Windows 8 Metro förvirrar för "vanliga" användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

Alla nya gränssnitt har ju en viss inlärningströskel, och det hade tagit hela 2 sekunder att säga att han ska föra musen till nedre vänstra hörnet. Själva metrogränssnittet verkade han ju förstå, hittade explorer direkt.

Hade man satt han vid en ny Mac med deras mus utan synliga knappar hade han antagligen inte förstått att han kunde klicka på den ändå.

Intressant att du säger det.

Här är en video när Chris Pirillos far (samma person) använder Mac OS X för första gången: http://www.youtube.com/watch?v=XeeOkHjV7nM Det är en betydligt längre video, men som du kan se så går det rätt så bra för honom.

Här berättar d.s. om vad han tyckte om Windows 8 vs. Mac OS X: http://www.youtube.com/watch?v=QbjnbhWVN8c

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pekkasteele:

Alla nya gränssnitt har ju en viss inlärningströskel, och det hade tagit hela 2 sekunder att säga att han ska föra musen till nedre vänstra hörnet. Själva metrogränssnittet verkade han ju förstå, hittade explorer direkt.

Hade man satt han vid en ny Mac med deras mus utan synliga knappar hade han antagligen inte förstått att han kunde klicka på den ändå.

Haha! Va rätt. Fan va lack jag är på alla dessa som snackar om att det är svårt att förstå.
Det kan ju inte se likadant ut hela tiden, det utvecklas ju!..
Tråkigt att sitta vid samma urgamla windows-desktop hela tiden ju. Fyfan va lack jag blir.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Medlem

Hela Metro interfacet som finns på XBL, Wp7 och nu Win8 är äckligt.. Sure det fungerar om på en mobil eller tablet men fan inte mer.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av thomas67lundberg:

"Application" är INTE "applikation" på svenska. (http://sv.wikipedia.org/wiki/Applikation) Det ska nog snarast översättas med "Program" eller egentligen ännu hellre "Datorprogram". Den mest logiska översättningen av "Apps" är nog faktiskt "Progs". Om man nu ska vara en jobbig jävel.
Den mest rimliga översättningen är nog däremot "Appar" - det är det man oftast säjer i vardagstal, tror jag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Till%C3%A4mpningsprogram
"Ett tillämpningsprogram eller en applikation"

Datorprogram och program är inte samma sak som applikation eller tillämpningsprogram. Det senare är en delmängd av det första.
Ordet applikation i formen tillämpningsprogram har funnits i svenskan ett bra tag. Det här kan man läsa i NE:

"applikation

applikation (av engelska application 'tillämpning'), app, tillämpningsprogram, ett datorprogram som är avsett för en viss tillämpning i praktiskt arbete (t.ex. ordbehandling eller bokföring) till skillnad från systemprogram, som är avsedda för datorns inre arbete (t.ex. anpassning till viss skrivartyp) och verktygsprogram för datahantering (t.ex. filkonvertering). Applikationer (t.ex. spel) kan också medfölja speciella elektroniska plattformar, såsom mobiltelefoner och mediespelare."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrRotmos:

Intressant att du säger det.

Här är en video när Chris Pirillos far (samma person) använder Mac OS X för första gången: http://www.youtube.com/watch?v=XeeOkHjV7nM Det är en betydligt längre video, men som du kan se så går det rätt så bra för honom.

Här berättar d.s. om vad han tyckte om Windows 8 vs. Mac OS X: http://www.youtube.com/watch?v=QbjnbhWVN8c

Varför klarar ni inte av ändringar?

Bara för att dom har exprimenterat lite med metro behöver ni inte bli sura över det? Det tar lite tid att lära sig, visst. Men hur ofta behöver du lära dig? EN gång. Sätt dig ner i 5 minuter och lek lite och wipps, du har lärt dig att navigera med metro. Ingen big deal. Dessutom kan du välja att köra utan metro.

