Permalänk
Medlem

Trackball? Obekväm?

Hej!

Jag har använt vanlig mus(Logitech MX518) under flera år men då jag sitter 11-12 timmar om dagen vid datorn så har jag nu draget på mig lite problem med nacke och axel(musarm?).

Som ett steg för att lösa detta har jag nu köpte hem en Logitech Wireless Trackball M570 och har provat den på jobbet i ca 8 timmar. Jag upplever dock följande problem :

  • Att styra med tummen ger mycket mindre precision, förhoppningsvis en vanesak

  • Det största problemet är dock att jag får ont i underarmen(som spänner sig troligen) vilket egentligen är det största problemet

Är detta vanliga problem med trackball mös av denna typ (tummstyrd)? Eller kan jag räkna med att det kommer försvinna?

Annars har jag även tittat på Logitech TrackMan Marble som man styr med pekfinger men där finns ingen scroll vilket känns lite handskapat?

Vad har ni för erfarenhet av Tackball?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har en hel mängd olika styrkulelösningar på jobbet.
Båda dom du har hittat har vi, men även en hel del mer industrianpassade saker.
Hela poängen med styrkula är ju dels att dom ger en annan belastning än möss, men även att dom kräver betydligt mindre plats (vilket är lockande om man har ett gäng terminaler brevid varandra).
Du har ju även:

varianten, det är IMO betydligt skönare att "ratta" med fler fingrar.
Men bästa lösningen är nog att köra både och, det är ju inga problem att få plats med både mus och styrkula.
Och kolla NOGA innan du köper att den verkligen är optisk, för det finns inget i universum som kladdar med dom små hjulen snabbare än fett från fingrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har en hel mängd olika styrkulelösningar på jobbet.
Båda dom du har hittat har vi, men även en hel del mer industrianpassade saker.
Hela poängen med styrkula är ju dels att dom ger en annan belastning än möss, men även att dom kräver betydligt mindre plats (vilket är lockande om man har ett gäng terminaler brevid varandra).
Du har ju även:
http://www.logitech.com/assets/14779/14779.png

varianten, det är IMO betydligt skönare att "ratta" med fler fingrar.
Men bästa lösningen är nog att köra både och, det är ju inga problem att få plats med både mus och styrkula.
Och kolla NOGA innan du köper att den verkligen är optisk, för det finns inget i universum som kladdar med dom små hjulen snabbare än fett från fingrar

Vilken modell är det på bilden?
Om man nu har problem med handleden, kan en sådan mus minska belastningen jämfört mot en vanlig mus?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

http://www.logitech.com/en-us/mice-pointers/trackballs
Och vad gäller minska besvär/skador så är det ju variation som är bäst.

Permalänk
Medlem

Mitt humla förslag, mikropauser att par gånger i timmen eller så. Statiskt jobb är påfrestande.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag kör barmouse enbart på jobbet, riktigt skön avlastning om du inte har testat det än.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Har en hel mängd olika styrkulelösningar på jobbet.
Båda dom du har hittat har vi, men även en hel del mer industrianpassade saker.
Hela poängen med styrkula är ju dels att dom ger en annan belastning än möss, men även att dom kräver betydligt mindre plats (vilket är lockande om man har ett gäng terminaler brevid varandra).
Du har ju även:
http://www.logitech.com/assets/14779/14779.png

varianten, det är IMO betydligt skönare att "ratta" med fler fingrar.
Men bästa lösningen är nog att köra både och, det är ju inga problem att få plats med både mus och styrkula.
Och kolla NOGA innan du köper att den verkligen är optisk, för det finns inget i universum som kladdar med dom små hjulen snabbare än fett från fingrar

Min tanke är att ha både mus för precision och en trackball. Den du anger har jag läst om också och om jag förstår rätt så är det en extremt gammal modell som inte är så lätt att fåtag på längre? Dessutom ska kvalitéts känslan vara sämre(troligen för att den är äldre)?

Skrivet av FireFox:

Vilken modell är det på bilden?
Om man nu har problem med handleden, kan en sådan mus minska belastningen jämfört mot en vanlig mus?

Det gör de definitivt, särskilt de som man styr med tummen då man minimerar hand rörelserna ytterligare.

Skrivet av Svensktiger:

http://www.logitech.com/en-us/mice-pointers/trackballs
Och vad gäller minska besvär/skador så är det ju variation som är bäst.

Självklart men har man väl hamnat i klistret så måste man titta på andra lösningar.

Skrivet av xfade:

Mitt humla förslag, mikropauser att par gånger i timmen eller så. Statiskt jobb är påfrestande.

Perfekt för att förebygga problem men tyvärr ingen garanti för att alla slipper problem.

Skrivet av ceogar:

Jag kör barmouse enbart på jobbet, riktigt skön avlastning om du inte har testat det än.

Har provat något liknande men jag känner mig handikappad med en sådan, det fungerar säkert utmärkt i vissa jobb men uppenbarligen inte i mitt.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Ni som provat mös av denna typ, har ni någon gång upplevt de problem som jag nu upplever med trackball musen? D.v.s kramp aktig känsla i underarmen bara efter 1 timmes jobb?

Vanligtvis är mina problem i nacken efter en heldag framför datorn så kramp i hand eller underarm är någon som uppstår extremt sällan med vanlig mus.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har använt den typen av mus de senaste... säkert 10 åren, och känner inget nu.
Men kommer inte ihåg hur det var förr, kanske var så som du säger.