Köp av grafikkort hjälp!

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

tyvärr är jag inte inne på det där med OEM och SP1, så jag förstår inte riktigt vad ni menar

OEM = dom installerar det och du får ingen skiva, såvitt jag förstått.
SP1 = windows service pack 1 =p

Där fick du ju ett kanon packet för din budget oxå

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Du har det 5 kr billigare på komplett xD

Här är ett förslag på inköpslista för strax under 9000:- Det fina är också att om du behöver mer prestanda i spel så räcker det med att spara ihop till ett till grafikkort, så kan du göra med två, då resten av datorn kommer klara det utan problem

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=104966...

EDIT: Då jag är så trött har jag säkert missat något, någon får gärna kolla så jag inte missat ett moderkort, eller någon annan sån där världslig komponent

EDIT #2: För att göra det lite klarare, resten av komponenterna klarar egentligen mycket mer än vad grafikkortet har att erbjuda, och är pga detta väldigt öppen för vidare byggnad utan att du behöver byta ut hela datorn

HDD känns som en ganska vital del... just saying! xD

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

HDD känns som en ganska vital del... just saying! xD

Jo, fast kanske inte bästa saken att köpa nu, även om det blivit bättre, sen brukar de flesta ha någon HDD kvar efter gamla datorer, men så kanske inte är fallet för TS?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

OEM = dom installerar det och du får ingen skiva, såvitt jag förstått.
SP1 = windows service pack 1 =p

Där fick du ju ett kanon packet för din budget oxå

OEM är ju att det bara får installeras på en dator, eller rättare sagt, ett moderkort, medan retail tror jag får installeras på hur många olika som helst (dock inte samtidigt) xD

Man får skiva med OEM, och det går att installera om hur mycket man vill, så länge det är på samma moderkort (har för mig att det ska va samma moderkort)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Jo, fast kanske inte bästa saken att köpa nu, även om det blivit bättre, sen brukar de flesta ha någon HDD kvar efter gamla datorer, men så kanske inte är fallet för TS?

Vet, men ändå

Utgår tyvärr ifrån att han inte har det då hans tidigare dator tydligen var en bärbar och han sa att han körde från scratch =/
Borde dock ha en vän eller liknande med en HDD?

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

OEM är ju att det bara får installeras på en dator, eller rättare sagt, ett moderkort, medan retail tror jag får installeras på hur många olika som helst (dock inte samtidigt) xD

Man får skiva med OEM, och det går att installera om hur mycket man vill, så länge det är på samma moderkort (har för mig att det ska va samma moderkort)

Amen dåså, var det inte lika farligt som jag trodde.

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Vet, men ändå

Utgår tyvärr ifrån att han inte har det då hans tidigare dator tydligen var en bärbar och han sa att han körde från scratch =/
Borde dock ha en vän eller liknande med en HDD?

Nej, annars kan man ju köpa en 1Tb HDD av märket WD för en tusing, annars finns ju ynka 250GB för 700 spänn, så är väl värt att lägga 300 spänn extra

EDIT: På inet fanns en 500GB för 700:-, det kanske vore nått för TS?

Väntar fortfarande med spänning på tankar från honom om inköpslistan xD

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Nej, annars kan man ju köpa en 1Tb HDD av märket WD för en tusing, annars finns ju ynka 250GB för 700 spänn, så är väl värt att lägga 300 spänn extra

EDIT: På inet fanns en 500GB för 700:-, det kanske vore nått för TS?

Väntar fortfarande med spänning på tankar från honom om inköpslistan xD

Haha jaa vi kör över stackarn totalt xD
Plockade ihop en halvkrasslig AMD build åt han bara för att visa att han har svängrum, så han lär bli nöjd med din build!

Ang HDD. Tror som sagt han gör bättre i att försöka köpa en 200GB eller nått av en vän i väntan på pris stabiliseringen.

Permalänk

Har nu skrapat ihop lite saker på inet, det blev såhär.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1496964/2012-02-16

Vad tycker ni om det?
ser det bra ut eller skulle ni vilja ändra på något?

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Nej, annars kan man ju köpa en 1Tb HDD av märket WD för en tusing, annars finns ju ynka 250GB för 700 spänn, så är väl värt att lägga 300 spänn extra

EDIT: På inet fanns en 500GB för 700:-, det kanske vore nått för TS?

