Ännu en tråd om modemroutern från helvetet,thomson tg789vn

Permalänk
Medlem

Ännu en tråd om modemroutern från helvetet,thomson tg789vn

Tjenare alla sweclockare, nu är det alltså dags igen om en tråd ang den här pissroutern.

Problemet ligger i att det är rent sagt omöjligt för mig att forwarda portar, jag har ingen aning om hur dom har tänkt att det ska vara möjligt ens.

För 2-3 veckor sedan fick vi en så kallad "Pingbox" från Universal Telecom som vi skulle använda som VOIP dongel för att dom hade någon kampanj ihopp med telia, på köpet skulle vi även få 30-60 uppkoppling gratis.

Problemet är att varje gång någon ringer så dör hela modemet och enligt windows felmedelanden så dör DNS servern av någon anledning, ringde till Telias support och dom bad mig altså forwarda följande portar:

TCP: 5060 & 8443
UDP: 4200-65534

Försökte använda mig av portforward.com men då deras guide verkade vara outdated (inte alls samma interface som det är i våran router) så gick det inte allt så bra, så här ser det altså ut nu, tilläggas bör att det inte funkar nu heller.

Förmodligen är det här fel, men som sagt är jag väldigt osäker, Thomson interfacet är kanske inte det mest användarvänligaste.

Brandväggen är förövrigt av, och då det inte finns något DMZ alternativ i detta modem så går det inte prova heller.

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Samma problem här, Betalsupporten gav mig svaret att det inte går.... Bara byta ISP

Permalänk
Medlem

Inte insatt i den routern, men är det ett ADSL modem som är inbyggt? Har du den kopplad i första telejacket i huset/lägenheten? Annars brukar det ju bryta så fort det ringer...

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

telia är så snälla så de tvingar alla sina kunder att använda deras modem som är totalt kass
rekommenderar dig att byta isp så fort du kan för deras router är verkligen den sämsta skiten som finns

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem med min thomson, har blivit galen på Telias support. Fick en ny router igår men samma problem kvarstår. Min fråga till er kunniga är om man kan använda en switch eller split från fiberlanet direkt (så att en kabel går till datorn direkt och den andra till thomson routern då vi även kör med tv från Telia. Är detta möjligt?

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 34GN850 |

Permalänk
Medlem

Ok, har varit på webbhallen och köpt en swith för 79:- för att testa om detta skulle funka (läs posten ovan) och det funkade. Kommer in på online spel som i detta fall är MW3, dock är det inte en så bra skärpa på tv. Vet ej hur det påverkar detta men för att fatta det kort, från fiber till swich (försökte med en split och det funkade inte), från switch går en till router och en till min dator.

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 34GN850 |