Corsair svarar på SweClockers test av Vengeance K90 och K60

Permalänk
Entusiast

Corsair ni dumförklarar er själva genom att svara sådär.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon158483:

Håller med det många andra skrivit att det är fult av Corsair att inte skriva med detta på förpackningen, speciellt om det nu är en sådan speciell feature. Tror dock inte det handlar om en snålning från deras sida, utan snarare ett försök till nytänk som tydligen inte gick hem. Sitter själv på ett mekaniskt tangentbord med Cherry MX Brown och skulle aldrig i världen uppskatta ett blandat tangentbord, men det finns säkert de som gör.

Vilket Cherry MX Brown sitter du på? Har varit och testat både Black och Blue, men har inte hittat nåt Brown att testa..

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem

Har ett K90, och har inte funderat över känslan i brytarna. rubberdome funkar ju ganska bra med tanke på att man helst inte vill råka dubbeltrycka macron.
Dock är belysningen på rubberdomeknapparna väldigt svag, vilket ger ett ojämnt intryck.
Det känns ju som att det hade varit bättre att köra på en annan typ av cherrybrytare eller fixa bättre belysning.

Det ser fortfarande konstigt ut med svart plast vid macro keys.

Permalänk
Skrivet av NonnePonne:

Har personligen k60 varianten och är himla nöjd med den. Enda nackdelen är att vristskyddet är ett skämt... Satt på plats den när ja fick tangentbordet och tog av den efter 5minuters användande...

Behöver man vristskydd när man skriver på ett tangentbord, jag använder händerna då, inte fötterna?

(Jag förstår att du menar handledsstöd, kunde bara inte låta bli... )

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad ni har för erfarenheter men när jag använde t ex microsofts sidewinder x4, så kunde jag aldrig lära mig använda deras annorlunda F-knappar pågrund utav annorlunda form (plats kommer jag ej ihåg).

Det som jag vill säga med detta är att blanda olika slags brytare på ett och samma tagentbord som "försäljningsknep" måste vara ett riktigt dåligt beslut då alla är så inlärda i hur ett tagentbord ska se ut och kännas.

Permalänk
Medlem

Klart som korvspad att anledningen är just för att spara in pengar på tillverkningen och därmed öka vinsten. Varför inte bara köra mekaniska brytare på w,a,s,d och rubber dome på alla andra då dessa inte trycks ner lika ofta? Eller bara rubber dome om det är så pass bra. facepalm.jpg.

Nu förstår man ju att de kan ju inte svara med att anledningen till detta beslut handlar om pengar, men det är bättre att inte svara alls än att komma med sådant här struntprat.
Ungefär som apples beslut om att bara släppa siri till 4s, där var väl anledningen något med att de andra telefonerna inte skulle klara av det pga olika anledningar. Konstigt att det finns en app som gör ungefär samma sak som nu är på väg att tas bort från applestore.

Så detta är ju ingen nyhet att företag kommer med (bort)förklaringar, men om man inte har huvudet i sanden så vet man ju vad de riktiga anledningarna är. (som oftast som allt annat här i livet handlar om pengar)

Permalänk
Medlem

Köpte ett Logitech G19 för under tusingen när Komplett hade Rea, utan tvekan ett av dom bättre köpen jag gjort på länge, finns absolut ingenting jag kan klaga på, vad ska jag med mekaniska tangenter till när dessa gör vad jag vill att dom ska göra?

Inte nog med att detta tangentbord har betydligt fler extra knappar/funktioner än valfritt mekaniskt tangentbord så har det en LCD skärm som kan beskrivas som priceless.

Kommer nog dröja väldigt länge innan jag byter mitt G19 kan jag lungt säga, lycka till att toppa G19

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Köpte ett Logitech G19 för under tusingen när Komplett hade Rea, utan tvekan ett av dom bättre köpen jag gjort på länge, finns absolut ingenting jag kan klaga på, vad ska jag med mekaniska tangenter till när dessa gör vad jag vill att dom ska göra?