Väntar fortfarande med spänning på tankar från honom om inköpslistan xD

Jo din lista var spännande, men då jag behöver absolut allt en dator måste ha för att funka kanske det vart lite dyrt

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Har nu skrapat ihop lite saker på inet, det blev såhär.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1496964/2012-02-16

Vad tycker ni om det?
ser det bra ut eller skulle ni vilja ändra på något?

Jodå, ser bra ut, men skulle nog rekommendera en 2500k ändå, du kanske inte behöver det nu, men är en väldigt bra CPU, speciellt för spel, och tror att det är skönt om alla delarna räcker längre så att säga, så om du känner att du har råd så tycker jag att du ska satsa på en 2500k

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Haha jaa vi kör över stackarn totalt xD
Plockade ihop en halvkrasslig AMD build åt han bara för att visa att han har svängrum, så han lär bli nöjd med din build!

Ang HDD. Tror som sagt han gör bättre i att försöka köpa en 200GB eller nått av en vän i väntan på pris stabiliseringen.

Jo håller med på det om priserna i dagens läge, kan alltid hoppas på att priset på HDDn i min lista går ner, annars tycker jag att jag lyckats skrapa ihop något bra

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Jo din lista var spännande, men då jag behöver absolut allt en dator måste ha för att funka kanske det vart lite dyrt

Blir lite dyrare med intel över AMD =p

Gällande ditt paket såg det la bra ut Vet helt ärligt inte hur CPUn står sig i prestanda, och som sagt så har det varit lite lull runt det moderkortet. Men annars så!

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Jo din lista var spännande, men då jag behöver absolut allt en dator måste ha för att funka kanske det vart lite dyrt

Jo, moderkortkortet var lite overkill, där hade man kunnat spara in en del

Sen var det ju bara HDD som saknades på min lista, såg ju mindre ut för att 3 delar låg i samma paket

Men som sagt, din lista var bra, förutom CPUn och nätagget, tror nog att du kommer tjäna mkt i längden på att skaffa ett aningen dyra nätagg ( med fler kontakter så att du har möjlighet att köra SLI) och en i5 2500k processor Och i och med intel processor så motsvarande moderkort för intel CPU

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Jodå, ser bra ut, men skulle nog rekommendera en 2500k ändå, du kanske inte behöver det nu, men är en väldigt bra CPU, speciellt för spel, och tror att det är skönt om alla delarna räcker längre så att säga, så om du känner att du har råd så tycker jag att du ska satsa på en 2500k

Okej, har du nå tipps på vad jag skulle vilja ha för mobo då?

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Jo, moderkortkortet var lite overkill, där hade man kunnat spara in en del

Sen var det ju bara HDD som saknades på min lista, såg ju mindre ut för att 3 delar låg i samma paket

Men som sagt, din lista var bra, förutom CPUn och nätagget, tror nog att du kommer tjäna mkt i längden på att skaffa ett aningen dyra nätagg ( med fler kontakter så att du har möjlighet att köra SLI) och en i5 2500k processor Och i och med intel processor så motsvarande moderkort för intel CPU

Som han säger, finns de plats att möjligen pressa in en 2500k så gör det!

Permalänk

Vad tycks om denna då? (vi börjar närma oss min budgetgräns)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1496992/2012-02-16

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Vad tycks om denna då? (vi börjar närma oss min budgetgräns)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1496992/2012-02-16

Nu börjar det likna nått
Tänk på att Inet även har gratis montering just nu, om du inte visste
Du bör fråga nån gällande SPUn dock, bara så att du vet att den är hög kvalitativ

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Nu börjar det likna nått
Tänk på att Inet även har gratis montering just nu, om du inte visste
Du bör fråga nån gällande SPUn dock, bara så att du vet att den är hög kvalitativ

SPU? visst kan jag förkortningar och termer men den har jag aldrig hört förut xp

Gällande monteringen så vill jag bygga den själv med hjälp av min kusin, kommer bli mitt första bygge

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Vad tycks om denna då? (vi börjar närma oss min budgetgräns)
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1496992/2012-02-16

