Hjälp som attan med hårddisk

Permalänk
Medlem

Hjälp som attan med hårddisk

Halloj!
Nu är det så att morsans dator har segat ner sig rejält över åren, ca 6 år gammal tror jag. Och tänkte nu att vi skulle byta hårddisk. Hittar bara SATA hårddiskar och eftersom datorn är gammal så tvivlar jag på att det finns SATA kopplingar. Ska man göra någon slags IDE TO SATA adapter eller något för att detta ska funka ?

Hur hade ni gjort för att installera en ny hårddisk i en sån gammal dator ?

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av critaL:

Halloj!
Nu är det så att morsans dator har segat ner sig rejält över åren, ca 6 år gammal tror jag. Och tänkte nu att vi skulle byta hårddisk. Hittar bara SATA hårddiskar och eftersom datorn är gammal så tvivlar jag på att det finns SATA kopplingar. Ska man göra någon slags IDE TO SATA adapter eller något för att detta ska funka ?

Hur hade ni gjort för att installera en ny hårddisk i en sån gammal dator ?

Tack på förhand!

Nu är det så att om datorn är från antikens år 2006 så är det nog ingen idé att bara köpa en ny HDD för att speeda upp datorn. Det kanske snarare är dags att uppgradera/bygga en helt nya dator?

Förövrigt så om du är osäker på om hårddisken är kopplad med IDE elle S-ATA är det bara att skruva upp datorn och kolla, så slipper du fundera på OM det är det ena eller det andra.

Permalänk
Medlem

Om datorn är 6 år gammal bör det finnas SATA på den. Desssutom beroende på hur mycket datorn har andvänts så slits framförallt moderkort, nätagg och fläkten på eventuellt grafikkort. Dessutom kan det vara en idé att ta ut dammråttorna då tyvärr många OEM/Märkesdatorer har negativt tryck vilket innebär att nätagg och en bakre fläkt tar ut het luft från datorn och drar då in massa damm i de andra öppningarna.

I dessa datorer som är såpass gamla är det oftast RAM minnen man tjänar på attt köpa för att få en perform boost i förhållande till priset istället för Hårddisk. Ominstallation och en rejäl defragmentation ihop med tillräckligt mycket RAM minnen bör räcka.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr. MASS:

Om datorn är 6 år gammal bör det finnas SATA på den. Desssutom beroende på hur mycket datorn har andvänts så slits framförallt moderkort, nätagg och fläkten på eventuellt grafikkort. Dessutom kan det vara en idé att ta ut dammråttorna då tyvärr många OEM/Märkesdatorer har negativt tryck vilket innebär att nätagg och en bakre fläkt tar ut het luft från datorn och drar då in massa damm i de andra öppningarna.

I dessa datorer som är såpass gamla är det oftast RAM minnen man tjänar på attt köpa för att få en perform boost i förhållande till priset istället för Hårddisk. Ominstallation och en rejäl defragmentation ihop med tillräckligt mycket RAM minnen bör räcka.

Okej, håller på att defragmentera nu, tar en jävla tid iaf. Hur ser jag om jag har DDR2 minnen eller DDR3 ? windows xp
Har 2gb RAM

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Troligen är det DDR2 med tanke på att den är 6 år gammal men CPU-Z lär berätta det för dig.
Kanske t.om står på ram-minnen?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tanka ned programmet CCleaner om du inte redan har det. Det brukar kunna få fart på datorer som inte rensats från cookies, tempfiler, gamla registerfiler mm.

http://www.piriform.com/ccleaner/download/standard

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"