Inte nog med att detta tangentbord har betydligt fler extra knappar/funktioner än valfritt mekaniskt tangentbord så har det en LCD skärm som kan beskrivas som priceless.

Kommer nog dröja väldigt länge innan jag byter mitt G19 kan jag lungt säga, lycka till att toppa G19

Allting handlar om vad man som person föredrar. Jag skulle aldrig gå tillbaka till ett vanligt tangentbord efter jag köpte mk-80 med bruna switchar.

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem

Varför skulle man råka dubbeltrycka om dom var mekaniska? Är väll lika stor risk att man dubbeltrycker oavsett brytare...

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

Köpte ett Logitech G19 för under tusingen när Komplett hade Rea, utan tvekan ett av dom bättre köpen jag gjort på länge, finns absolut ingenting jag kan klaga på, vad ska jag med mekaniska tangenter till när dessa gör vad jag vill att dom ska göra?

Inte nog med att detta tangentbord har betydligt fler extra knappar/funktioner än valfritt mekaniskt tangentbord så har det en LCD skärm som kan beskrivas som priceless.

Kommer nog dröja väldigt länge innan jag byter mitt G19 kan jag lungt säga, lycka till att toppa G19

Inte för att klanka ner på ditt tangentbord men G19 är väldigt overprice med tanke på att det kostar 2000 sek nypris (bra fynd under tusingen dock!) och har rubber dome switchar som är otroligt "svampiga" och sämre kvalité jämfört med mekaniska (rubber dome används för att det är låg tillverkningskostnad och massproduceras lätt). Mekaniska tangenter är bättre kvalité och mycket skönare att skriva på (lite smaksak fast de flesta som går har använt mekaniskt går aldrig tillbaka till rubber dome). Dessutom vet du exakt när en knapptryckning registreras och vissa tangenter som används oftare känns inte annordlunda än de andra (hände på ett av mina gamla rubber dome tangentbord, WASD knapparna var mycket mjukare än de andra). Läs mer här Overclock.nets guide om mekaniska tangentbord.

OT: It's not a failure, it's a feature - Sammanfattning av Corsairs respons. Nä, väldigt dåligt av Corsair tycker jag, erbjuder man ett mekaniskt tangentbord så ska det väl ändå vara mekaniskt! Blanda in lite rubber dome switchar och säga att det är en funktion istället för att använda en annan typ av switchar, typ MX Brown, så att de kan "...tune the switches for extra damping, ensuring that they are triggered reliably in a single press."

Visa signatur

Speldator: MSI Z170 Krait Gaming | Intel i7 6700K | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3070 VISION OC | 1TB NVMe | Corsair TX 750W | NZXT Switch 810 White | Tangentbord: KBD67 Lite R4 Box Jade | Ducky Premier DK9008P MX Green | Pok3r White Nordic MX Clear

Permalänk
Medlem

Tycker att det är en väldigt dålig bortförklaring av Corsair! Saluför dom det som ett "mekaniskt" t-bord så ska det vara 100% mekaniskt!

Men det är det inte!

Trots det så är ju ju användarna av borden väldigt nöjda! Men jag kan ju själv känna skillnaden på mekaniska och rubber dome och är det samlat på ett o samma bord, då borde alla "känna en konstig känsla" som inte hör dit!

Har läst i tråden när Jonas testade K90 och K60 att några inte visste ens om att det var rubber dome på bordet! Och det är det som jag tycker är en katastrof av Corsair, varför skrev dom inte det på kartongen?

[

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

De kan ju ha nischat sig men låter skumt.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Man har redan förlorat om man som företag kritiserar en recension.
1-0 Sweclockers - Corsair

Visa signatur

Baaahh

Permalänk

Om dom ville ha en distinkt respons på de övriga knapparna så borde det väl rimligen varit bättre med MX Blue istället för rubberdome? Om man nu prompt vill blanda switchar.