Ser bra ut, dock har jag en synpunkt kvar; Moderkortet, det har två PCI-e 16X slots för grafikkort, men ena är på 16X och andra på 4X, skulle vara bättre men antingen två 8X eller en 16X och en 8X, eller bäst av allt, 2st 16X

DVS; Om du ska köra SLI i framtiden så kommer det inte funka så bra om ena uttaget bara är 4X

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

SPU? visst kan jag förkortningar och termer men den har jag aldrig hört förut xp

Goddamnit vad jag failar idag.. Menar självklart PSU, Power Supply Unit, alltså ditt nätagg

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Ser bra ut, dock har jag en synpunkt kvar; Moderkortet, det har två PCI-e 16X slots för grafikkort, men ena är på 16X och andra på 4X, skulle vara bättre men antingen två 8X eller en 16X och en 8X, eller bäst av allt, 2st 16X

DVS; Om du ska köra SLI i framtiden så kommer det inte funka så bra om ena uttaget bara är 4X

Det i listan är bara ett exempel, slängde bara ihop något som referens

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Goddamnit vad jag failar idag.. Menar självklart PSU, Power Supply Unit, alltså ditt nätagg

Nu vart det mycket lättare

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Nu vart det mycket lättare

Haha jag skiter ta mej fan i det här nu!
Blir att sova en timme, haha lycka till nu! skriv gärna PM om du/ni kommer fram till nått du ska satsa på

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Haha jag skiter ta mej fan i det här nu!
Blir att sova en timme, haha lycka till nu! skriv gärna PM om du/ni kommer fram till nått du ska satsa på

Haha, gör så du

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Skrivet av TasTheDevil:

Det i listan är bara ett exempel, slängde bara ihop något som referens

Kanske http://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3

Eller http://www.inet.se/produkt/1901982/asus-p8p67-m-pro-rev-b3

kanske vore något? Där har du dessutom ordentligt med utrymme emellan slotsen så att korten inte ligger rak emot varandra

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Ser bra ut, dock har jag en synpunkt kvar; Moderkortet, det har två PCI-e 16X slots för grafikkort, men ena är på 16X och andra på 4X, skulle vara bättre men antingen två 8X eller en 16X och en 8X, eller bäst av allt, 2st 16X

DVS; Om du ska köra SLI i framtiden så kommer det inte funka så bra om ena uttaget bara är 4X

Tvivlar på om jag kommer köra nå SLI

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lasergurka:

Kanske http://www.inet.se/produkt/1902090/asrock-z68-extreme3-gen-3

Eller http://www.inet.se/produkt/1901982/asus-p8p67-m-pro-rev-b3

kanske vore något? Där har du dessutom ordentligt med utrymme emellan slotsen så att korten inte ligger rak emot varandra

Eller kanske

http://www.inet.se/produkt/1902164/gigabyte-z68x-ud3h-b3-rev-...

Längre leveranstid tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Om du inte ska köra sli behöver du inte byta. Kan vara värt i alla fall om du har råd, moderkortet lär i vilket fall vara trevligare xD

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Eller kanske

http://www.inet.se/produkt/1902164/gigabyte-z68x-ud3h-b3-rev-...

Längre leveranstid tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: Om du inte ska köra sli behöver du inte byta. Kan vara värt i alla fall om du har råd, moderkortet lär i vilket fall vara trevligare xD

Vad tror du om det Lasergurka?

EDIT: nä jag har läst på lite och märkt att det är problem med SLI i nuläget, visst kanske det löser sig snart man vet ju aldrig. men jag känner inte att jag har behov utav SLI

Visa signatur

CPU: i5 2500k 4,2GHz (Noctua NH-D14) GPU: GTX 760 Windforce 3x
Minne: 16GB 1600MHz Vengeance LP MB: MSI P67A-GD65 B3
PSU: Cooler Master GX 750W Chassi: Bitfenix Raider
SSD: Samsung SSD EVO Basic 840 120GB HDD: Seagate Barracuda 500GB

Permalänk
Avstängd

http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=744119&cks=ASS&assoc=...

Överklockat och klart.

[EDIT]
Om ljudnivå/värmeutveckling/energi spelar någon som helst roll, annars GTX 560 Ti.