Permalänk
Medlem

Feedback

Hej!

Har nu en kort tid kört mitt system och efter ha haft mycket problem med mitt grafikkort så bytte jag till ett Nvidia och allt fungerar som det skall. Så här i efterhand borde jag tänkt på det att för mig brukar Nvidia alltid fungera utan problem.

Uppspelning fungerar mycket bra, XMBC fungerar bra men jag skall installera om det då jag missade något steg i första setupen och har inte kommit på hur jag fixar det.

Värmen verkar vara ok, grafikkortet kommer upp i 50-60 gr när det kör och det är väl ok? Satte in en extra fläkt i chassiet men det fick ett "hemmabygge" då det inte finns några bra platser för fläktar.

Chassiet är större än man tror men det får plats i min mediabänk.

Köpte Logitech mini Dinovo och det fungerar riktigt bra.

Trumis

Permalänk
Medlem

Skulle det här kunna vara en OK HTPC?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2099352&view=b
Det är tänkt att det ska kollas på film, serier, streama lite musik från spotify och titta på SVT Play och liknande tjänster. Kanske blir lite flash-spel i webläsaren också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trumis:

Hej!

Har nu en kort tid kört mitt system och efter ha haft mycket problem med mitt grafikkort så bytte jag till ett Nvidia och allt fungerar som det skall. Så här i efterhand borde jag tänkt på det att för mig brukar Nvidia alltid fungera utan problem.

Uppspelning fungerar mycket bra, XMBC fungerar bra men jag skall installera om det då jag missade något steg i första setupen och har inte kommit på hur jag fixar det.

Värmen verkar vara ok, grafikkortet kommer upp i 50-60 gr när det kör och det är väl ok? Satte in en extra fläkt i chassiet men det fick ett "hemmabygge" då det inte finns några bra platser för fläktar.

Chassiet är större än man tror men det får plats i min mediabänk.

Köpte Logitech mini Dinovo och det fungerar riktigt bra.

Trumis

50-60C är helt ok för grafikkortet - absolut inga höga siffror!
Skönt att få ordning på grafikkortshängningarna...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Skulle det här kunna vara en OK HTPC?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2099352&view=b
Det är tänkt att det ska kollas på film, serier, streama lite musik från spotify och titta på SVT Play och liknande tjänster. Kanske blir lite flash-spel i webläsaren också.

Det där kommer klara ALLT som du slänger åt den då det är den kraftigaste APU som AMD har för tillfället.

Den enda nackdelen med den är väl att den har hög TDP på 100W men det stör ju mest när den lastas ner. Skulle jag vara du skulle jag dock överväga att sätta dit en fetare CPU-kylare för att få den svalare och tystare då Array-chassit har fått lite kritik för kylningen - men prova först med originalkylaren och se om den stör dig!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R

Permalänk
Medlem

Liten update på min htpc : http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2080155&view=m

Har fått delarna nu efter lite om och men. cdon missade att skicka chassit så fick vänta några dagar extra på det.
Men nu är den monterad och windows7 samt xbmc inlagt. Min första reaktion var att nätagget lät mycket konstigt, lixom varvar som en galning lite nu och då och flåsar då på rejält. Vet inte om det är nått man kan reklarmera ännu, för en diskution om det i en annan tråd

Verkar vara mycket trixande för att få till xbmc bra, ett tag kunde jag inte alls spela upp filmer 1080p mkv
hackade helt sjukt mycket, fick inte riktigt till det förren jag la in Eden. Så nu funkar det, men tycker mig forftfarande ha judder och lite småhack sådär. Har trixat med det mesta nu känns det som. Men skam den som ger sig, för nog ska den orka med?

Annars funkar allt bra, inga problem alls med flash. Dock tycker jag nog box fläkten som kom med processorn lät lite mycket som Nafs varnade lite om. Så kommer nog bli en annan fläkt framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Det där kommer klara ALLT som du slänger åt den då det är den kraftigaste APU som AMD har för tillfället.