Visa signatur

I5 2500k @ 4.5ghz | 8gb ddr3 | Fractal Design Arc | Gigabyte 670oc | ASUS P8P67 PRO B3 | Antec Kuhler H2O 620 |

Permalänk

Det här känns bara som en dålig ursäkt från Corsairs sida. Som tidigare har nämnts här i tråden, om de verkligen ville ge användarna av Corsair-tangentborden en tydlig feedback vid användningen av F1-F12-knapparna, macro-knapparna osv. så vore Cherry MX Blue det perfekta valet! Men nej då, de valde sunkiga rubber dome-brytare istället... *host* spara in pengar *host*

Dessutom får jag en känsla att Sweclockers blir kritiserade av Corsair, i och med detta negativa omdöme från SweClockers recension, vilket jag tycker är väldigt tråkigt då Jonas endast sa vad han själv tyckte om tangentborden och jag höll med Jonas till hundra procent i hans recenserande. Detta ger en liten signal om att sådana här hårdvarusiter inte får ge några negativa recensioner i den här stilen om de vill fortsätta ta emot produkter från tillverkare. Det är hur jag uppfattar det åtminstone.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Subdubwise:

Dessutom får jag en känsla att Sweclockers blir kritiserade av Corsair, i och med detta negativa omdöme från SweClockers recension, vilket jag tycker är väldigt tråkigt då Jonas endast sa vad han själv tyckte om tangentborden och jag höll med Jonas till hundra procent i hans recenserande. Detta ger en liten signal om att sådana här hårdvarusiter inte får ge några negativa recensioner i den här stilen om de vill fortsätta ta emot produkter från tillverkare. Det är hur jag uppfattar det åtminstone.

Det behöver du inte vara orolig för, vi har bra relationer med Corsair och de allra flesta företag i datorbranschen. Om det nu skulle vara så att ett företag inte vill skicka testexemplar till oss kan vi helt enkelt köpa direkt över disk eller fixa produkter från annat håll.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Jag köper förklaringen och resonemanget bakom. Man har gjort ett medvetet val som jag iof har svårt att förstå men uppenbarligen har de i alla fall tänkt på saken.

Vad som dock inte är okay är att inte informera kunderna om detta. Att ha information på hemsidan men inte på förpackningen är inte tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Corsairs tangentbord

Jag vill bara säga att ni på sweclockers gör ett jla fint jobb och har kurage
att kritisera jättar. Det är värt massor även om ni inte alltid har rätt, viket jag inte har märkt
av ännu. Ni gör ett bra jobb och fortsätt med det! Jag kommer att alltid ta era tester med högsta allvar!

MVH Cthulu 61

Visa signatur

Asus Maximus VIII , Intel 6700K, Asus gtx 1080 Strix A edition.

Permalänk

Jag gillar Corsair som företag, har CPU-kylare från dem och nätagg, deras support & garanti är lika bra som Logitechs. När jag gjorde mitt val av nytt tangentbord blev det dock MK-85 och inte ett K90 eftersom att det helt enkelt är konstigt uttänkt. Höga knappar - 18 makroknappar (alldeles för mycket för de flesta) och dessutom är det många tangenter som är rubberdome. Varför? Struntar i om de tycker att det passar bättre, när man köper mekaniska tangentbord så betalar man därefter, och att då få en slags hybrid tycker jag inte är okej. Sen en sak till, K60 ser riktigt fint ut, men K90 ser hemskt ut och ger ett plastigt intryck om man sneglar där makroknapparna är... Nä, jag är nöjd med mitt MK-85... Hoppas att Corsair styr upp det och gör någon sorts efterföljare, annars blir det Logitech och Qpad som får slåss om mina pengar nästa gång! Priset är väl ganska så okej nu dock, när det ligger på ca. 900kr. Gav trots allt 1200kr för mitt MK-85.

