Statens medieråd lanserar upplysningkampanj om datorspelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Väldigt sant tyvärr, men man måste vara bra skön på kontoret om man verkligen tror SVT gör oberende TV då motsatsen bevisas ständigt, de är färgade såväl politiskt som på andra plan. Ska man ha oberoende får man hålla sig till nätet, SVT är imo helt poänglöst.

Jag håller med. Men dissa inte hela SVT pågrund av några få företeelser och några få individers egna agendor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimm:

Hur kan du fastställa att vi är spelberoende enbart utav vår åsikt om att spelandet inte är ett problem? Själv spelar jag allt mindre och mindre spel eftersom det inte ger mig någon tillfredsställning längre. Så något beroende existerar inte här.

Är en kille/tjej som föredrar att spela fotboll mesta delen av sin tid beroende av sporten? Din jämförelse bär ingen grund och är lika ihålig som en schweiz ost. Du vill få det att se ut som att spelandet och vår tidskonsumtion med tekniska prylar är bidragande till en fallande statistik i Sveriges utbildning för unga. Newsflash för dig, folk som har intressen vid sidan skolan som att festa på vardagar/helger och hobby/elitintressen i sport är lika bidragande till den fallande statistiken i sådana fall. Och du tar inte in bristen på disciplin och respekt hos skolan, lärare och elever som existerar denna generation och den tydliga bristen på kompetens i denna generations lärare.

Folk som har ett beroende, drog, spel eller alkoholberoende eller dylikt, kommer aldrig erkänna att de har ett behov för att få sitt fix, och kommer därmed förneka sitt behov.

Du kan ju gärna svara på min fråga istället för att "Nyhetsflasha" mig? Jag är mycket väl insatt hur verkligheten ser ut...
Vad gäller elitidrottare, så är jag själv en sådan, och avslutade mina studier i gymnasiet med toppbetyg. Och det berodde väldigt mycket att mina föräldrar såg till att jag inte skolkade bort/sov bort mina skoldagar och såg till att jag inte satt och spelade bf3,wow eller dylikt till kl 3 på en vardag.

Sen kan jag säga dig såhär också, att det är inte många som förstår att miniräknaren kom före Ipaden, samt att människan uppfann miniräknaren.
Internet är en fantastiskt bra kunskapskälla, du kan hitta allt, men du måste vara tillräckligt smart för att filtrera information.

Personligen så tycker jag att detta klipp är fantastiskt bra, en förälder som inte totalt avsagt sig sina arbetsuppgifter i hemmet, och försöker mana på sina barn att göra något annat än att spela BF3. E.x. läsa språk (vilket var tydligt e.x. att hans unge inte kunde det ordentligt). Sen har föräldern helt rätt, spel ger inte mycket kunskap.

Et ipsa scientia potestas est.. // BalO15

Permalänk
Medlem

Riktigt bra film, förstod inte varför dom behövde ta invandrare då dom ändå skulle göra dom till stereotyper (tonårsflickan, pappan som inte fattar, storebrorsan som är hardcore-gamer osv). Lite för lite fakta och statistik men whatever, finns nog att finna på hemsidan.

Jag vill bara kategorisera in mina vänner (eller bekantskapskrets, skulle inte kalla en del av dom vänner, idioter snarare) här för att nyansera lite.

1. Dom coola, som inte spelade datorspel: Duktiga fram till mitten av gymnasiet, gjorde en cool Asien-resa. Jobbar på ICA nu.
2. Tjejerna, som pluggade, läser på universitetsnivå nu.
3. Tjejerna som festade, var "snygga", var populära: arbetslösa vänster-drägg.
4. "Nördarna" som gick för långt med WoW och inte slutade i 18-årsåldern när vi andra satsade helhjärtat på alkoholmissbruk: Bor hemma och spelar fortfarande datorspel, )alternativt pluggar "tekniskt" som ändå måste ses som lyckat)
5. De som gameade sönder lika mycket som WoW-pojkarna men inte ansågs lika coola som grupp 1 är väl dom som är mest lyckade för tillfället, har bättre jobb eller pluggar på högre nivå.

