Köp av grafikkort hjälp!

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Nu blir jag lite förrvirrad, hitta denna sak som tydligen är billigare, vad är det för skillnad mellan den och den andra?
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_gtx560ti_1gb_pci-e_oc-14187670

Den första jag länka
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_560ti_gb_gddr5-17305513

Den dyrare är fabriksöverclockad.

Eller vänta nu? Den fabriksöverclockade är tydligen BILLIGARE?

Permalänk
Skrivet av encor3:

Skulle tro att den nya arkitekturen e bättre än 560 men som sagt e ju bara 1gb minne... men de drar mindre ström o jag förutsätter att dom klockar bättre oxå, så behöver du inte mer än 1gb grafikminne föreslår jag någon av dessa...

Så du föreslår en HD 7770/7750 om jag inte kommer behöva mer än 1gb minne?

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Den dyrare är fabriksöverclockad

Det är det jag är förrvirrad över, enligt titeln på sidorna är det ju den som kosstar 1790 kr som är fabriks OC:ad
den dyrare nämner ju inget om clockning.

EDIT: såg att du la märke till det nu

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Det är det jag är förrvirrad över, enligt titeln på sidorna är det ju den som kosstar 1790 kr som är fabriks OC:ad
den dyrare nämner ju inget om clockning.

EDIT: såg att du la märke till det nu

Märkligt, kan vara så att dom har pris satt fel? Eller att som någon annan påpekade att dom har failat med 560's fabriksclock igenom att inte höja spänningen. Kan vara "fel marginals pris" av nått slag?

Ser ingen annan anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dark_Widget:

Dåså
Förstår inte vad datumet skulle göra för skillnad, samma kort, samma spel, samma inställningar.
Men förstår dej, får helt enkelt backa här.

Drivrutiner till grafikkort, patchar till spel och OS uppdateras hela tiden. Tester som är flera månader gamla kan vara rätt missvisande. Har man en skärm med låg upplösning är även ett GTX560 Ti ett bra köp.

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Märkligt, kan vara så att dom har pris satt fel? Eller att som någon annan påpekade att dom har failat med 560's fabriksclock igenom att inte höja spänningen. Kan vara "fel marginals pris" av nått slag?

Ser ingen annan anledning

Skulle det då vara smart att köpa den fabriks clockade och justera den lite då?

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Så du föreslår en HD 7770/7750 om jag inte kommer behöva mer än 1gb minne?

Enligt http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_7770/26.html
Så presterar ju 7770 bättre för mindre än halva priset!!

Låter dock otroligt men är det sant är ju valet självklart, och mitt misstag uppenbart xD

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Skulle det då vara smart att köpa den fabriks clockade och justera den lite då?

Ja absolut!

Bortsätt ifrån om överstående test stämmer, då alla kort som finns idag är korkade att köpa förutom just 7770

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Enligt http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_7770/26.html
Så presterar ju 7770 bättre för mindre än halva priset!!

Låter dock otroligt men är det sant är ju valet självklart, och mitt misstag uppenbart xD

Jo det håller jag med om, men då kommer jag hellre att vänta i någon vecka efter dom kommit ut och kolla hur saker ligger då

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Jo det håller jag med om, men då kommer jag hellre att vänta i någon vecka efter dom kommit ut och kolla hur saker ligger då

Ja helt klart. Tänk dock på att 1GB varianter presterar sämre i högre upplösningar, och att 1GB även är mindre framtidssäkra vid eventuella SLI/X-fire kopplingar. Då om man ska tro majoriteten så lär framtidens spel kräva mycket VRAM

Permalänk

Tack till alla som har bidragit med hjälp.