Visa signatur

iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: AMD 1100T @ 4.8GHz 16GB @H2O
iPeek #1: INTEL CELERON @ 2.80GHz 1GB
iPeek #2: INTEL ATOM x8 @ 2.80GHz 4GB
Skollaptop: Macbook AIR 13" 2011, 128GB, 4GB

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Till%C3%A4mpningsprogram
"Ett tillämpningsprogram eller en applikation"

Datorprogram och program är inte samma sak som applikation eller tillämpningsprogram. Det senare är en delmängd av det första.
Ordet applikation i formen tillämpningsprogram har funnits i svenskan ett bra tag. Det här kan man läsa i NE:

"applikation

applikation (av engelska application 'tillämpning'), app, tillämpningsprogram, ett datorprogram som är avsett för en viss tillämpning i praktiskt arbete (t.ex. ordbehandling eller bokföring) till skillnad från systemprogram, som är avsedda för datorns inre arbete (t.ex. anpassning till viss skrivartyp) och verktygsprogram för datahantering (t.ex. filkonvertering). Applikationer (t.ex. spel) kan också medfölja speciella elektroniska plattformar, såsom mobiltelefoner och mediespelare."

Kanske en nyhet för dig, men ords betydelse kan väldigt lätt ändras.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av exodeus:

hehe, men Microsoft vill inte att man spelar pa datorn! Man ska använda xboxen för det, sa vilken anledning finns sen kvar att köra windows

Finns en poäng i det. Jag är en rebell så jag tar och Spelar Pokémon på min Game boy.

Skrivet av Buio:

Som van användare av både Windows och OSX kan jag säga att det inte är så stor skillnad. Det finns en massa derp-grejer med OSX också om man kör det tillräckligt länge. Sen behöver man ju inte uppgradera från Windows 7 heller som nästa alla är överens är ett riktigt bra OS. Då talar man ju om för Microsoft vad man tycker om Windows 8 dessutom.

Klart det finns problem men båda. Tycker själv att Mac faller mig i smaken

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Varför klarar ni inte av ändringar?

Bara för att dom har exprimenterat lite med metro behöver ni inte bli sura över det? Det tar lite tid att lära sig, visst. Men hur ofta behöver du lära dig? EN gång. Sätt dig ner i 5 minuter och lek lite och wipps, du har lärt dig att navigera med metro. Ingen big deal. Dessutom kan du välja att köra utan metro.

Men varför skulle man behöva lära sig? Det är ett interface helt utan fördelar, det är bara annorlunda och konstigt utan att tillföra något - en förändring för förändra och inget annat. Samma sak har ju förstört Ubuntu med det totalt oanvändbara användarfientliga GUI som man där har valt att införa.

Spiken i kistan för microsoft? se bara på officepaketet när man gjorde om GUI´t där, det blev inte bättre och inte f-n vänjer man sig - enda orsaken att använda det är att det råkar vara standard på jobbet. Det är samma fel där - förändring utan att det finns någon förbättring att hämta annat än att det är nytt. Märkligt att kloka välutbildade människor tillåter sig att begå misstag i GUI design som står i varenda lärobok som finns i ämnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Varför klarar ni inte av ändringar?

Bara för att dom har exprimenterat lite med metro behöver ni inte bli sura över det? Det tar lite tid att lära sig, visst. Men hur ofta behöver du lära dig? EN gång. Sätt dig ner i 5 minuter och lek lite och wipps, du har lärt dig att navigera med metro. Ingen big deal. Dessutom kan du välja att köra utan metro.

Jag klarar utmärkt av ändringar. Personen i videon har bevisligen betydligt svårare för det, något som inte avhjälptes efter 5 minuters lekande.

Personligen kommer jag inte råka ut för de här problemen alls, så för min del är det lugnt. Jag har inte kört Windows på 8 år, och jag ser ingen som helst anledning att börja nu.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag gillar ju ny teknik och nytänk, men jag begriper inte varför man ska ha en touch-screen vänlig gränssnitt till just PC..jag vill inte kladda med fingrarna på en fin high-end skärm och vill definitivt inte att min 4-åring ska göra det heller..det kan man ha en surfplatta till..kan det vara så enkelt att det är för dyrt att ha 2 ganska olika versioner av W8? Så man fick kompromissa...i så fall så är det en ganska vågad chansning av Microsoft kan jag tycka..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

"Sämst" är vad jag kände första gången jag såg Windows 8 presenteras. Den känslan har inte förändrats. Såvida de inte erbjuder det vanliga Windows-gränssnittet med skrivbord, menyer och mappar som vanligt så kommer jag personligen stå över Windows 8 och vänta tills de landat på jorden igen med Windows 9.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av _vanilla:

Haha! Va rätt. Fan va lack jag är på alla dessa som snackar om att det är svårt att förstå.
Det kan ju inte se likadant ut hela tiden, det utvecklas ju!..
Tråkigt att sitta vid samma urgamla windows-desktop hela tiden ju. Fyfan va lack jag blir.