Förstår även att Corsair vill försvara sitt tänk, men det fungerar inte riktigt för oss som gillar mekaniska tangentbord och tja, kanske inte avskyr men inte föredrar rubberdome... Den dagen Logitech släpper en ny version av G19 med mekaniska knappar så är jag såld - hade första versionens G15 och det var underbart, nu kan jag inte gå tillbaka till det dock, efter MK-85...

Visa signatur

MB ASUS X670E-F CPU Ryzen 7800X3D + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA ASUS ProArt PA602 MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Det behöver du inte vara orolig för, vi har bra relationer med Corsair och de allra flesta företag i datorbranschen. Om det nu skulle vara så att ett företag inte vill skicka testexemplar till oss kan vi helt enkelt köpa direkt över disk eller fixa produkter från annat håll.

Det glädjer mig att höra!

Skrivet av era909:

Vad som dock inte är okay är att inte informera kunderna om detta. Att ha information på hemsidan men inte på förpackningen är inte tillräckligt.

Håller med dig till fulllo!

Skrivet av Cthulu61:

Jag vill bara säga att ni på sweclockers gör ett jla fint jobb och har kurage
att kritisera jättar. Det är värt massor även om ni inte alltid har rätt, viket jag inte har märkt
av ännu. Ni gör ett bra jobb och fortsätt med det! Jag kommer att alltid ta era tester med högsta allvar!

Du tog verkligen orden ur munnen på mig, bra sagt!

Permalänk
Medlem

så varför är då esc en silicon dome? jag brukar behöva spama den knappen för att komma ut ur ett spel

annars så förstår jag inte riktigt innovationen här med att använda biligare knappar, jag vet inte hur det är med resten av folk här på sweclockers jag har du aldrig råkata trycka på en knapp fler gånger än en när trycker ner den inte ens med MX brytare

Permalänk
Skäggig legend

Jag har inte läst igenom tråden så kanske säger något som redan är sagt: Jag kan förstå vad Corsair menar, men de skulle väl kunnat använt blåa cherry till de istället för att "säkerställa" att knappen har tryckts ned när man hör klicket?

OT: Jag har sagt det förr och säger det igen; Jag är verkligen nöjd med mitt MK-80. Blåa brytare var verkligen prefekt för mig!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Skrivet av harith:

jag vet inte hur det är med resten av folk här på sweclockers jag har du aldrig råkata trycka på en knapp fler gånger än en när trycker ner den inte ens med MX brytare

Att bara säga "MX-brytare" är lite väl icke-specifikt. Jag har i alla fall ett QPAD MK-80, alltså med Cherry MX Blue-brytare, och jag har då aldrig lyckats trycka ner en tangent flera gånger om av misstag jag heller.

Permalänk
Medlem

Vad får folk att tro att det är för att spara pengar dom valt rubber-dome till en hel bunt knappar????

Ger ett material val en högre kostnad så lär dom ta in det från konsumenterna.
Det finns MÅNGA tangentbord som är 100% rubber dome som kostar mer än detta.
Sen kan jag hålla med om att det kunde lanserats som semi mekaniskt eller något, i alla fall upplysa om det på kartongen om folk läser in sig om en produkt på dess kartong och itne på annat sätt.

Det är väl bara bra om tillverkare uppmärksammar en recention, oavsett om recentionen är bra eller dålig.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Vad får folk att tro att det är för att spara pengar dom valt rubber-dome till en hel bunt knappar????

Ger ett material val en högre kostnad så lär dom ta in det från konsumenterna.
Det finns MÅNGA tangentbord som är 100% rubber dome som kostar mer än detta.
Sen kan jag hålla med om att det kunde lanserats som semi mekaniskt eller något, i alla fall upplysa om det på kartongen om folk läser in sig om en produkt på dess kartong och itne på annat sätt.

Det är väl bara bra om tillverkare uppmärksammar en recention, oavsett om recentionen är bra eller dålig.

