Huvudsaklig speldator ~13-14k köpråd uppskattade
Hej alla datorrävar!
Bygger en dator som huvudsakligen ska ägnas åt spel. Det som gäller just nu är LoL (inte vidare krävande), SW:ToR och en del kommande titlar ex. Diablo 3.
Jag har själv inte byggt dator på många år nu o jag kanske inte e helt 100 på hur dagens teknik ligger till så jag ber därför om en genomgång av mitt bygge av folk som är mer insatta, dvs Ni. Har jag fel nånstans vill jag självklart att ni rättar mig
Budgeten är inte skriven i sten men jag vill inte snåla på allt heller då jag gärna ser ett framtidssäkert bygge. Kommer troligen inte beställa alla delar från Inet pga priser o lagerstatus på vissa saker men länken ger en överskådlig bild över bygget.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1513967/2012-02-20-2
Moderkort: Alltid svårt att välja tycker jag o är troligtvis den biten jag är minst insatt i. Rent allmänt, duger det till bygget och/eller finns det kanske mer framtidssäkra kort?
Processor: Vad jag vet ska denna processor fungera bra till dagens spel o förhoppningsvis också en tid framöver. Aldrig överklockat en processor för men det ska tydligen gå.
Minnen: Frekvenser o allt, vet inte om dessa är optimala men med min kunskap e dessa de som jag kom fram till. Behöver man mer än 8gb egentligen?
Grafikkort: Min stora fråga. Jag vill kunna köra alla nuvarande o kommande spel en tid framöver på högsta inställningar. Ingen mening med annat enligt mig. Detta kort är dock i absolut högsta prisklass och det jag egentligen undrar är; kan man åstadkomma mitt mål med ett mindre/billigare kort med eventuell överklockning och är det svårt att överklocka idag? Exempelvis om man sänker sig till 7950 BE Dual Fan istället och sparar en tusenlapp, kommer den prestandan hålla länge i jämförelse?
SSD: Hört mycket om SSD diskar men vet inte vad jag ska tro. Är denna möjligen snabb o stabil?
Nätagg: Räcker gör det nog. Är det kvalitativt o kanske t.o.m tillräckligt för CF i framtiden?
Låda: Knäpptyst låda har aldrig varit ett krav för mig. Hellre att sakerna får plats o att där e bra flöde så får det gärna låta en smula.
All hjälp starkt uppskattad.