Varför?

Syftet med utveckling är förbättring och FÖRÄNDRING är inte per automatik förbättring vilket detta är tydligt exempel på...

Vill du ha tre hjul på bilen också bara för att det är så gammalmodigt med fyra? Eller Kassar utan handtag bara för att det har varit så länge? Eller hushållspapper som inte är sugande? Vissa grundfunktioner är så bra som de kan bli och förändring är endast motiverad om något annat dramatiskt ändrar sig - vilket inte är fallen med GUI-bitarna. Gnome 2 nivån på GUI är än i dag för de flesta ungefär så bra som det blir. Anpassningsbart, deterministiskt och logiskt. Snyggt eller inte ligger i anpassningen och funktionen är viktigare än utseendet i de flesta fall. Man använder inte en dator/surfplatta/mobil som ett smycket, det är ett redskap för informationshämtning och interaktion.

Permalänk
Medlem

är det bara jag som tycker att metro är helt ok?
Jag använde aldrig startmenyn i win7, hade program och spel-genvägar på listen istället. nu kan man bara rensa bort allt mög från metro-skärmen och lägga till genvägarna som man vill ha där istället. Och man kommer ju åt metro likadant som start-menyn i vilket annat windows som helst, med windows-knappen på tangentbordet. och det försvinner med samma knapp.

det som kan vara lite krystat var ju att stänga av första gången, men det var inte så svårt att lista ut heller. i övrigt är det ju som w7, dock med ribbon.

Det är ju ingen "OMG! vill ha awesomeness"-känsla på w8, men det har inte w7 heller. mera ett nödvändigt ont.
Jag kommer inte köpa w8, men jag tycker det är helt ok.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

Varför?

Syftet med utveckling är förbättring och FÖRÄNDRING är inte per automatik förbättring vilket detta är tydligt exempel på...

Vill du ha tre hjul på bilen också bara för att det är så gammalmodigt med fyra? Eller Kassar utan handtag bara för att det har varit så länge? Eller hushållspapper som inte är sugande? Vissa grundfunktioner är så bra som de kan bli och förändring är endast motiverad om något annat dramatiskt ändrar sig - vilket inte är fallen med GUI-bitarna. Gnome 2 nivån på GUI är än i dag för de flesta ungefär så bra som det blir. Anpassningsbart, deterministiskt och logiskt. Snyggt eller inte ligger i anpassningen och funktionen är viktigare än utseendet i de flesta fall. Man använder inte en dator/surfplatta/mobil som ett smycket, det är ett redskap för informationshämtning och interaktion.

Dåliga liknelser. Metro är snarare att man tar raka vägen med bilen istället för småvägarna. Istället för att klicka på Startmenyn, klicka på Alla Program, klicka på mappen som programmet ligger i och till sist klicka på programmet så behöver man i de flesta fall inte scrolla eller klicka mer än en gång. Dessutom är det inget fel på att ha större "touchvänliga" ytor för det man klickar på. Vad är egentligen poängen med att ha 1cm tomrum mellan ikoner?
I teorin är Metro bättre. Men i praktiken så vill inte folk ha något nytt så länge det inte kommer från Apple.

Permalänk

Varför ändra ett vinnande koncept är min stora fråga!
Jag menar windows och hur det är uppbyggt nu i windows 7 är så bra som det bara kan bli i min mening, tror till och med att windows 7 GUIt hade passat bättre att ha i en surfplatta än vad win 8 gör.. gillar inte utlägget alls. tycker det ser förjävligt ut och känns konstigt uppbyggt.

Jag stannar på windows7 tills windows9 eller tills dom fått någon med vett i skallen som förstår hur ett GUI ska se ut!

(ja jag har testat win8..)

Skrivet av formerself:

Dåliga liknelser. Metro är snarare att man tar raka vägen med bilen istället för småvägarna. Istället för att klicka på Startmenyn, klicka på Alla Program, klicka på mappen som programmet ligger i och till sist klicka på programmet så behöver man i de flesta fall inte scrolla eller klicka mer än en gång. Dessutom är det inget fel på att ha större "touchvänliga" ytor för det man klickar på. Vad är egentligen poängen med att ha 1cm tomrum mellan ikoner?
I teorin är Metro bättre. Men i praktiken så vill inte folk ha något nytt så länge det inte kommer från Apple.