För att rubber dome är billigare? Vidare är det inte en helt bunt knappar, på K90 är det 40st om jag räknar rätt. Nära 1/3 av bordet, vad tolkar du det som?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag tycker att swec recension var överdrivet negativ, har tittat och kännt på K60 själv och det är garanterat det minst plastiga tangentbort jag provat på.

F1-F12 är något extremt få personer använder frekvent i spel, och sänkte det priset med 50kr så är det värt det i mina ögon.

Jag undrar förövrigt vilka personer som använder F1-F12 i WoW, eller något annat mmo för den delen. I highend kategorin är musar som Naga epic totalt överdominerade, och bland nybörjare så är det snarare musklickning och enstaka keybinds 1-5+q,e etc som gäller.

Det känns snarare som att en del personer försöker hitta på motargument till Corsairs påstående att man inte ofta dubbelklickar F tangenterna.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Legendarisk
Skrivet av Lösbonde:

Jag undrar förövrigt vilka personer som använder F1-F12 i WoW, eller något annat mmo för den delen. I highend kategorin är musar som Naga epic totalt överdominerade, och bland nybörjare så är det snarare musklickning och enstaka keybinds 1-5+q,e etc som gäller.

Jag använder dessa knappar konstant, både i WoW och övriga applikationer. Spelar tillräckligt mycket för att keybinda och skapa macron för allt, men inte mycket nog för att motivera att byta tangentbord och mus beroende på vilket program som används för tillfället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Jag tycker att swec recension var överdrivet negativ, har tittat och kännt på K60 själv och det är garanterat det minst plastiga tangentbort jag provat på.

F1-F12 är något extremt få personer använder frekvent i spel, och sänkte det priset med 50kr så är det värt det i mina ögon.

Jag undrar förövrigt vilka personer som använder F1-F12 i WoW, eller något annat mmo för den delen. I highend kategorin är musar som Naga epic totalt överdominerade, och bland nybörjare så är det snarare musklickning och enstaka keybinds 1-5+q,e etc som gäller.

Det känns snarare som att en del personer försöker hitta på motargument till Corsairs påstående att man inte ofta dubbelklickar F tangenterna.

Före detta(ni vet, cataclysm är inte bra så jag slutade) high end arena-spelare här och jag hade f1-f4 bindat i alla fall, men då hade jag också förvånansvärt många keybindings och macron för att spela en warrior också. Kör utan Naga, så de som spelar high end och inte har en Naga använder sig garanterat utav f1-f4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

F1-F12 är något extremt få personer använder frekvent i spel, och sänkte det priset med 50kr så är det värt det i mina ögon.
.....
Det känns snarare som att en del personer försöker hitta på motargument till Corsairs påstående att man inte ofta dubbelklickar F tangenterna.

"Tuned silicon dome keyswitches: F1 through F12, Esc, PrtScn, Scroll Lock, Pause/Break, Insert, Home, Page Up Page Down, Delete, and End"

Jag använder ett flertal av de tangenterna relativt ofta både i spel och Windows. Självklart inte i närheten av så ofta som t.ex. wasd etc, men det är inte relevant. Eftersom känslan är viktig så tycker jag det är konstigt att Corsair ens kom på tanken att mixa olika typer. De som köper tangentbord med mekaniska switchar gör det just för att de föredrar den typen. Att då tangenter som Esc, Home, End, F1-F12 är med dome switchar är något jag inte skulle acceptera.

Permalänk
Medlem

Jag har själv haft K90 (det dog i en olycka där morgonte't var inblandad, lite för lätt vill jag tillägga också) som jag hade nöjet att få pilla på i ~3 månader.

För det första visste jag inte om att det vart så många alldagliga knappar som vart rubberdome (t.ex Escape och F knapparna), jag trodde i stort sätt att det bara vart home, delete, printscreen och makro knapparna som vart rubber dome när jag väl hörde talas om det men där blev jag negativt överraskad.