Den enda nackdelen med den är väl att den har hög TDP på 100W men det stör ju mest när den lastas ner. Skulle jag vara du skulle jag dock överväga att sätta dit en fetare CPU-kylare för att få den svalare och tystare då Array-chassit har fått lite kritik för kylningen - men prova först med originalkylaren och se om den stör dig!

Kan du rekommendera någon tystare kylare som passar i Array?

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Liten update på min htpc : http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2080155&view=m

Har fått delarna nu efter lite om och men. cdon missade att skicka chassit så fick vänta några dagar extra på det.
Men nu är den monterad och windows7 samt xbmc inlagt. Min första reaktion var att nätagget lät mycket konstigt, lixom varvar som en galning lite nu och då och flåsar då på rejält. Vet inte om det är nått man kan reklarmera ännu, för en diskution om det i en annan tråd

Verkar vara mycket trixande för att få till xbmc bra, ett tag kunde jag inte alls spela upp filmer 1080p mkv
hackade helt sjukt mycket, fick inte riktigt till det förren jag la in Eden. Så nu funkar det, men tycker mig forftfarande ha judder och lite småhack sådär. Har trixat med det mesta nu känns det som. Men skam den som ger sig, för nog ska den orka med?

Annars funkar allt bra, inga problem alls med flash. Dock tycker jag nog box fläkten som kom med processorn lät lite mycket som Nafs varnade lite om. Så kommer nog bli en annan fläkt framöver.

Ja du ska INTE ha några problem med hackande filmer med den setupen, kan ju vara drivrutiner eller annat som spökar... Senaste Bios och grafikdrivrutiner är installerade hoppas jag?

Låter skumt med PSU:ns beteende, datorn står så att den får luft?

Angående CPU-fläkten så kanske du kan få den att gå tystare om du får det svalare i chassit, dvs sätter in en chassifläkt. MEn det är nog marginellt men värt ett försök om du har en liggande...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Raspberrypi kanske kan vara något?
Rätt ödmjuk hårdvara men en GPU som avlastar h264, encode/decode + att den bara drar någon enstaka watt
Även hdmi 1.3a så dts osv borde fungera

Själv kommer jag att skaffa en sådan, sen en separat filserver för streaming

Specifications
Model A Model B
Target price:[1] US$25 (GBP £16) US$35 (GBP £22)
System-on-a-chip (SoC):[1] Broadcom BCM2835 (CPU + GPU + SDRAM)
CPU: 700 MHz ARM11 ARM1176JZF-S core
GPU: Broadcom VideoCore IV,OpenGL ES 2.0,OpenVG 1080p30 H.264 high-profile encode/decode
Memory (SDRAM): 256 MiB (previously listed as 128 for model A, but upgrade was announced 29 Feb 2012)
USB 2.0 ports: 1(provided by the BCM2835) 2 (via integrated USB hub)
Video outputs:[1] Composite video|Composite RCA, HDMI (not at the same time)
Audio outputs:[1] TRS connector|3.5 mm jack, HDMI
Audio inputs: none, but a USB mic or sound-card could be added
Onboard Storage: Secure Digital|SD / MMC / SDIO card slot
Onboard Network:[1] None 10/100 wired Ethernet RJ45
Low-level peripherals: General Purpose Input/Output (GPIO) pins, Serial Peripheral Interface Bus (SPI), I²C, I²S[2], Universal asynchronous receiver/transmitter (UART)
Real-time clock:[1] None
Power ratings (provisional, from alpha board): 500mA, (2.5 Watt) [1] 700mA, (3.5 Watt)
Power source:[1] 5V via Micro USB or GPIO header
Size: 85.60mm x 53.98mm[3] (3.370 × 2.125 inch)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrGoreMann:

Kan du rekommendera någon tystare kylare som passar i Array?

Max höjd 90mm... Finns ju lite att välja på!

Filtrerade på kylare som är under 90mm höga samt som har fläktar som är större än 90mm.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=369#rparams=m=s84523776

Jag själv skulle väl gå på en Big Shuriken 2 tror jag, 120mm fläkt som kan gå i låg hastighet och är då riktigt tyst.
Men det brukar ju vara så att allt är bättre än originalkylaren...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Ja du ska INTE ha några problem med hackande filmer med den setupen, kan ju vara drivrutiner eller annat som spökar... Senaste Bios och grafikdrivrutiner är installerade hoppas jag?