Oh your wrong!
I mitt hus kommer det inte in några apple produkter jag tala om för dig!
Och inte heller något windows 8

Permalänk
Medlem

Windows 7 var absolut en wow-känsla. "WOW, detta är SÅ mycket bättre än Vista", tänkte man på den tiden. För det var det. Windows 8 är precis tvärtom. Det är SÅ mycket sämre.

Jag har gjort Chris Pirillos test på min pappa som är något yngre än hans pappa men likväl fastnade han i Microsoft Store utan möjlighet att ta sig därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Behöver man göra allt det för att stänga av datorn? Snacka om onödigt isåfall värsta omvägen ju:S

Man kan ju tycka att de lär sig onödigare saker på högskolan...?
testa får du se va fort det får... går snabbare än att pricka "startmenyn" och sen pricka "stäng av datorn"

Permalänk
Skrivet av DrRotmos:

Intressant att du säger det.

Här är en video när Chris Pirillos far (samma person) använder Mac OS X för första gången: http://www.youtube.com/watch?v=XeeOkHjV7nM Det är en betydligt längre video, men som du kan se så går det rätt så bra för honom.

Här berättar d.s. om vad han tyckte om Windows 8 vs. Mac OS X: http://www.youtube.com/watch?v=QbjnbhWVN8c

OM man nu skall använda något som ligger på YT som någon sorts fakta (Jag kan lägga upp videor där min mormor kan betala räkningar med W8 men inte göra något i OS X) så tog det FAKTISKT längre tid för honom att få igång en webbläsare i OS X. Hade någon bara sagt till han hur han hittade menyn sen i W8 så hade han säkert klarat av att göra mer saker på W8 burken.

Just saying ...

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Entusiast
Skrivet av formerself:

Kanske en nyhet för dig, men ords betydelse kan väldigt lätt ändras.

Ja jag vet och det är det som hänt här i och med att det svenska ordet applikation har fått samma betydelse som det engelska ordet application.
Var det inte det jag försökte säga? Vad vill du ha sagt?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av pekkasteele:

Alla nya gränssnitt har ju en viss inlärningströskel, och det hade tagit hela 2 sekunder att säga att han ska föra musen till nedre vänstra hörnet. Själva metrogränssnittet verkade han ju förstå, hittade explorer direkt.

Hade man satt han vid en ny Mac med deras mus utan synliga knappar hade han antagligen inte förstått att han kunde klicka på den ändå.

Finns faktiskt en länk till en video i beskrivningen på youtube där han använder Mac för första gången också

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja jag vet och det är det som hänt här i och med att det svenska ordet applikation har fått samma betydelse som det engelska ordet application.
Var det inte det jag försökte säga? Vad vill du ha sagt?

Det lät som att du försökte säga att Zotamedu använde fel ord. Jag ville säga att det är för sent att lära andra att använda språket "korrekt".

Skrivet av EnDödRåtta:

Oh your wrong!
I mitt hus kommer det inte in några apple produkter jag tala om för dig!
Och inte heller något windows 8

Ok då. Man vill inte ha något nytt från Apple om man inte gillar Apple.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att denna preview version ser ingen vidare ut när en ny användare introduceras.

Microsoft är uppenbarligen ute efter en mer clean look utan knappar o grejer men utan någon förklaring första gången man loggar in så blir det tyvärr för svårt att luska ut hur systemet fungerar.

Man ska dock förstå att när man väl lärt sig grunderna (vilket inte tar lång tid med lite inbyggd hjälp) så kan det i många fall vara skönt att slippa se de där hjälpverktygen.

Att Metro är anpassat för plattor är ännu en sak som jag inte förstår, Metro är en sak men att det ska vara anpassat för platta när det kör på en dator känns bara bakvänt? Att alltid köra med stora kontroller för att öka pek vänlighet blir lätt överdrivet på en vanlig dator.

Jag anser dock att Microsoft är något på spåret med sitt Metro tänk. För mig känns det optimalt att skrivbordet innehåller allt man brukar använda direkt, vad man vill uppnå är egentligen sägande information utan att visa detaljer. Har jag ex 3 RSS feeds så vill jag se det direkt på ikonen utan att starta programmet, samma gäller för Facebook, Oulook m.fl. Just det där med att visa den mest nödvändiga informationen direkt på skrivbordet känns som en självklarhet med dagens information flöde. Sen att detta inte passar alla kan jag förstå men det finns väll funktioner för att stänga av Metro?