Tror inte datorspelandet har något med någon av grupperna att göra, grupp 4 hade inte varit populära med eller utan datorn, de var socialt utstötta ändå. Självklart kan konsolerna stulit tid från skolan men i ytterst få fall rör det sig om missbruk, enbart då för grupp 4 som ändå sökte verklighetsflykt. De socialt utstötta som ändå var ambitiösa har tagit sig till KTH eller nåt, så där var verkligen inte datorn ett problem även fast de fortfarande spelar 20+ h i veckan.

En av mina kompisar pluggar svår jävla teknisk linje, han spelar online mellan 20-02:30 vissa dagar, det hindrar inte hans skolgång alls.

Jag tycker datorspelande är irrelevant sålänge man inte blir överviktig, missar sociala delar (som jag gör avsiktligt nuförtiden ändå) eller låter det gå ut över jobb och skola. Föredrar faktiskt att spela Xbox på fredagar före krogen om jag inte har en flicka på G ^^ Billigare, blir inte bakis, framförallt kan jag dricka sprit hemma ändå, vad fan ska man ut och göra?

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av balo15:

Fantastiskt att många tycker här att spelandet inte är ett problem. Det bevisar bara hur många som är beroende av spel idag.
Ni som motsätter mitt påstående, ge mitt ett bra svar på följande påstående:

- Varför har kunskapsnivån i engelska, svenska och matematik (grundämnena) sjunkit avsevärt mycket under de sista åren, där den svenska eleven tar bottenplats i kunskapssammanställningar? Men vi har fler smartphones, datorer, internet och plattor som skall hjälpa oss med att lösa våra problem

1. mer och mer skumma uppgifter på tex svenskan och engelskan

2. kan vara dåliga lärare

3. konstant med läxor så att man helt enkelt inte orkar med skolan

4. oftast äcklig mat i skolan, orena tallrikar/glas/bestick

en del är säkert paddor och datorer och sådant ochså men jag tror de flesta beror på ovan

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Medlem

Vänta här nu en sekund, jag spelar tvspel / datorspel och tjänar pengar på det. Betyder det att jag är Jobbnarkoman? Eftersom enligt staten är jag också beroende! ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av balo15:

Fantastiskt att många tycker här att spelandet inte är ett problem. Det bevisar bara hur många som är beroende av spel idag.

- Varför har kunskapsnivån i engelska, svenska och matematik (grundämnena) sjunkit avsevärt mycket under de sista åren, där den svenska eleven tar bottenplats i kunskapssammanställningar? Men vi har fler smartphones, datorer, internet och plattor som skall hjälpa oss med att lösa våra problem

Förra året när jag gick 3je året Teknik prog. gymnasiet så var vi 25 elever i matte C och eng B per lärare. Det är helt omöjligt för lärare att hinna hjälpa alla och vi har lärt oss att skippa fråga för att läraren hinner inte. Sen är maten i skolan så dålig/äcklig att många äter inte/lite, vilket gör att man inte kan konsertera sig efter lunchen. Eng har blivit bättre för många på grund av spel.

Sen har vi unga inga andra aktiviteter. Man har sport 2-3h i veckan men sen då? Fritidsgårdar stängs hela tiden. Ingen kommun satsar på unga för att dom tjänar inga pengar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Vänta här nu en sekund, jag spelar tvspel / datorspel och tjänar pengar på det. Betyder det att jag är Jobbnarkoman? Eftersom enligt staten är jag också beroende! ^^

Nej, det betyder att du är en rockstjärna! Tänk på det:

1. Nöta för att det är kul.
2. Börja tjäna pengar på det
3. Kokain
4??
5. PROFIT!!!!

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]

Permalänk
Skrivet av kimbolimbo:

Håller med dig fullständigt, finns inget man lär sig mer engelska i än just spel!

