Investeringssparkonto vs Kapitalförsäkring?

Permalänk
Medlem

Investeringssparkonto vs Kapitalförsäkring?

Investeringssparkonto eller kapitalförsäkring, vad är bäst egentligen? Har tittat lite på skillnaderna men har inte stenkoll så om någon orkar reda ut skillnaderna så hade det uppskattat. Det hade varit intressant att veta eran åsikt om de också.

Eller ska man ha kvar sin gamla hederliga aktiedepå om man inte gör så många affärer på ett år?

Permalänk
Medlem

Den största skillnaden är väl att i en aktiedepå skattar du 30% på vinsterna du gör, men i ett ISK eller en KF så beräknas ett kapitalunderlag ut med tillgångar och insättningar som grund. Värt att tänka på är att när man för in pengar i ett ISK och en KF så beskattas de nya pengarna två gånger, men å andra sidan kan schablonskatten bli lägre än 30% på vinsterna.

Du bör nog räkna litet själv på vad som är förmånligast för dig, det beror ju på hur mycket kapital du för till under året och hur ofta du placerar om dina aktier.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Den största skillnaden är väl att i en aktiedepå skattar du 30% på vinsterna du gör, men i ett ISK eller en KF så beräknas ett kapitalunderlag ut med tillgångar och insättningar som grund. Värt att tänka på är att när man för in pengar i ett ISK och en KF så beskattas de nya pengarna två gånger, men å andra sidan kan schablonskatten bli lägre än 30% på vinsterna.

Du bör nog räkna litet själv på vad som är förmånligast för dig, det beror ju på hur mycket kapital du för till under året och hur ofta du placerar om dina aktier.

Okej, jag får fila på en formel för att hitta det bästa helt enkelt.

Permalänk

Ja beror lite på hur och i vad du investerar, och hur marknaden går.
Aktier med hög direktavkastning torde ju vara fördelaktigt i ett ISK framför en vanligt depå eftersom du inte skattar på utdelningar. Har du t.ex. 5% direkavkastning och kursen håller sig på samma nivå i snitt så kommer du ju bara betala ~1% på kapitalet och alltså bara ca 20% skatt.
Jag är inte helt insatt i KF dock så jag ska inte säga hurdet ligger till där, men vad jag vet brukar väl avgifterna vara högre i KF?

edit:
Självklart blev det fel lite fel där... Du betalar ju bara 30% på schablonintäkten som beräknas som statslåneräntan 2011-11-30. Så eftersom den var 1,65% så betalar du 0,495% på värdet i portföljen (1,65*0,3). Dvs bortser man från ev. värdeökning på innehavet skulle en direktavkastning på 5% alltså ge skatt på 9,9% jämfört med 30% i en depå. Har du en värdeökning påverkas såklart skatten, men då kan du ju även sälja aktien till vinst så...