Mer upp än ner! Hjälp, förstörd helg annars!

Permalänk
Medlem

Mer upp än ner! Hjälp, förstörd helg annars!

Hej och tack för att du tittar in!

Har alltid legat på runt 15mb/s ner och runt 8a upp. Men nu ligger jag på 4.6 Mb/s ner och 11.2Mb/s upp. Vad fasen har hänt ? Använder mig av Comhems 100/10 ( Eller så var det 100/100, farsans nät och inte mitt ) Trådlöst. Någon som kan ha en aning om vad som står på?

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk

startat om router och dator? .. kan hjälpa att starta om modemet också.

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk
Medlem

Routern och modemet är i samma, har startar om såklart. Prio 1 Ska göra det igen.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

När du kör trådlöst så är det svårt att säga vad som skett. Förmodligen har inget skett med uppkopplingen utan det är det trådlösa.

Och dina hastigheter upp och ner så misstänker jag du menar det i Mbps.

Permalänk

Illa indeed, se till att driversarna till nätverkskort inte krånglar, ominstallera osv. Se också till att ingen annan är inne på nätverket samt att alla internetkrävande program osv är HELT dödade.

Det jag kunde komma på på rak arm

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Skrivet av -Fantasy:

Routern och modemet är i samma, har startar om såklart. Prio 1 Ska göra det igen.

Sedan kan du ju testa att köra en koll mot bredbandskollen.se med nätverkskabel mellan dator och router så ser du ju om du får bra hastighet där eller inte. Om det är bra så är det ju din trådlösa koppling som strular..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kaffe, bullar och choklad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Fantasy:

Hej och tack för att du tittar in!

Har alltid legat på runt 15mb/s ner och runt 8a upp. Men nu ligger jag på 4.6 Mb/s ner och 11.2Mb/s upp. Vad fasen har hänt ? Använder mig av Comhems 100/10 ( Eller så var det 100/100, farsans nät och inte mitt ) Trådlöst. Någon som kan ha en aning om vad som står på?

Kan vara att det finns fler trådlösa nät i direkt närhet som kör på samma kanal som ni, om så är fallet kan det bli störningar som påverkar den trådlösa hastigheten.
Se om du kan scanna av vilka näst som du får in och se vilka kanaler de ligger på, öppna som stängda.
Annars prova byt kanal och se om det blir någon förändring.

Permalänk
Skrivet av Itchy Trojan:

Illa indeed, se till att driversarna till nätverkskort inte krånglar, ominstallera osv. Se också till att ingen annan är inne på nätverket samt att alla internetkrävande program osv är HELT dödade.

Det jag kunde komma på på rak arm

Finns det något bra program som stänger av alla program/applikationer som använder internet om man tex. spelar och vill ha bättre bandbredd och latens?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Kolla att inte routern plötsligt fått för sig att strypa bandbredden (web admin) ned till en viss procent eller att detta hänt ditt torrentprogram efter uppdatering eller liknande.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Har du bara ditt torrentprogram avstängt så kan du strunta i om msn eller firefox är igång. Dom drar inte så mkt så att det skulle påverka dig.

Har du 15mb/s ned och inte 15mbit så förstår jag faktiskt inte vad som är problemet. Hur förstörs helgen om du "bara" har 150mbit.

Permalänk
Skrivet av Math-ematics:

Har du bara ditt torrentprogram avstängt så kan du strunta i om msn eller firefox är igång. Dom drar inte så mkt så att det skulle påverka dig.

Har du 15mb/s ned och inte 15mbit så förstår jag faktiskt inte vad som är problemet. Hur förstörs helgen om du "bara" har 150mbit.

Han menar nog mbit!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Bredbandsbolaget hade problem imorse. Jag har 100 mbit och Spotify laggade mm men nu är de fixat tror jag. Så de var någe problem imorse.