Kommer gå riktigt fint sen när du ska ut och jobba och skriva rapporter på engelska, där du använder ord och stavningar du lärt dig i spel. "After analyzing said issue, I realized what the problem was and I LOLed because I WTFPWNed it" ^^
Det där med att "jag lär mig engelska när jag spelar" kanske inte är det bästa argumentet, om målet nu är att lära sig engelska så skulle en kurs i språket ge bättre resultat, om man tar hänsyn till tiden man lägger ner?

Jag spelar en del spel (SWTOR för tillfället) och jag har barn, jag har dock spelat alldeles förmycket om jag får säga det själv. Jag har varit raid leader i WoW i två år, samt class leader, hade 7 aktiva konton som mest i SWG och har lirat MMOn sen Ultima Online, har nog testat dom flesta större MMO dom senaste 10 åren.

Nu är jag förälder själv och oroar mig för min son. Jag vill att han ska få alla möjligheter i livet samtidigt som jag vill att han ska tycka det är roligt att spela. Jag drömmer om dagen då jag kan banka skiten ur honom i Street Fighter, men om han någonsin får för sig att han ska vara raidleader eller guildleader eller något annat i ett MMO som kräver mer tid än ett heltidsjobb så kommer jag sätta honom framför TVn, köra igång Street Fighter och banka skiten ur honom igen!

Websidan är en bra informationskälla till föräldrar som inte vet så mycket om spel.
Allt datorspelande är inte problematiskt vilket står där om man nu bryr sig om att läsa rapporterna.
En viss typ av spelande är problematiskt då det skapar konflikter i hemmet eller leder till sämre prestanda i t.ex. skolan
När spelande är så utbrett som det är så bör man få hjälp av samhället för att lära sig hantera detta som förälder på ett sätt så konflikterna minskar (vilket förhoppningsvis leder till att alla blir nöjdare) och man kan identifiera när spelandet är ett problem.

Jag vet att många utav inte kommer hålla med mig men oavsett vad ni tycker så är det min rätt, och troligtvis skyldighet, att oroa mig som förälder. Vi kan debattera vart ribban ligger mellan nöje och problem gällande spel, men att argumentera för att denna typ av information inte ska existera alls är att vara lika ignorant som att som förälder tro att allt datorspelande är problematiskt. Det finns en väg i mitten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anerhell:

1. mer och mer skumma uppgifter på tex svenskan och engelskan

2. kan vara dåliga lärare

3. konstant med läxor så att man helt enkelt inte orkar med skolan

4. oftast äcklig mat i skolan, orena tallrikar/glas/bestick

en del är säkert paddor och datorer och sådant ochså men jag tror de flesta beror på ovan

1. Du menar lättare och lättare uppgifter. Som jag nämnde tidigare, så har kunskapsnivån på kärnämnena minskat avsevärt. Att du tycker att det är skummare uppgifter antyder enbart att din basnivå inte är lika hög som den borde vara.
2. Ja, mycket möjligt att du har dålig lärare, men innebär inte att du själv kan ta initiativ och lägga ner extra tid när man inte förstår saker och ting. Man blir faktiskt bättre på e.x. matematik och fysik om man tränar på matematik och fysik.
3. Då är det bättre att spela lite spel i 7 timmar, för då fixar läxorna sig själva?
4. Ingen som tvingar dig att äta maten i skolan. Du borde vara glad över att du får gratis mat (som din mamma och pappa betalar via skatt), för i andra länder får man köpa maten (läs Norge).

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Förra året när jag gick 3je året Teknik prog. gymnasiet så var vi 25 elever i matte C och eng B per lärare. Det är helt omöjligt för lärare att hinna hjälpa alla och vi har lärt oss att skippa fråga för att läraren hinner inte. Sen är maten i skolan så dålig/äcklig att många äter inte/lite, vilket gör att man inte kan konsertera sig efter lunchen. Eng har blivit bättre för många på grund av spel.