Låter skumt med PSU:ns beteende, datorn står så att den får luft?

Angående CPU-fläkten så kanske du kan få den att gå tystare om du får det svalare i chassit, dvs sätter in en chassifläkt. MEn det är nog marginellt men värt ett försök om du har en liggande...

Senaste biosen är jag osäker om jag har, inte kollat efter update på den. Men skulle det kunna göra skillnad verkligen?

Jadå den får luft, tror det kan vara ett måndagsex. Får se om jag reklamerar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Senaste biosen är jag osäker om jag har, inte kollat efter update på den. Men skulle det kunna göra skillnad verkligen?

Jadå den får luft, tror det kan vara ett måndagsex. Får se om jag reklamerar det.

Borde inte göra någon skillnad med Bios-uppdatering men i värsta fall kan det ju vara något stöd i Bios för någon komponent som saknas eller inte riktigt är som det ska.

Men att filmerna hackar låter som en inställningsfråga, dvs DXVA eller något annat bus.

Styrs PSU:ns fläkt av moderkortet eller av sig själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Borde inte göra någon skillnad med Bios-uppdatering men i värsta fall kan det ju vara något stöd i Bios för någon komponent som saknas eller inte riktigt är som det ska.

Men att filmerna hackar låter som en inställningsfråga, dvs DXVA eller något annat bus.

Styrs PSU:ns fläkt av moderkortet eller av sig själv?

Jo DXVA och DXVA2 har jag enablat. Om den styrs av moderkortet, hmm har jag inte alls tänkt på.
Kanske skulle kunna vara nått sånt då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Jo DXVA och DXVA2 har jag enablat. Om den styrs av moderkortet, hmm har jag inte alls tänkt på.
Kanske skulle kunna vara nått sånt då...

Har du provat andra mediaspelare än XBMC?

Om PSU:ns fläkt styrs av moderkortet så har du en liten 3-pins kabel kopplad från PSU:n. Tror nog inte det nätagget styrs av något annat än sin egen temperatur. Det borde i vilket fall gå på relativt lågt varv hela tiden...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Har du provat andra mediaspelare än XBMC?

Om PSU:ns fläkt styrs av moderkortet så har du en liten 3-pins kabel kopplad från PSU:n. Tror nog inte det nätagget styrs av något annat än sin egen temperatur. Det borde i vilket fall gå på relativt lågt varv hela tiden...

Ja det verkar flyta i vlc faktiskt.

/Magnus

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Ja det verkar flyta i vlc faktiskt.

/Magnus

Då kan vi ju släppa att det är fel på drivrutin/bios...
Du gör rätt i att ta detta i XBMC-tråden istället!

Annars då, känns burken tillräcklig i vanligt datoranvändande? Rapp eller slapp?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den fyller absolut mina behov för surf, youtube, spotify.. inga problem alls!
Har inga somhelst problem med flash baserade saker, vilket var ett litet orostecken innan.
Chassit är lite för djupt för min tvbänk dock så det var en liten miss, men funderar på att flytta om lite så det får plats bättre.

Sen blir det nog en ny fläkt typ shurkien eller nått för att tysta ner den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muggen76:

Den fyller absolut mina behov för surf, youtube, spotify.. inga problem alls!
Har inga somhelst problem med flash baserade saker, vilket var ett litet orostecken innan.
Chassit är lite för djupt för min tvbänk dock så det var en liten miss, men funderar på att flytta om lite så det får plats bättre.

Sen blir det nog en ny fläkt typ shurkien eller nått för att tysta ner den.

