Permalänk

Dags för ny PSU, råd sökes

Då mitt gamla 8800gt bestämde sig för att packa ihop köpte jag idag ett HD 6950 ( http://www.webhallen.com/hardvara/129413-gigabyte_radeon_hd_6... ) men det verkar inte som att mitt nättagg gillade det! Fick igång allt och testkörde ett spel i nån halvtimma, sen surfade jag i nån timma, skulle sen testa ett annat spel men då dog datorn direkt, blev helsvart bara, allt nedstängt. Nu lyckas den överleva några minuter i Windows innan den ger upp och kraschar. Jag drar då slutsatsen att det är nätagget som är för dåligt/för slitet, är jag rätt ute? Sitter på ett Corsair HX 520w från 2008 nån gång, datorn har mer eller mindre stått på dygnet runt sen dess så det känns väl inte så otroligt. Så, det jag nu är ute efter är en PSU som duger till prylarna längst ner. Tänkte väl visserligen uppgradera allt rätt så snart (utom grafikkortet och ljudet då) men det spelar väl inte så stor roll, det jag antar att jag behöver är något som kan driva grafikkortet och till viss del ljudkortet, det är väl det som suger kraft. Tycker man får väldigt olika bud när man kikar runt på Internet, vissa hävdar att det krävs 750w och andra att det räcker med 550 så länge det är en bra tillverkare eller en bra modell. Jag har ingen aning vad en bra tillverkare eller bra modell är. Så, vilken PSU i säg tusenkronorsklassen bör jag satsa på? Förslag?

Tack på förhand

E6850 @ 3,00ghz med nån lite fetare fläkt på, vet inte om det drar mer än stocken?
Asus P5K
4 gb av nåt gammalt kasst RAM
Xonar Essence STX
HD 6950 1gb
Två stycken gamla SATA-diskar.
Antec P182 med standardfläktarna

Permalänk

Ska själv bygga ett mindre rigg nu med ett 6870. Ska köpa ett XFX nätagg - http://www.inet.se/produkt/6900379/xfx-xxx-edition-650w-80-br...
Du bör också rulla fint på det!

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk

kanske nätagget fick en smäll när 8800 dog? är du säker på 8800 e dött så inte nätagget e dåligt?

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6909661/ocz-zt-series-650w-80-bron...

100% modulärt och funkar fint, själv har 550 w och det funkar kanon.

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk

Tack för svar! Finns det några riktlinjer för hur länge man kan ha ett och samma nätagg? Har läst att det "tär" på komponenterna ju mer slitet det blir?

Gamla kortet är inte stendött, det går att använda, däremot är prestandan helt värdelös och det är något fel på kylningen. Fläkten snurrade visserligen men går upp i 100% 30 sekunder in i ett spel och stannar där. Testade med ett likvärdigt radeon-kort jag hade löst, var definitivt 8800-kortet det var fel på.

Lutar nog åt detta då, kan lika gärna slänga på en hundring extra för 750w-versionen: http://www.webhallen.com/hardvara/146445-ocz_powersupply_zt_7...

Permalänk
Medlem

För ett AMD 6950 behövs absolut inga 650 eller 750 watt! Räcker gott o väl med ett 450W agg för ditt system..
Ditt HX520 är ett väldigt bra nätagg. Tror inte du sliter ut det så himla fort såvida du inte kör med väldigt höga temperaturer inne i chassit och att nätagget får dra luften från chassit (alltså inte har eget fläkthål i botten på chassit). Du har 5 års garanti på nätagget, och det är toppkvalitet rakt igenom! (Klart, det finns ju måndagsex.)
Har du nu kopplat allt ordentligt så du inte missat nått när du slängde in nya grafikkortet? Gå över allt igen för säkerhets skull! Dra ut och stoppa tillbaka kablarna, i båda ändarna (för modulära kablar). Kan ju vara ett glapp nånstans.. ;/

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av lacrits:

För ett AMD 6950 behövs absolut inga 650 eller 750 watt! Räcker gott o väl med ett 450W agg för ditt system..
Ditt HX520 är ett väldigt bra nätagg. Tror inte du sliter ut det så himla fort såvida du inte kör med väldigt höga temperaturer inne i chassit och att nätagget får dra luften från chassit (alltså inte har eget fläkthål i botten på chassit). Du har 5 års garanti på nätagget, och det är toppkvalitet rakt igenom! (Klart, det finns ju måndagsex.)
Har du nu kopplat allt ordentligt så du inte missat nått när du slängde in nya grafikkortet? Gå över allt igen för säkerhets skull! Dra ut och stoppa tillbaka kablarna, i båda ändarna (för modulära kablar). Kan ju vara ett glapp nånstans.. ;/

Nya bud, det behövs alltså inte ett bättre nätagg för att driva grafikkortet. Har på andra håll läst att det är ett måste... Själv har jag som sagt ingen aning vilket gör det hela väldigt svårt.

På mitt nätagg kan jag stoppa in två stycken 6-pins PCIe-kablar, dessa använde jag inte innan! Till 8800-kortet körde jag bara med nån slags adapter, från de vanliga strömkablarna till PCIe. När jag satte i det nya 6950-kortet igår gjorde jag likadant men nu behövdes det två stycken PCI-e-kablar. Det följde med såna här adapters med det nya grafikkortet så jag tänkte att det borde fungera.

Nu tänker jag att det kanske är det som är problemet då? Jag hittade bara en kabel i HX520-kartongen, det fattas med andra ord en PCIe-kabel, så nu har jag anslutit en kabel direkt från nätagget till kortet och en kabel genom adaptern. Startade upp datorn och drog igång nåt spel men den dog efter några sekunder. Då är frågan, ska det ha någon betydelse vilken kabel man använder? Bör jag vända upp och ner på huset för att hitta den andra kabeln också alternativt köpa en ny, eller är det att ödsla tid på något onödigt?