Sen har vi unga inga andra aktiviteter. Man har sport 2-3h i veckan men sen då? Fritidsgårdar stängs hela tiden. Ingen kommun satsar på unga för att dom tjänar inga pengar på det.

Det är lite fittigt det där med sport/idrott. En del idrottslektioner gick åt till teori (mat/hälsa, vilket är bra för en del, tjockisarna lyssnade iof ändå inte).
Då gick den enda timmen obligatorisk motion bort.
Att spela hockey eller liknande är sjukt dyrt för "fattigare" och det är inte alla kompisgäng som drar iväg och spontanspelar fotboll.

Förstår att det lockar att sätta sig vid TV:n och lira Halo istället, tycker ioförsig konsolspelande med 3 kompisar inte alls kan jämföras med "ensamt" CS-spelande.

Visa signatur

Permalänk

Det varierar nog från människa till människa, jag tvivlar på att alla påverkas positivt av spel som vissa här påstår. Det finns säkert en stor del som gör det, men inte allla.

Lite OT: "Ju mer respekt man får desto bättre blir man" - Tjohej här hoppar vi över ett par klasser och sen kan man inte ens placera orden rätt i en mening.

Permalänk
Skrivet av Messaja:

Grabben min får faktiskt vänta 2 år till innan han får sin surfplatta. Blir en bra 3 års present det

Ha ha mina föräldrar lät mig inte köpa tvspel förren jag var nio (1993). Man kan säga att jag tog igen det nu när jag äger de flesta konsoler som släppts och nära 300 original titlar med allt från 8-bit till PS3 i samlingen. Angående att 92% spelar: Vad kastar de övriga 8% bort sitt liv på?

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!

Permalänk
Medlem

Kul att läsa folks kommentarer. 90% av folk här inne i datorberoende. hehe. Och ta det med en nypa salt även om jag är allvarlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Num_Lk:

Ha ha mina föräldrar lät mig inte köpa tvspel förren jag var nio (1993). Man kan säga att jag tog igen det nu när jag äger de flesta konsoler som släppts och nära 300 original titlar med allt från 8-bit till PS3 i samlingen. Angående att 92% spelar: Vad kastar de övriga 8% bort sitt liv på?

Rökheroin. Också kul.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av balo15:

Nedskärningar i skolan.

När det gäller själva "problemet", så har jag själv haft samma attityd som de flesta i den här tråden eftersom jag själv varit mycket intresserad av spel i alla år, men på senaste tiden så har jag börjat undra lite ändå. Jag tror inte att spel gör någon mer våldsam, men när jag har suttit och spelat med eller pratat om spel med min 10 år yngre bror så pratar han ofta om hur orealistiskt det är att en (oftast hans) karaktär i ett spel dör/tar skada av fall på "bara" några meter eller att någon dör efter "bara" några få skott eller slag. Jag kan därför tänka mig att eftersom de flesta spel målar en bild av att människor klarar av att utsättas för mycket mer våld än de egentligen gör så är det en del som inte förstår hur ömtålig kroppen egentligen är och därmed kan gå längre i ett slagsmål utan att förstå att personen kan dö eller få allvarliga skador av det.

Trots det så tycker jag inte att spel är dåliga. Jag har som sagt själv alltid haft ett mycket stort intresse för det, och har spelat mycket. Det har hjälpt mina engelska kunskaper väldigt mycket, och det har även hållit mitt dator intresse vid liv och gett mig många chanser att lösa problem som dykt upp med datorn medans jag spelat. Tack vare det intresset och de lärdomarna har jag lärt mig så mycket att jag nu jobbar som it-tekniker.