Gött mos!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ligger i investeringsplaner för en HTPC av enklare slag och jag ser att ni diskuterar hur krävande flash är. Jag och sambon vill kunna kolla högupplöst på stream från Hulu, Netflix och andra tjänster främst. Från början tittade jag på att bygga något på E350/E450 men blir osäker med tanke på de diskussioner som nafs och muggen hade om flash och dess krav lite tidigare i tråden, gäller det för de flesta webbaserade streamsen? Vi är studenter båda två så det skulle uppskattas om man kunde köra ett snålpaket, men det ska ju räcka till också! ^^

Om det skulle behövas en lite kraftigare variant ex A6-3500 hur stor skillnad blir det gällande värmeutveckling? Vi har en stängd TV-bänk så det kan eventuellt bli lite varmt för datorn.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en köptrådspost då.

Användningsområde / syfte : HTPC/NAS/Minecraftserver/Minecraftclient/lättare spel.. (upp till ca 8 spelare i minecraftserversyfte)

Den ska stå i min tvbänk, och lira upp fullhd via XBMC, det lär nog även bli lite spotify.
Om det hade varit en "fullsize" dator hade jag inte haft några problem att plocka ihop något snitsigt själv, men nu vänder jag mig mot expertisen!

Jag gillar en tyst dator, inte minst eftersom den alltid ska stå på och i vardagsrummet.
Är Fractals Array R2 ett vettigt val att utgå ifrån? Rackarns snygg är den ju iallafall.
Det blir ju dedikerat grafikkort för att kunna köra minecraft kan tänkas. Men behöver nog inte vara alltför kraftfullt. Tips, idéer, tankar?

Planerar inte att köra med någon SSD, utan blir bara nån fet disk eller två.
Intelprocessor då jag ska ha dedikerad gpu?
Tips på bra moderkortsval inom detta område?
Tack på förhand kära swecare.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fwiend:

Ligger i investeringsplaner för en HTPC av enklare slag och jag ser att ni diskuterar hur krävande flash är. Jag och sambon vill kunna kolla högupplöst på stream från Hulu, Netflix och andra tjänster främst. Från början tittade jag på att bygga något på E350/E450 men blir osäker med tanke på de diskussioner som nafs och muggen hade om flash och dess krav lite tidigare i tråden, gäller det för de flesta webbaserade streamsen? Vi är studenter båda två så det skulle uppskattas om man kunde köra ett snålpaket, men det ska ju räcka till också! ^^

Om det skulle behövas en lite kraftigare variant ex A6-3500 hur stor skillnad blir det gällande värmeutveckling? Vi har en stängd TV-bänk så det kan eventuellt bli lite varmt för datorn.

Jämfört med E450 så blir det ju marginellt dyrare med en A6 3500 och den är ju kraftigare på alla sätt, även värmeutvecklingen. Men det är ju främst vid belastning som det börjar bli varmt - ni kan inte öppna upp TV-bänken baktill? För annars kommer det nog bli jobbigt även för en E350/450 om den inte får frisk luft...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ytterligare en köptrådspost då.

Användningsområde / syfte : HTPC/NAS/Minecraftserver/Minecraftclient/lättare spel.. (upp till ca 8 spelare i minecraftserversyfte)

Den ska stå i min tvbänk, och lira upp fullhd via XBMC, det lär nog även bli lite spotify.
Om det hade varit en "fullsize" dator hade jag inte haft några problem att plocka ihop något snitsigt själv, men nu vänder jag mig mot expertisen!

Jag gillar en tyst dator, inte minst eftersom den alltid ska stå på och i vardagsrummet.
Är Fractals Array R2 ett vettigt val att utgå ifrån? Rackarns snygg är den ju iallafall.
Det blir ju dedikerat grafikkort för att kunna köra minecraft kan tänkas. Men behöver nog inte vara alltför kraftfullt. Tips, idéer, tankar?

Planerar inte att köra med någon SSD, utan blir bara nån fet disk eller två.
Intelprocessor då jag ska ha dedikerad gpu?
Tips på bra moderkortsval inom detta område?
Tack på förhand kära swecare.

Array:en har ju fått lite kritik över att inte kyla fullt så bra då den bara har en fläkt. Men det beror ju lite på vad man stoppar i den... Lian Li PC-Q25 är ett snarlikt alternativ med 2 fläktar...