Visa signatur

EMS Design Webbyrå i Stockholm:
http://www.emsdesign.se
Inet Fraktfritt
https://www.inet.se/artikel/6101343/
"Citera för svar/respons"

Permalänk
Medlem

Har du en androidnalle, ladda ner WiFI Analyzer, i den ser du alla wifi nät och kan se vilken kanal som är ledig som du så klart ska använda.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Hur ändrar jag sedan kanalen då? Måste jag in på routerns IP och fibbla? oO

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

japp, tämligen enkelt om du kan logga in på den, du behöver login å lösen.

leta upp en sida med wifi settings, där finns det säkert ett val för kanal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unpoor:

japp, tämligen enkelt om du kan logga in på den, du behöver login å lösen.

leta upp en sida med wifi settings, där finns det säkert ett val för kanal

Kan man ändra detta om man inte kan komma in på routern? Kan nämligen bara göra detta om ett par timmar då farsan kommer hem.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk

Menar du via Bittorrent?

Visa signatur

CPU: Amd FX 8120 @ 4,55Ghz, RAM: Corsair Vengeance 32GB Röd,
Grafikkort: MSI TwinfrozrIII GTX 660, Kylare: Corsair H80i,
Chassi: Cooler master 430 Elite, PSU: Fractal designTesla R2 800W,
Moderkort: ASUS Crosshair V Formula-Z 990FX,
Lagringsenheter: Samsung SSD 840 PRO-Series 128GB ,1TB Hitachi, 4st seagate barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av -Fantasy:

Kan man ändra detta om man inte kan komma in på routern? Kan nämligen bara göra detta om ett par timmar då farsan kommer hem.

Nej det går inte, speciellt inte om där finns lösenord på det trådlösa nätverket. Du får väl helt enkelt vänta på pappsen?

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Nej det går inte, speciellt inte om där finns lösenord på det trådlösa nätverket. Du får väl helt enkelt vänta på pappsen?

Okej. Tusan också!!!

Tack för all hjälp, sicken respons! Ett pris borde delas ut för detta.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Funkar fortfarande inte, VAD FAN!?? :S

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Öh.. Nu gick den upp till 12 då jag bara ändrade om lite i gpedit oO Wierd.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk

vad säger bredbandskollen?

klistra in länken man får

Permalänk
Medlem

Samma skit igen. Mycket mer upp än ner.. Verkar funka på kvällen, då grannarna stänger av datorerna(?)

Kan inte komma in på admin sidan heller. Farsan vägrar gå in o fibbla då det funkar för honom och han säger att problemet ligger hos mig. :S Snälla, ni som redan hjälpt, har ni några fler ess i bakfickan?

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk

Vad säger bredbandskollen?????

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av -Fantasy:

Samma skit igen. Mycket mer upp än ner.. Verkar funka på kvällen, då grannarna stänger av datorerna(?)

Kan inte komma in på admin sidan heller. Farsan vägrar gå in o fibbla då det funkar för honom och han säger att problemet ligger hos mig. :S Snälla, ni som redan hjälpt, har ni några fler ess i bakfickan?

När grannarna stänger av? Säker på att ingen av grannarna surfar på ert trådlösa då?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

När grannarna stänger av? Säker på att ingen av grannarna surfar på ert trådlösa då?

Helt hundra. Bytt lösenord ett par gånger, och de skulle aldrig få tillgång till detta.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk

Men kan du kopiera in en länk ifrån bredbandskollen någon gång. Så ser alla svart på vitt vad problemet är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Men kan du kopiera in en länk ifrån bredbandskollen någon gång. Så ser alla svart på vitt vad problemet är.

Förstår inte riktigt vad du menar. Vilken länk? :S

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk

Www.bredbandskollen.se

Där mäter du och kopierar in dela länken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har ni fått någon ny el-pryl hem? Typ micro, telefon, etc? Eller kanske grannen har. Trådlöst går inte att lita på, om du vill mäta upp hastighet mot din ISP så är det sladd som gäller! Så fram med TP kabel och se vad för hastighet du får!

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070