Slutligen så vill jag bara poängtera att det finns 2 videoklipp och flera dokument på deras sida, det första klippet låter båda sidorna komma till tals även om det kanske är lite vinklat, men det andra klippet som fokuserar bara på spelare är vinklat åt andra hållet. Samma sak kan ses i dokumenten, de presenterar båda sidornas argument på ett bra sätt.
Deras mål är att skapa en bra diskussion och få familjer att tala om det hemma, och jag tycker materialet är utmärkt för det.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Okey, jag glädjer mig att eng. har blivit bättre på grund av spel för många. Att det är en lärare per 25 elever i skolan är tråkigt, och jobbigt ur allas perspektiv. Jag har varit både elev och lärare så jag vet hur det är. Men mina slutsatser är väldigt enkla, och det har bevisats med studier, att basnivån på kunskaperna är under den kritiska gränsen. Dvs, att eleven kan inte / klarar inte av minikraven.
Man som elev, om man har svårigheter i ett ämne, måste du 1. försöka få hjälp med det via lärare eller hemma, 2. engagera dig mera i ämnet så du får större förståelse. 3. jobba med det (träna träna träna, och åter träna).

Att byta ut problemet med att spela spel, så kommer du inte bli bättre på matematik.

Permalänk
Medlem

Kort och gott kan man sammanfatta det som: "det var bättre förr".

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

ROBBAZ PÅ SWECLOCKERS!?

Visa signatur

Mobo: Asus M5A97 Processor: Amd fx 6100 Minnen: Corsair XMS3 8GB Grafikkort: Sapphire Radeon hd 7850 HDD: 500GB 7200rpm Nätagg: Corsair CX600

Permalänk
Medlem

Nåja

Inte den hemskaste PK-kortis jag sett men de missar målet en del.

Att nörda in sig fullständigt i något är inte bra helt enkelt. Oavsett om du nördar in dig i böcker, sport, film, spel, knyppling, studier i dyngbaggens fortplantning, brädspel, droger, porr, shopping eller något annat.

Av allt det där skulle jag säga att sport (ger dig hälsa etc) och spel (ger dig bl a språkförståelse, reaktionsförmåga, lär dig kommunicera och samarbeta etc) är de två företeelser som är minst skadliga för kidsen.

Att man sedan som förälder får vara tydlig med uppfostran och vad som förväntas är en HELT annan sak.

/41 bast och 2-barnsfarsa - spelat datorspel sedan 1982, civing-examen TROTS både en helt sjuk massa sportande & datorspelande...

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Står i beskrivningen att det är en svensk familj, men det där är då tamejfan allt annat än en svensk familj enligt mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av balo15:

Folk som har ett beroende, drog, spel eller alkoholberoende eller dylikt, kommer aldrig erkänna att de har ett behov för att få sitt fix, och kommer därmed förneka sitt behov.

Vet inte om jag ska tolka det som om du angriper mig som en lögnare eller om du generaliserar att alla som nekar till ett beroende är lögnare.

Skrivet av balo15:

Du kan ju gärna svara på min fråga istället för att "Nyhetsflasha" mig? Jag är mycket väl insatt hur verkligheten ser ut...
Vad gäller elitidrottare, så är jag själv en sådan, och avslutade mina studier i gymnasiet med toppbetyg. Och det berodde väldigt mycket att mina föräldrar såg till att jag inte skolkade bort/sov bort mina skoldagar och såg till att jag inte satt och spelade bf3,wow eller dylikt till kl 3 på en vardag.

Men du visade ju oförmåga till att bevisa att du var insatt i den grymma verkligheten? Du kanske skulle ha utvecklat din åsikt till en konstruktiv sådan, istället för att slänga ut en kommentar sett till att göra folk upprörda?

Vad hade du för en fråga? - Jo en sarkastisk sådan. Ska den tolkas som en seriös i din mening då tycker du? Om du nu besitter kunskap om hur klimatet i Sverige ser ut i dagsläget varför behövde du då ställa den? Jag har själv gett dig ett svar på frågan och du har själv svarat din egen fråga längre upp i tråden.

