur det faktiskt är att arbeta i vissa yrkeskategorier. Tar man i beaktning att medellivslängden för en man i Sverige är 78 år så ger detta förslaget en ny mening åt "Jobba tills du dör".

Ättestupa kanske är nästa moderata motion?

Av de som föds idag kommer ca hälften bli över 100 år. Det går inte att låta så många leva på pension i 35-40 år.
Men det är inte idag eller om 5-10 år man kommer höja åldern. Det är om 30 år man kanske kommer ha 75 istället.
Förstår inte var folk fått det ifrån att det är ngt som kommer genomföras nu.
Pensionssystemet har aldrig fungerat rättvist så det ska man inte lita på. Man måste spara själv oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Av de som föds idag kommer ca hälften bli över 100 år. Det går inte att låta så många leva på pension i 35-40 år.
Men det är inte idag eller om 5-10 år man kommer höja åldern. Det är om 30 år man kanske kommer ha 75 istället.
Förstår inte var folk fått det ifrån att det är ngt som kommer genomföras nu.
Pensionssystemet har aldrig fungerat rättvist så det ska man inte lita på. Man måste spara själv oavsett.

Jag tvivlar väldigt starkt på att hälften av befolkningen lever till 100år, det lär vara väldigt få som lever till det.
Det finns relativt många som inte ens lever tills de är 65år. Åter igen, livslängd beror också på vad man har jobbat med och hälsan så klart.

Skrivet av Derox:

Va? Vad är det du säger?

Vi har olika åsikter om vad vi prioriterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag tvivlar väldigt starkt på att hälften av befolkningen lever till 100år, det lär vara väldigt få som lever till det.
Det finns relativt många som inte ens lever tills de är 65år. Åter igen, livslängd beror också på vad man har jobbat med och hälsan så klart.

Vi har olika åsikter om vad vi prioriterar.

Prognosen ser ut så iaf och det är det man bör planera inför. När jag går i pension om 30-35 år eller så så kommer medellivslängden säkerligen ligga runt 90 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Prognosen ser ut så iaf och det är det man bör planera inför. När jag går i pension om 30-35 år eller så så kommer medellivslängden säkerligen ligga runt 90 år.

Får se när jag hittar en sån prognos, det är ju inte meningen att man ska jobba tills man dör, man jobbar ju för en pension att leva på och då tror jag man vill leva en bra stund efter många års arbete.

Ju snabbare unga kommer in på arbetsmarknaden ju snabbare sparar de till sin pension eller hur?
Brist på erfarenhet blir det svårt att få jobb eftersom det finns äldre med mycket erfarenhet som klingar bättre för arbetsgivaren.
Och det blir mindre efterfrågan på arbetsmarknaden eftersom fler inte pensionerar sig vid 65 (och en del tidigare till och med som prioriterar annat en extra pengarna)

Permalänk
Medlem

Här har du en prognos från SCB

http://www.ssd.scb.se/databaser/makro/Visavar.asp?yp=tansss&x...

Enligt den där så kommer genomsnittet bland män som är 65 år gamla 2039 leva tills de blir 85. Exemplet tog jag för det är min ålder vid 2039
Jag var nog lite optimistisk med min gissning på 90 men om man lever sunt så lär det vara vanligt med folk äldre än 90.

Pensionen från staten är inte baserad på hur mycket du betalar i skatt utan på hur mycket staten har i sin kassa att betala ut den dagen du går i pension. Det röda kuvertet är bara en uppskattning och den kommer bli sämre och sämre ju fler gamla vi får.

Man måste spara själv annars blir det jobbigt när man blir gammal. Speciellt för oss som är födda 1970 och framåt.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är sån arbetslöshet i Sverige innebär det att man kommer få jobba till strax över 75 år, inget mig emot, man borde ta bort pensionsåldern helt och låta folk jobba så länge dom vill och kan, hur roligt är det gå hemma liksom...

De flesta har vid 50 års ålder haft så mycket arbetslöshet bakom sig att man behöver jobba till över 70 för att få någon som helst dräglig ekonomi, i USA har man ingen övre gräns och låter marknaden styra vilket är det enda rätta, skrota LAS också, anställa och sparka på dagen ska en företagare kunna göra, det skapar rörlighet på marknaden och endast dom mest motiverade får jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Eftersom det är sån arbetslöshet i Sverige innebär det att man kommer få jobba till strax över 75 år, inget mig emot, man borde ta bort pensionsåldern helt och låta folk jobba så länge dom vill och kan, hur roligt är det gå hemma liksom...

De flesta har vid 50 års ålder haft så mycket arbetslöshet bakom sig att man behöver jobba till över 70 för att få någon som helst dräglig ekonomi, i USA har man ingen övre gräns och låter marknaden styra vilket är det enda rätta, skrota LAS också, anställa och sparka på dagen ska en företagare kunna göra, det skapar rörlighet på marknaden och endast dom mest motiverade får jobba.

Och därför vill man jobba direkt efter skolgång fram till pension. Satsa på unga innan de blir fångad av AF, innan man tappar drivet, innan man tappar sig själv lite.