Har kommit fram till att det står mellan dess kort

GTX 560Ti OC

och

Radeon HD 7770

Kan ni komma med lite åsikter om dessa vore det trevligt

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Ja helt klart. Tänk dock på att 1GB varianter presterar sämre i högre upplösningar, och att 1GB även är mindre framtidssäkra vid eventuella SLI/X-fire kopplingar. Då om man ska tro majoriteten så lär framtidens spel kräva mycket VRAM

Skrev tidigre att jag inte har några problem med att ställa ner upplösningen i spel och jag antar att 1gb minne inte kommer vara så stort problem när man kollar fillm eller liknande heller, eller?

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Tack till alla som har bidragit med hjälp.

Har kommit fram till att det står mellan dess kort

GTX 560Ti OC

och

Radeon HD 7770

Kan ni komma med lite åsikter om dessa vore det trevligt

Låter som ett bra val, som sagt vänta på att 7770 faktiskt är lanserat så du kan få se lite oberoende tester.
Dom visade låter enligt mej högst otrovärda, skulle dom dock stämma så vore ju valet självklart

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Låter som ett bra val, som sagt vänta på att 7770 faktiskt är lanserat så du kan få se lite oberoende tester.
Dom visade låter enligt mej högst otrovärda, skulle dom dock stämma så vore ju valet självklart

Haha jo håller med där, och det blir nog att vänta lite då.

Tack för hjälpen

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Haha jo håller med där, och det blir nog att vänta lite då.

Tack för hjälpen

Ingen orsak, lycka till och hoppas du blir nöjd!

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Sant, tänkte inte på det. Fast då tillkommer ju oxå andra kylare (oftast iaf) som höjer priset lite till, även om prishöjningen är samma för båda korten.

Utgår i nuläget ifrån att TS inte är så benägen att clocka med tanke på tidigare poster, iaf inte i dagsläget.

Nej, och i dagsläget kanske han inte behöver 2GB vram, men sen kanske man ska tänka på morgondagen också

kortet jag länkade för ca 2200kr har en eftermarknadskylare som bör tillåta hygglig överklockning

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Låter som ett bra val, som sagt vänta på att 7770 faktiskt är lanserat så du kan få se lite oberoende tester.
Dom visade låter enligt mej högst otrovärda, skulle dom dock stämma så vore ju valet självklart

Hoppas att du menar åtråvärda, skulle ju vara ganska märkligt att rekommendera ett kort som verkar högst otrovärt xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Nej, och i dagsläget kanske han inte behöver 2GB vram, men sen kanske man ska tänka på morgondagen också

kortet jag länkade för ca 2200kr har en eftermarknadskylare som bör tillåta hygglig överklockning

Utgår faktiskt ifrån "morgon dagen" då ingen vill slänga ut pengar på nått som snart måste bytas, spec inte folk med stram budget

Skrivet av Lasergurka:

Hoppas att du menar åtråvärda, skulle ju vara ganska märkligt att rekommendera ett kort som verkar högst otrovärt xD

"otrovärda", as in otroligt. Låter väldigt skumt att kortet skulle prestera SÅPASS bra för en sån liten peng!
Men självklart extremt åtråvärda IFALL det faktiskt skulle stämma! Är dock en skeptiker

EDIT: Läste lite fel xD Det jag rekommenderade var att han skulle vänta på release och få andra gämnförelser att få efter. Då detta enligt mej låter otroligt, men om det nu skulle vara sant vill jag inte råda honom att köpa nått han kommer ångra extremt om det visar sej stämma

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Utgår faktiskt ifrån "morgon dagen" då ingen vill slänga ut pengar på nått som snart måste bytas, spec inte folk med stram budget

"otrovärda", as in otroligt. Låter väldigt skumt att kortet skulle prestera SÅPASS bra för en sån liten peng!
Men självklart extremt åtråvärda IFALL det faktiskt skulle stämma! Är dock en skeptiker

Har de verkligen sagts vara så bra då?