Jag gick själv ut med ett högt snittbetyg i gymnasiet. Med helt skilda intressen från dig. Nu har jag lagt dem bakom mig eftersom det finns andra prioriteringar och mål i livet. Men jag håller med dig, förälderns roll är viktig under barnets skolgång. Jag hade enormt stöd från mina föräldrar när det kom till mina datorintressen/spelintressen. Gick jag över gränsen var de noggranna att påpeka det. Självklart struntade jag i det till en början men senare insåg jag själv att det var ganska dumt att slösa bort tid på spel när man byggde sin framtid i skolan. Så även individuell förmåga och utveckling har också en stor del i det hela.

Men jag kommer från en annan generation än de ungdomar de målar upp i filmsnutten. Jag har inte fötts in i tekniken som många andra i 90-talets andra hälft har gjort. Jag har upplevt att inte ha en mobil, stått ut med modem-uppkoppling samt multiplayer med 3 vänner i soffan och inte över nätet. Så mina upplevelser, erfarenheter och åsikter kanske inte stämmer överens med deras verklighet.

Trots det så har de ingen rätt att generalisera att tv-spel inte kan ge någon form av kunskap. Ok, om en individ inte kan ta till sig kunskap språkmässigt, analytiskaförmågor, ledarskap, samarbete i grupp eller matematiskt så ger det alltid någon form av livskunskap. Om det blir bra eller dålig livskunskap är upp till individen själv. Men det är också en viktig aspekt i livet, om inte den viktigaste.

Permalänk
Medlem

"56 procent av föräldrarna anser att spel är beroendeframkallande, jämfört med att endast 34 procent tycker att tv är det."

För att dom ser på tv själva? Det är väl minst lika "beroendeframkallande" som datorspel. Att säga att något är beroendeframkallande känns lite som en förenklad förklaring och går inte till botten med det verkliga problemet. Folk hamnar i beroenden för att det är en verklighetsflykt, om verkligheten är skit så är tv, datorspel, droger osv. en enkel lösning. Inget av dom behöver nödvändigtvis vara ett problem utan det är när det går över till beroende det blir ett problem.

Permalänk

Bra tanke med filmen, men när jag såg den var det inte alls så jag uppfattade den. Känner att den likt många andra så kallade ¨informativa¨ filmer om detta ämne visar det negativa som en alltför stor del.
Spelar själv en hel del, samtidigt har jag toppbetyg (går 1:an, Naturvetenskap) och har tid att hålla på med två sporter. Allt handlar om hur man prioriterar. Går datorspelande före plugg och idrott/motion, då kan det helt klart bli ett problem. Gör man det inte är spelandet ett bra sätt att fördriva tid, där man dessutom lär sig t.ex engelska samt hålls borta från att vara ute och göra dumt. Vad man lär sig förutom engelska beror på vilken typ av spel man spelar. Portal som alltid tas upp i dessa sammanhang är bra stimulans för logiskt tänkande, Minecraft låter en vara väldigt kreativ om man så vill.

Sedan tycker jag inte att rasistiska inlägg passar in här överhuvudtaget...

Permalänk
Skrivet av zabera:

Står i beskrivningen att det är en svensk familj, men det där är då tamejfan allt annat än en svensk familj enligt mig!

Två föräldrar, tre barn, bor i en lägenhet i Sverige, talar svenska, spelar spel, har påsar från Gina Tricot, är troligtvis svenska medborgare, men hudfärgen är kanske det som avgör om man är svensk eller inte........ enligt dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubbelarsson:

Kommer gå riktigt fint sen när du ska ut och jobba och skriva rapporter på engelska, där du använder ord och stavningar du lärt dig i spel. "After analyzing said issue, I realized what the problem was and I LOLed because I WTFPWNed it" ^^

Som jag garvade åt den meningen

Skrivet av Num_Lk:

Angående att 92% spelar: Vad kastar de övriga 8% bort sitt liv på?