Det enda jag fick ut av min 3 månaders period av detta tangentbord var att jag blev kär i känslan i röda switchar, ännu tydligare när man kunde uppleva skillnad på samma tangentbord mellan rubberdome och switcharna.

+ Stilren look (rent utseende mässigt)
+ Skönt handledsstöd (K90)
+ Dedikerade mediaknappar (även om de till viss del kändes lite billiga)

Detta är väl en bra början kan man tycka men listan över negativa saker är inte lika trevlig.

- RUBBERDOME (Helt oacceptabelt med rubberdome, speciellt på k90 som kostade 1250kr för mig nära release)

- Svag belysning - detta förklarades otroligt bra i SweC's review på tangentbordet, blev besviken av detta (även om jag inte behöver det egentligen)

- Otrolig designmiss (enligt mig) om man tar bort space-knappen och kollar så är det i stort sätt fritt fram till kretskortet under, jag läste reklam om att detta tangentbord skulle vara helt isolerat så att inte skräp skulle komma in under tangenterna? (Detta förknippade jag med att kretskortet var relativt välisolerat men det var en miss från min sida tydligen)

- Programvaran till makro knapparna (iaf under tiden jag använde tangentbordet) var inte så mkt att hänga i granen. Jag hade ett kort makro där jag helt enkelt hade lagt in en F knapp och enter med ~1 sekund delay och när jag tryckt ner det ett par gånger under en kort tid så gick det över i repeat och vägrade att sluta med makrot i stort sätt, tog det ibland ~30 sekunder att sluta med att spela om makrot. (Nej, jag hade inte ställt in det på repeat i inställningarna)

Överlag är inte detta tangentbord (K90) värt pengarna och det inkluderar per automatik K60 också som inte är SÅ mkt billigare med tanke på vad de skalat av. Det sved otroligt för mig som student att punga ut ~1200kr och sedan få sönder tangentbordet 3 månader senare men jag har helt enkelt lärt mig att jag tänker inspektera undersidan av tangentbordet så jag ser om det är någorlunda "spillsäkert" (iaf så man har tid att koppla ur det innan det kortsluts).

Jag gjorde en jämnföring mellan K90 och Death Star i såled att de försöker skapa en ultimat produkt men har en så stor öppning till kretskortet på det värsta stället på tangentbordet, under Space vilket oturligt nog täcker halva tangentbordet nästan, och inte nog med det så är det också nedåtlutning så allting söker sig ju ner till den ifall man spiller ngt. Detta marknadsförs också som ett RTS/MMO tangentbord och det är ökänt att man spelar dessa spel ofta i långa sträck vilket medför drickande vid datorn.

Jag har nu beställt mig ett Qpad MK-85 på Netonnet när jag såg det fina erbjudandet de hade på det. Jag kunde inte motstå känslan av de röda switcharna längre, de var helt enkelt för bekväma att skriva och spela på. Just nu sitter jag på ett Razer Blackwidow vilket jag helt enkelt avskyr med tanke på hur jäkligt det låter, dåligt att spela på (i spel där man kan behöva trycka ner samma knapp väldigt fort så känns det som att knapparna låser sig nästan) samt att jag helt enkelt inte gillar Razer

Med tanke på vad Qpad kan erbjuda med MK-50 och MK-85 så är Corsairs avskalade tangentbord bortom all kritik, det finns ingen ursäkt till varför de skall vara så avskalade med tanke på att de inte ens är fullt mekaniska tangentbord i dessa prisklasser.

Jag var helt enkelt naiv och var för snäll mot Corsair med tanke på hur deras gamla produkter har tjänat mig under åren (Nätagg, Chassi'n,minnen och CPU-kylare), jag förväntade mig helt enkelt för mycket och var inte tillräckligt kritisk i mitt undersökande av produkten innan jag slog till och det var helt enkelt min miss. Man lär sig så länge man lever, får sluta lita blint på företag man "litar" på bara för att.

Edit - jäklar vilken vägg det blev av det hela

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One