Intel är väl att föredra om du ändå planerar för ett separat grafikkort - och då är det ju bara din budget som stoppar hur kraftig propp du ska köpa.

Eftersom du inte kommer använda den integrerade grafiken så spelar det ju ingen roll vilken styrkrets du har på moderkortet, nästan bara att välja det billigaste 1155 som har de funktioner du vill ha. Men ett tips är ju att försöka leta upp ett som är bekräftat att det kommer vara kompatibelt med IvyBridge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Array:en har ju fått lite kritik över att inte kyla fullt så bra då den bara har en fläkt. Men det beror ju lite på vad man stoppar i den... Lian Li PC-Q25 är ett snarlikt alternativ med 2 fläktar...

Intel är väl att föredra om du ändå planerar för ett separat grafikkort - och då är det ju bara din budget som stoppar hur kraftig propp du ska köpa.

Eftersom du inte kommer använda den integrerade grafiken så spelar det ju ingen roll vilken styrkrets du har på moderkortet, nästan bara att välja det billigaste 1155 som har de funktioner du vill ha. Men ett tips är ju att försöka leta upp ett som är bekräftat att det kommer vara kompatibelt med IvyBridge.

Tack för tipsen! Får absolut titta på PC-Q25 då, underdimensionerad kylning vill jag ju inte ha i en serverdator..
Danke!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fwiend:

Jag sitter i samma sits och har också en stängd TV-bänk/hylla som är vägghängd (Mått: B56, H19, D35) så det går inte att öppna upp baksidan. Mina tankar just nu är att köra på ett system antingen baserat på AMD A6-3500 eller Intel G530 i en låda som är ganska litendå vi inte har så mycket plats i TV-bänken. Tanken sedan är att antingen såga upp ena kortsidan på bänken för att sätta en 120mm släkt där som får blåsa in luft och sedan montera något diskret fläktgaller/skymmande lock som tillåter luftflöde, men minimerar eftermonteringen. Utflödet tänker jag sedan överlåta till det naturliga utflödet som då kommer att bli genom springorna på bänkens dörr. Vet inte hur bra detta kommer fungera, men det är det bästa jag kommit på hittills. Är inte riktigt byggdags för mig än, men planerar det sakat

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Jag sitter i samma sits och har också en stängd TV-bänk/hylla som är vägghängd (Mått: B56, H19, D35) så det går inte att öppna upp baksidan. Mina tankar just nu är att köra på ett system antingen baserat på AMD A6-3500 eller Intel G530 i en låda som är ganska litendå vi inte har så mycket plats i TV-bänken. Tanken sedan är att antingen såga upp ena kortsidan på bänken för att sätta en 120mm släkt där som får blåsa in luft och sedan montera något diskret fläktgaller/skymmande lock som tillåter luftflöde, men minimerar eftermonteringen. Utflödet tänker jag sedan överlåta till det naturliga utflödet som då kommer att bli genom springorna på bänkens dörr. Vet inte hur bra detta kommer fungera, men det är det bästa jag kommit på hittills. Är inte riktigt byggdags för mig än, men planerar det sakat

Jag har min elektronik (Receiver, PS3) i ett stängt skåp och det blev sketavarmt där innan jag gjorde hål på sidan för utblås och undertill för inblås... Nu blir det max 30 grader i skåpet och det räcker gott!

Ska du bara ha en fläkt blir det nog bäst med bara ett utblås för att få bort varmluften - men det är ju bara att prova!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Jag har min elektronik (Receiver, PS3) i ett stängt skåp och det blev sketavarmt där innan jag gjorde hål på sidan för utblås och undertill för inblås... Nu blir det max 30 grader i skåpet och det räcker gott!

Ska du bara ha en fläkt blir det nog bäst med bara ett utblås för att få bort varmluften - men det är ju bara att prova!