Förmodligen så gör dom sånt som barn/ungdomar ska göra i den åldern. Dom bygger kojor, leker krig, sportar, tränar på brädan, kör moppe, festar, hånglar, lever livet.
Spel är kul men man kan inte låta en 9åring sitta vid datorn 13timmar i sträck. Det är bara så fel!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av balo15:

1. Du menar lättare och lättare uppgifter. Som jag nämnde tidigare, så har kunskapsnivån på kärnämnena minskat avsevärt. Att du tycker att det är skummare uppgifter antyder enbart att din basnivå inte är lika hög som den borde vara.
2. Ja, mycket möjligt att du har dålig lärare, men innebär inte att du själv kan ta initiativ och lägga ner extra tid när man inte förstår saker och ting. Man blir faktiskt bättre på e.x. matematik och fysik om man tränar på matematik och fysik.
3. Då är det bättre att spela lite spel i 7 timmar, för då fixar läxorna sig själva?
4. Ingen som tvingar dig att äta maten i skolan. Du borde vara glad över att du får gratis mat (som din mamma och pappa betalar via skatt), för i andra länder får man köpa maten (läs Norge).

1. när jag menar skumma betyder inte alltid att det är svårt utan att det ovanligt att man kommer använda just de därmed ointressant, det du säger att det blivit lättare vet jag inte om jag ska tro på jag har frågat flera lärare och de säger att de har blivit svårare speciellt för er årsgrupp, pågrund av att de testar nya saker

2. jag har inte dåliga lärare det var ett till exempel ifall någon är just drabbad av det därmed svårare i skolan

3. var fick du spela i 7 timmar ifrån?, spelar väldigt sällan något, även fast man inte spelar så är det inte roligt att komma hem från skolan och sen veta att du måste plugga några timmar per dag för att kunna klara det speciellt när du inte vill eller har orken

4. Jag måste ju äta för att överleva? jag hade gärna betalat pengar för att få god mat i skolan, jag tänker inte betala massor av pengar på skräpmat om jag nu inte äter i skolan, den skatten de betalar borde gå mer till maten, den skola jag är på så fick hela skolan Ipad 2/macs vilket är helt onödigt hade personligen valt att få god mat så man har något att se fram emot

att vara glad över att få maten i skolan? det är knappt mat det man får i skolan oftast, riktigt svårt att jobba en dag i skolan utan att få ordentlig mat,

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Förmodligen så gör dom sånt som barn/ungdomar ska göra i den åldern. Dom bygger kojor, leker krig, sportar, tränar på brädan, kör moppe, festar, hånglar, lever livet.
Spel är kul men man kan inte låta en 9åring sitta vid datorn 13timmar i sträck. Det är bara så fel!!

Men om 90% spelar datorspel idag så så är det väl sånt som barn/ungdomar ska göra i den åldern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exigo:

All Engelska jag har lärt mig utav spel är ju verkligen onödigt, helvete vad jag ångrar mig.
Spel har nog lärt mig mer Engelska än vad skolan har gjort..

Det är sant

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk

Jag hade aldrig lyckats med mvg i engelska c i gymnasiet utan hjälp utav datorspel

Permalänk
Medlem
Skrivet av balo15:

Detta kan du tyvärr inte skylla på enbart spel och spelmissbruk. Det är flertalet faktorer som påverkar hur elever klarar sig i skolan. Det kan vara till exempel hur hemsituationen ser ut, dvs föräldrarnas förväntningar och stöd som ges. Lärarnas förväntningar påverkar också extremt mycket. Även umgängeskretserna påverkar extremt mycket och jag tror att det är värre i större städer då det finns mer kriminalitet(egna fördomar) i dessa och det är enkelt för elever som bor i vissa områden att bli neddragna i detta.

Självklart påverkar även datorspelandet också hur eleverna klarar sig i skolan. Men en stor anledning till elevers misslyckande ligger i de tidigare åldrarna i skolan och hur dessa påverkar eleverna. Det är viktigt att eleverna finner skolan rolig och lärande. Skolan ska ge det stöd som behövs och motivera eleverna samtidigt som den ska lära eleverna.

Mvh Lärarstudent