Ja men då verkar väl bra möjligheter till att utnyttja överklockning och SLI bra iaf

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Nej, och i dagsläget kanske han inte behöver 2GB vram, men sen kanske man ska tänka på morgondagen också

kortet jag länkade för ca 2200kr har en eftermarknadskylare som bör tillåta hygglig överklockning

Tyvärr har jag som Dark_Widget sa "stram budget"
håller dock med om att kortet du länka var attraktivt

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Har de verkligen sagts vara så bra då?

Ja men då verkar väl bra möjligheter till att utnyttja överklockning och SLI bra iaf

Enligt http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_7770/26.html
Så ska 7770 prestera 15% än 560TI för ungefär halva priset än!

Jo, precis min tanke

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Enligt http://www.techpowerup.com/reviews/Powercolor/HD_7770/26.html
Så ska 7770 prestera 15% än 560TI för ungefär halva priset än!

Jo, precis min tanke

Du verkar ha läst ANINGEN fel i grafen hörru du...GTX 560Ti ligger på 138% och 6950 2GB ligger på 142%...

Antog att du läste av GTX 550Ti som ligger på 84% och misstog det för 560

Tror du har förklaringen till att det ligger på ca halva priset

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Tyvärr har jag som Dark_Widget sa "stram budget"
håller dock med om att kortet du länka var attraktivt

Jo fast 6950 är billigare än motsvarande modell hos Nvidia, dvs GTX 560Ti, detta pga att den nya AMD serien har släppts; 7xxx-serien.

Dessutom säger ju testet som han länkar att 6950 presterar bättre än GTX 560ti

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Du verkar ha läst ANINGEN fel i grafen hörru du...GTX 560Ti ligger på 138% och 6950 2GB ligger på 142%...

Antog att du läste av GTX 550Ti som ligger på 84% och misstog det för 560

Tror du har förklaringen till att det ligger på ca halva priset

Oj det har du defenitivt rätt i. Dock var det 7770 och "560" jag gämnförde, men helt korrekt jag läste 550 som 560.
Mycket misstag idag verkar det som haha, ber om ursäkt! xD

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Jo fast 6950 är billigare än motsvarande modell hos Nvidia, dvs GTX 560Ti, detta pga att den nya AMD serien har släppts; 7xxx-serien.

Dessutom säger ju testet som han länkar att 6950 presterar bättre än GTX 560ti

Jo det är rätt men med min budget så är 7770 mer attraktivt än 6950, skulle jag köpa 6950 skulle jag bli tvungen att skära ner på annat

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Oj det har du defenitivt rätt i. Dock var det 7770 och "560" jag gämnförde, men helt korrekt jag läste 550 som 560.
Mycket misstag idag verkar det som haha, ber om ursäkt! xD

Haha, men varken 550 eller 560 finns ens med, är Ti versionerna som finns

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Jo det är rätt men med min budget så är 7770 mer attraktivt än 6950, skulle jag köpa 6950 skulle jag bli tvungen att skära ner på annat

Aha, men ska det bli en spelburk är ju trotts allt grafikkortet det klart viktigaste (inom rimliga gränser).

Är dock inte helt klar över om det gällde en spelburk?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Haha, men varken 550 eller 560 finns ens med, är Ti versionerna som finns

Menade självklart TI versionen eftersom, som sagt, det är den enda som finns. Är ganska säker på att jag nämnde just "TI" tidigare men skippade det nu för enkelhetens skull.

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Menade självklart TI versionen eftersom, som sagt, det är den enda som finns. Är ganska säker på att jag nämnde just "TI" tidigare men skippade det nu för enkelhetens skull.

Aha Men ja, om burken inte kräver mer än säg prestandan av ett 550Ti så vore ju säkert ett 7770 utmärkt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Aha, men ska det bli en spelburk är ju trotts allt grafikkortet det klart viktigaste (inom rimliga gränser).

Är dock inte helt klar över om det gällde en spelburk?

Det ska väl bli en "multiburk" självklart ska den klara de nyare spelen, men inte nödvändigt på de högsta inställningarn

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB