Ljudexperter: Hur viktigt med ljudkort?

Permalänk
Inaktiv

Ljudexperter: Hur viktigt med ljudkort?

Hej, jag hade tänkt bygga en HTPC till vårt hemmabiosystem som en uppgradering från familjens Boxee.

Vi hade tänkt koppla ihop HTPC'n med vår Yamaha-receiver via HDMI 1.4. Är det det bästa eller bör vi köra med SPDIF? En till fråga, far i huset insisterar på att det är värt med ett svindyrt ljudkort istället för att köra ljudet via HDMI. Stämmer detta? Om inte, duger det att vi kör ljud och bild via den inbyggda HDMI-kontakten på ett Asus Maximus IV Gene-Z Gen 3?

Permalänk
Medlem

När du skickar ljudet via HDMI sker det digitalt, alltså helt förlustfritt. Du låter istället receivern omvandla ljudet från digitalt till analogt. Om du har ett ljudkort i datorn som omvandlar från digitalt till analogt ökar riskerna för ljudförluster i kabel, kontakter etc. Det är alltid bäst att köra digitalt så långt det går.

Visa signatur

WROOOOOOM
Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

SPDIF är ju digitalt det med så det kvittar om du skickar via HDMI eller SPDIF eftersom den digitala till analoga omvandlingen sker i receivern i båda fall, dessutom tappar du möjligheten till HD-ljudformaten (TrueHd, DTS-HD) via SPDIF som inte har tillräcklig bandbredd.

För att lösa det kan man visserligen skicka 7.1 analogt från datorn till receivern via det där svindyra ljudkortet och då kanske man kan märka skillnad ifall D/A-omvandlaren i ljudkortet är bättre än den i receivern.

Jag är dock skeptisk till att det blir en bättre lösning rent ljudmässigt, men det beror mycket på vilket ljudkort som är tilltänkt och vilken receiver ni har.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Inaktiv

Det är alltså som jag trodde.
För jag tvivlar att D/A-omvandlaren i ett ljudkort för 3-4000 spänn är bättre än den i den här förstärkaren?
http://www.fyndborsen.se/ljud/hemmabio-hifi/hemmabio-forstark...

Permalänk
Medlem

Det kommer funka bra med hdmi till hembiostärkaren.

Nu är jag lite ljudnörd och kör två kanal hårt och då kommer en annan tanke som är tänkvärd men som inte riktigt har med denna tråd att göra.
En hemmabioförstärkare innehåller en massa olika komponenter! Om man bryter ut tex dacen i hemmabiostärkaren så har man inte lagt många kronor på just den dacen ifråga. Speciellt med en maskin enligt länk ovan. Om man betänker en saparat dac som man kostar nåt liknande så har man ju fokuserat på just dac uppgiften vilket borde betyda att den har en möjlighet att låta bättre. Som sagt, bara en tanke. Varken mer eller mindre.

/Mattias

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört är att DACen i ett ljudkort för ~1000:- ofta är lika bra som i receivers för ~10.000:-, kan dock vara fel.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det stämmer nog ganska bra det

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

DAC = Digital to Analaog Converter....

Yamahan har ju BurrBrown DAC:ar vilka är erkänt bra för just ljud. Men det finns självklart bättre oxo.

Det jag skulle råda till är att börja med HDMI - > receivern och sedna lånar ni ett ljudkort och provar om ni hör skillnad. Och kör då ett blindtest med farsan för att se om han plockar ljudkortet som det "bästa"...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar, det blir förmodligen inget ljudkort.