Jag tror att det är roligt att göra vad fan man vill sista stunden i sitt liv när man har arbetat i många år innan.
De är ju lite skillnad att ha jobbat i tex 40år och jobba i 5 år.

Permalänk
Medlem

Tydligen ökar stödet för S nu. Det var inte bra, får hoppas Alliansen löser detta. I värsta fall får de väll ta in SD eller nått.

Visa signatur

Permalänk

Men SD (minus invandringen) står närmre sossarna ideologiskt än det gör moderaterna sist jag kollade på det

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Hade kunnat tänka mig att rösta på V för att införa 6 timmars arbetsdag i landet. Tyvärr är de så låga så de kommer aldrig få något genomslag.

Läste för övrigt Reinfeldts bok ifrån hans tid i moderata ungdomsförbundet. Snacka om att mannen har (eller hade?) en extrem syn på det svenska samhället, och antyder att svenska folket är lata och dumma och bör inte få rösta.

Synd att det saknas en ordentlig ledare i något av partierna i riksdagen idag. Man undrar va de har fått för utbildning, för retorik kan de då inte. De enda som tycks ha en aning om hur man skall tala till folket är ju inte längre aktuella i det stora hela, i.e Gudrun Schyman och Maria Wetterstrand.

Borde vara ett krav på partiledarna att de ska unna tala retoriskt för vanliga Svensson. Ett bra exempel är ju Reinfeldt som sa som han gjorde, vilket missuppfattades då han verkar sakna den retoriska kunskapen.

Men skulle förmodligen rösta åt det röda hållet om det vart val idag. Jag tycker det känns som allt för mycket av de som de allierade gick till val på inte har blivit infört, eller att de lagt skattepengar på saker som inte fungerat över huvud taget, typ bostadsgarantin för ungdomar.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Det man alltid kan konstatera i sådana här diskusioner är att det är ett jävla gnäll på sossar och vänstern. För fan gör något konkret istället för att gnällla, så jävla trött på det.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Men SD (minus invandringen) står närmre sossarna ideologiskt än det gör moderaterna sist jag kollade på det

De är dock öppna för att förhandla med alla om de får inflytande över sin hjärtefråga. Jag ser hellre att SD får inflytande än att vi återgår till att alla betalar flera tusenlappar mer skatt i månaden som försvinner i sossebyråkratin, och då avskyr jag ändå SD.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chobi:

Hade kunnat tänka mig att rösta på V för att införa 6 timmars arbetsdag i landet. Tyvärr är de så låga så de kommer aldrig få något genomslag.

Läste för övrigt Reinfeldts bok ifrån hans tid i moderata ungdomsförbundet. Snacka om att mannen har (eller hade?) en extrem syn på det svenska samhället, och antyder att svenska folket är lata och dumma och bör inte få rösta.

Synd att det saknas en ordentlig ledare i något av partierna i riksdagen idag. Man undrar va de har fått för utbildning, för retorik kan de då inte. De enda som tycks ha en aning om hur man skall tala till folket är ju inte längre aktuella i det stora hela, i.e Gudrun Schyman och Maria Wetterstrand.

Borde vara ett krav på partiledarna att de ska unna tala retoriskt för vanliga Svensson. Ett bra exempel är ju Reinfeldt som sa som han gjorde, vilket missuppfattades då han verkar sakna den retoriska kunskapen.

Men skulle förmodligen rösta åt det röda hållet om det vart val idag. Jag tycker det känns som allt för mycket av de som de allierade gick till val på inte har blivit infört, eller att de lagt skattepengar på saker som inte fungerat över huvud taget, typ bostadsgarantin för ungdomar.

*slår sig för pannan*
Jobba mindre gör pensionsproblemet ännu större.
Helt vansinnigt att föreslå ngt sånt när vi behöver jobba mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Tydligen ökar stödet för S nu. Det var inte bra, får hoppas Alliansen löser detta. I värsta fall får de väll ta in SD eller nått.

Normalt. Så blir det alltid när man bytar ledare. S fick kraftig ökat stöd när Juholt tog över från Sahlin tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Normalt. Så blir det alltid när man bytar ledare. S fick kraftig ökat stöd när Juholt tog över från Sahlin tex.

Sant sant, men man kan ändå oroa sig lite :p.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inget att oroa sig över. De har fortfarande samma usla politik. Det blir inte bättre genom att byta ledare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Det man alltid kan konstatera i sådana här diskusioner är att det är ett jävla gnäll på sossar och vänstern. För fan gör något konkret istället för att gnällla, så jävla trött på det.

Tja, det är väl precis det de svenska väljarna gjort genom att ha röstat fram alliansen i två val i rad ?
Sossarna och vänstern har därmed inte gjort speciellt mycket konkret sedan 2006.

Och varför skulle det krävas att man personligen gjorde något åt alla problem i världen för att ha rätt att klaga över dem ?
Sådana supermänniskor som kan vara engagerad i alla problem i världen samtidigt finns inte.

"Jaha, du hjälper inte alla svältande människor i världen, varför har du då en synpunkt att något måste göras åt det ?"
"Jaha, du gillar inte miljöförstöring. Då måste du vara engagerad i alla miljöorganisationer i världen, annars har du inte rätt att tycka att det är fel med miljöförstöring"
"Jaha, du ogillar kvinnomisshandel. Men du har ju inte startat någon kvinnojour, din hycklare ?!"
Osv.

Låter sådana påståenden rimliga ?
Nej, givetvis inte.

Det är absolut inget fel i att diskutera och kritisera saker man inte gillar, utan att man för den sakens skull måste vara personligt involverad i allt man kritiserar. Att kritisera och väcka opinion är dessutom oftast det första steget till förändring.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Tja, det är väl precis det de svenska väljarna gjort genom att ha röstat fram alliansen i två val i rad ?
Sossarna och vänstern har därmed inte gjort speciellt mycket konkret sedan 2006.

Och varför skulle det krävas att man personligen gjorde något åt alla problem i världen för att ha rätt att klaga över dem ?
Sådana supermänniskor som kan vara engagerad i alla problem i världen samtidigt finns inte.

"Jaha, du hjälper inte alla svältande människor i världen, varför har du då en synpunkt att något måste göras åt det ?"
"Jaha, du gillar inte miljöförstöring. Då måste du vara engagerad i alla miljöorganisationer i världen, annars har du inte rätt att tycka att det är fel med miljöförstöring"
"Jaha, du ogillar kvinnomisshandel. Men du har ju inte startat någon kvinnojour, din hycklare ?!"
Osv.

Låter sådana påståenden rimliga ?
Nej, givetvis inte.

Det är absolut inget fel i att diskutera och kritisera saker man inte gillar, utan att man för den sakens skull måste vara personligt involverad i allt man kritiserar. Att kritisera och väcka opinion är dessutom oftast det första steget till förändring.

Såklart inte. Men det som folk klagar på absolut mest är sin egen situation gällande pengar, jobb, boende osv. Sådant som jag anser är direkt påverkbara.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

Tycker att SD har riktigt bra politik, är inte så väldigt insatt men Jimmie är grym talare och ledare. Moderaterna är bättre på vissa delar dock. Så antingen moderaterna eller SD.

Har däremot kollat på många debatter med Jimmie, han utklassar gång på gång och man fattar inte vad de han debatterar mot tänker o.O. Att kalla deras politik rasistisk är konstig för mig - de vill väll bedriva en bättre invandringspolitik (göra det bättre för de invandrarna som kommer in i Sverige, och inte mass immigrera)? Sen gillar jag idén om att folk som flyttar hit ska anpassa sig till Sverige - inte tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Tycker att SD har riktigt bra politik, är inte så väldigt insatt men Jimmie är grym talare och ledare. Moderaterna är bättre på vissa delar dock. Så antingen moderaterna eller SD.

Har däremot kollat på många debatter med Jimmie, han utklassar gång på gång och man fattar inte vad de han debatterar mot tänker o.O. Att kalla deras politik rasistisk är konstig för mig - de vill väll bedriva en bättre invandringspolitik (göra det bättre för de invandrarna som kommer in i Sverige, och inte mass immigrera)? Sen gillar jag idén om att folk som flyttar hit ska anpassa sig till Sverige - inte tvärt om.

Du säger själv du är inte så insatt. Kanske dags att läsa på om SD då och vad de "vill" göra för invandrarna.

Permalänk
Skrivet av chainzaw:

Du är inte ensam. Finns väldigt många som tycker likandant.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Du säger själv du är inte så insatt. Kanske dags att läsa på om SD då och vad de "vill" göra för invandrarna.

De vill assimilera invandrarna, vilket är precis vad Chainzaw skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

De vill assimilera invandrarna, vilket är precis vad Chainzaw skrev.

Du menar de vill få alla invandrare att helt och hållet slänga bort all sin kultur och bli det som SD anser vara Svenskt. Man kan leva efter ett lands regler och lagar men att kasta bort den man är kan de glömma.
Tror mig inte? Läs på deras sida. De tror inte på ett multikulturell samhälle. Vilket innebär flera kulturer. Bara den "svenska" kulturen skall existera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xclusiv8:

Du menar de vill få alla invandrare att helt och hållet slänga bort all sin kultur och bli det som SD anser vara Svenskt. Man kan leva efter ett lands regler och lagar men att kasta bort den man är kan de glömma.
Tror mig inte? Läs på deras sida. De tror inte på ett multikulturell samhälle. Vilket innebär flera kulturer. Bara den "svenska" kulturen skall existera.

Många kulturer gifter sig ju bra med svensk, de ska man ju såklart ha kvar. Men tycker själv att kultur(er) eller delar av de som inte tar hänsyn till den svenska inte ska ha någon inverkan, man ska respektera varandras kulturer med andra ord och inte sudda ut den svenska och ersätta med annat, just nu tycker jag att blandningen mellan kulturer är bra, just på den fronten kanske SD inte är helt 100 på - tur att det finns flera partier :)?