Okej! Bra idé faktiskt. Just nu har jag bl.a. hemmabioförstärkaren ståendes på ett hyllplan nederst, men vore nog bättre att ställa den högst upp och sedan köra HTPC'n nederst och då fixa dit en fläkt som inblås under och sedan en som utblås på sidan. Frågan är ju hur mycket värmen kommer stiga upp till hemmabioförstärkaren. Det är väl en springa på 1 cm mellan dörren och hyllkanten. Dock känns det som om det vore bättre att köra utluften typ snett bakom bakdelen på datorn. Hm, finns att tänka på!

Permalänk
Medlem

muggen76 + nafs :

Har samma issue med PSUfläkten. Setup väldigt lik muggen76. Så en varning till alla som funtar på samma nätagg antar jag är på plats.

Har bara testkört VLC 1080p och det funkar som det ska så jag är nöjd prestandamässigt, det är dock i dessa fall som PSUfläkten går bananas.

Permalänk
Medlem

HTPC Köpråd

Hejsan,

Hade tänkt bygga in en HTPC i ett gammalt trasigt Nintendo 8-bitars som bara ligger och skräpar men det är ju en djungel vad man ska ha för delar! Har en överbliven gammal laptop som jag tänkte raida disken ifrån då det är en 5400RPM 40GB-disk som är rätt så tyst. Resterande lagring kommer ligga på externt. Resten då?

Krav
- Kunna spela upp filmer, helst i 1080p
- Spela musik via Spotify
- HDMI och Optisk ut till förstärkare

Sen har jag inte så mycket mer krav. Kan jag ta strömförsörjning från gamla laptopen så jag kan använda samma adapter där? Har ett par sådana liggande så det vore smidigt men kanske inte funkar riktigt så...

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av c-boi:

muggen76 + nafs :

Har samma issue med PSUfläkten. Setup väldigt lik muggen76. Så en varning till alla som funtar på samma nätagg antar jag är på plats.

Har bara testkört VLC 1080p och det funkar som det ska så jag är nöjd prestandamässigt, det är dock i dessa fall som PSUfläkten går bananas.

Trist med PSU:n, det är lite ACE-kvalitet alltså...
Bara att reklamera - så ska det inte vara!

Det krävs ju inte många tior för att få ett annat nätagg av ett lite kändare märke egentligen men då det fick bra kritik på testet här på SweClockers och är så pass billigt så har det ju varit ett kap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Festlund:

Hejsan,

Hade tänkt bygga in en HTPC i ett gammalt trasigt Nintendo 8-bitars som bara ligger och skräpar men det är ju en djungel vad man ska ha för delar! Har en överbliven gammal laptop som jag tänkte raida disken ifrån då det är en 5400RPM 40GB-disk som är rätt så tyst. Resterande lagring kommer ligga på externt. Resten då?

Krav
- Kunna spela upp filmer, helst i 1080p
- Spela musik via Spotify
- HDMI och Optisk ut till förstärkare

Sen har jag inte så mycket mer krav. Kan jag ta strömförsörjning från gamla laptopen så jag kan använda samma adapter där? Har ett par sådana liggande så det vore smidigt men kanske inte funkar riktigt så...

Tacksam för svar!

Budget?

Med de krav du har räcker ju en E350-setup...

Angående nätadaptern så beror det på vilken spänning de ger och vad de klarar för effekt. Men ger de rätt spänning samt har tillräcklig effekt så skulle du kunna använda en sådan med en picoPSU om du dessutom ser till att det är rätt kontakt så att de passar ihop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Budget?

Med de krav du har räcker ju en E350-setup...

Angående nätadaptern så beror det på vilken spänning de ger och vad de klarar för effekt. Men ger de rätt spänning samt har tillräcklig effekt så skulle du kunna använda en sådan med en picoPSU om du dessutom ser till att det är rätt kontakt så att de passar ihop.

Gärna så billigt som möjligt!

Räcker en 350 till då? Den kommer inte kännas seg eller så? Isåfall landar jag på runt 18-1900 med PicoPSU, moderkort och minnen. Det var ju helt okej.

EDIT: Om jag lägger in kravet att lira emulatorspel och ha fungerande kontroller. Krånglar jag till allt och gör att det blir dubbelt så dyrt då?