Att säga att man inte ska köra Windows 8 bara för Metro känns väldigt bakåtsträvande, särskilt för en teknik intresserad. Windows 8 lär högst troligt vara bättre optimerat än Windows 7 och att stänga av Metro kan ju inte vara särskilt svårt. Dessutom är man väll inte tvingad till att använda "apps" verkar det som?

Det tar alltid emot med förändring men kasta det inte bara i papperskorgen, vänd och vrid på det lite istället, se vad det är man försöka åstadkomma och se vad det är som fattas för att uppnå det.

Ser fram emot pekplattor med Metro, det lär bli ett självklart köp. Tråkigt bara att Microsoft är så tokigt efter, förstår inte varför de inte hängde med på den där pekplatte biten långt tidigare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejdaniel:

Att lära mig hur man använder windows 8 tog mig ca en kvar men att stänga av datorn är fortfarande ett problem. På den stationära behövde jag bara klicka på startknappen en gång så stängdes den av (det var den första versionen). Nu så har jag den nya versionen på en bärbar och jag gör så att jag loggar ut och där finns det en knapp där jag kan stänga av datorn med. Hur gör du?

Gick via Metro till Settings -> Power -> Shutdown första gången, men ditt sätt är väl lite lättare
Dock slår inget Start -> Shut down.

Permalänk
Medlem

Vart kan man ladda ner senaste builden av Metro? Tänkte köra igång den på en virtuell maskin och testa lite.
Vad kan man förvänta sig för flyt i det virtuella systemet med datorn i sign?

OnT: Tror att Metro kommer bli en ganska rejäl flopp, i stil med Win ME & Vista, fast den här gången p.g.a den radikalt omgjorda designen.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av formerself:

Det lät som att du försökte säga att Zotamedu använde fel ord. Jag ville säga att det är för sent att lära andra att använda språket "korrekt".

Ok då. Man vill inte ha något nytt från Apple om man inte gillar Apple.

Det är jag som är Zotamedu...

För att återgå till topic:
För den som inte är rädd för att läsa några sidor text, hemska tanke nu när all information finns på youtube, så har några skrivit ett rätt lång genomgång av det nya gränssnittet här: http://www.anandtech.com/show/5630/indepth-with-the-windows-8...
Jag var också tveksam till alla ändringar i börjar men efter att ha läst det där är jag försiktigt optimistisk. Jag har även följt utvecklingsbloggen där de går igenom mycket och förklarar varför de har gjort som de gjort. Många designbeslut är ju baserat på faktiskt användardata som de samlat på sig genom åren och det är inte bara en eller två personers beteende de utgår från då. Jag tänker helt klart installera det och provköra ett tag när det släpps på MSDNAA.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av skanepiraten:

JA om man bortser från det Visuella, vad vinner man då på att "uppgradera" till windows 8?

Får lite windows XP vs windows VISTA känsla ^^

Snarare Win98 -> ME eller XP Pro -> XP MCE.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Den enda riktiga uppgraderingen med Win8 är Metro.

Metro är skit.

Bara bönder betalar pengar för skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infinity08:

Nej det behöver man inte. Finns en stor stäng-av-knapp också.

"Efter att ha slitit sitt hår i timmar för att hitta var man stänger av Windows 8 ryckte Bill Gates ur strömkabeln till datorn."

Det hade varit kul att läsa!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

OM man nu skall använda något som ligger på YT som någon sorts fakta (Jag kan lägga upp videor där min mormor kan betala räkningar med W8 men inte göra något i OS X) så tog det FAKTISKT längre tid för honom att få igång en webbläsare i OS X. Hade någon bara sagt till han hur han hittade menyn sen i W8 så hade han säkert klarat av att göra mer saker på W8 burken.

Just saying ...

Han startade webbläsaren i W8 oavsiktligt. Skulle det vara någon slags merit eller? Att det går snabbt att göra saker man inte tänkte göra i W8?

Jag har inga problem med att ta den här videon som fakta över hur en van användare av Windows XP och Windows 7, reagerar på att använda Windows 8 resp. Mac OS X Lion första gången. Alla reagerar säkert inte likadant, men om du inte menar att videorna skulle vara regisserad så känns det som en ganska bra datapunkt.

När det gäller vad som faktiskt är smidigast, varför inte lyssna på vad användaren själv tyckte, istället för att gissa utifrån vad han gjorde på vilken tid?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Vad säger det svenska ordet 'Applikation' dig?

Det är någonting kvinnor gör på en syjunta. Och INGENTING annat.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz